Matkapyöräksi muunto/vaihto

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Matkapyöräksi muunto/vaihto

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Eli haluaisin heittää vähän pitempääkin lenkkiä, mutta sorateillä ajamisen ominaisuudet pitää edelleen pysyä hyvinä. Vaihtoehtoina olisi vaihto uuteen Honda XL 650V Transalppiin, Tai nykyisen erittäin hyvässä kunnossa olevan Tohtorin pito, johka vois harkita 19 litran tankin laitto ja jotain hilpetööriä tavaran kuljettamiseen. Transalpissa etuna olis huomattavasti parempi tuulensuoja ja todennäköisesti hellempi penkki perseelle.

Pyörän vaihdossahan kyllä menis huomattavasti enemmän rahaa ja en tiedä saako sillä, niin paljoa vastinetta rahalle, että tätä liikkua kannattaa tehdä.

Onko hyviä vinkkejä millä kurapyörästä saa miellyttävämmän ja käytännölisemmän pitkälle matkalle.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

rs katteet ja tankki niin se on siinä :twisted:
Kyll 650 riittää ihan hyvin sekä matkaan ja etenkin huonoimpiin parempiin teihiin,eli sora ynm.
Ei nytt noi katteet silleen tärkeitä ole,ei se tuuli haitta suomen vauhdeis ainakaan,paitsi rekan/bussin takaa ku ajaa,mutt sehän on oma valinta joss sinne jää 8)
Toinen kate/tankki niin voi sitten vaihdella sen mukaan minne on menossa :twisted:
En ole ihan varma joss katteet ja tankki sopii sinne suoraan,mutt ei se kovin kaukana ainakaan voi olla,ehkä penkin vaihdolla pääsis?

Ja niit laukkusarjojahan saa joka mopottimeen.

Aika paljon olen kans huomannut et on pyörien omistajat pikkasen hemmoteltuja välil ku pitää olla joku 250 kiloinen 1.5 metrii leveä pyörä et uskaltaa mennä kyläkauppaa pitempään :roll:

HUOM!!!
Siis enemmän katupyöriä kyllä meinaan,matka enskallahan menee minne haluaa,jopa pienil!
Onhan niit ku ovat norjan reissuja tehneet dr 350 mopottimil ja espanjaan niin pitkälle ku pääse dr 650 mopottimil,esimerkiks.
Eli aikas paljon kuskista kiinni,matkahan on aina elämys niin .... 8)
MP@
Pyörä: KTM990 -13

Viesti Kirjoittaja MP@ »

LC8 tai jokin v2,boxer malli,yksipyttyiset on tylsiä jos aikoo ajaa asfaltilla
paitsi DR800 sillä tekee myös pitempiäkin reissuja
"*katurenkailla" kaikista niistä saa allmopoja ,soralla se meno on vähän niin ja näin varsinkin jos sataa vettä,eipähän aika ainakaan tule pitkäksi
tietenkin minkälainen "ajoluonne" on sehän ratkaisee kaiken.

Mulla tuli parhaimmillaan suoritettua BMW F650GS Dakar versiolla 1100km/16h ja 80% matkasta soralla siinä ehti jo puutua aivotkin
asfaltilla en tykännyt ajaa sillä lainkaa,no enmää kyll aja muillakaan kuin pakosta

*katurengas=kaikki allroad renkaat joissa ei ole nappuloita
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Mäkin äänestän RS:n katteen puolesta. Vaikka eipä se mikään plug and play -ratkaisu tuu olemaan kun on ihan eri pyörä. Saa sen siihen kun vähän soveltaa.

Tai vaihtoehtoisesti jonkin muun matkaenskan kate, sama se kai on minkä siihen tunkee. Niin ja se Acerbiksen tankki vielä.

Itellä on kanssa vähän niinku väsäyksen alla drz:sta "SM adventure" mut minä kyllä tyydyn vaan pelkkään isompaan tankkiin.. Vaikka onhan ne dakar-dertsien katteet (ainakin jotkut) hienoja.
Rapakko

Mietin vähän tuota kate hommaa ja kyllä kait sitä ilmankin pärjää, koska ei ne vauhdit, niin korkiaksi nouse, eikä ole tarvettakaan. Tilavampi tankki olis kyllä ehdoton ja ehkä stongan korotus, lisäksi alumiinilaukut olis poikaa, mutta saahan matkatavaran sidottua muutenkin, kun on vain mihkä sitoo. Penkkiin vois yrittää säveltää lisä pehmystettä/leveyttä, siitähän muistan nähneeni ohjeen jossain täälä voorumilla. Jalkoja olis myös hyvä päästä välillä lepuuttelemaan, kun meinaa tuo oikia polvi ruveta vihoittelemaan oltuaan koukussa jonkin aikaa.
LightSpeed
Pyörä: FE390,12GS

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Tankin koon määrää kulutus?350-400 km toiminta säde alkaa riittämään.Syrjäseuduilla pensaa ei ihan joka nurkalla tarjoilla.
Ei tarvitte sitten jos ja kun eksyy heti hätääntyä.

2-3 päivän tavarat mahtuu tarakalle ja takkilaukkuun.

Ilman katteita pärjää hienosti pitkänkin matkan,ainaskin 3800km.
Kerääntyy kyllä hyttysiä visiiriin/lasihin melkoisia määriä, pleksistä lienee helpompi putsata pois.
Irtotettava lisäpehmuste tuo mukavuutta helposti,voi olla paksukin jos kuskilla on pitkät jalat.

Rahamies ratkaisee pulman kahdella mopolla. Vaikkapa DR-Z ja GSA.
karmolis

Mulla on ollu viikon kamat isossa repussa jonka sidoin vaan takalokariin kiinni.

Toisaalta kyllä se muutti ajo-ominaisuuksiakin sitten. Selkänojankin siitä sai.
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Rapakko kirjoitti:Mietin vähän tuota kate hommaa ja kyllä kait sitä ilmankin pärjää, koska ei ne vauhdit, niin korkiaksi nouse, eikä ole tarvettakaan. Tilavampi tankki olis kyllä ehdoton ja ehkä stongan korotus, lisäksi alumiinilaukut olis poikaa, mutta saahan matkatavaran sidottua muutenkin, kun on vain mihkä sitoo. Penkkiin vois yrittää säveltää lisä pehmystettä/leveyttä, siitähän muistan nähneeni ohjeen jossain täälä voorumilla. Jalkoja olis myös hyvä päästä välillä lepuuttelemaan, kun meinaa tuo oikia polvi ruveta vihoittelemaan oltuaan koukussa jonkin aikaa.
Jo ei kate välttämätön ole,yhes gixeris mitä mulla oli niin ei ollut yhtään katetta ja kuristuminen kypäräremmiin alkoi 265km/h. hyvin pystys 200 ajaa vaikka oli krossistonga eli ajoasento ei mallia munat tankkiin ja rinta tankin pääl :twisted:
Itellä on takalaukku käytössä mihin viel olen ruuvaillut oman pienen tarrakan kanteen kiinni,ja kyll tavarat saa hyvin sidottua selän ja laukun väliin.
Olen kans ompeluhommis :oops: ku muunnan pehmeät sivulaukut et ne menee tankin kylkiin,ja sinne väliin tankkilaukku.
Ei tarvi ku tankkilaukkua nostaa takapäästä niin pääsee tankkamaan,eli helppo systeemi.Ja kyll niit hyviä selkäreppujakin löytyy miss on tarpeeks monta remmiä ettei jää selkä puutumaan ku ei saa kireeks.
Jalkojen puutumiseen mulle rittää et käytän takatapit välil joss on tarvetta,sinänsä hyvät nää pitkäpenkkiset et aina löytyy sopiva ajoasento puutumiseen.
karmolis

Selkäsuojaa kun käyttää niin reppu on lähes huomaamaton.
nipa

Viesti Kirjoittaja nipa »

Itse väsäsin tohtoriin pehmeät sivulaukut polkupyörän sivulaukuista. Taisi olla Haltit.
Tukevalla alumiinilatalla kiinni. Helppo taivutella ruuvipenkissä ja porata tarvittavat reiät.
Sopivan kapeat ne ainakin on ettei ota tuulenvastus kiinni. Tavaraa ei tietenkään mahdu yhtä paljon kuin noin tuhat euroa kalliimpiin alumiini laukkuihin :roll:
Siitä isomman katteen hyödystä on käsittääkseni se haitta että humina eli meteli ja pyörteet voi lisääntyä. :shock:
Itse olen ainakin palannut takaisin matalampaan katteeseen ja investoinut sen sijaan laadukkaaseen ja hiljaiseen kypärään.
liike on oleellista,suunta ei.
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

aika paljon tottumuskysymys tuo tuuli. kaveri aina kyselee, että suojaako hyvin. sanon, että suojaa, mutta tietysti se mikä toiselle on hyvä on toiselle sietämätön.

katteettomuus on hyvä nopeusrajoitus. ei tule ajettua jatkuvaa ylinopeutta ja tulee automaattisesti etsittyä pienempää tietä.

kylmällä kelillä pieni kate kyllä auttaa mukavasti.
Rapakko

Kyllä meikäläinenkin on tottunut katteettomuuteen, joten ei se pakollinen ole. Katteita ei ole ollut useista krosseista puhumattakaan, niin lisäksi, Yammu IT125, Suizu TS125, yammu TT350, Yammu FZ750 Honda Shadow650, Yammu Wildstar1600, Tarkemmin ajateltuna, niin oon ajanut ikäni ilman tuulensuojaa. Olen lukenut lukemattomia tekstejä katteen pyörteistä ja metelistä, joten ehkä se ei olekkaan, niin tavoittelemisen arvoinen. Vauhtihan sen varmaan määrää.
VesaLaun
Pyörä: gsxr excf
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

Mietiskelin kanssa et mitä kaikkea ite haluu mopolta reissukäyttöön, niin tärkeimmiksi ainakin mulle tulee tarpeeksi jäykkä ja leveä satula johon ei uppoa ja jolla voi liikkua kunnolla pituussuunnassa, riittävä toimintasäde, riittävän tilava ajoasento (korkea satula ja tapit alhaalla) ja sen verran tehoa että moottoritievauhteja jaksaa lupsuttaa eteenpäin.

Jos yksipyttyisen tehot ja sille sopivat nopeudet riittää matkailuun ykspäällä, niin eipä niistä katteista niin kummoisesti ainakaan mulle mitään iloa ole. Turha 'pikkumopon' hyviä puolia, painoa ja yksinkertaisuutta, isolla katteella ruveta pilaamaan. 120kmh katteettomalla mopolla on minusta yhtä mukavaa matkantekoa kuin katteellisella versiolla. Oma nykyinen mörkö (stromi) painaa jo valmiiksi ihan mielettömästi ja maavara on möhköilyä ajatellen ihan vitsi, niin sen hyvät puolet tulevat esiin nopeammassa reissaamisessa, johon ne katteet ovatkin ihan kivat, eikä niiden tuoma haitta soramopoiluun kummoinen enää ole muiden puutteiden jälkeen.

Koskaan en ole 650 tohtorilla ajanut mutta kelpais itselleni kylmätyyppien perusteella erittäin hyvin 30 litran Aqualinella, sopivalla tangolla, satulan puukotuksella ja tarpeeksi kantavilla jousilla. En tiedä mikä mopo olisi monipuolisempi reissaamiseen mikäli vauhdit pysyvät suht fiksuina.

Aiempi 800 nakuna oli muuten matkamopoksi ihan loistava, mutta aivan liian löysä kuorman alla, kun vauhtia kertyi 130-140kmh niin mopo rupesi muistuttamaan leijaa vähän turhan paljon. Painoa jo valmiiksi liikaa takana ja tuulen myötä keula keveni lisää.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Sopiva mopo riippuu ihan siitä mitä 'pidemmällä lenkillä' tarkoittaa. Jos pidempi lenkki on asfaltilla ajoa lappiin ja takaisin siihen soveltuu lähes mikä mopo tahansa vallan mainiosti. Jos meinaat eurooppaa kiertää niin sitten joku hieman tehokkaampi ja katettu olisi varmasti hyvä. Jos sitten vielä pidemmälle reissulle meinaat lähtä niin siihen käyttöön toi sun mopo on yksi parhaista aihioista.

Katteiden tarpeellisuus on paljolti tottumus- ja makukysymys. Kaikissa mopoissa millä mä olen suomen ulkopuolella mopoillut on ollut jonkinlainen lippa nostamassa pahimmat ilmamassa pois rintaa painamasta. Mikään välttämättömyys se ei ole. Jos jostain syystä jonkinlaisen 'katteen' haluaa niin yksi hyvä keino voi olla sopivan kokoisen pleksinpalan kiinnittäminen lampunsuojaan. http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... 05/joe.jpg
Rapakko

vkoivu kirjoitti:Sopiva mopo riippuu ihan siitä mitä 'pidemmällä lenkillä' tarkoittaa. Jos pidempi lenkki on asfaltilla ajoa lappiin ja takaisin siihen soveltuu lähes mikä mopo tahansa vallan mainiosti. Jos meinaat eurooppaa kiertää niin sitten joku hieman tehokkaampi ja katettu olisi varmasti hyvä. Jos sitten vielä pidemmälle reissulle meinaat lähtä niin siihen käyttöön toi sun mopo on yksi parhaista aihioista.

Katteiden tarpeellisuus on paljolti tottumus- ja makukysymys. Kaikissa mopoissa millä mä olen suomen ulkopuolella mopoillut on ollut jonkinlainen lippa nostamassa pahimmat ilmamassa pois rintaa painamasta. Mikään välttämättömyys se ei ole. Jos jostain syystä jonkinlaisen 'katteen' haluaa niin yksi hyvä keino voi olla sopivan kokoisen pleksinpalan kiinnittäminen lampunsuojaan. http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... 05/joe.jpg
Tosiaankin, niin tälle porukalle on hyvä täsmentää, että pohjoismaitten rajojen sisäpuolella on tarkoitus tällä mopolla pysytellä. Muistan nähneeni jossain luettelossa tuon tyyppistä pleksiä olevan myynnissä tohtoriin, joka kiinnitetään lampun maskiin ja se riittääs ihan hyvin, kun sais painetta vähän pois rintakehästä.
Vastaa Viestiin