Moottoriöljy/joku muu ohut öljy käy myös hyvin ketjujen pesuun, se vaan tuppaa sotkemaan pyörän heti ketjupesun jälkeen, nimittäin jos käytät normaalisti ketjuvahaa voiteluun.
Mutta jos käytät vaihteisto / muuta jäykkää öljyä myös ketjujen voiteluun, niin ei sillä väliä, ne sotkee pyörän kumminkin.
Vastarannan kiiskinä toimin kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti ja jätän vahat (ketjun ja rattaiden hiomatahnan), voiteluautomaatit ja ketjupesurihumpuukit kaupan hyllylle. Moottoriöljyt laitan sinne minne pitääkin. Ostan alehalpahallista parin euron ponnepurkin ohutta crc- tyyppistä yleisöljyä ja tähtään sitä ketjuihin. Ei räisky niin ympäriinsä eikä kerää paljon paskaa ja toimii silti. Niin, ja aina alla o-rengasketjut. Vanha tiskiharja tekee ihmeitä yhdessä tiskiaineen kanssa. Eipä silti, olen kyllä bensallakin varovasti pessyt, eikä ole kauhujutut o-renkaiden pullahduksista koskaan vielä toteutuneet. No, en silti bensaa suosittele.
Itse asiassa em. voitelumetodilla ei tarvi juurikaan pestä. Noi tavalliset ketjut onkin sitten ehkä jo ihan eri juttu
Creature kirjoitti:Vastarannan kiiskinä toimin kaikkien taiteen sääntöjen vastaisesti ja jätän vahat (ketjun ja rattaiden hiomatahnan), voiteluautomaatit ja ketjupesurihumpuukit kaupan hyllylle. Moottoriöljyt laitan sinne minne pitääkin. Ostan alehalpahallista parin euron ponnepurkin ohutta crc- tyyppistä yleisöljyä ja tähtään sitä ketjuihin. Ei räisky niin ympäriinsä eikä kerää paljon paskaa ja toimii silti.
Ajoin itse toissakesän vahat ja viimekesän peräöljyt ketjuissa, ja seuraukset oli juuri niinkuin Creature kirjoitti, lika joko jäi ketjuihin, tai sitten lenteli pitkin pyörää heti öljyämisen jälkeen.
No niin tuota ohkasempaa spray öljyä joutaa kokeilla, kauankohan pysyy ketjuissa ?
Ajoin viime kesänä 11tkm ja muistan rasvanneeni ketjut pari kertaa. Ongelma noiden ohuiden voiteluaineiden kanssa on se, että ne kuivuvat pois ja vesikeli liottaa vähän helpommin kuin paksuja. Ei kai sitä ongelmaksi voi sanoa kun säästyy kuitenkin paljolta läträykseltä ja tiskaukselta. Ite olen voidellut ketjut runsaalla öljyllä, jolloin tällanen ohut öljy myös pesee ketjua. Sitten joku riepu käteen ja ketjun ympärille ja takapyörästä pyörittää niin ylimääräiset saa pois. Näin tehtynä ketju onkin tavallaan vaan suojaöljytty.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin O-renkaattomissa vitjoissa just ne ketjun nivelet tarvii uutta voidetta. O-rengaskettinkejä ei tässä mielessä voi auttaa.
Voideltuna kohteena ketjujen ja rattaiden ympäristö on niin ylen paskanen, ettei nyt heti tule vastavaa mieleen. Paksu liima oikein sitoo hiekkaa, tunnetuilla seurauksilla. Se vähäinen ohut öljy myös päästää paskan irti otteestaan helpommin. Että näin
Fillarissa olen käyttänyt hyvällä menestyksellä pyssyöljyä, samoin viime kesänä tohtorin oovai mitälienee x-ketjuissa. Matkapäivinä rasvasin joka ilta ohuesti ja ohuella, eli noin 400...700 kilsan välein.