Ajaminen seisaaltaan...

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Ajaminen seisaaltaan...

Viesti Kirjoittaja jaket »

ajatteko paljon seisaaltaan hiekkateillä? aikoinaan dominaattorilla en ajanut juurikaan seisaaltaan, kun en saa siinä asentoa(tangot liian alhaalla). Mutta nyt FMX:llä menee hiekkatie seisaaltaan mukavasti. varsinkin pitemmillä suorilla pätkillä on kiva seistä. tiukempiin mutkiin sitten istuin.

näyttäähän noi dakarimiehetkin ajelevan tapeilta aika paljon.?
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Välillä jo.
Joss ei muuta niin Akilleusta lainaen niin ainakin tippuu korkeammalta joss kaata :D
Avatar
pandomar
Viestit: 236
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 12:19 am
Pyörä: myyty
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Aika usein tulee ajeltua seisaaltaan. Saa hallittua pyörää paljon paremmin. Painopiste alenee ja pito paraanee kun polvet on ns " osa jousitusta". Kurveissa vaan paino ulommaiselle tapille ja taas voi ajaa kovemmin. Oikeestaan vaan spoorissa tai jossain vastaavassa tilanteessa kannattaa ajaa istuen. No viisaammat oikokoon tekstini.
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av2 »

Mulla afrikkalainen vakiotangolla jo hyvä ajaa seisten kun tuota pituutta ei liikoja ole(176cm). Mukava ajella luontoa tähystellen, ja puutunutta persusta lepuutellen. :D
Ja pikku poluilla muutenkin parempi tähystää korkeammalta.
XRV-97
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

LC4:lla tuli ajettua paljonkin tapeilta, DRZ:llakin ajaisin, mutta siinä liian matala tanko. Harkitsenkin tässä uuden korkeamman ja tukevamman tangon vaihtamista, onko foorumilaisilla suosituksia?
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

pandomar kirjoitti:Aika usein tulee ajeltua seisaaltaan. Saa hallittua pyörää paljon paremmin. Painopiste alenee ja pito paraanee kun polvet on ns " osa jousitusta". Kurveissa vaan paino ulommaiselle tapille ja taas voi ajaa kovemmin. Oikeestaan vaan spoorissa tai jossain vastaavassa tilanteessa kannattaa ajaa istuen. No viisaammat oikokoon tekstini.
Aleneeko painopiste seisaltaan ajaessa? Kuski + mopon massakeskipiste ainakin siirtyy ylemmäksi.

Itse ajelen enemmän tapeilta epätasaisessa tai pehmeässä maastossa. Mutkassa yleensä istuskelen.

Kommentoin, koska näsäviisautta ainakin löytyy.

-ville
JAMPPERI
Viestit: 155
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 10:25 pm
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajaminen seisaaltaan...

Viesti Kirjoittaja JAMPPERI »

jaket kirjoitti:ajatteko paljon seisaaltaan hiekkateillä? aikoinaan dominaattorilla en ajanut juurikaan seisaaltaan, kun en saa siinä asentoa(tangot liian alhaalla). Mutta nyt FMX:llä menee hiekkatie seisaaltaan mukavasti. varsinkin pitemmillä suorilla pätkillä on kiva seistä. tiukempiin mutkiin sitten istuin.

näyttäähän noi dakarimiehetkin ajelevan tapeilta aika paljon.?
Sain kaverilta vinkkejä miten crossi miehet ajavat ja kyllä muuttu ajo helpommaksi, eli niin paljon seisaaltaan kun jaksaa / pystyy ja polvilla puristaa pyörää etenkin pahemissa paikoissa esim. hyppyrille tuloissa on useasti monta spooria vierekkäin ja niistä on valittava joku ja kun puristaa pyörää polvilla tietysti seisten niin mopo menee sinne minne haluaa (yleensä) :)

Sekä kahvojen asentoa muuttamalla saa helpotusta pyörän vientiin ne kun säädin sillai et kämmen on samassa linjassa käsivarren kanssa (seisten) niin ei rasita / väsytä niin paljoa :idea:
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajaminen seisaaltaan...

Viesti Kirjoittaja Veijo »

JAMPPERI kirjoitti:Sekä kahvojen asentoa muuttamalla saa helpotusta pyörän vientiin ne kun säädin sillai et kämmen on samassa linjassa käsivarren kanssa (seisten) niin ei rasita / väsytä niin paljoa :idea:
Kahvojen asentoa voi varioida myös siten, että jarrukahva on ylempänä ja kytkinkahva alempana. Siksi näin, että voimakkaiden jarrutusten aikaan yleensä istutaan. Itselläni on vivut säädetty juuri näin.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

itsellä oli kytkin just niin, että pystyin ihan hyvin vaihtelemaan vaihteita seisten. ja maisemat on hyvät korkeelta :D
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
genesis
Viestit: 646
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
Paikkakunta: Västra Finlands län

Viesti Kirjoittaja genesis »

Pahoissa paikoissa seisaaltaan, ei *erse kestä muuten. Hallittavuus/havainnointi paranee, mutta tuen hakeminen jalalla vaikeaa.

Hyppyripätkillä näkee mäen 'alle', josko siellä vaikka olis joku este. Samalla tulee vähän viilennystä puvun alle.... :D
Jukka Haapamäki
Viestit: 464
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 9:55 am
Pyörä: CRF 450R/X
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jukka Haapamäki »

En aja seisaaltaan, mutta joissain oikein hyvissä paikoissa painan tappeja niin, että kuraperse on millin irti istuimesta. Ainakin tuossa omassa TA:ssa on tälle varrelle jalkatapit kohtalaisen ylhäällä, ja täten niillä seisominen tuntuu jotenkin turhan huojuvalta. Ote ohjaustankoon = sormet varpaissa... no ainaski melekeen. :lol: No joo, hyvä ku istueltaan osaa ajaa. :oops:
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mietin tuota seisaaltaan ajamista viimeksi kun kävin kärrypoluilla möyrimässä.

-Pehmeä hiekkamäki ylöspäin; Jos seison ja etupyörä lähtee vaeltamaan niin mikä seuraus? Miksi ei istuisi?
-Mutainen metsäkoneenura; Jo nyt jäi pyörä sutimaan, välillä oli jäätä ja metsäkoneen ura todella liukas. Seisaaltaan ehtii pyörä kallistua paljon ennenkuin saa pudotauduttua penkkiin ja jalkaa tueksi joten nurin mennään.
-Pehmeää hiekkaa ajettu kärrypolulle; pyörä hakee alle 60 vauhdissa. 70-80 lasissa vaeltaa iloisesti soran päällä. Mitä hyötyä seisoa? Ajo ei tunnu yhtään tukevammalta seisaaltaan ajaessa.
-Kovapohjainen pitävä mutta monttuinen hiekkatie; seisaaltaan hyvä pehmentää töyssyjä.

Eli täytyy myöntää ettei seisaaltaan ajon idea ole avautunut täysin vieläkään. Röykkysellä tiellä sen ymmärtää mutta soralla ja pehmeällä ei ymmärrä.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mä hommasin 30 mm korotuspalat mun Bemarin tankoon.
Auttaa aika paljon ajoasentoon seistessä.

Niitä saa varmaan kaikkiin pyöriin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
EHi
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja EHi »

Pakko vähän herätellä.

Jotenkin tuntuu että seisallaan ajaminen on vaan "kliseisen hienoa". Motocrossissa ihan ymmärrettävää, mutta jos matkaenduromies huruttaa muutamaa kymppiä kylätiellä niin taitaa vaan olla hienoa... Itsestä ainakin tuntuu että ei kerkeä kissaa sanoa kun ollaan jo kupeellaan jos tarvitsee takakäpälillä avittaa. Järkyttävä ero ajamisessa Kotaria verratessa edelliseen pikkujammuun. Siinä istumiskorkeus oli vähäinen ja kun tarvitse takajalkoja hädän hetkellä niin tukea kerkesi ottaa huomattavan paljon nopeammin kuin pikkukottaraisessa jossa istutaan kuin katon harjalla. Ennen kuin mono ennättää tueksi niin ajopeli on jo sellaisessa kulmassa että taas kuluu tankki... Tuntuu todella vaaralliselta ajatukselta ajaa esim. liukkaalla tai "yllätyksellisellä" polulla seisaaltaan.

Onhan toki niin että ei näillä kummallakaan pyörällä ole edes voinut ajaa meikäläinen seisaaltaan; tapit liian ylhäällä ja tanko liian alhaalla. Todella epämukavaa.

Älkääpä vetäkö hernemaissiporkkanasekoitusta nenään :lol:
Avatar
Kalpa
Viestit: 291
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:15 pm
Pyörä: Husaberg FE 390
Paikkakunta: Espoo Rock City

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

Se on tankomiehiä varten se tapeilta ajaminen :wink:

Motocrossista se oikean tapeilta ajamisen oppii ja sen jälkeen se tyyli on paljon mukavampi ja luonnollisemman oloinen. Riippuu varmaankin vauhdista ja tiestä/maastosta.

Kantata ei tapeilta saa, sitten lähtee ja lujaa.
Vastaa Viestiin