mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Viesti Kirjoittaja THä »

300 Linhaissa on kuiva keskipakokytkin. Eli käprähtää hyvin helpolla jos on sellaista ajoa. Ei paljoa hinailla tai pusketa sillä. Olikohan UTV:n vai 400:n kytkin joka on vähän isompi. Samoin UTV:stä saa lyhyemmän välityksen joka myös helpottaa tuota eloa. Toki tiellä ajellen toimii.

Trapper on oman käsityksen mukaan ehkä heikoin esitys noista edullisista. TGB:n etu, tai rajoite, on aika raju paino. Hyvä jos työntää lunta, mutta maastossa ei niinkään. CF on suht suosittu nykyään. Tosin maastoon matalahko, äkkiä pari tuumaa antaa tasoitusta liki kaikille muille. Heittäisin ässänä mukaan Accessin.

Kyllä 100% nelikot on muissakin kun pollessa. Pollen nelikko vielä menee eri tahtia eri akselit, haittaako sitten kovin vai ei on lie kuskista ja maastosta kiinni. Se äkkiä ottava keula tahtoo ennen vetareita rikkoa lukitusmekanismin rullahäkin. Toki noihin saa parempia aftermarket-osia. Vanhemmissa canoissa on hitaampi etulukko ja uudemmissa nopeampi, tosin vanhaakin voi modata. Japsien kytkettävissä lukoissa on se etu, että lukon saa kiinni jo ennenkuin pyörät sutii, joskus voi jeesata. Vaikka Kawan liipaisinlukolla taas voi jeesata keulaa vaan sen verta mitä tarvitsee, eikä tarvitse vetää koko keulaa täysin jumiin ja on vielä tosi nopea käyttää. Tosin ei tuo etulukko mikään autuaaksi tekevä asia ole. Pääseehän sillä lukolla vähän syvemmälle kiinni kun kaikki pyörät vetää. Alustat on aina kompromissi, se mikä pelaa tiellä ei ole hyvä metsässä ja päinvastoin. Mikään crossivehkeitä ei ole yksikään.

Sammysia kun kahlailee ja myös Pariuraalla on hyviä koeajorapsoja.
Neljä vaihdetta riittää.
zeikki83
Viestit: 6
Liittynyt: Su Helmi 21, 2021 4:02 pm
Pyörä: h-d ja hota slr650

Re: mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Viesti Kirjoittaja zeikki83 »

polle tai canami.. jos siis ajaa haluaa eikä raplata vaan. Varsinkin ,jos hintaluokka alle 5000e

semmonen 60kmh traktori on melkeinpä paras peli. Aika karua hommaa vetää kaheksaakymppiä asvalttitietä semmoset renkulat alla ,joilla pääsee mudassa/pehmeessä yhtään etiäpäin!! ainakaan pidempiä siirtymiä. väpättää keula aika huolella :roll: ... ... naapuri osti syssyllä 08 vuotisen ruisku tliikennepollen ja hyvin se on hörissyt ,kun pitää sen vauhdin aisoissa.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Canan osalta en ihan tuota allekirjoittaisi. Toki omassa lähipiirissä noita on useita ja sikäli otantaa, mutta omistajien eloa vierestä seuranneena kyllä niissä on ropaamista riittänyt. Ehkä noin 10-vuotiaissa koneissa vähempi mitä uusissa, mutta noissa taas alkaa tulla ongelmaa osien saamisen kanssa. Esimerkiksi pimenevät mittaristot oli kesällä vissiin koko maailmasta loppu ja ilmeisesti valmistus lopetettu. Maahantuoja tutki jos joku kelkan mittaristo kävisi. Ei muuten, mutta kun tuo mittaristo estää ajamisen.. Jos ne vettä saa, niin aina ne on vähintään limp-modessa.. Yksi pari vuotta vanha Cana oli viime kuuleman aikaan ollut 3 viikkoa huollossa kun eivät löydä vikaa ja vaihteet takkuaa/potkii pois päältä. Lähtee kuulemma vaihtoon kun/jos saavat kuntoon. Puhumattakaan tietty koko "Can-Am sexting" -käsitteestä että ne vaihteet saa edes ylipäänsä vaihtumaan edes kunnossa ollessaan. 3h ajettu Cana meni hiljan huoltoon kun ei tunnista vaihteita ja siten ei lähde käyntiin kun ei tiedä onko sopiva pykälä. Yhteen vanhempaan vaihdettu pyttyä kolme kertaa kun toinen sylinteri leikkaa aina kiinni. Käsittääkseni tuosta tosin löytyi sitten bensapuolelta vikaa, ehkä tuo olisi kannattanut keksiä jo aiemmin.. Kyllähän liki kaikki luokkaa 200 h ajetut aika kilkatuksen pitää, että jossain noissa koneissa aika lailla toleranssia on. Väittävät että männät keikkuu pytyissä, tiedä sitten. Sikäli tuntuu hullulta koska eihän nuo tunnit pitäisi olla vielä yhtään mitään.

Polleja ei täälläpäin oikein ole, joten noista ei ihan ensi käden tietoa ole. Mutta muita kuunnellessa en ole noitakaan hirveästi nettimotosta selaillut.

Tosin aina pitää muistaa että omat kokemukset on lähinnä maastoajosta. Etupäässä puhutaan koneista joilla tuhanteen kilometriin ajetaan 100..150 h. Tuo vaan on vähän kuluttavampaa käyttöä mitä tiellä kruisailu. Sikäli kannattaa se kone miettiä käytön mukaan.
Neljä vaihdetta riittää.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Viesti Kirjoittaja jaket »

itsellä on ollut tuo polaris 800 efi kohta 10vuotta. Se täytyy sanoa että se on tehty kunnolla kipakasta teräksestä. kestää työkäyttöä.

itse ostaisin varmaan 60km/h 570polaris traktorin jos joku pitäs hommata. Ei mönkijällä ole mitään mieltä yrittää ajaa lujempaakaan, kun se ei ole mikään moottoripyörä joka vakaantuu nopeuden myötä. lähinnä käy epävakaammaksi nopeuden kasvaessa.

lisäksi on kiva haaveilla kuinka sillä ajelisi auringonlaskuun tai kävisi kylillä. itse kuitenkin havainnut, että koska se on melko maastovehje, niin jos sulla on auto, niin ekan kerran jälkeen käyt jälleen autolla siellä kylillä.

mikä mönkijässä on parasta on se, että mökillä se jatkaa ns ajokautta juuri silloin kun moottoripyörällä ei voi ajaa. silloin kun on esim nollassa niin ei mp lla viitsi ajaa mutta mönkijällä metsässä se on just sopiva sää. ja se on ns hyvä kauden jatko, koska on mp verrattavaa huvia.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

jaket kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 10:01 pmitse ostaisin varmaan 60km/h 570polaris traktorin jos joku pitäs hommata. Ei mönkijällä ole mitään mieltä yrittää ajaa lujempaakaan, kun se ei ole mikään moottoripyörä joka vakaantuu nopeuden myötä. lähinnä käy epävakaammaksi nopeuden kasvaessa.
Mulla oli muutamia Canoja valkokilpisenä enkä allekirjoita tätä väitettä, ainoa rajoittava tekijä oli välitykset ja sitä kautta moottorin kierrosten loppuminen 128kmh kohdalla. Toki jos on jotkut 30" karkeat mutarenkaat niin ei niillä pysty juuri kuuttakymppiä kovempaa ajamaan mielekkäästi mutta esim 26" Maxxix Bighorneilla ei ollut mitään ongelmia ajettavuuden osalta ja ne toimi hyvin maastossa sekä työkäytössä.

Tämä ei sitten onnistu kaikilla mönkijöillä koska monessa alusta ja iskarit on mitä on, mutta ainakin Polaris ja Can-Am on alustaltaan sillä tasolla ettei se ainakaan ole rajoittava tekijä isommilla marssivauhdeilla. Sen aikaisia isoja Polariksia pidin ajettavuudeltaan parempina kun vastaavia vakioalustaisia Canoja, pienellä päivityksellä ero kaventui olemattomaksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
heebof
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 17, 2017 5:26 pm
Pyörä: DL 650 v-strom xt
Paikkakunta: Siilinjärvi/Pohjois-savo

Re: mönkkäristä jos sais kysellä, mimmonen olis käypä?

Viesti Kirjoittaja heebof »

Itellä ollu 2015 kesästä lähtien Pollen 2013vm 500 efi traktori 47h ajettuna ostin ja nyt 330h. Pelannu tähän asti hyvin ja ei ole vetoakselin suojakumia ja palannutta takavaloa kummempaa hajonnut. Käyttö ollut pääsääntöisesti puitten ajoa kiinan telikärryllä joka sekin ihmeen hyvin koivukuormat kantanu laanille pahemmin ratkeamatta. Lisäten vielä, että alkuperäiset renkaat ja variaattorin hihna vaikka laitteella alkaakin olla jo ikää. Pohjapanssari kannattaa heti kättelyssä laittaa ja takapyörissä ketjut niin pito riittää paremmin metässä. Mitä uudempien pollejen tarinoita fb:een palstalla sivusilmällä tiiraillut niin ongelmia tuntus olevan laidasta laitaan. Liekkö valmistusmäärä kasvanut isommin ja laadussa sitten tingitty tiedä sitä ?
Vastaa Viestiin