Ketjulukkoja käytössä?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Ketjulukkoja käytössä?
Kannattaako DRz 400:een alkaa niittailemaan ketjuja, vai pelittääkö siinä ihan normaali "ketjulukko"? On, meinaan, aika työlästä, kun työkaluina on kirves, vasara ja pistepuikko... Niin että mites muilla? 
Kerran katkaiset ketjulukon jonnekkin jumalanseläntaakse vesisateessa ja puhelimen akku tyhjänä niin saat saman mielipiteen kuin minä.
Niitaten ketjut kiinni.
Tommonen kelpo työkalu maksaa jotain 30€
Helpottaa niittien kanssa pelaamista, eikä tarvi kirven hamaralla huitoa.
allrightit ja muut myy kyllä
Niitaten ketjut kiinni.
Tommonen kelpo työkalu maksaa jotain 30€
Helpottaa niittien kanssa pelaamista, eikä tarvi kirven hamaralla huitoa.
allrightit ja muut myy kyllä
Vastarannankiiski kommentoi.Kerran katkaiset ketjulukon jonnekkin jumalanseläntaakse vesisateessa ja puhelimen akku tyhjänä niin saat saman mielipiteen kuin minä.
Niitaten ketjut kiinni.
Minulla katkesi niitattu ketju, ei satanut ei tuullut ja ketjulukkokin oli jostain syystä työkalupussukan pohjalla. Lämpötila liki 30, itikoita miljoona ja niitatun ketjun jämiä ei irti millään, että olisi päässyt vaihtamaan lukon ja jatkamaan matkaa.
Tämän kokemuksen jälkeen en ihan heti tule niittailemaan omia ketjuja.
Käytännössä varmaan aika lailla sama kumpaa käyttää, jokatapauksessa ketjun katkaisin kannattaisi pitää aina mukana. Pieni malli vie tilaa vähemmän kuin puolikas tulitikkuaski.
Ketjulukkojen kanssa kannattaa muistaa, että niitä ei sitten sormivoimin asenneta, siinä tarvii joko pressfit työkalun tai kunnolliset pihdit. (Siperia opetti tuonkin).
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Samoilla linjoilla ollaan, 100% ajossa katkenneista ketjuista joita olen nähnyt on ollut niitattujaAKM kirjoitti:
Vastarannankiiski kommentoi.
Minulla katkesi niitattu ketju, ei satanut ei tuullut ja ketjulukkokin oli jostain syystä työkalupussukan pohjalla. Lämpötila liki 30, itikoita miljoona ja niitatun ketjun jämiä ei irti millään, että olisi päässyt vaihtamaan lukon ja jatkamaan matkaa.
Uskaltaakohan noin epävarmaa ratkaisua käyttää
Ja kai porukka tarkastaa sen lukon kunnon esim ketjuja rasvatessa?
Peltsi kirjoitti: kun alkaa puolusteleen ketjulukkoa (kop kop), mutta kuitenkin olen sen kans pärjänny kymmeniä tuhansia kilsoja ja käytän varmaan jatkossakin semmosta
.
Jotkut luottaa "varmoihin päiviin" jotkut käyttää testattuja ehkäisykonsteja.
Ketjulukko kestää aika hyvin jos sokka ei koskaan ikinä osu mihinkään. Ei kiveen, oksaan, ohjuriin. Rullaa vaan kevyesti rallatellen eteenpäin.
Jos nyt kuitenkin aikoo riskeerata ja ohjata moponsa vaaroihin, kannattaa sokkalukkokin niitata. Eli turvottaa tappien päät sen varran, ettei se ilman sokkaa heti purkaannu. Nimittäin maastopainotteisessa ajossa tulee se päivä, jolloin sokka jokatapauksessa katoaa.
Crossi- ja endurohomissa ei kannata testailla lukkoja. Keskeyttämiseen on muitakin hyviä syitä tarjolla.
Niittilukko hyvin tehtynä pettää samaan aikaa kuin mikä tahansa muukin lenkki samassa ketjussa. Ja jos siinä jokin pettää, niin voitelu, ei niittaus.
Tumpelokin saa tapit nuijittua niin että levy ei niistä pois liu'u, mutta voi jättää voitelun vähemmälle. Jos sisään jää ilmaa, töhkää tai jos rasva on mitätahansa, kuivuu lukko ja leikkaa kiinni.
Aina voi vissiin sattua, jos kohdalle osuu...
Klipsilukko on kerran pettänyt, ja jättänyt tielle. Sen jälkeen olen niitannut (tai hankkinut päättymättömän).
Toisaalta, vähän yllätti löytää kuvan esittämä lenkki nykyisen mopottimen ketjuista, kun sitä ekaa kertaa rupesin tarkemmin syynäämään.
Niittaus näytti ennemminkin tehdastekoiselta kuin itsetehdyltä, lenkin reikä oli vain suurentunut reilusti jostain syystä. Muut lenkit olivat OK, eikä rattaat ole vielä mitenkään pahassa kunnossa.
Ketjun merkistä ei ole tietoa, mutta Japanissa näyttäisivät olevan tehdyt.
Klipsilukko on kerran pettänyt, ja jättänyt tielle. Sen jälkeen olen niitannut (tai hankkinut päättymättömän).
Toisaalta, vähän yllätti löytää kuvan esittämä lenkki nykyisen mopottimen ketjuista, kun sitä ekaa kertaa rupesin tarkemmin syynäämään.
Niittaus näytti ennemminkin tehdastekoiselta kuin itsetehdyltä, lenkin reikä oli vain suurentunut reilusti jostain syystä. Muut lenkit olivat OK, eikä rattaat ole vielä mitenkään pahassa kunnossa.
Ketjun merkistä ei ole tietoa, mutta Japanissa näyttäisivät olevan tehdyt.
- Liitteet
-
- lenkki.jpg
- (85.79 KiB) Tiedosto ladattu 233 kertaa
Niin se vaan on että tähänki asiaan löytyy mielipiteitä niinkö persereikiä.
No mutta tosiaan jos jollaki on vinkki mistä saa semmoset ketjun katkasuvälineen/niittäimen jolla niittaa jotakin muutakin kuin mopon tai jonku krossin ketjuja niin vinkkejä vaan. Siis hintaan 30 euroa.
En ole kyllä kovin luottavainen noitten varmojenpäivien suhteen.
No mutta tosiaan jos jollaki on vinkki mistä saa semmoset ketjun katkasuvälineen/niittäimen jolla niittaa jotakin muutakin kuin mopon tai jonku krossin ketjuja niin vinkkejä vaan. Siis hintaan 30 euroa.
En ole kyllä kovin luottavainen noitten varmojenpäivien suhteen.
- SamO'vaari
- Viesti:
Tuossa Sommerin myymä mini versio "ketjun katkojasta", itsellä toiminut hyvin (olen käyttänyt kerran ja toimi). Tällä hetkellä helisee mukana aina työkalupussukassa. Huom, tällä ei sitten niitata.No mutta tosiaan jos jollaki on vinkki mistä saa semmoset ketjun katkasuvälineen/niittäimen jolla niittaa jotakin muutakin kuin mopon tai jonku krossin ketjuja niin vinkkejä vaan. Siis hintaan 30 euroa.
En löytänyt Sommerin sivuilta työkaluosastoa linkkinä, läydät tuon osan kun imuroit katologin kappaleen "werkzueg".
Sommer ottaa sitten luokkaa 20EUR postikuluja. Laitetta, joka sekä katkaisee & niittaa Sommer kauppaa heille hyvään 159EUR hintaan.
- Liitteet
-
- Image1.jpg
- (56.96 KiB) Tiedosto ladattu 154 kertaa