Masentava Tenere 660

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Sarjassa "onko myöhään parempi kuin ei milloinkaan?" vai siirtyisikö kurapyöristä esim. postimerkkien keräilyyn?

Piti fiksata Tennaria keväällä, mutta monesta syystä meni syksyksi.

Viimeisen parin kuukauden aikana olen laittanut 1991 Tenereen uudet kumit, pakoputken, iskarin ja etupäähän Wilbersin jouset.
Samalla huollettiin kone, venttiilien säätöä ja ultrakylvetettiin kaasuttimet, yms yms.
Lähti kuukausi sitten tallista ulos tuodessa hienosti käyntiin.

Vaan sen jälkeen ei kirveelläkään. Ei edes luvannut.

Tutkintaa, strobolamppua, maadotuksien puhdistusta, letkujen ja bensapumpun tutkintaa sekä turhautuneita starttiyrityksiä myöhemmin kaasarit uudelleen pöydälle: ja kas!
Ryypylle vievän kohokammion onkalon mikroskooppinen polttoainekanava olikin tukossa, vaikka malja oli ultrattu.

Tiivisteet näyttivät väsähtäneiltä, mutta onneksi laatikossa oli toisen Yamaha-projektin (tarvike-) tiivistesarjan jämä ja kohokammion tiiviste - joka oli liian pieni!
Tarviketiiviste
Tarviketiiviste
Storm ja TourMax pelastivat parin päivän päästä pulasta.
Innolla kaasutin kasaan, asennusta ja letkujen huolittelua, nippusiteitä ja säätöruuveja.
Akkulaturi illalla kiinni, huomenna startataan!

Äskettäin säntäsin talliin jatkamaan: viimeiset tarkistukset, kohta pääsee ajelemaan!
Fillarit ja muut romut pois edestä, Tennari alas huoltopukilta, ulos ja starttinappi pohjaan...

Fantastinen puputus kuuluu uudesta rosteriputkesta!
Pukisinko ajovarusteet ja heittäisin pienen lenkin?

Mutta mikäs tuo vaalea raita yläkolmiossa on?
yläkolmio
yläkolmio
Nyt meni käsi päähän..
Olen näitä XT600-johdannaisia ropeltanut vuosien mittaan ja hyllyssä on kolme relevanttia huolto-ohjekirjaa, joiden sivut ovat rasvassa.
Kiristän lähes kaikki pultit momenttiavaimella.
Nuo kolmion kiristyspultit vedin Hazetin momentilla ohjeen mukaan 23Nm.

Ostin pyörän aikanaan kuolinpesältä.
En huomannut kysyä, kuoliko edellinenkin omistaja v***tukseen..
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

anagonda kirjoitti: Pe Syys 29, 2023 8:53 pm Sarjassa "onko myöhään parempi kuin ei milloinkaan?" vai siirtyisikö kurapyöristä esim. postimerkkien keräilyyn?
Ei kannata. Saat vaan selkäs kipeeksi, ku yömyöhään kykit selkä mutkalla pöydän ääressä suurennuslasin kans ihmettelemässä niitä postimerkkejä. Hommaat sen uuden käytetyn yläkolmion ja sitte oottelet taas seuraava vikaa!
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Muista vanha ohje: "fiksumpi luovuttaa aina ensin". Tähän olen aina vakaasti uskonut kun käytetyistä pyöristä olen itselleni luottokulkineita tusannut. Joskus se ottaa vähän aikaa mutta aina ne on periksi antaneet.
anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Kiitos kannustuksesta!

Näinhän tämä menee.. hitaasti eteenpäin.
Saksalaiselta purkaamolta on jo alustavasti paikannettu kolmio.
Sen verran olen luonnonsuojelun puolella, ettei noita moponraatoja voi kuusen alle tai koskeenkaan heittää...

Antti
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Edistys on hieno asia!

Paketti saapui ja sieltä paljastui ehjä yläkolmio.
Pultitkin olivat tallella, suoria ja jengat ehjiä.

Likainen se oli, mutta vesi on p*skan vihollinen, sanotaan.

Innolla siis vanha pois ja uutta tilalle.
Hyvältä näyttää...

Töks.

Mitä ihmettä.. virtalukon pultit eivät ota kiinni lainkaan.
Ensin käsi päähän ja sitten kolmio käteen.
Vertailua vanhaan.
Samat mallinumerot ja identtiset osat - paitsi että virtalukon pulteille on isommat jengat!

Tässä vaiheessa tämä oli enää pieni ja hymyilyttävä käänne, suorastaan asiaankuuluva pikantti yksityiskohta.

Kierretapilla jengat puhtaaksi ja porakoneella lukon pohjan reikiä aavistus isommaksi.
Miljoonaruuvilaatikosta löytyi sopivat ruuvitkin.

Ja jopas, ehkä Tenerellä voi sittenkin aja...ainakin valot syttyivät ja etupää kääntyilee.
Miten mahtaa käydä pystymettän?
Kauneutta kaaoksen keskellä
Kauneutta kaaoksen keskellä
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Lieköhän tuossa sama homma, kuin vanhassa Hondassa, eli virtalukko on asennettu kolmioon katkopulteilla ja irrotus vaatiiki sitte porailua? Sen tähen joku istte tehny sinne aikanaan isommat kierteet?
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Olen muutamat katkopultit ottanut tuurnalla irti. Lovi reunaan ja sitten tangentin suuntaan naputtelua. Vaikuttaisi että ne ei kauhean tiukassa yleensä ole kun niin nöyrästi aina lähtevät.
Avatar
Dassault
Viestit: 570
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Voi kun tulee muistoja mieleen kun omaa pikkutennaria aikanaan laulo suohon. Hienoa, että joku muukin jaksaa näitä vanhuksia elvyttää.
Ei muuta kuin theard tuonne projektit osioon niin voi sit muistella myöhemmin mitä kaikkee tuli taisteltua. Ompahan muillekkin luettavaa et mitä kaikkea näiden, ei tketokoneella korjattavien, kanssa taistellaan.
Kyllä se siitä...
anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Masentava Tenere 660

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Piiitkällä viiveelläkin voinee todeta, että kausi päättyi hyvillä mielin.
Kyllä se saakelin Tennari Pystymettään vei - ja nätisti naputtaa.
Kelikin suosi, paremmasta tuskin voi haaveilla.
Pystymettä 2023 S.jpg
Uusittu, jämäkämpi jousitus tuntuu hyvältä.
Ehkä se herra Wilbers jotain tietää...

Yläkolmion kanssa jumpatessa puristelin sarvien kiinnityksestä kumiholkit pois ja laitoin kiinteämmät puslat tilalle.
Jopas tuli ohjaukseenkin eri tavalla tuntumaa.
Kaikkien XT-harrastajien suosikkibiisin tahdissa, "Kedoon, beibi, Kedoon.." ilmestyivät sopivat puslat vähällä vaivalla.

Olihan se piiiitkästä aikaa kiva käydä Pystymettässä telttailemassa!
Hienoa kalustoakin oli moneen makuun.
Tuo DR-sivari oli yksi minun suosikeista:
DR600 sivari - Kankerin entinen S.jpg
Kiitos vaan kaikille tuesta ja vinoilusta, se auttaa aina!
Dassaultille kommenttia että sinun ja keltuaisen jumppaa tuli kyllä seurattua tarkkaan.
Yritin paikoin jopa ottaa opiksi..

Eipä tästä sen ihmeempää projektia ole tulossa, toivottavasti.

Peiliin katsoessa ihmettelen, miten yksi pieni bensareikä pääsi piruilemaan minulle niin pitkään ennen kuin selkisi...

Antti
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Vastaa Viestiin