HeikkiL kirjoitti:
Duodaduoda... Tai sitten siellä Raahen seuduilla on varsin mielenkiintoisia (tai paremminkin mielenkiinnottomia) metsäautoteitä; näkyväisyyttä pitäisi siis olla +160m joka suuntaan, jotta ei olisi "niin suurta riskiä".
Duodaduoda, ei se hirvi kulje sataaviittäkymppiä, joten 60 m riittää sen menosuuntaan, 160 m pyörän menosuuntaan, jos pyörällä on vauhtia toi 150 km/h ja hirvellä 15 m/s
Toinen juttu on sitten se, että risteystä saattaa lähestyä joku hullu kaahaaja 150 km/h, joten risteykseen tarvitaan se 160 m myös sivusuuntaan.
AriK kirjoitti:
Eli pikkutiellä 70 kmh. tuottaa takuulla yhtä paljon adrenaliiniä kuin "soramoottoritie" 100-120 vauhdissa, riskit vaan on hiukan pienemmät.
Tuo on melkoisen totta.
Valitettavasti sellasia pätkiä joissa 70kmh olisi sellainen vauhti jossa todella tuntisi ajavansa on melkoisen vähän. Tai ainakaan sellaisia joillla saisi laillisesti ajella. Jos puhutaan nopeuksista joihin mopo lähes pakosti kiihtyy mutkan auettua. Toki yksikaistaisilla metsäteillä pimeissä mutkissa täytyy ajaa huomattavasti alle tuon 70kmh:n.
AriK kirjoitti:
Jos puhutaan nopeuksista joihin mopo lähes pakosti kiihtyy mutkan auettua. Toki yksikaistaisilla metsäteillä pimeissä mutkissa täytyy ajaa huomattavasti alle tuon 70kmh:n.
Joo toi kurvista kiihdyttäminenhän on sitä hauskinta puuhaa. Takapyörä sutii vielä nelosellakin, kun voimaa riittää, ja vauhtia on jo aika hyvin.
Kyllä ainakin näin amatööriä hirvittää pienemmällä metsäautotiellä jo 50-60km/h ja välillä suorastaan pelottaa kun mutkat lentää vastaan, tienvierustan puut vilisee silmissä ja jännittää onko vauhtia seuraavaan mutkaan siiiittenkin vielä hieman liikaa! Mutta hemmetin hauskaa se on
Juu, eikä joskus tarvitse tuollaistakaan vauhtia. Kertokaapas, millä hartialukon saa pois päältä?! Joskus se meinaa jämähtää kun kurvissa odottaakin ylläri. Onko muuta keinoa kuin ylittää itsensä eli potku pienempää, ehkä jalkaa maahan, pyörää vähän kallelleen ja kahva auki? Vai menenkö tuolla tavalla metsään??
Ylimatti kirjoitti:Juu, eikä joskus tarvitse tuollaistakaan vauhtia. Kertokaapas, millä hartialukon saa pois päältä?! Joskus se meinaa jämähtää kun kurvissa odottaakin ylläri. Onko muuta keinoa kuin ylittää itsensä eli potku pienempää, ehkä jalkaa maahan, pyörää vähän kallelleen ja kahva auki? Vai menenkö tuolla tavalla metsään??
Kyllä sitä joskus mutkaan tullessa huomaa, että vauhtia on liikaa ja hallitun mutkanoton sijaan polkee jarrua hullunaa ja tekee vaikka mitä temppuja. Onneksi nykyään harvemmin.
Niinhän se kait pitäis oikeaoppisesti tehdä, että takajarrulla pyörä sladiin ja samaan aikaan vähän etujarrulla vauhtia pois ja sitten mahiksen mukaan jatkaa sitä alkanutta sladia kaasun kanssa. Itellä paniikkitilanteessa tulee jarrutettua molemmilla renkailla kunnon lukkojarrutukset, jonka jälkeen sitte paniikissa kattelee ehtiikö kääntämään vain ajaako mutkan suoraan vai kaataako mopon vai mitä tekee. Jalkoja ei hirveesti kannattane roikotella noilla soratiellä. Siellä kun on isoja kiviä ja ties mitä vähemmän mukavaa.
Itse yritän parhaani mukaan ajella mutkaan sisään kohtuullista vauhtia ja sitte mutkassa avata kaasun isosti leveän sladin kera. Huomattavasti turvallisempaa, mukavampaa ja varmaan nopeampaakin etenemistä. Kyllähän tämä harrastaminen on aina enempi tai vähempi kompromissien hakemista turvallisuuden ja ajonautinnon välillä.
Ajamaan oppii vain ja ainoastaan ajamalla ja siinä ajamisessa kannattaa yrittää pitää järki mukana.
Ylimatti kirjoitti:Juu, eikä joskus tarvitse tuollaistakaan vauhtia. Kertokaapas, millä hartialukon saa pois päältä?! Joskus se meinaa jämähtää kun kurvissa odottaakin ylläri. Onko muuta keinoa kuin ylittää itsensä eli potku pienempää, ehkä jalkaa maahan, pyörää vähän kallelleen ja kahva auki? Vai menenkö tuolla tavalla metsään??
Kyllä sitä joskus mutkaan tullessa huomaa, että vauhtia on liikaa ja hallitun mutkanoton sijaan polkee jarrua hullunaa ja tekee vaikka mitä temppuja. Onneksi nykyään harvemmin.
Niinhän se kait pitäis oikeaoppisesti tehdä, että takajarrulla pyörä sladiin ja samaan aikaan vähän etujarrulla vauhtia pois ja sitten mahiksen mukaan jatkaa sitä alkanutta sladia kaasun kanssa. Itellä paniikkitilanteessa tulee jarrutettua molemmilla renkailla kunnon lukkojarrutukset, jonka jälkeen sitte paniikissa kattelee ehtiikö kääntämään vain ajaako mutkan suoraan vai kaataako mopon vai mitä tekee. Jalkoja ei hirveesti kannattane roikotella noilla soratiellä. Siellä kun on isoja kiviä ja ties mitä vähemmän mukavaa.
Itse yritän parhaani mukaan ajella mutkaan sisään kohtuullista vauhtia ja sitte mutkassa avata kaasun isosti leveän sladin kera. Huomattavasti turvallisempaa, mukavampaa ja varmaan nopeampaakin etenemistä. Kyllähän tämä harrastaminen on aina enempi tai vähempi kompromissien hakemista turvallisuuden ja ajonautinnon välillä.
Ajamaan oppii vain ja ainoastaan ajamalla ja siinä ajamisessa kannattaa yrittää pitää järki mukana.
Olen samaa mieltä,noin se pitäisi mennä ja tuota voi treenata pienilläkin nopeuksilla.Kannattaa unohtaa tyhjänpäiväinen "kokeneen"motoristin uhoaminen kuvitteellisista 150-170 nopeuksista ja keskittyä omaan ajoon.
Juu, itse vähän kokemusta omaavana olen ainakin huomannut että ajo muuttuu vaaralliseksi siinä vaiheessa kun alkaa tuntua että nythän tää sujuu...eilen meinasin kaataa kun tein kaasulla jalka maassa U-käännöksen kovalla soratiellä huolimattomasti. Luisu tökkäs vähän liian äkkiä...
[quote="Ylimatti"]..., ehkä jalkaa maahan, ...quote]
Viime kesänä väsyneenä ajaessa isolla hiekkatiellä pääsi oikealle kaartuva mutka yllättämään ja kokeilin tuota pyörän kolmatta jarrua eli jalka maahan jarrua. Ei se vauhti sillä paljoa hidastunut. Melkein kävin vastaantulijan ojan puolella, hyvä ettei ollut vastaantulijoita. Parempi olisi ollut pitää jalka vain normaali jarrulla.
Minulla on muutenkin sellainen paha tapa roikottaa vasempaan kääntyvissä mutkissa jalkaa tien pintaa tunnustellen ja jos on tarvetta niin silloinhan taas kestää jonkun aikaa vaihtaa vaihdetta sopivampaan. Tänä keväänä olen aktiivisesti harjoitellut jalkojen pitämistä pelkästään tapeilla. Asiaa helpottaa kun ajaa mutkat seisten, siinäkin oma harjoittelunsa että saa vaihteet pykälettyä ja kytkinkahvaa joutuu säätämään enempi alaviistoon.
...tai sitten hankittava sellainen supermoton peukalokahva takajarrulle.