Ketjulukkoja käytössä?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

iikhern
Pyörä: XL 1000 VA

Ketjulukkoja käytössä?

Viesti Kirjoittaja iikhern »

Kannattaako DRz 400:een alkaa niittailemaan ketjuja, vai pelittääkö siinä ihan normaali "ketjulukko"? On, meinaan, aika työlästä, kun työkaluina on kirves, vasara ja pistepuikko... Niin että mites muilla? :shock:
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No sehän pitäs aina koputtaa puuta kun alkaa puolusteleen ketjulukkoa (kop kop), mutta kuitenkin olen sen kans pärjänny kymmeniä tuhansia kilsoja ja käytän varmaan jatkossakin semmosta. Muistaa vaan laittaa sen oikein päin eikä varmaankaan kannata käyttää samaa lukkoa monesti.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Kannattaa niitata. Ei se kovin hankalaa ole pistepuikolla varsinkin, jos on kaveri pitämässä vastakappaletta. Mulla on päinvastaiset kokemukset kuin Peltsillä, mun ex Africa Twinistä lensi ketjut kesken ajon, kun ketjulukko oli auennut. Sen jälkeen oon aina niitannut ketjut.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ketjun niittaaminen on huomattavasti helpompaa irtoketjuun. Tietenkin silloin pitää ottaa haarukka pois kun asentaa ketjut pyörään mutta samalla avautuu mainio tilaisuus rasvata linkut ym.

Eli täältä ääni niitatulle ketjulle.
Kuismanen
Pyörä: Gasgas ES 700

Viesti Kirjoittaja Kuismanen »

Kerran katkaiset ketjulukon jonnekkin jumalanseläntaakse vesisateessa ja puhelimen akku tyhjänä niin saat saman mielipiteen kuin minä.
Niitaten ketjut kiinni.
Tommonen kelpo työkalu maksaa jotain 30€
Helpottaa niittien kanssa pelaamista, eikä tarvi kirven hamaralla huitoa.
allrightit ja muut myy kyllä
AKM
Pyörä: 690 ER

Viesti Kirjoittaja AKM »

Kerran katkaiset ketjulukon jonnekkin jumalanseläntaakse vesisateessa ja puhelimen akku tyhjänä niin saat saman mielipiteen kuin minä.
Niitaten ketjut kiinni.
Vastarannankiiski kommentoi.
Minulla katkesi niitattu ketju, ei satanut ei tuullut ja ketjulukkokin oli jostain syystä työkalupussukan pohjalla. Lämpötila liki 30, itikoita miljoona ja niitatun ketjun jämiä ei irti millään, että olisi päässyt vaihtamaan lukon ja jatkamaan matkaa.

Tämän kokemuksen jälkeen en ihan heti tule niittailemaan omia ketjuja.

Käytännössä varmaan aika lailla sama kumpaa käyttää, jokatapauksessa ketjun katkaisin kannattaisi pitää aina mukana. Pieni malli vie tilaa vähemmän kuin puolikas tulitikkuaski.

Ketjulukkojen kanssa kannattaa muistaa, että niitä ei sitten sormivoimin asenneta, siinä tarvii joko pressfit työkalun tai kunnolliset pihdit. (Siperia opetti tuonkin).
Mika S
Pyörä: BMW R1200 GS

Viesti Kirjoittaja Mika S »

Mitkä ketjut? :lol: :P :lol: :P
Mika S
Pyörä: BMW R1200 GS

Viesti Kirjoittaja Mika S »

No joo, onhan tossa Fundurossa sellaset... :oops:
Niitatut ketjut, koin ketjunvaihdon vähän hankalaksi. Voisin ajatella ketjulukkoakin, kunhan sen tosiaan asentaa oikeinpäin.
Mutta oikeesti, kannatan keppivetoa. :lol: :P :lol: :P
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

AKM kirjoitti:
Vastarannankiiski kommentoi.
Minulla katkesi niitattu ketju, ei satanut ei tuullut ja ketjulukkokin oli jostain syystä työkalupussukan pohjalla. Lämpötila liki 30, itikoita miljoona ja niitatun ketjun jämiä ei irti millään, että olisi päässyt vaihtamaan lukon ja jatkamaan matkaa.
Samoilla linjoilla ollaan, 100% ajossa katkenneista ketjuista joita olen nähnyt on ollut niitattuja :shock:
Uskaltaakohan noin epävarmaa ratkaisua käyttää :roll:

Ja kai porukka tarkastaa sen lukon kunnon esim ketjuja rasvatessa?
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Jarno kirjoitti:

Ja kai porukka tarkastaa sen lukon kunnon esim ketjuja rasvatessa?
:oops: En edes tiedä kumpi tohtorissani on, niitattu vai lukko. Pitänee tarkastaa ja ruveta pitämään silmällä. Hyödyllinen ketju, se on tämäkin, kun sai meikänkin silmät auki :)
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Peltsi kirjoitti: kun alkaa puolusteleen ketjulukkoa (kop kop), mutta kuitenkin olen sen kans pärjänny kymmeniä tuhansia kilsoja ja käytän varmaan jatkossakin semmosta
.

Jotkut luottaa "varmoihin päiviin" jotkut käyttää testattuja ehkäisykonsteja.

Ketjulukko kestää aika hyvin jos sokka ei koskaan ikinä osu mihinkään. Ei kiveen, oksaan, ohjuriin. Rullaa vaan kevyesti rallatellen eteenpäin.
Jos nyt kuitenkin aikoo riskeerata ja ohjata moponsa vaaroihin, kannattaa sokkalukkokin niitata. Eli turvottaa tappien päät sen varran, ettei se ilman sokkaa heti purkaannu. Nimittäin maastopainotteisessa ajossa tulee se päivä, jolloin sokka jokatapauksessa katoaa.

Crossi- ja endurohomissa ei kannata testailla lukkoja. Keskeyttämiseen on muitakin hyviä syitä tarjolla.

Niittilukko hyvin tehtynä pettää samaan aikaa kuin mikä tahansa muukin lenkki samassa ketjussa. Ja jos siinä jokin pettää, niin voitelu, ei niittaus.

Tumpelokin saa tapit nuijittua niin että levy ei niistä pois liu'u, mutta voi jättää voitelun vähemmälle. Jos sisään jää ilmaa, töhkää tai jos rasva on mitätahansa, kuivuu lukko ja leikkaa kiinni.
Wesihiisi
Pyörä: KTM LC4 640

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Aina voi vissiin sattua, jos kohdalle osuu...
Klipsilukko on kerran pettänyt, ja jättänyt tielle. Sen jälkeen olen niitannut (tai hankkinut päättymättömän).
Toisaalta, vähän yllätti löytää kuvan esittämä lenkki nykyisen mopottimen ketjuista, kun sitä ekaa kertaa rupesin tarkemmin syynäämään.
Niittaus näytti ennemminkin tehdastekoiselta kuin itsetehdyltä, lenkin reikä oli vain suurentunut reilusti jostain syystä. Muut lenkit olivat OK, eikä rattaat ole vielä mitenkään pahassa kunnossa.
Ketjun merkistä ei ole tietoa, mutta Japanissa näyttäisivät olevan tehdyt.
Liitteet
lenkki.jpg
(85.79 KiB) Tiedosto ladattu 233 kertaa
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Niin se vaan on että tähänki asiaan löytyy mielipiteitä niinkö persereikiä.

No mutta tosiaan jos jollaki on vinkki mistä saa semmoset ketjun katkasuvälineen/niittäimen jolla niittaa jotakin muutakin kuin mopon tai jonku krossin ketjuja niin vinkkejä vaan. Siis hintaan 30 euroa.

En ole kyllä kovin luottavainen noitten varmojenpäivien suhteen.
SamO'vaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamO'vaari »

Peltsi kirjoitti:
En ole kyllä kovin luottavainen noitten varmojenpäivien suhteen.
Usko mua, niihin ei kannata luottaa.. :roll:
-John. 3:16-

Kuva
AKM
Pyörä: 690 ER

Viesti Kirjoittaja AKM »

No mutta tosiaan jos jollaki on vinkki mistä saa semmoset ketjun katkasuvälineen/niittäimen jolla niittaa jotakin muutakin kuin mopon tai jonku krossin ketjuja niin vinkkejä vaan. Siis hintaan 30 euroa.
Tuossa Sommerin myymä mini versio "ketjun katkojasta", itsellä toiminut hyvin (olen käyttänyt kerran ja toimi). Tällä hetkellä helisee mukana aina työkalupussukassa. Huom, tällä ei sitten niitata.

En löytänyt Sommerin sivuilta työkaluosastoa linkkinä, läydät tuon osan kun imuroit katologin kappaleen "werkzueg".

Sommer ottaa sitten luokkaa 20EUR postikuluja. Laitetta, joka sekä katkaisee & niittaa Sommer kauppaa heille hyvään 159EUR hintaan.
Liitteet
Image1.jpg
(56.96 KiB) Tiedosto ladattu 154 kertaa
Vastaa Viestiin