Ennakoiva ajo...

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Ennakoiva ajo...

Viesti Kirjoittaja Creature »

...on ilmeisesti joidenkin autoilijoiden mielestä sitä, että kun he ovat kääntymässä vasemmalle ja odottavat kun olen vastaantuleva, niin ennen kuin olen edes kohdalla näen heidän "ennakoivan" kääntymisen ja lähtevän jo liikkeelle. Peileistä kun kattoo kun on ohittanut ni näyttää, et just ehdin pois alta :x

Näitä "tapon yrityksiä" tapahtuu siis kaupungissa enimmäkseen, koska siellähän se on ilmeisesti sitten turvallista. En tiedä onko sattumaa, mut näyttää olevan jonkun sortin trendi. Jos pitäis syystä tai toisesta pysähtyä äkkiä niin varmasti osuis joskus. Monissa asioissa "valittaminen" on turhaa, mutta ei tällasissa. Se nyt pitäis olla selvää miten siinä käy jos kolahtaa. No toinen osapuoli syöksyisi tietysti ulos ensin tarkistamaan "pyhän lehmänsä" vauriot.

Täytyy varmaan alkaa potkuliikkeellä varottamaan lähentelemästä. Samaten syrjäseutujen pikkuteillä keskellä tietä vastaantuleviin. 80-100:n vauhdeissa liian lähellä perässä tuleviin vois tehota hyvin kourallinen huomaamatta kädestä pudotettuja muttereita. Kimpoilisivat varmaan aika tarkoituksenmukaisesti tuulilasiin :x
NiKu
Pyörä: EiOo vielä..
Viesti:

Re: Ennakoiva ajo...

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Creature kirjoitti: Täytyy varmaan alkaa potkuliikkeellä varottamaan lähentelemästä. Samaten syrjäseutujen pikkuteillä keskellä tietä vastaantuleviin. 80-100:n vauhdeissa liian lähellä perässä tuleviin vois tehota hyvin kourallinen huomaamatta kädestä pudotettuja muttereita. Kimpoilisivat varmaan aika tarkoituksenmukaisesti tuulilasiin :x
Laittaa takalokariin joku viritys-boxi vaijerilla tankkiin kahva.
Et heittää soraa takarenkaal, sielt sit sinkoilis taakseppäi 8)
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Re: Ennakoiva ajo...

Viesti Kirjoittaja Jarno »

NiKu kirjoitti:
Creature kirjoitti: Täytyy varmaan alkaa potkuliikkeellä varottamaan lähentelemästä. Samaten syrjäseutujen pikkuteillä keskellä tietä vastaantuleviin. 80-100:n vauhdeissa liian lähellä perässä tuleviin vois tehota hyvin kourallinen huomaamatta kädestä pudotettuja muttereita. Kimpoilisivat varmaan aika tarkoituksenmukaisesti tuulilasiin :x
Laittaa takalokariin joku viritys-boxi vaijerilla tankkiin kahva.
Et heittää soraa takarenkaal, sielt sit sinkoilis taakseppäi 8)
Sulla pitäisi jo olla sellainen boxi jossain?
Hondan tehtaalla tosin suunnittelivat sen työkaluille...
Tosin luukun aukaisu on täysin automaattinen ja pois kuskin hallinnasta...
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

[/quote]Laittaa takalokariin joku viritys-boxi vaijerilla tankkiin kahva.
Et heittää soraa takarenkaal, sielt sit sinkoilis taakseppäi [quote]

:lol: Aivan. Mutterit on vaan sen verran kimmoisampaa materiaalia, et poukkoilee paremmin. No ihan vakavissaan, saattais tulla kalliiksi kuitenkin. Eli jos joku saa nyt idean toteuttaa tämän niin hyi hyi. Tuhmaa. Ei saa tehdä. Olen kieltänyt!

No mutta, kovin usein painotetaan sitäkin, miten autoilijalla on peltiä suojana. Mutta en kyllä tahtois autoillessa törmätä pärrään yhtään sen enempää kuin toiseen autoon. Saattaa nimittäin tulla tavaraa lasin läpi huomattavasti ennemmän. Eli ei pyörä nyt niin itsestään selvästi kakkoseksi jää. Mahdollisuus tasapeliin aika korkealla kuitenkin.
KN76
Pyörä: R 1200 GS

Viesti Kirjoittaja KN76 »

On ilmeisesti kateltu liikaa formuloita kun mutkatiellä joka toinen vastaantulija ajaa sisäkurvissa väärällä kaistalla. Näitä "räikkösiä" saat sit väistellä niin et puskat pölisee, oikeen mukavaa silloin kun on kyytiläinen mukana... Mut täytyy vaan enemmän ajella noita sorateitä mis on vähemmän näitä vormuloita :P
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Ite olen nytt 4,jänä kesänä lyönnyt/potkinnut 4 peiliä autoist vauhdissa,3 lommoa olen lyönnyt/potkinnut autojen kylkeen ku meinaa kiilata väkisin ku keskustassa ajaa.
kukaan kuskeista ei viel ole mulle vittuilut/huutanut/kironut jälkeinpäin vaikka olenkin joka kerta jäännyt lähelle ja joskus jopa mennyt viereen seuraavis valois.Nolona ne siin vaa änkyttää ettei nähnyt :shock: Ihmeellist ku joskus on mun eturengas ollut samas viivas ku autonkin,eli ite istunut peilin vieres,mutt kai motoristi pyörän pääl on vaa niin hemmetin vaikea nähä ennen ku nokkakoristeena komeilee :?:

Tai ok,kerran en jäännyt odottelee ku matkalla tammisaareen eteen hyökkäs salon jälkeen kasa nuorisoa jonkun niitten vanhempien mersulla(sen verran kallis tirehtöörimalli et nuorempi olis kyll sporttisempi ite ostanut) mun eteen ja kekkasivat tyhjentää tuhkakupin mun päälle.
Ei muuta ku pienempi pykälä ja oikea jalka ulos ja huppsista ku peili lensi komian kaaren ku ohitin :twisted: (jäi sähköpiuhojen nojan roikkumaan ja hakkamaan auton kylkeä)

Jatkoin matkaa eikä niitä enää vissin huvitanut mun kaa "leikkiä" ku eivät edes yrittänyt mua tavoittaa sen jälkeen :D
Jukka Haapamäki
Pyörä: CRF 450R/X

Viesti Kirjoittaja Jukka Haapamäki »

Täytyy kyllä autoillessa kiinnittää erityistä huomiota, ettei mene liian lähelle jonkko:a mistään suunnasta... :lol:
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mulla oli joskus hieman liian runsaasti rasvaa takarattaalle annosteleva ketjurasvari. Siis sellanen sähkötoiminen eli kun painoi nappia ruiskutti rasvaa takarattaalle. Annostelu hankalaa ja kerran kun kaveri ajoi perässä ihmetteli jälkeenpäin mitä ihmettä ruiskus naamalle. Huomasin sitten että näppärä vehje kun auto ajaa liian lähellä takana. Ketjujen rasvaus ja jo auto jättää väliä. Rasva lensi niin huomaamatta että autoilija todennäköisesti luuli mopon vain olevan hieman viallinen ja vannoi tuulilasia jynssätessään ettei enää ikinä aja prätkän perässä liian lähellä kun ne saattaa vaikka hajota yhtäkkiä.
Kemppa
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Kemppa »

Mutta tuleepa nähtyä sellaistakin,että erityisesti vanhukset(yleensä naispuoliset mummot) ryhmittyvät väärään laitaan :( Eli jos ollaan menossa vaikkapa oikealle ryhmitytään vasempaan.Sehän alkaa muistuttaa jo formula meininkiä :) Kerran meinasin ajaa kylkeen kun muuan muori ryhmittyi ihan vasempaan laitaan siihen keskiviivan viereen ja hidasti vauhtia,mutta vilkkua ei käyttänyt.Minä tietenkin oletin,että vasemmalle se kääntyy vaikkei vilkkua näytäkkään.Lähdin ohittamaan oikealta ja sitten välähti oikean puolen vilkku :shock: Noh,hätäjarrutus ja säikähdyksellä selvittiin,mutta oli muuten tosi lähellä,että rysähtää :?
Hannu^
Pyörä: CRF450X

Viesti Kirjoittaja Hannu^ »

Kyllä on kieltämäti itsellänikin tullut näitä liian läheltä piti tilainteita mutta itselläni pitää kyllä kärkipaikkaa edelleen se kun muutama vuosi takaperin olin ajelemassa kyytiläinen mukana 125cc pärrällä. Noh ajelut meni ihan ok mutta oli pieniä kulkuongelmia kun kaasari oli miten sattuu asetuksissa ja myöhemmin löytyi muitakin syitä mutta siinä sitten nelostietä Rovaniemellä citymarketilta paloasemalle päin ajellessani porukkaa lappoi toista kaistaa jatkuvana letkana vastaan kun oli Reindeer cruisingit menossa norvajärven tiellä ja sieltä jo porukkaa purkaantui pois aninakin joksikin aikaa. Siinäpä sitten kun ajelin menemään niin näen taustapeilistä kun autovilahtaa siihen malliin että lähtee ohittamaan ja eiköhän sieltä puske minun ja toista kaistaa vastaan tulevien väliin joku hemmetin karvasisutuksella oleva pögötin 406 amiskottero! Noh siihen lisänä heti perään toinen älykääpiö puskee ahtaaseen väliin astralla ja tällä kertaa kuskina blondi muija. Siinä vaiheessa alkoi hiukan jänskättää kun vastakkaisella kaistalla näkyi tulevan vastaan SS malibu eli semmoinen sopivan kaponen kulkine ja rinnalla astra juuri ja juuri ohi menevää vauhtia... Että näin meillä Roissa näytetään osaavaa ajoa :evil:
Nopeat elävät
Kuolleet eivät
Tenukeppi

Viesti Kirjoittaja Tenukeppi »

Kemppa kirjoitti:Mutta tuleepa nähtyä sellaistakin,että erityisesti vanhukset(yleensä naispuoliset mummot) ryhmittyvät väärään laitaan :( Eli jos ollaan menossa vaikkapa oikealle ryhmitytään vasempaan.Sehän alkaa muistuttaa jo formula meininkiä :) Kerran meinasin ajaa kylkeen kun muuan muori ryhmittyi ihan vasempaan laitaan siihen keskiviivan viereen ja hidasti vauhtia,mutta vilkkua ei käyttänyt.Minä tietenkin oletin,että vasemmalle se kääntyy vaikkei vilkkua näytäkkään.Lähdin ohittamaan oikealta ja sitten välähti oikean puolen vilkku :shock: Noh,hätäjarrutus ja säikähdyksellä selvittiin,mutta oli muuten tosi lähellä,että rysähtää :?
Itellä vastaava tilanne alkukesästä.., poikkeuksena että oli keski-ikäinen mies uudella Volvolla. ajelin perässä, kun rupes hidastelee ja pitkän matkaa ajeli keskiviivaa pitkin. Olin varma, et kääntyy vasemmalle ja melkein pysähdyksissä päätin mennä oikeelt ohi ja samas vilkku välähti kun kääntyikin eteen... noh, kylkeenhän sitä mentiin :cry: Päätin sit soittaa ite poliisit paikalle, kun rupes niin v*tuttaa toi vilkkujen käyttämättömyys. Pyörästä tankki klommolle ja vähän naarmuja. Itel rantees hiusmurtuma ja kahdeksan päiväsakkoa "riittämättömän turvavälin jättämisestä" :twisted: :twisted: :twisted:
2old
Pyörä: KTM 990 Adv

Viesti Kirjoittaja 2old »

....sitte on nuo rkeleen autoilijat jotka ei osaa käyttää vilkkua....meinasin eilen ajaa yhden mummon kylkeen....täysin odottamatta kurvasi vasemmalle....vilkku syttyi samalla kun auto kääntyi...
- ....but, Alive and Kicking-
Pallokala
Pyörä: NX650, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Meitä on moneksi.

Aamulla töihin tullessa lähimmäinen farmari-Golffilla liimautui takalokasuojaan moottoritien rampilla. Seuraavissa liikennevaloissa sama Golffi oli taas ihan iholla. Sitten Domi - tapojensa vastaisesti - stumppasi juuri kun vihreä vaihtui. Starttaaminen ei kauan kestänyt, mutta johan torvi alkoi soida kun mopo ei loikannut heti jonon mukaan. No, matka kuitenkin jatkui ja Golffi roikkui hanurissa. Siinä vaiheessa aloin hiljakseen morsettaa jarruvalolla pyyntöä pysyä kauempana. Pyyntö tehosi taas seuraaviin valoihin asti joissa piti ihan kääntyä ja katsoa millainen jamppa siellä takana ajelee. Vihreän sytyttyä kaverin piti vielä kammeta rinnalle sulkuviivan päälle kun en kääntynyt tarpeeksi ripeästi oikealle alta pois.

Ei muuta, mutta jotenkin meni päivä pilalle heti aamukahdeksalta...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
PilcQ
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

2old kirjoitti:....sitte on nuo rkeleen autoilijat jotka ei osaa käyttää vilkkua....
Tuo on liiankin yleistä, joko ei käytetä ollenkana tai sitten vasta kun ollaan jo melkein käännytty. :(
-
Jukka Talja & XRV750
tonik

Viesti Kirjoittaja tonik »

TomiKoo kirjoitti:
2old kirjoitti:....vilkku syttyi samalla kun auto kääntyi...
Se varmaan hipaisi vahingossa vilkun viikseä kääntäessään rattia... :roll: :shock: :lol:

Aamulla ruuhkassa töihin tullessa eräs nuori lippispäinen veijari ajeli hienosti tuunatulla Hondalla motarilla kauheaa kyytiä. Olin siinä ohittamassa hitaampaa letkaa, edessäni Iso Gessu, joka ohitti minut hetkeä aiemmin. Luonnollisesti yritin jättää tarpeeksi tilaa pyörän perään kaiken varalle.

Hondamies vilkutteli minulle jo kaukaa pitkiä, kun olin hänen tontillaan ohituskaistalla asumassa... :roll: Vauhtia mulla ja Gessulla oli kuitenkin noin 130 ja jaloissa oltiin. Siirryin sivuun ja edelläni ajanut Iso Gessu sai kuskin riesakseen. Hondan ja pyörän väliin ei muutamaa metriä enempää jäänyt ja homma näytti todella pelottavalle.

Pitkät vilkkuivat pyörällekin ja kun pyöräkuski ei totellut, niin Hondamies teki ratkaisunsa. Heti ohitettavan letkan etummaisen auton ohi päästyään Honda koukkasi silmän räpäyksessä näyttävästi oikealta Gessun ohi ilman mitään ennakkovaroituksia. Bemukuskilla taisi valahtaa löysät housuun auton vilahtaessa oikealta ohi. Pyörä ainakin teki kurvauksen, kuski heilui pyörän päällä katsellen onko takaa tulossa muitakin ja nopeus lähti tippumaan. Tilanteen rauhoituttua pyöräkuski siirtyi letkan eteen oikealle kaistalle ja hidasti menoaan.

Pahan onnettomuuden ainekset olivat olemassa ja tapaus sai kyllä miettimään omaakin ajamista, sekä pyörällä että autolla.... :?
Hondakuskia mitenkään puolustelematta niin mikää ei v*tuta suomen liikenteessä enempää kuin että siellä vasemmalla kaistalla ollaan tukkona jos takaa tulee nopeempia. Kaikkialla muualla paitsi Suomessa nopeammalle annetaan tilaa.
Vastaa Viestiin