solukumi

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

freewind
Pyörä: ktm 250 exc-f

solukumi

Viesti Kirjoittaja freewind »

onko kukaan testannut "kurapyörassä" noita solukumeja? talvikelissä sen luulis toimivan hyvin mut entäs kesällä 25 asteen lämmössä ja 100 km asfaltti siirtymällä .silloin ku solut tuli muotiin niin pitkillä asf siirtymillä oli lämpenemis ongelmia mutta onko nykyään materiaali muuttunut paremmaksi.
ja millähän sen solun liukasteen saa pois jos vaihtaa sisä kumin?
marko.virkajarvi

Viesti Kirjoittaja marko.virkajarvi »

Ei tuu kestään vaan sulaa alta.Mites olis www.tireballs.com ? MP-Racing tuo suomeen
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

marko.virkajarvi kirjoitti:Ei tuu kestään vaan sulaa alta.Mites olis www.tireballs.com ? MP-Racing tuo suomeen
Onko kukaan testannut näitä? Lähinnä kiinnostaa miten hyvin kestävät siirtymä ajo esim. Helsinki - Lappi?

Lisäksi kommentit asentamisesta kiinnostaa, koska tuossahan on jo asennus vaiheessa käyttöpaine renkaalla, eli kuinka tuskaista on kumin vanteelle vääntäminen? Ja kuinka tarkasti pallojen on oltava oikeassa asennossa renkaan sisällä?

Lisäksi vielä noiden pallojen täyttäminen aika ajoin (MX Pro versiossa noin 2-3 kk ja Off-Road Pro versiossa noin 12 kk välein) on ilmeisesti kohtuu suuri operaatio?

Muuten erittäin kiinnostava kokonaisuus.

Terveisin
Mika TA-91
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Olihan noilla dakarilla alla solukumit ja niinhän niitä suli niin että joutuivat pelkillä vanteilla ajamaan kun se solukumi tuhosi myös päällirenkaan.

Riku
marko.virkajarvi

Mielestäni tällaisia ei katuajossa tarvi(helsinki-lappi). Kyllä 4mm vahva sisäkumi riittää vaikka on vissiin vähän painavampi kuin nämä pallit.Valmistajan sivuilla on tietysti mahdottomat ylistykset palloista mutta tietyllä varauksella suhtauduttava. Asennuksesta sen verran että on siinä solussakin paine valmiina päälleväännettäessä eli ei pitäis olla ongelmia jos ei täytä palloja liikaa. Jos niihin palloihin joutuu lisäämään painetta 12 kk välein ei ole mielestäni kauheen usein kun mulla ei renkaat kestä kuin max. 1500 km niin rengas on aika monta kertaa pois vanteelta vuoden aikana :roll:
Mika TA-91

marko.virkajarvi kirjoitti:Mielestäni tällaisia ei katuajossa tarvi(helsinki-lappi). Kyllä 4mm vahva sisäkumi riittää vaikka on vissiin vähän painavampi kuin nämä pallit.
Kun ei ole varaa eikä halua siirtää pyörää pelipaikoille Lappiin autolla, niin tarve olisi ENSIN siirtyä ja SITTEN ajaa, jolloin on järjetöntä ostaa 380 € (etu+taka) pallot, jos kuitenkin joutuu tavalliset sisäkumit siirtymiä varten pitämään mukana + vaihtamaan ennen reissuamista huonoilla teillä.
marko.virkajarvi kirjoitti: Jos niihin palloihin joutuu lisäämään painetta 12 kk välein ei ole mielestäni kauheen usein kun mulla ei renkaat kestä kuin max. 1500 km niin rengas on aika monta kertaa pois vanteelta vuoden aikana :roll:
Toki täyttövälin aikana kumeja vaihdetaan jo monta kertaa, mutta jos noita palloja (noin 80 kpl yhteensä (etu ja taka)) joutuu pumpailemaan, voitelemaan jne. alkaa kokonaistyömäärä olemaan sitä luokkaa että tavallisilla sisärenkailla on työmäärä pari puhkeamista mukaan lukien pienempi + rahallinen säästö on varsin merkittävä, jos ei satu niin hyvä tuuri että nuo pallot säästävät vanteen, tiedä häntä?

Terveisin
Mika TA-91
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Kun ei ole varaa eikä halua siirtää pyörää pelipaikoille Lappiin autolla, niin tarve olisi ENSIN siirtyä ja SITTEN ajaa, jolloin on järjetöntä ostaa 380 € (etu+taka) pallot, jos kuitenkin joutuu tavalliset sisäkumit siirtymiä varten pitämään mukana + vaihtamaan ennen reissuamista huonoilla teillä.

En vissin ihan ymmärtänyt kysymystä mutt.......
Miten niin vaihtaa sisägummit?
Mulla samat sisägummit aina ollut mun pyöris vaikka välillä vaihdankin renkaat.
Toistaiseksi mulla ei ole kertaakaan viel kumit ollut puhki (ok nytt sitten heti alkaa rikkontumaan) ja hyvää tuuria vissin on ollut siin suhteen.
Ajan ja paljonkin vuodes!!!
Muutaman kerran viikos vaimokokelaan luo ja sinne on edes takas 154 km.(esimerkiks=9 kk 3 kertaa viikos vaimokokelaan luo on jo yli 16000 km + muut ajot)
Ja tottakai kaikki pikitietä :evil:
Vaikka en aja kaikkea yhtä mittaa niin kyll mulle tulee ihan tarpeeks niit pikikilometrejä + kaikki hiekka/soraa/mutaa ja kaikkea mitä löytyy siin välistäkin.
Heh,tuli just mieleen et mullahan on olut hemmetin iso tuuri kyll ku gummit ovat kestäneet :twisted:
Ehkä sen takia ku mulla on aina rengasraudat/paikat sun muut aina mukana pyöräs.
Taitaa olla samaa ku menis kalalle ilman haavia,heti ku ei ole mukaan niin saa ison hauen koukkuun ja sitt onkin se tappeleminen et sen sais veneeseen :evil:
Mika TA-91

jonkko kirjoitti: En vissin ihan ymmärtänyt kysymystä mutt.......
Miten niin vaihtaa sisägummit?
Keskustelu liittyi edeltäviin kysymyksiin koskien näitä: http://www.tireballs.com/

Terveisin
Mika TA-91
marko.virkajarvi

En sanonut ettei ne pallot kestä siirtoajoa vaan että niitä ei mielestäni kannata laittaa katuenskaan.Varasisäkumi ja rengasraudat on varmasti taloudellisempi vaihtoehto.Sovitaanko että nää pallot on kisamiehille ja kisoihin?Ps:Jonkko minkä kumin kestävyydestä oli kysymys?Sisäkumin vai...
jonkko

marko.virkajarvi kirjoitti:En sanonut ettei ne pallot kestä siirtoajoa vaan että niitä ei mielestäni kannata laittaa katuenskaan.Varasisäkumi ja rengasraudat on varmasti taloudellisempi vaihtoehto.Sovitaanko että nää pallot on kisamiehille ja kisoihin?Ps:Jonkko minkä kumin kestävyydestä oli kysymys?Sisäkumin vai...

Juu,sisäkumin,kyll mullekin noi nappulat kuluu samalla tavalla ku muittenkin :twisted:
Sitä vaa ihmettelin tosa aikaisemmin et miks pitäis "sisustaa" vaihtaa renkais riippuen misä ajaa.
On ne varmaan hyvät noi pallotkin mutt en mä usko et ta,lla ajaa semmoisis paikois ettei normi sisuskaluilla pärjäis?
No mull on vaa darra ni en mä niist muist sitten tiedäkkään 8)
Mika TA-91

marko.virkajarvi kirjoitti:En sanonut ettei ne pallot kestä siirtoajoa vaan että niitä ei mielestäni kannata laittaa katuenskaan.Varasisäkumi ja rengasraudat on varmasti taloudellisempi vaihtoehto.Sovitaanko että nää pallot on kisamiehille ja kisoihin?
Tämä on varmasti totta, mutta vielä tossa alla koetan pohtia miksi niitä olisi ehkä kiinnostava käyttää muutenkin.
jonkko kirjoitti:Sitä vaa ihmettelin tosa aikaisemmin et miks pitäis "sisustaa" vaihtaa renkais riippuen misä ajaa.
Syy tähän oli ettei noissa palloissa normaali käytössä olisi mitään järkeä, jos ne ei kestäisi siirtoajoa ja ne joutuisi vaihtamaan.
jonkko kirjoitti:On ne varmaan hyvät noi pallotkin mutt en mä usko et ta,lla ajaa semmoisis paikois ettei normi sisuskaluilla pärjäis?
Nyt tuntuu että peruajatus miksi noita käyttäisi on hävinnyt tämän keskustelun aikana. Eli selkeät hyödyt noista palloista on mielestäni seuraavissa tilanteissa:
- Terävä kivi, naula yms. puhkaisee sisärenkaan, jolloin palloilla voi jatkaa ajoa mikäli päällyskumi ei vaurioidu ajokelvottamaksia, jolloin pallon voi vaihtaa vasta myöhemmin. Tämä voi sattua millä tahansa pyörällä (vaikkapa CBR1000F:llä) missä tahansa ja vaikka en ajaa osaakkaan, niin rengas voi puhjeta vaikka koti pihassa.
- Voi ajaa, ainakin periaatteesa pienemmillä rengaspaineilla, jolloin tuntuma ja pito hiekalla on parempi, mutta koska pallot ovat pieniä, ei ilma pääse "karkaamaan" vanteen ja maan välistä, eikä tule helposti läpilyöntejä ja vanteet säilyvät paremmin ehjinä. Tämä on edelleen ihan normaaleissa olosuhteissa millä tahansa matkaenskalla tapahtuvaa ajelua esim. TA:lla.

Kumpaakin tapahtuu reissussa, renkaita on paikattu ja se kuuluu tähän lajiin, mutta voisi sen välillä jättää väliinkin, ja toisaalta vanteetkaan ei ole halpoja.

Eli jos pallot toimisivat sekalaisessa ajossa mukaan lukien siirtoajo, niin ei tarvitsisi kuljettaa paikkausvälineitä, pumppua, rengasrautoja ja varasisäkumia reissuissa mukana, eikä aikaa tuhlaantuisi rengas töihin. Olen ajellut reissuja lappiin, joissa on kahden viikon aikana tullut yhteensä noin 6000 km, eikä tämän takia vielä päällyskumia tarvitse vaihtaa, tämä toki edellytyksellä ettei päällyskumi vaurioidu (esim. nappula repeydy irti, niin että sisuskumi tulee reiästä ulos, näinkin on käynyt). Että olishan se helppoa ja huoletonta...

Tosin kuten yllä Markolle totesin on vanha systeemi ehkä kuitenkin helpompi ja myös halvempi.

Terveisin
Mika TA-91
jonkko

OK,i'l rest my case 8)

PS,lähinnä sitä olin hakemassa,et joss eivät kestä siirtymäajoa niin miten luottais et ne kestäis "oikeis" ajois?
Mika TA-91

jonkko kirjoitti: PS,lähinnä sitä olin hakemassa,et joss eivät kestä siirtymäajoa niin miten luottais et ne kestäis "oikeis" ajois?
Suurin ongelma näissä rengas asioissa on ymmärtääkseni lämmöntuotto, kun nopeus kasvaa, eli kuten joku jo tuossa aiemmin totesi niin esim. solusisäkumi sulaa jossain vaiheessa, joka ymmärtääkseni on mahdollista jo ihan normaalisssa siirtymä ajossa jopa Suomen kesässä nopeuden ollessa pitempään tasaisesti yli 100 km/h.

Samasta syystä nappulat kuluvat nopeammin nopeassa asvaltti ajossa.

Ongelma on periaatteessa jo myös normaalia paksummassa sisäkumisssa, tosin tässä en ole mitään ongelmaa itse huomannut, vaikka edesssä on jo useamman vuoden ollut edessä varsin paksu sisuskumi (pysyy itsekseen pystyssä vaikkei sisällä ole edes painetta).

Tässtä johdannaisena tuli mieleen, kun noissa palloisssa on toisiaan vastaa hinkkaavia seinämiä, niin onko lämmön muodostuminen ongelma siirto ajossa.

Yllä olevasta johtuen voi "puhkeamaton" ratkaisu surautus ajossa olla pitkäkestoisessa nopeassa ajossa itse itsensä "tuhoava".

Terveisin
Mika TA-91
jonkko

Mika TA-91 kirjoitti:
jonkko kirjoitti: PS,lähinnä sitä olin hakemassa,et joss eivät kestä siirtymäajoa niin miten luottais et ne kestäis "oikeis" ajois?
Suurin ongelma näissä rengas asioissa on ymmärtääkseni lämmöntuotto, kun nopeus kasvaa, eli kuten joku jo tuossa aiemmin totesi niin esim. solusisäkumi sulaa jossain vaiheessa, joka ymmärtääkseni on mahdollista jo ihan normaalisssa siirtymä ajossa jopa Suomen kesässä nopeuden ollessa pitempään tasaisesti yli 100 km/h.

Samasta syystä nappulat kuluvat nopeammin nopeassa asvaltti ajossa.

Ongelma on periaatteessa jo myös normaalia paksummassa sisäkumisssa, tosin tässä en ole mitään ongelmaa itse huomannut, vaikka edesssä on jo useamman vuoden ollut edessä varsin paksu sisuskumi (pysyy itsekseen pystyssä vaikkei sisällä ole edes painetta).

Tässtä johdannaisena tuli mieleen, kun noissa palloisssa on toisiaan vastaa hinkkaavia seinämiä, niin onko lämmön muodostuminen ongelma siirto ajossa.

Yllä olevasta johtuen voi "puhkeamaton" ratkaisu surautus ajossa olla pitkäkestoisessa nopeassa ajossa itse itsensä "tuhoava".

Terveisin

Entäs joss niil palloversiol ajaa naulaan,ja se rikkoo yhen/kahen niist palloist.
Eiks ne muut sitten aika paljon jo pääsee liikkuman.
Tekeekö se taas lisää hankaamist/kuumottamist?
Ku ei ne nytt niiiin kestäviä voi olla?
Joss yhen/pari saa rikottua niin sen ei välttämättä huomaa ajaessa,sitt pallot rupee pyörii ku pahemmassakin lottokoneessa,mikä ei voi olla hyvää.(juu,tiedän hyrrävoiman tai mikä se nytt olikaan suomeks,mutt kyll ne silti liikkuu siin!)
Mutt tämä vaa mun miettimiset,jokainen ajakoon millä ajaa 8)
Mika TA-91

jonkko kirjoitti: Entäs joss niil palloversiol ajaa naulaan,ja se rikkoo yhen/kahen niist palloist.
Eiks ne muut sitten aika paljon jo pääsee liikkuman.
Tekeekö se taas lisää hankaamist/kuumottamist?
Ku ei ne nytt niiiin kestäviä voi olla?
Joss yhen/pari saa rikottua niin sen ei välttämättä huomaa ajaessa,sitt pallot rupee pyörii ku pahemmassakin lottokoneessa,mikä ei voi olla hyvää.(juu,tiedän hyrrävoiman tai mikä se nytt olikaan suomeks,mutt kyll ne silti liikkuu siin!)
Mutt tämä vaa mun miettimiset,jokainen ajakoon millä ajaa 8)
Oikeastaan nuo on juuri niitä kysymyksiä, joihin itsekkin haluaisin kuulla kommentteja joltain joka niitä olisi käyttänyt (siis joku muu kuin heidän sivuilla olevat Ameriikan mallin tesdimonials lausunnot.

Terveisin
Mika TA-91
Vastaa Viestiin