Neljän sekunnin sääntö

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2807
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

nyt ku muistelee nii tuohan opetettiin autokoulussa, se oli siellä kyllä 15 sekuntia.
Avatar
vuohi
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 30, 2004 6:24 pm
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Stobe kirjoitti:Hyviä sääntöjä.

Olen muuten usein pohtinut, että enduro on maantieliikenteessä äkkitilanteissa turvallisempi sallien väistämisen esim. pientareelle tai ojan pohjalle. Myöskään "pitkäksi meno" ei ole kurapyörällä niin vaarallista kuin kyykyillä. Tietysti paljon on kiinni kuskin taidoista ja siitä onko vaihtoehtoisella reitillä isoja kiviä tai puita, joihin törmätä.

juu toi pitkäks meno juttu on totta sitä on tullu testattua :lol:
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Jaa, mistäs tuollaisia voi tietää kun ei ole koskaan autokoulua käynyt.

Isä aikoinaan opetti ettei mihinkään saa törmätä. No, enpä ole sitäkään neuvoa noudattanut.
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
make
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:32 am
Pyörä: R100GS,SXF250
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja make »

Yhteistä noille kaikille säännöille ja muille teorioille on että niitä viljelevillä ajokouluttajilla puhelahjat ovat suuremmat kuin ajotaidot.Sekuntien laskemisen sijaan kannattaa käyttää järkeä jos mahdollista...
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Stobe kirjoitti:Hyviä sääntöjä.

Olen muuten usein pohtinut, että enduro on maantieliikenteessä äkkitilanteissa turvallisempi sallien väistämisen esim. pientareelle tai ojan pohjalle. Myöskään "pitkäksi meno" ei ole kurapyörällä niin vaarallista kuin kyykyillä. Tietysti paljon on kiinni kuskin taidoista ja siitä onko vaihtoehtoisella reitillä isoja kiviä tai puita, joihin törmätä.
Niin on, tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia sekä kaveripiirissä.
Hyvin se KTM950:kin hyppää ojan toiselle puolelle :)
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Toi sekuntien laskeminen ei ole ihan turhaa puuhaa. :roll: :roll:

Joskus lasken mielessäni sekunteja siitä, kun edellämenevä auto ohittaa vaikka liikennemerkin tai aurauskepin. Siitä saa hyvää tuntumaa siihen mikä on hyvä etäisyys.

Vaikka noin 1 milj. kilometrin jälkeen autolla ja 200.000 km pyörällä kyllä opettaa ihan selkäytimeen mikä on "mukavuusraja" turvaetäisyydelle.

Pekka
:shock: :shock:
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Kyllä Pekka olet oikeilla jäljillä, ikä ja kilometrit opettaa tuota itsesuojelua!
Ja on paljon helpompi ajaa pitempää matkaakin kun pitää edellä ajavaan reilun välin.
-jarkko-
Kuvat
AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Stobe kirjoitti: Olen muuten usein pohtinut, että enduro on maantieliikenteessä äkkitilanteissa turvallisempi sallien väistämisen esim. pientareelle tai ojan pohjalle.
Tähän voi vielä hyvin lisätä sen, että korkeasta enskasta näkyvyys on huippuhyvä
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Happi »

Ja on paljon helpompi ajaa pitempää matkaakin kun pitää edellä ajavaan reilun välin.

Ei siinä mitään kunnon väliä voi pitää, kun siihen kurvaa, joku "kokenut kuski" väliin :o

Happi
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Happi kirjoitti:
Ja on paljon helpompi ajaa pitempää matkaakin kun pitää edellä ajavaan reilun välin.

Ei siinä mitään kunnon väliä voi pitää, kun siihen kurvaa, joku "kokenut kuski" väliin :o

Happi
Ei riitä perusteluksi :twisted: :wink:
-jarkko-
Kuvat
make
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:32 am
Pyörä: R100GS,SXF250
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja make »

Pekkavee kirjoitti:Toi sekuntien laskeminen ei ole ihan turhaa puuhaa. :roll: :roll:

Joskus lasken mielessäni sekunteja siitä, kun edellämenevä auto ohittaa vaikka liikennemerkin tai aurauskepin. Siitä saa hyvää tuntumaa siihen mikä on hyvä etäisyys.

Vaikka noin 1 milj. kilometrin jälkeen autolla ja 200.000 km pyörällä kyllä opettaa ihan selkäytimeen mikä on "mukavuusraja" turvaetäisyydelle.

Pekka
:shock: :shock:
Arvasin että taustalta löytyy kokematon kuljettaja... :twisted:
Timo Kalkkila
Viestit: 428
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: Honda CRF1100L
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

No kun tässä sekunneista puhutaan, niin tutkikaapa ja miettikääpä seuraavia tapauksia:

Tapaus a)

Teepä pieni tilasto montako sekuntia ohitustilanteissa ohittaja ehtii keskimäärin olla omalla kaistallaan ohituksen jälkeen ennenkuin hän kohtaa vastaantulevan ajoneuvon. Kannattaa laskea siis vain tilanteet, joissa oikeasti on jatkuvaa vastaantulevaa liikennettä. Laske erityisesti myös omat ohittamisesi mukaan. Kutsutaan tätä aikaa vaikka Y:ksi.

Tapaus b)

Etsi esim. tasoristeys, käy seisomaan raiteiden väliin ja odota kunnes esim. IC-juna lähestyy. Hyppää alta pois Y sekuntia ennenkuin juna ajaa ylitsesi.

Kohtaamissnopeus a-tapauksessa on yleensä sellainen 100 km/h + 100 km/h eli 200 km/h ja b-tapauksessa 160 km/h.

Omat havaintoni ovat sen suuntaisia, että aika Y on usein luokkaa 1-3 sekuntia. Ketkä mahtaisivat pystyä tekemään samalla marginaalilla myös b-tapauksen tempun?

Kannattaa miettiä miksi on näin...

Timo

PS. Niin ja oikeasti ei missään tapauksessa kannata kokeilla b-tapausta käytännössä.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Timo Kalkkila kirjoitti:No kun tässä sekunneista puhutaan, niin tutkikaapa ja miettikääpä seuraavia tapauksia:

Tapaus a)



Teepä pieni tilasto montako sekuntia ohitustilanteissa ohittaja ehtii keskimäärin olla omalla kaistallaan ohituksen jälkeen ennenkuin hän kohtaa vastaantulevan ajoneuvon. Kannattaa laskea siis vain tilanteet, joissa oikeasti on jatkuvaa vastaantulevaa liikennettä. Laske erityisesti myös omat ohittamisesi mukaan. Kutsutaan tätä aikaa vaikka Y:ksi.

Timo

PS. Niin ja oikeasti ei missään tapauksessa kannata kokeilla b-tapausta käytännössä.
Eiks toi ohittaminen ole kiellettyä jonkun liikennesäännön mukaan, jos vastaantulevia on. Joten eihän tommosta vaihtoehtoa tarvi edes miettiä. :D :D

Siitä on kyllä tosi kauan, kun olin autokoulussa, joten ehkä säännöt on muuttuneet. :? :?
Vaikka sitten kävin kyllä MP69 Survival kurssilla, jossa tosta jutusta ei puhuttu mitään :?: :?:

Pekka
:shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuolla MP69 sivuilla on hyvää asiaa tähänkin liittyen.

http://www.motoristisurvival.fi/virtuaa ... innot.html

Pekka
:shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Joo toi vaihtoehtojen miettiminen etukäteen on hyvä juttu: Jarrutanko, väistänkö, Voiko väistää ojaan ( onko siellä kiviä, puita tai vaikka siltarumpu, ei hyvä ). Siellä MP69 sivuilla oli hyvä katsaus kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, joita selaamalla ja miettimällä voi ehkä itsekin joskus välttyä kuolemalta, kun on asian jo valmiiksi miettinyt.

Mä ainakin vältin kerran kuoleman, autolla kylläkin. Kuorma-auto tuli oikealta sivutieltä eteen. Ajoin punaisella autolla punaisen auton perässä, ja kuorma-auton kuski ei varmaan nähnyt kuin yhden punaisen auton. Se lähti ekan punaisen auton jälkeen tien yli ja mun kaista oli siis tukossa. Etäisyyttä ei varmaan kuin 50 m.

No, jarrut pohjaan, ei vaikutusta, peilikirkas jää. Jos olisin jatkanut jarrutusta, olisin ollut kuorma-auton kyljessä kuolleena. Nostin jalan jarrulta ja tein viime hetken väistön aivan tien vasempaan reunaan. Taisi mennä jo bussipysäkinkin kautta.

En nyt muista mietinkö tilannetta mielessäni, mitä teen, mutta olin kyllä miettinyt samanlaisia tapauksia aikaisemmin.

Ja olen siis vielä täällä hengissä kaahailemassa mun Bemarilla. :D :D

Pekka
:shock: :shock:
Vastaa Viestiin