Mahtava homma, että sulla on intoa selvittä tuollaisia asioita. Itse olen havainnut, että yhden totuuden löytäminen on aika vaikeaa, mutta pelisääntöjähän olen minäkin yrittänyt tuoda esille. Oletkin lyhyet raapustukseni lukaissut ? ( suora linkki:
http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm )
Yleisillä teillä liikkumisen suhteen ei ole ongelmia, mutta yksityistiet ovatkin eri asia. Nykyisin matkaendurolla ajelevat harrastajat liikkuvat sen jokamiehen oikeuden mukaisesti, eli yksinkertaistaen:
Jokamiehen oikeuden mukaan yksityisteillä saa ajaa satunnaisesti ellei liikkumista ole kyltillä tai puomilla estetty
Jos tuon mukaisesti liikkuu, niin tuskin tulisi ongelmia. Mutta se
tien määritelmä, siitä olisi mukavaa saada lisävalaistusta. Onko "kaksi renkaan uraa ei ole tie" edelleen se yksinkertaisin määritelmä, jolla välttyy maastoliikennerikkomukselta, vai onko vielä jotain uutta ja parempaa määritelmää tarjolla?
Vaikka viestistäsi se ei suoraan käykään ilmi, niin käsittääkseni sinun mielenkiinto koskee kelkkareiteillä ajamista??
Siitä olisikin hienoa saada kommenttia viranomaisilta, ja vaikkapa mustaa valkoisella...Etenkin jos lupia liikkumiseen alkaa heltiämään.
Sellaisen jutun kertoi eräs Metsähallituksen edustaja viime kesänä URAAta valmistellessani, että
"Nykyisin yksityishenkilöt eivät käytännössä saa maastossa liikkumiseen lupia (moottoriajoneuvolla), mutta yritykset ja jotkin yhdistykset ovat niitä saaneet. Mutta tilanteeseen on mahdollisesti tulossa muutos, eli yksityishenkilökin voisi saada maastoliikennelupia valtion maille."
Jos tuohon myös olisi jotain nykyhetken tietoa, niin sekin olisi todella kiinnostavaa.