Soratiejarrutus, ABS vai ei

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Laitan tähän linkin luettavaksi, jos ei ole vielä muista medioista tullut vastaan. Ei popparit ja nojatuoli mielessä :twisted: , vaan koska asiaa on testattu ja artikkelissa on monia hyviä pointteja. :wink:

https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cen ... gravel.pdf
Avatar
Josasu
Viestit: 276
Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
Pyörä: Kawasaki Versys X 300
Paikkakunta: Muurame

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Josasu »

Tällä videolla näkee hyvin miten jarrutusmatka kasvaa abs päällä ja saman kyllä huomaa omassa kawassakin. Lisäks abs päällä jarruttaessa ei tunne alustan kitkaa yhtään. Se on tosi pelottavaa tulla mutkaan tunnottomilla jarruilla. Ilman abs taas tuntee heti ku esim etunen alkaa purra niin sormesta tulee se automaattinen abs joka höllää tai kiristää tarvittaessa. Nämä minun havaintoja ja ajatuksia. :D
https://youtu.be/oW1fVY2m7JI
Kawasaki Versys X 300 2019
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
zmoke
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja zmoke »

Minusta tuli kertaheitolla kaarre abs järjestelmän fani.
Soratiellä n80kmh vauhtia ja vasemmalta, kirjaimellisesti isosta puskasta kurvasi kovalla vauhdilla pieni Micra eteeni, tarkoituksenaan jatkaa samaan suuntaan kuin minä. Täysjarrutuksen aloitus - samalla linjalla olisin törmännyt perään/takanurkkaan. Jyrkkä väistö oikealle kuulalaakerisoran päälle - jarrutusmatka piteni siten että menin auton rinnalle mutta pysyin pystyssä ja sain pyörän pysäytettyä.
Ilman absiä olisin kaatunut tai törmännyt autoon.
Pelkällä absilla olisin kaatunut väistöliikkeen yhteydessä.
Kaarre abs pelasti tilanteen eikä jarruttanut rengasta alta väistössä ja alustan muuttuessa.

Ajellessa alustat muuttuvat koko ajan, asfalttia, isoa/pientä soratietä, polkuja jne ja poistan absin vain jos on jotain todella huonoa edessä. Nuo turvajärjestelmät auttavat kuitenkin vain silloin kun ne ovat päällä ja ainakaan itse en muista kääntää niitä aina takaisin päälle kun tilanne on ohi.
Nykyään siis oikeastaan aina kaikki safetyt päällä. Jätän ennemmin turvamarginaalia ja ajan hitaammin ne kohdat joissa abs voisi olla teoreettinen haittatekijä.
Pyöränä KTM1190adv r.
uti
Viestit: 396
Liittynyt: To Syys 08, 2011 3:43 pm
Pyörä: Honda CB 500XA
Paikkakunta: Helsingin pitäjä

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja uti »

Muutama vuosi taaksepäin, jossain pohjoisessa matkalla Lapista etelään.
Sorapintaista metsäautotietä loivaa alamäkeä, navi näyttää kohta käännytään.
Parikymmentä metriä ennen käännöstä aloin jarruttaa, pyörä pysähty keskelle asfaltitietä, onneksi kummastakaan suunnasta ei tullut ketään, huh!
Ilman abseja olisi pysähtynyt ennen T-risteystä.
Absit unohtu kytkeä napista pois, virran katkaisun jälkeen aina automaattisesti päällä.
(saahan ne kokonaan pois sulakkeet irroittamalla, jonka teen pitemmille hiekkareissuille)
Riippuu kokemuksesta, josta on vielä kertomassa. EI soralla, assulla kyllä.

Pyörä BMW G650 X-Challenge -08
Viimeksi muokannut uti, La Elo 21, 2021 12:04 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Ei ole ollut soralla mitään haittaa. Takaa pois päältä että voi lukita. Voisihan tuota pitää molempia pois niin huomaisi alkaako lipsumaan.
Viimeksi muokannut sivuluisu, La Touko 15, 2021 2:46 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Alkuun absit tuntui soralla oudoilta, jarrutusmatkat piteni eikä pyörää saa ohjattua takajarrulla. Jonkun kerran otin absit pois käytöstä soralla mutta sitten sekin jäi. Nyt on jo tottunut abseihin soralla ja oppinut hyödyntämään niitä eikä tule otettua ollenkaan niitä pois päältä, ihan ok niiden kanssa tulee toimeen kun oppii tiedostamaan absien hyödyt ja haitat soralla.

Välillä ottanut ne pois päältä heti huomannut ettei ole luottoa jarrutuksiin ja absit on laitettu takaisin päälle. Sen olen todennut että joko mennään abseilla tai sitten ei, sekakäyttö voi aiheuttaa ylläreitä jos on toinen moodi selkäytimessä eikä aina tajua tai muista että nyt on absit pois/päällä kun tulee yllättävä tilanne eteen. Nykyään absit on aina päällä, joskus ollut jänniä hetkiä kun on meinannut mennä joku paikka pitkäksi mutta enemmän on ollut tilanteita missä ilman abseja olisi ollut vielä jännempää.

Sellainen huomio T7 abseista että pelkällä etujarrulla jarruttamalla absi vauhti hidastuu heikommin kun molempia jarruja käyttämällä. Kun ottaa takajarrun mukaan niin etujarrun toiminta tehostuu ja jarrutusmatka lyhenee oleellisesti, vaikka takajarrua ei paineta niin paljoa että se olisi fyysisesti mukana jarrutuksessa. Mä olen aina jarruttanut molemmilla jarruilla joten tämä piirre ei ole häiritsevä tekijä mutta aiheutti hämmennystä kun sen viime kesänä huomasin.

Harmi ettei saa kytkettyä takajarrusta absia pois päältä, tämä olisi mun valinta. Mutta kun ei ole mahdollista niin ajellaan sitten absien kanssa koko ajan.
Kylätason kurapyöräilijä.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja jaket »

itseä vähän hirvittää se, että mitäs jos tulee joku ketju tai portti ja pitäisi väkisin saada perää alta, niin millä sen absilla sitten tekis. mutta epävarmaahan tuo on onnistuisiko oikeasti edes jarrulla.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja mek »

Hätätilanteessa selkärangasta tulee se toimintamalli, mitä on riittävästi harjoiteltu. Satoja... tuhansia kertoja. Tarkoituksellista kaatoa taitaa harva harjoitella, ainakaan riittävästi.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Hobes »

jaket kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 1:08 pm itseä vähän hirvittää se, että mitäs jos tulee joku ketju tai portti ja pitäisi väkisin saada perää alta, niin millä sen absilla sitten tekis. mutta epävarmaahan tuo on onnistuisiko oikeasti edes jarrulla.
Iteltä ei kaataminen ainakaan onnistuisi, eikä tule onnistumaan myöskään tulevaisuudessa. Ei riitä maastoa jossa tuota voisi turvallisesti omalla pyörällä harjoitella edes muutamaa kertaa, jolloin olisi edes perustason ymmärrys mitä sille pyörälle pitää tehdä, jos haluaa sen kaatumaan. Jos nyt pitäisi ABSittomalla pyörällä kaataa pyörä portin ali todellisessa tilanteessa, niin väittäisin että sen aprikoimiseen mitä ensinnäkin pitäisi tehdä, menisi niin kauan aikaa, että todellisuudessa siihen porttiin karauttaisi tekemättä ainuttakaan ohjaus- tai jarrutustoimenpidettä.

Aika moni vasta-argumentti ABSeihin soralla tuntuu liittyvän vahva "entä jos" reunaehto. Täydellisen jarrutuksen tekeminen on paljon helpompaa, jos tietää, että kohta pitää jarruttaa. Koko mieli on virittäytynyt ainoastaan jarrutuksen suorittamiseen. Jos samaan aikaan pitää miettiä mihin suuntaan se hirvi on menossa, tuleeko jostain suunnasta autoja tai jos en selviä mutkasta mihin kohtaan piennarta pitää tähdätä ettei vauhdin äkillinen muutos sinkoa kuskia päin puuta, niin oma moniajo ei ainakaan pysty samaan aikaan tekemään täydellistä jarrutusta. Jos kokee pystyvänsä niin nostan hattua ja vielä kaverinkin hattua, koska tuo on kohtuullisen kova suoritus kuskilta, joka vaatii joko poikkeuksellista luontaista lahjakkuutta tai tuhansia toistoja, jossa jarrutus tapahtuu täysin autonomisesti.

Itselläni on matkan varrella tapahtunut niin yllättäviä tilanteita, että vaikka nykyisen Teneren saan soralla pysähtymään nopeammin ilman ABSeja kuin ABSien kanssa, niin eipä nuo ABSit lähde pois kun todella haastavassa maastossa, usein ei sielläkään.

Jos joku haluaa kokeilla oikeasti kuinka hyvin se pyörä pysähtyy ABSeilla ja ilman yllättävämmässä tilanteessa, niin soratien varteen pari kaveria, joista toinen heittää ajajan päälle ohi ajaessa ämpärillisen vettä ja toisella on kolme käsimerkkiä, joista yksi osoittaa jarrutusta, yksi väistöä ja yksi kiihdyttämistä. Siinä voi sitten vertailla kuinka hyvin se jarrutus sujui, kun kuupan pitää prosessoida useampaa asiaa yhtä aikaa. Voipi olla, että homma alkaa kummasti tasoittumaan ABSien ja ABSittomuuden välillä. Tosiasia kuitenkin on se, että ABSiton jarrutus on aina tehokkaampi kuin ABSillinen myös assulla. Kuitenkin kun mukaan sotketaan se inhimillinen tekijä, niin tilastot ovat paljon paremmat ABSillisilla kuskeilla kuin ABSittomilla, kulkuvälineeseen katsomatta.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Hobes kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 1:59 pm [Tosiasia kuitenkin on se, että ABSiton jarrutus on aina tehokkaampi kuin ABSillinen myös assulla.
Oisko tähän sellaista selkeää dataa? En oikein meinaa uskoa.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Hobes »

sivuluisu kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 8:13 pm
Hobes kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 1:59 pm [Tosiasia kuitenkin on se, että ABSiton jarrutus on aina tehokkaampi kuin ABSillinen myös assulla.
Oisko tähän sellaista selkeää dataa? En oikein meinaa uskoa.
Okei tämä oli ehkä hieman provosoivasti ilmaistu, nykyaikaiset ABS-järjestelmät jarrupaineen jakojärjestelmineen alkavat olla niin eteviä, että mikään inhimillinen ei konsistentisti pysty parempaan suoritukseen kuin ABS. Kuitenkin ABS:t suunnitellaan lähtökohtaisesti siten, että jarrutusvoima ei varsinaisesti edes yritä pysyä maksimaalisen kitkan pisteessä, vaan ABS-jarrut tähtäävät siihen että jarrutusvoima pysyy tietyllä alueella. Tämä siksi, että ABS:ien tarkoitus ei ole lyhentää jarrutusmatkaa, vaan estää rengasta lukkiutumasta. Nämä kaksi asiaa eivät kuitenkaan ole suoraan verrannollisia toisiinsa. Jos soppaan vielä sotkettaisiin kumien deformaatio, painon siirtyminen jne. puhumattakaan kaksipyöräisten värkkien mukanaan tuomasta lisäfysiikasta, voisi asiasta kirjoittaa hyllymetreittäin teoriaa, jossa tutkittaisiin optimaalisen jarrutuskitkan saavuttamista. ABS:t ovat kuitenkin kaukana täydellisestä jarrutuksesta, mutta kuitenkin käytännössä nyky-ABS:t pieksevät lähes poikkeuksetta myös kisakuskit, etenkin kun toistojen määrää lisätään. Taviksilla ei sen sijaan ole mitään jakoa ABSeja vastaan, millään mittarilla.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Olen harjoitellut tätä harrastusta 1990-luvulta lähtien. Silloin ammoisina aikoina harjoittelin kovaa jarrutusta mielestäni kohtuullisen paljon. Kuitenkin totesin useampaan kertaan, että kun se todella yllättävä tilanne tulee, niin selkärankareaktio lukitsee eturenkaan. Esimerkiksi tilanne jossa katse harhailee ja kun taas katson eteenpäin, niin se edellä menevä auto onkin pysähtynyt, välimatka on lyhyt ja omaa vauhtia on vielä liikaa. Eturengas lukkoon.

Pari esimerkkiä viimevuosilta absilla:
-Hiekkatie näyttää mäenhuipun jälkeen jatkuvan suoraan. Todellisuus on uskomattoman tiukka oikea heti kun näkyvyys aukeaa, puut on juuri hakattu mäen/mutkan jälkeen mikä huijasi silmää. Voin iskeä liinat kiinni välittämättä mistään ja koitan sekunnin murto-osassa katsoa että minkä kantojen väliin. Onneksi vauhti hiljenee, että saan käännettyä, kylläkin vasenta ojaa hipoen.
-Hiekkatiellä näkemäesteen takana onkin yllättäen jo se risteys josta pitää kääntyä, huoletta liinat kiinni. Ei tarvitse miettiä että löysäänkö etujarrua vai kiristänkö. Mopedi pysähtyy osin risteyksessä.

Itse olen mm. Näistä syistä valinnut mopedin jossa abs ja lähes aina päällä. Komppaan Koheltajaa, että toisinaan olisi kiva ajella ilman taka-absia.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Orgin puolella oli joskus juttua kun olivat testanneet jarrutusmatkoja, muistelen että kokenut kuski jarrutti lyhyemmällä matkalla ilman abseja kun abseilla. Kokemattomalle oli absit helpompi tie lyhyeen jarrutusmatkaan. Verrokkina oli hiace jolla oli lyhyin jarrutusmatka joten kannattaa muistaa ne turvavälit, auto kun pysähtyy terävämmin kun meidän mopot, varsinkin jos on luistavaa nappularengasta alla.

Viikonloppuna kokeilin ajaa soralla ilman abseja, sen verran on niihin tottunut että ei siitä ajamisesta oikein tahtonut tulla mitään (koskapa siitä tulisi...). Takapää lukossa tämän tästä ja pelit poikittain, välillä liikaakin. Etupään kanssa tuli paremmin toimeen ilman abseja mutta kun on oppinut ajamaan abseilla niin luottoa ei oikein jarrutuksiin tahtonut löytyä. Vauhdikkaassa näpertelyssä ilman abseja oli helpompi ajaa koska sai jarrulla käännettyä pyörän mutkiin mutta absin kanssa on helpompi sitoa takapäätä samalla reitillä.

En välttämättä haluaisi takaa absia kokonaan pois päältä mutta siinä pitäisi olla rally moodi joka antaisi takapään hieman luistaa sora jarrutuksissa. Pikkunäpertelyssä olen välillä saanut takapään luistamaan abseilla mutta mitään logiikkaa en ole tälle löytänyt että sen voisi toistaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Joo autot pyssää pyörää paremmin. Piste. Ja nykyään myös rekoissa on kanssa kauhean fiksut jarrut. On ollut jo pitkään. Myös sen lastissa olevan rekan saa pysäytettyä lähes yhtä tehokkaasti kun prätkän ja tavisjarruttaja häviää rekalle aina jarrutuksissa, niin uskomattomalta kun se tuntuukin.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Soratiejarrutus, ABS vai ei

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Hobes kirjoitti: Ti Touko 25, 2021 9:13 am Ja nykyään myös rekoissa on kanssa kauhean fiksut jarrut. On ollut jo pitkään. Myös sen lastissa olevan rekan saa pysäytettyä lähes yhtä tehokkaasti kun prätkän ja tavisjarruttaja häviää rekalle aina jarrutuksissa, niin uskomattomalta kun se tuntuukin.
Tämä taisi joskus olla täälläkin https://www.youtube.com/watch?v=2mDoVbdSkBo
Mika TA-91
Vastaa Viestiin