Tulli ei kuitenkaan perustellut hintaa millää muulla tavoin kuin, että sai sen infostolta (mikä ei kaiketi paljon muuta teekkään kun antaa tullille hinta-arvioita, eli sen puolueettomuudesta voidaan olla montaa mieltä). Tullin ilmoittama hinta oli 3,5ke, kun vuosi mun tapauksen jälkeen joku oli tuonnut vuotta uudemman tohtorin minkä arvoksi tulli oli arvioinut 2700e. Kyseinen vuosimalli oli ensimmäinen sähköstartillinen, mun mopon ollessa sitä vanhempaa mallia. Etsiskelin myös myynti ilmoituksia ja niissä hinnat olivat luokkaa 2,5ke.
EU-säännösten mukaan kun autoverotus pitäisi olla läpinäkyvää eli hinnat pitäisi jollain perustella niin tein asiasta valituksen helsingin hallinto-oikeudelle verotuspäätöksen mukana tulleilla lapuilla. Hallinto-oikeus sitten lähetti mun valituksen tullille joka laati vastineen mun valituksesta ja lähetti sen mulle sekä oikeudelle. Vastineesta suuri osa oli jotain copy-paste paskaa, siitä kuinka mun antamat hinnat ovat vain yksittäisiä eikä niin kattavia kuin heidän 'tilastollinen menetelmä' (en tiedä kuinka heidän tilastolliset menetelmät toimivat kun en ole löytänyt yhtään niin kovaa pyyntihintaa mitä heidän keskimääräinen hintansta oli). Mä sain tehdä vielä oman vastineeni oikeudelle ennen asian käsittelyä, jonka tietysti tein. Nämä tapahtuivat vuonna 2005.
Olin jo hieman ennättänyt unohtaa koko asian kunnes sain tänään kirjatun kirjeen hallinto-oikeudelta. Heidän päätöksensä mukaan tulli on menetellyt virheellisesti vahvistaessaan oikaisuvaatimuksessa ajoneuvon arvon. Samalla hallinto-oikeus kumoaa sen palautuspäätöksen ja palauttaa asian takaisin tullin käsiteltäväksi. Perusteluina on eu säännösten määräämä verotuksen läpinäkyvyys mikä ei toteudu ja sen takia oikeus ei voi ottaa kantaa ajoneuvon todelliseen markkinahintaan eikä sen myötä veron osuuteen.
Nyt tulli siis joutuu arpomaan uuden hinnan ja esittämään perustelut hinnalle. Tällä kertaa tulli ei voi esittää sitä infostolta saamaansa hintaa vaan joutuu ilmeisesti esittämään kuinka se heidän laskentamenetelmänsä toimii ja sen lisäksi jotain hintoja minkä pohjalta he niitä tilatollisia tulkintoja tekevät. En tiedä antaako infosto niitä tietoja tullille edes vai pitävätkö he niitä laskentakaavojaan jonkinlaisena yrityssalaisuutena. Mikäli tulli ei halua lähteä arvioimaan uudelleen moponi arvoa ja mikäli he eivät halua nähdä vaivaa perustelujen tekemiseen he voivat anoa valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Luvan anominen maksaa 102e mikäli lupaa ei myönnetä. Mikäli he luvan saavat ja häviävät jutun he joutuvat maksamaan 204e.
Yllätyin oikeuden päätöksestä kun oletin heidän toimivan tullin tahdon mukaisesti ja tein ton jutun lähinnä vain yhden miehen protestina mielivaltaista systeemiä vastaan. Ideana kiusata tullia sen verran, että he oppisivat tekemään kerralla reiluja päätöksiä. Tällä hetkellä me kinastellaan kaiketi jostain 200-300e(???) summasta ja tähän mennessä julkinen valta on käyttänyt resursseja vähintään tuon summan edestä. Tämä tullin seuraava vastine saattaa jo yksistään tulla maksamaan heille tuon summan verran ja mikäli he vielä joutuvat palauttamaan mulle rahoja niin sen jälkeen rahojen palautukset korkeineen + muut kulut ovat tullille selkeästi suurempi menoerä mitä se koko alkuperäinen vero oli.