tanko vinossa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

topi

tanko vinossa

Viesti Kirjoittaja topi »

tuli tuossa eilen vetästyä oikein näyttävä highsider ja nyt ohjaus on aika reilusti vinossa toiseen suuntaan..ilmeisesti noiden t-kappaleiden löysytys voisi auttaa asiaan mutta miten homma tarkkaan ottaen tapahtuu? pitääkö eturengas olla ilmassa tai irti kokonaan?
Tonppa
Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Siihen löyty jotku viralliset ohjeetki, mutta itse toimin seuraavasti.

Pyörä ilimaan, etuakselin ja t-kappaleiden löysytys, älä unohda löysyttää sitä pulttia mikä kirii t-kappaleen siihen pääakseliin.

Sitte toinen teleskooppi kerrallaan kiristys valmistajan pieneen momenttiin, talttapääruuvarit vasaralla naputtamalla etuakselin kiinnikkeisiin, että etuakseli on tarpeeksi löysällä.

Pyörä pukilta alas, kymmenkunta nopiaa pumppausliikettä etujarru pohjassa. Sitte kiristetään etuakseli. Näin saadaan etuakseli linjaan ja teleskoopit ei jää kanittamaan.

Viisaammat korjaa sitte neuvoja kuhan heräävät.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
topi

kiitti pitää ruveta hommiin heti kun saa jonkun kaverin nostamaan pyörän pukille ja koe-ajolle kun itellä on tuon lipan takia toinen jalka niin turvoksissa ettei polvi juurikaan taivu :x
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Asiasta varsinaisesti mitään tietämättä entisen DR650:n tanko meni vinoon lippojen jäljiltä mutta se oikeni pelkästään löysäämällä tangon pohjakiinnityspalojen kiinnityspultit. Tangon kiinnityspalat kun ovat ainakin tuossa vehkeessä rungossa kiinni kartiokumien välityksellä. Kiinnitys oli minun tapauksessani vain lipsahtanut kumien keskityksestä sivuun. Ei tarvinnut löysäillä haarukoita tms. 400:ssa voi olla eri systeemi eikä tämä menetelmä toimi?
Taas menossa jonnekin...
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Kertokaas viisaammat, mites sitten jos ei kumpikaan tunnu auttavan (siis jos ohjaustanko on kolmiossa kunnolla paikallaan ja putket ovat kolmioissa kunnolla paikallaan), vaan edelleen tuntuisi etupyörä olevan hieman erisuuntaa kuin ohjaus, niin onko silloin liukuputki(et) kierossa vai mistä olisi syytä alkaa vikaa etsimään?

Toisaalta voiko liukuputket olla väärässä "asennossa"?

Mikä on vikana jos mopolla (Solifer SM78, jos en väärin muista) opittu temppu auttaa, eli jos tanko suhteessa renkaaseen reilusti vinossa, niin lyödään esim. puuta vasten eturengasta, jolloin saadaa se oikenemaan?

Terveisin
Mika TA-91
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Mulla meni pari kuukautta sitten etupää vinoon lippojen seurauksena. Oikeni vasta uusimalla alempi T-kappale. Kun se oli pyörässä kiinni, ei sen kieroutta huomannut kunnolla. Vasta kun kiristi iskarit pelkästään siihen alempaan kappaleeseen kiinni siten ettei ne olleet ylemmässä ollenkaan, huomasi osan kierouden. Irroitettuna vääntymisen huomasi kyllä ihan paljailla silmillä...

-petteri
topi

Ylimatti kirjoitti:Asiasta varsinaisesti mitään tietämättä entisen DR650:n tanko meni vinoon lippojen jäljiltä mutta se oikeni pelkästään löysäämällä tangon pohjakiinnityspalojen kiinnityspultit. Tangon kiinnityspalat kun ovat ainakin tuossa vehkeessä rungossa kiinni kartiokumien välityksellä. Kiinnitys oli minun tapauksessani vain lipsahtanut kumien keskityksestä sivuun. Ei tarvinnut löysäillä haarukoita tms. 400:ssa voi olla eri systeemi eikä tämä menetelmä toimi?
tuota tulikin jo kokeiltua mutta näytti vielä olevan vinossa.
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Tuota Mikan ehdottamaa puuta (tolppaa,seinää) vasten oon itse myös kaikkiin pyöriini käyttäny. Ihan varovasti pikkuhiljaa lujempaa, niin kauan kuin on oiennu.
XRV-97
Mika TA-91

av2 kirjoitti:Tuota Mikan ehdottamaa puuta (tolppaa,seinää) vasten oon itse myös kaikkiin pyöriini käyttäny. Ihan varovasti pikkuhiljaa lujempaa, niin kauan kuin on oiennu.
Joo, tämä tuntuu toimivan, mutta mikä silloin on pielessä kun tuo auttaa? En siis itse tiedä ja olisi hauskaa ymmärtää tarkemmin (nyt sitä on nimittäin kokeiltu myös TA:lla), ettei tarvitse pelätä etupään tippumista seuraavassa hypyssä :roll:

Terveisin
Mika TA-91
Tonppa
Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kolmioiden kieroudenhan saa selvile, kun löysää kaikki pultit irti, ja pudottaa toisen teleskoopin pois. Sitte vaan asentaa toisen puolen oikeaan momenttiin. Ja kun alkaa liu,uttamaan toista teleskooppia paikalleen, huomaa heti onko se poissa linjasta.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Itse oon vaan ajatellu että joustoa löytyy joka kohdassa sen verran, kun laiskana en oo jaksanu enempiä ajattelemaan :D
Mutta olisihan se kiva kuulla tarkempi selostus asian tiimoilta tietäjiltä :wink:
XRV-97
Mika TA-91

Tonppa kirjoitti:Kolmioiden kieroudenhan saa selvile, kun löysää kaikki pultit irti, ja pudottaa toisen teleskoopin pois. Sitte vaan asentaa toisen puolen oikeaan momenttiin. Ja kun alkaa liu,uttamaan toista teleskooppia paikalleen, huomaa heti onko se poissa linjasta.
Näin kolmioiden osalta, mutta mites muuten eli mitä tuollaisen perusputken sisällä voi mennä rikki, muutakin kuin liukuputket vääntyä?

Terveisin
Mika TA-91
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Mika TA-91 kirjoitti:Moi,

Kertokaas viisaammat, mites sitten jos ei kumpikaan tunnu auttavan (siis jos ohjaustanko on kolmiossa kunnolla paikallaan ja putket ovat kolmioissa kunnolla paikallaan), vaan edelleen tuntuisi etupyörä olevan hieman erisuuntaa kuin ohjaus, niin onko silloin liukuputki(et) kierossa vai mistä olisi syytä alkaa vikaa etsimään?

Toisaalta voiko liukuputket olla väärässä "asennossa"?

Mikä on vikana jos mopolla (Solifer SM78, jos en väärin muista) opittu temppu auttaa, eli jos tanko suhteessa renkaaseen reilusti vinossa, niin lyödään esim. puuta vasten eturengasta, jolloin saadaa se oikenemaan?

Terveisin
Jos nyt puhut TAsta niin kannattaa kattoa pyörän symmetrisyyttä. Itse ihmettelin viikkotolkulla kun omani sain että kulkee kuin jäniskoira vinossa jolkutttaen. Ja että tanko on vinossa, löysäilinn etupäätä /kiristelyt takasin ja ei muuta kuin tanko vinossa. Sitten kun alettiin mittaamaan pyörän suoruutta, hokasin että vas jalkatappi noin muutaman senti sisempänä! pyörässä mikä taas aiheutti sen että istuma-asento ei ole symmetrinen+ tanko vinosa.

Silloin tällöin väännän keulaa seinää vasten pikkaisen vinoon. Tanko menee taas pikkuhuljaa vinoon kun keula oikenee ja se alkaa tuntumaan ¨hieman kierolta¨.

Kieroa ja sekavaa, älkää välittäkö taas kun kuva olis niin ei tarttis sekavia selitellä ;). Olin jo palauttamassa pyörää myyjälle kun ensimmäiset pari tkm tuntui tosi oudolta ajaa. nykyään ei sitä enää noteeraa. Kierossa honda on suorassa :)

edit tiukkudet on pulteissa on momentissa, keulakolmiot pitelee sush läheltä toisiaan pitkää vääntövartta joten ilmeisesti ne pääse hieman kierossa.
Vastaa Viestiin