Ajaminen seisaaltaan...
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Ajaminen seisaaltaan...
ajatteko paljon seisaaltaan hiekkateillä? aikoinaan dominaattorilla en ajanut juurikaan seisaaltaan, kun en saa siinä asentoa(tangot liian alhaalla). Mutta nyt FMX:llä menee hiekkatie seisaaltaan mukavasti. varsinkin pitemmillä suorilla pätkillä on kiva seistä. tiukempiin mutkiin sitten istuin.
näyttäähän noi dakarimiehetkin ajelevan tapeilta aika paljon.?
näyttäähän noi dakarimiehetkin ajelevan tapeilta aika paljon.?
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
- jonkko
- Viestit: 3693
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
- Pyörä: KTM 640 Adventure
- Paikkakunta: Pargas
Välillä jo.
Joss ei muuta niin Akilleusta lainaen niin ainakin tippuu korkeammalta joss kaata
Joss ei muuta niin Akilleusta lainaen niin ainakin tippuu korkeammalta joss kaata
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Aika usein tulee ajeltua seisaaltaan. Saa hallittua pyörää paljon paremmin. Painopiste alenee ja pito paraanee kun polvet on ns " osa jousitusta". Kurveissa vaan paino ulommaiselle tapille ja taas voi ajaa kovemmin. Oikeestaan vaan spoorissa tai jossain vastaavassa tilanteessa kannattaa ajaa istuen. No viisaammat oikokoon tekstini.
Aleneeko painopiste seisaltaan ajaessa? Kuski + mopon massakeskipiste ainakin siirtyy ylemmäksi.pandomar kirjoitti:Aika usein tulee ajeltua seisaaltaan. Saa hallittua pyörää paljon paremmin. Painopiste alenee ja pito paraanee kun polvet on ns " osa jousitusta". Kurveissa vaan paino ulommaiselle tapille ja taas voi ajaa kovemmin. Oikeestaan vaan spoorissa tai jossain vastaavassa tilanteessa kannattaa ajaa istuen. No viisaammat oikokoon tekstini.
Itse ajelen enemmän tapeilta epätasaisessa tai pehmeässä maastossa. Mutkassa yleensä istuskelen.
Kommentoin, koska näsäviisautta ainakin löytyy.
-ville
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Sain kaverilta vinkkejä miten crossi miehet ajavat ja kyllä muuttu ajo helpommaksi, eli niin paljon seisaaltaan kun jaksaa / pystyy ja polvilla puristaa pyörää etenkin pahemissa paikoissa esim. hyppyrille tuloissa on useasti monta spooria vierekkäin ja niistä on valittava joku ja kun puristaa pyörää polvilla tietysti seisten niin mopo menee sinne minne haluaa (yleensä)jaket kirjoitti:ajatteko paljon seisaaltaan hiekkateillä? aikoinaan dominaattorilla en ajanut juurikaan seisaaltaan, kun en saa siinä asentoa(tangot liian alhaalla). Mutta nyt FMX:llä menee hiekkatie seisaaltaan mukavasti. varsinkin pitemmillä suorilla pätkillä on kiva seistä. tiukempiin mutkiin sitten istuin.
näyttäähän noi dakarimiehetkin ajelevan tapeilta aika paljon.?
Sekä kahvojen asentoa muuttamalla saa helpotusta pyörän vientiin ne kun säädin sillai et kämmen on samassa linjassa käsivarren kanssa (seisten) niin ei rasita / väsytä niin paljoa
Re: Ajaminen seisaaltaan...
Kahvojen asentoa voi varioida myös siten, että jarrukahva on ylempänä ja kytkinkahva alempana. Siksi näin, että voimakkaiden jarrutusten aikaan yleensä istutaan. Itselläni on vivut säädetty juuri näin.JAMPPERI kirjoitti:Sekä kahvojen asentoa muuttamalla saa helpotusta pyörän vientiin ne kun säädin sillai et kämmen on samassa linjassa käsivarren kanssa (seisten) niin ei rasita / väsytä niin paljoa
-
- Viestit: 464
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 9:55 am
- Pyörä: CRF 450R/X
- Paikkakunta: Kokkola
En aja seisaaltaan, mutta joissain oikein hyvissä paikoissa painan tappeja niin, että kuraperse on millin irti istuimesta. Ainakin tuossa omassa TA:ssa on tälle varrelle jalkatapit kohtalaisen ylhäällä, ja täten niillä seisominen tuntuu jotenkin turhan huojuvalta. Ote ohjaustankoon = sormet varpaissa... no ainaski melekeen. No joo, hyvä ku istueltaan osaa ajaa.
Mietin tuota seisaaltaan ajamista viimeksi kun kävin kärrypoluilla möyrimässä.
-Pehmeä hiekkamäki ylöspäin; Jos seison ja etupyörä lähtee vaeltamaan niin mikä seuraus? Miksi ei istuisi?
-Mutainen metsäkoneenura; Jo nyt jäi pyörä sutimaan, välillä oli jäätä ja metsäkoneen ura todella liukas. Seisaaltaan ehtii pyörä kallistua paljon ennenkuin saa pudotauduttua penkkiin ja jalkaa tueksi joten nurin mennään.
-Pehmeää hiekkaa ajettu kärrypolulle; pyörä hakee alle 60 vauhdissa. 70-80 lasissa vaeltaa iloisesti soran päällä. Mitä hyötyä seisoa? Ajo ei tunnu yhtään tukevammalta seisaaltaan ajaessa.
-Kovapohjainen pitävä mutta monttuinen hiekkatie; seisaaltaan hyvä pehmentää töyssyjä.
Eli täytyy myöntää ettei seisaaltaan ajon idea ole avautunut täysin vieläkään. Röykkysellä tiellä sen ymmärtää mutta soralla ja pehmeällä ei ymmärrä.
-Pehmeä hiekkamäki ylöspäin; Jos seison ja etupyörä lähtee vaeltamaan niin mikä seuraus? Miksi ei istuisi?
-Mutainen metsäkoneenura; Jo nyt jäi pyörä sutimaan, välillä oli jäätä ja metsäkoneen ura todella liukas. Seisaaltaan ehtii pyörä kallistua paljon ennenkuin saa pudotauduttua penkkiin ja jalkaa tueksi joten nurin mennään.
-Pehmeää hiekkaa ajettu kärrypolulle; pyörä hakee alle 60 vauhdissa. 70-80 lasissa vaeltaa iloisesti soran päällä. Mitä hyötyä seisoa? Ajo ei tunnu yhtään tukevammalta seisaaltaan ajaessa.
-Kovapohjainen pitävä mutta monttuinen hiekkatie; seisaaltaan hyvä pehmentää töyssyjä.
Eli täytyy myöntää ettei seisaaltaan ajon idea ole avautunut täysin vieläkään. Röykkysellä tiellä sen ymmärtää mutta soralla ja pehmeällä ei ymmärrä.
Pakko vähän herätellä.
Jotenkin tuntuu että seisallaan ajaminen on vaan "kliseisen hienoa". Motocrossissa ihan ymmärrettävää, mutta jos matkaenduromies huruttaa muutamaa kymppiä kylätiellä niin taitaa vaan olla hienoa... Itsestä ainakin tuntuu että ei kerkeä kissaa sanoa kun ollaan jo kupeellaan jos tarvitsee takakäpälillä avittaa. Järkyttävä ero ajamisessa Kotaria verratessa edelliseen pikkujammuun. Siinä istumiskorkeus oli vähäinen ja kun tarvitse takajalkoja hädän hetkellä niin tukea kerkesi ottaa huomattavan paljon nopeammin kuin pikkukottaraisessa jossa istutaan kuin katon harjalla. Ennen kuin mono ennättää tueksi niin ajopeli on jo sellaisessa kulmassa että taas kuluu tankki... Tuntuu todella vaaralliselta ajatukselta ajaa esim. liukkaalla tai "yllätyksellisellä" polulla seisaaltaan.
Onhan toki niin että ei näillä kummallakaan pyörällä ole edes voinut ajaa meikäläinen seisaaltaan; tapit liian ylhäällä ja tanko liian alhaalla. Todella epämukavaa.
Älkääpä vetäkö hernemaissiporkkanasekoitusta nenään
Jotenkin tuntuu että seisallaan ajaminen on vaan "kliseisen hienoa". Motocrossissa ihan ymmärrettävää, mutta jos matkaenduromies huruttaa muutamaa kymppiä kylätiellä niin taitaa vaan olla hienoa... Itsestä ainakin tuntuu että ei kerkeä kissaa sanoa kun ollaan jo kupeellaan jos tarvitsee takakäpälillä avittaa. Järkyttävä ero ajamisessa Kotaria verratessa edelliseen pikkujammuun. Siinä istumiskorkeus oli vähäinen ja kun tarvitse takajalkoja hädän hetkellä niin tukea kerkesi ottaa huomattavan paljon nopeammin kuin pikkukottaraisessa jossa istutaan kuin katon harjalla. Ennen kuin mono ennättää tueksi niin ajopeli on jo sellaisessa kulmassa että taas kuluu tankki... Tuntuu todella vaaralliselta ajatukselta ajaa esim. liukkaalla tai "yllätyksellisellä" polulla seisaaltaan.
Onhan toki niin että ei näillä kummallakaan pyörällä ole edes voinut ajaa meikäläinen seisaaltaan; tapit liian ylhäällä ja tanko liian alhaalla. Todella epämukavaa.
Älkääpä vetäkö hernemaissiporkkanasekoitusta nenään