Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tombelson
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 07, 2022 10:43 pm
Pyörä: KTM 890 Adventure R 2022

Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja Tombelson »

Hei.

Tekisi mieli jatkaa moottoripyöräilyä vaikka talvi tekee tuloaan. Minua kuitenkin mietityttää tiesuolan korroosio ym. haitalliset vaikutukset uuteen moottoripyörääni. Ostin uuden pyörän KTM 890 Adventure R vm. 2022 ja nyt mietin, tulisiko minun suojella pyörääni tiesuolalta ja olla ajamatta sillä talvella? Ajan Helsingissä, PK-seudulla ja Uudellamaalla. Eli ajaisin enimmäkseen asvalttiteillä, jotka ovat tyypillisesti aika sulia ja vähälumisia. Sorateitä täällä on liian harvassa. Aiempaa kokemusta talviajosta ei ole. Aloitin tänä vuonna moottoripyöräilyn. Nyt pelottaa ajatus, ettei voi ajaa moottoripyörää ennen kevättä. Täällä on noita itsepalvelupesuloita, joissa tiesuolat voisi pestä pois (kuumalla vedellä, jota ei myöskään suositella?) ajojen jälkeen. Ostaisin välikelin nastarenkaat. Pitäisikö vielä ostaa kaatumaraudat? Muuta huomioon otettavaa?

Kannattaako näin uudella pyörällä ajaa talvella tiesuolan korroosion, kaatumisvaaran ym. syiden takia?
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tombelson kirjoitti: Ma Marras 07, 2022 11:00 pm tulisiko minun suojella pyörääni tiesuolalta ja olla ajamatta sillä talvella?
Kannattaako näin uudella pyörällä ajaa talvella tiesuolan korroosion, kaatumisvaaran ym. syiden takia?
Tähän ei varmasti ole muuta vastausta, kuin teet niinkuin itsestä parhaalle tuntuu. Pesu välillä varmasti hyvä, toki riippuu myös millainen säilytyspaikka on käytössä, jos saa kuivaan ja vähän lämpimään paikkaan säilytykseen ajojen välillä, niin ei varmasti ongelmaa, jos ulkosäilytys, niin on hieman alttiimpi korroosiolle. Mutta en silti noista syistä ajamatta jättäisi, jo intoa on.

Kaatua voi kesällä suoralla asvaltillakin, malttia ja harjoitusta, ne on tärkeimpiä. Kaatumisessa on se hassu puoli, jos sitä oikein alkaa pelkäämään, niin varmasti kaatuu (itsellä oikein pehmeä hiekka on se paikka jossa tämä usein todettu...).
Tombelson kirjoitti: Ma Marras 07, 2022 11:00 pm Ostaisin välikelin nastarenkaat. Pitäisikö vielä ostaa kaatumaraudat? Muuta huomioon otettavaa?
Tuo pyörä itsessään ei rautoja tarvitse, mutta jos olet arka naarmuille, niin sitten kannattaa harkita. MElkein tärkeämpi olisi laittaa taakse laukkuraudat, ne nimittäin suojaavat hyvin putkea ja peräosaa muutekin (+ antavat jaloille hieman lisätilaa jos kyljelleen menee).

Listastata puuttuu hyvät ajovarusteet, sopivan lämpimät muttei liian michelin mies, jotta voi ajosta nauttia. Jotkut kypärät pysyvät hyvin auki (tähän vaikuttaa myös jo pään muoto, niin ei ole ihan yksiselitteistä vastausta...) tai sitten sovinnolla kunnolliset ajolasit (talvilaseja kannattaa katsoa myös kelkkahyllystä), niin ei huurru ja näkee mihin on menossa.

Eli jos hinkua on ajaa, niin eikun menoksi, mukavaa se on!
Mika TA-91
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja MIL »

Olen ajellut Helsingissä ja itä-uudellamaalla 4 vuotta kesärenkailla ympärivuoden aina kun tiet ei ole jäässä ja keli edes vähän plussalla. Jonain vuonna pääsin ajamaan joka kuukautena, kaksi viimeistä talvea taisi jäädä tammi- ja helmikuu väliin. Eli aika pitkän kauden voi saada ihan kesärenkaillakin. Ja itse ajan paljon mielummin vähän viileässä kun helteessä. Pyörän arvo ei kovin suuri ole mutta en ole huovannut että ylipäätänsä tulisi ruostetta mihinkään kun lämpimässä tallissa säilytän. Toki jos olisi kalliimpi ja uudempi pyörä niin voisi enemmän huolettaa tai ainakin kunnon pesu ajon jälkeen.
Ja ajetaanhan autoillakin joka päivä ja säilytetään pihalla.
Tombelson
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 07, 2022 10:43 pm
Pyörä: KTM 890 Adventure R 2022

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja Tombelson »

Mika TA-91 kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 10:55 am Pesu välillä varmasti hyvä, toki riippuu myös millainen säilytyspaikka on käytössä, jos saa kuivaan ja vähän lämpimään paikkaan säilytykseen ajojen välillä, niin ei varmasti ongelmaa, jos ulkosäilytys, niin on hieman alttiimpi korroosiolle.
Joo ajatuksena on pestä pyörä melkein joka ajon jälkeen ja kuivattaa se joko työpaikan autohallissa tai Prisman autohallissa. Sieltä sitten kerrostalon pihalle säilöön peitteen alle odottamaan seuraavaa ajoa. Tai sitten mahdollisesti säilytys työpaikan autohallissa ajojen välillä.
Mika TA-91 kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 10:55 am Listastata puuttuu hyvät ajovarusteet, sopivan lämpimät muttei liian michelin mies, jotta voi ajosta nauttia. Jotkut kypärät pysyvät hyvin auki (tähän vaikuttaa myös jo pään muoto, niin ei ole ihan yksiselitteistä vastausta...) tai sitten sovinnolla kunnolliset ajolasit (talvilaseja kannattaa katsoa myös kelkkahyllystä), niin ei huurru ja näkee mihin on menossa.
Jep, ajovarusteet järjestynee jos vain saan pyörän pysymään ajossa. Voi olla, että nykyinen ajoasu ei riitä pakkaskeleille ja kypärän visiiri huurtuu. Täytyy sitten kysellä neuvoja näihin ongelmiin.
Mika TA-91 kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 10:55 am Eli jos hinkua on ajaa, niin eikun menoksi, mukavaa se on!
Hinkua on, kun tulee suorastaan levoton olo, jos ei pääse ajamaan! Toki kokemusta talviajosta ei ole vielä yhtään, joten voi olla että into laantuu kun alkaa ymmärtämään mistä on kyse :) Ostin isomman tuulilasin ja tankorukkaset talvoajoa varten. Tuulilasin ansiosta ei tule enää kylmä +3..+9 kelissä rintaan ja kypärän alle ja käsiin pystyi vaihtamaan kesähanskat kun käyttää kahvanlämmittimiä.

Kiitos hyvistä vinkeistä ja rohkaisusta!
Viimeksi muokannut Tombelson, Ti Marras 08, 2022 6:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tombelson
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 07, 2022 10:43 pm
Pyörä: KTM 890 Adventure R 2022

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja Tombelson »

MIL kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 1:47 pm Olen ajellut Helsingissä ja itä-uudellamaalla 4 vuotta kesärenkailla ympärivuoden aina kun tiet ei ole jäässä ja keli edes vähän plussalla. Jonain vuonna pääsin ajamaan joka kuukautena, kaksi viimeistä talvea taisi jäädä tammi- ja helmikuu väliin. Eli aika pitkän kauden voi saada ihan kesärenkaillakin. Ja itse ajan paljon mielummin vähän viileässä kun helteessä. Pyörän arvo ei kovin suuri ole mutta en ole huovannut että ylipäätänsä tulisi ruostetta mihinkään kun lämpimässä tallissa säilytän. Toki jos olisi kalliimpi ja uudempi pyörä niin voisi enemmän huolettaa tai ainakin kunnon pesu ajon jälkeen.
Ja ajetaanhan autoillakin joka päivä ja säilytetään pihalla.
Tämä oli hyvä huomio ja vinkki! Talvirenkaita ei välttämättä tarvitse ostaa, jos etelän kelit sallii satunnaisen ajelun. Hmm, virkavalta, eli poliisi, ei ilmeisesti velvoita käyttämään "talvirenkaita" moottoripyörissä?

Kiitos hyvästä vinkistä ja rohkaisusta! Täytyy pohtia hankinko talvirenkaat, vai ajanko kelien salliessa kesärenkailla. Itse ajan myös mielelläni +2...+10 C kelissä nykyinen ajoasu ja pyörän varustelu kun sen mahdollistavat. Kesällä 2022 ajoin Suomessa ja Keski-Euroopassa +30...+38 C keleissä, joka oli jo liikaa :)
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja timo »

Täällä keskemmällä Suomea loska saa lentää vapaasti ja vehkeet eivät siitä ole moksiskaan. Mutta tiesuolaa minäkin "joudun" nielemään kerran pari vuodessa. Eli kun käyn MP-näyttelyssä ja Virossa. Ja toteamaan että en tykkää. Onneksi joskus nekin reissut onnistuvat aika hyvällä pakkasella. Se siis tarkoittaa kokonaan suolatonta talvea.
Mutta ne plussakelit ja lähes plussakelit siellä suunnalla.
Silloin ajaminen on aika nihkeää touhua, eikä eteensä tahdo nähdä, koska ympärillä ajavista autoista pöllyää putsauksen jälkeen silmille liimamaista suolaa aina uusi kerros. Ajoasu kypärineen on seuraavaan pesuun asti kylmä, koska kosteutta sitova tiesuola on tunkeutunut kaikkialle.
Entä pyörä?
Kaikki korroosiolle altis totta kai syöpyy vuosien mittaan, ellei mopoa kylvetetä makeassa vedessä säännöllisesti. Pitkään muhimaan jäänyt suola nakertaa kaikkea mihin se on ehtinyt ryömiä. Akselit, pinnapultit, arimmat sähköliittimet, vannenauhan aluset ja pinnan nipat ym. ym. säilövät hyvin suolaa. Jos niitä ei auo, pese, tuuleta ja tohoota paineilmalla edes joskus, niin kyllähän se alkaa jossain vaiheessa tuntumaan lisääntyvänä remontin tarpeena.
Silti, käyttöä vartenhan nämä vehkeet on valmistettu.
Mukavia kilometrejä sulle.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Afrikkalaisella on joka talvi tullut ajettua uudesta alkaen. Rallinastalla varustetut piikkipyörät alle, niin hauskaa on luvassa! Pääteitä pyrin välttämään jo pelkästään noiden nastojen takia, eivät ole mitkään hauskimmat ajettavat sulalla asvaltilla.
Lumikeleillä kun ajelee, niin ei tarvii ees pyörää pestä! Keväällä se homma hoidetaan sitten renkaanvaihdon yhteydessä.

Pyörän voi suojata vaikka AFC 50:llä. Taitaa olla aika suosittu aine keskisemmässä Euroopassa ja Briteissä. En tiedä saako Suomesta, mutta ainakin Nippy Normans toimittaa Suomeen. https://www.nippynormans.com/acf-50

Kuten Timo sanoi, käyttöä varten nää on hommattu!
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Kysymysasettelulla: " Eli ajaisin enimmäkseen asvalttiteillä, jotka ovat tyypillisesti aika sulia ja vähälumisia" pitäisin rallinastoja vääränä vaihtoehtona ja katunastoja erittäin suositeltavana, varsinkin vähemmän ajaneelle ja melkoisen painavalle pyörälle.

Rallinasta olisi hiekkateille oikea vaihtoehto, mutta aika hirviö asfaltilla, joka lienee tässä tapauksessa pääasiallinen ajoalusta.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Jep, unohtui erikseen korostaa, että 5 millin rallinastoja ei kannata hommata asvaltille!
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
gini
Viestit: 58
Liittynyt: Su Marras 08, 2015 7:56 pm
Pyörä: 690 Enduro & Speed Triple 1050 Turbo
Paikkakunta: Uurainen

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja gini »

Suolalta suojautumiseen olen ruiskinut WD40:stä aika reilulla kädellä
Tombelson
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 07, 2022 10:43 pm
Pyörä: KTM 890 Adventure R 2022

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja Tombelson »

timo kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 7:58 pm ... ajaminen on aika nihkeää touhua, eikä eteensä tahdo nähdä, koska ympärillä ajavista autoista pöllyää putsauksen jälkeen silmille liimamaista suolaa aina uusi kerros. Ajoasu kypärineen on seuraavaan pesuun asti kylmä, koska kosteutta sitova tiesuola on tunkeutunut kaikkialle.

Entä pyörä?
... Pitkään muhimaan jäänyt suola nakertaa kaikkea mihin se on ehtinyt ryömiä. Akselit, pinnapultit, arimmat sähköliittimet, vannenauhan aluset ja pinnan nipat ym. ym. säilövät hyvin suolaa. Jos niitä ei auo, pese, tuuleta ja tohoota paineilmalla edes joskus, niin kyllähän se alkaa jossain vaiheessa tuntumaan lisääntyvänä remontin tarpeena.
Kiitos paljon ajokokemuksien sekä suolan tunkeutuvuuden ja sen vaikean pestävyyden kokemuksista! Tämä tieto pisti pohtimaan uudelleen talviajoa Etelä-Suomessa ja välikeleillä.

Ilmeisesti nastarenkaat pitäisi vaihtaa alle ennen pakkaskelejä ja sitten ajaa vain kun on kunnon pakkaset, jotta välttyisi suolakylvyiltä.
Tombelson
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 07, 2022 10:43 pm
Pyörä: KTM 890 Adventure R 2022

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja Tombelson »

JuhaL kirjoitti: Ti Marras 08, 2022 9:24 pm Lumikeleillä kun ajelee, niin ei tarvii ees pyörää pestä! Keväällä se homma hoidetaan sitten renkaanvaihdon yhteydessä.

Pyörän voi suojata vaikka AFC 50:llä. Taitaa olla aika suosittu aine keskisemmässä Euroopassa ja Briteissä. En tiedä saako Suomesta, mutta ainakin Nippy Normans toimittaa Suomeen. https://www.nippynormans.com/acf-50
Joop, eli minun kohdalla talviajo tarkoittaa varmaan, että täytyy laittaa nastarenkaat alle ennen liukkaita kelejä ja ajan sitten lähinnä pakkaskeleillä.

Kiitos tuosta AFC-50 vinkistä. Tilasin sitä tuolta Nippy Normansilta nestemäisenä pullossa. Katsotaan tuleeko perille ja suojaako hyvin pyörää.
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvimoottoripyöräily, tiesuola

Viesti Kirjoittaja MIL »

Tutkin vielä mitä laki sanoo moottoripyörän talvirenkaista ja löysin vaan että väh. 3mm urat ja riittävän karkea kuvioiset. En silti tarkoita että lähtisin jäisille teille ilman nastoja urheilemaan vaikka laki ei niitä vaatisikaan.
Vastaa Viestiin