Mä kattelin melkein vuoden aktiivisesti ittelleni pyörää. Taukoa edellisen pyörän omistamiseen tuli sitten 17 vuotta. Silloin ammoisina aikoina siirsin soraa ja jäähilettä Hussen WR:llä ja Hondan CR:llä. Taisi sitä turvettakin jossain vaiheessa olla ilmassa.
Kaveri vinkkas tästä foorumista ja sen jälkeen pyöräkuume kävi sietämättömäksi.
Niinpä sitten helmikuussa hankin -97 DR650SE:n. Älkää vaan kysykö miksi päädyin juuri tuohon vaihtoehtoon, mutta loppusuoralla kyllä myönnän katselleeni ainoastaan DR:iä.
Omaa pyörääni aloin muokkaamaan mieleisekseni välittömästi kun sain sen talliin tuupattua (akku oli sen verran finaalissa, etten saanut käymään).
Aluksi riivin takapäästä kaikki ylimääräiset hilppeet pois ja pulttasin kilven suoraan lokariin. No, sekin piti sitten myöhemmin laittaa kulmapalalla hieman enemmän pystyasentoon. Meinasivat mielensä pahoittaa moisesta virityksestä...
Orkkis putken nakkasin hetimiten pois (ei lentänyt kovin kauas, kun painoi juutas niin vietävästi) ja värkkäilin tilalle absorbtiovaimentimen. Jouduin tosin laittamaan ylimääräisen sisäputken ja tulivillaa, kun kävyt putoilivat puista.
Siitä seurauksena sitten piti ruveta suuttimia vaihtelemaan ja kaasaria säätelemään. Snorkkeli lähti myös ilmanputsarista. Joku olikin jo putsariin vaihtanut kn-filtterin.
Veijolta sain säkillisen suodattimia ja kokeilemalla sain perstuntumasäädöt kohilleen. Putken käyrään olikin jo fiksusti laitettu yhde lamda-anturille, joten jossain vaiheessa olis tarkoitus ihan oikeasti säätää kaasari kohdilleen.
Pohjapanssarin rakentelin itse alumiinilevystä. Tein originaalista poiketen sen verran pitkän, että suojaa myös takajousen linkkua. Panssari on edestä kiinni jousilla ja pohjasta kumipuslilla, joten jos tulee paha karilleajo lähtee panssari irti eikä riko runkoa (toivottavasti).
Takanakin vaihdoi karkeampaan Cheng Chin (taiwanilainen) rupulikumiin. Pitää ihan kiitettävästi soralla. Tuntuu vaan kuluvan melko hapiaan.
Olen pyörään ollut tyytyväinen. Kilometrejä mittarissa nyt hieman rapiat 22 000, joista itse olen ajanut n. 1500.
Välitykset saisivat olla hieman lyhyemmät, kun ykkösvaihteellakin alkavat puut tulemaan silmille ja varsinkin pehmeässä hiekassa tuntuu, että pitää mennä niin perkuleen kovaa, jos meinaa pysyä pystyssä (siis vaihtamaan jo kakkoselle).
Takaiskari tuntuu olevan melko levoton. Olen sitä koittanut säädellä, kun siinä semmoinen hieno ruuvi on. Tuntuu antavan melko napakan takapotkun kuopan jälkeen.
Olenkin tuolla siis pääasiassa sorateitä ja hiekkakuoppia, sekä metsäautoteitä kolunnut ja niinkuin jo mainitsin, ihan sopiva pyörä meikäläiselle