Kävin lähimaastossa kokeilemassa ensimmäistä kertaa syvässä lumessa ajoa. Pakkaslunta oli polvesta puoleen reiteen paikasta riippuen, lämpötila noin -15.
Miten tätä pitäisi ajaa? Koetin olla takana satulassa, että keula nousi, tällöin etenemistä tapahtui, mutta raskasta oli. Välillä kun pyörä kiemurteli kunnolla, jalkojen laahaaminen rauhoitti. Tuli mieleen, että miniskimbat jaloissa pitää kokeilla. Ne keventäisi sekä pyörän että kuskin työtä. Onko tähän jotain hyväksi koettuja ratkaisuja?
Kyse ei siis ole mistään valmiista spoorista, vaan umpisen ajosta.
/Tommi
Miten ajaa syvässä lumessa?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Hsippe
- Viestit: 696
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Miten ajaa syvässä lumessa?
Jos vaan pystyy niin tapeilta vaan ja vauhdilla! Monesti se ekakerta puhtaassa lumessa meneekin vielä tapeilta mutta toisella kertaa enää ei.
Sitten kun ajetaan penkistä niin munat tankkiin eli istut ihan edessä. Pitävästä ja/tai ns steppi penkistä on apua. Samoin ne liukupohja saappaat on ihan must. Stongaa voi kääntää vähän eteen että on helpompi istua edessä.
Miniskimbat joo, tulee nitäkin käytettyä joskus ns spoorin avauksessa, niillä saa painettua hyvän ja sileän "jalkaspoorin" tuleville ajoille. Niitten kanssa vaan täytyy olla todella varoivainen etteivät jää kiinni ja temmo jalkaa (polvia) rikki.
Sitten kun ajetaan penkistä niin munat tankkiin eli istut ihan edessä. Pitävästä ja/tai ns steppi penkistä on apua. Samoin ne liukupohja saappaat on ihan must. Stongaa voi kääntää vähän eteen että on helpompi istua edessä.
Miniskimbat joo, tulee nitäkin käytettyä joskus ns spoorin avauksessa, niillä saa painettua hyvän ja sileän "jalkaspoorin" tuleville ajoille. Niitten kanssa vaan täytyy olla todella varoivainen etteivät jää kiinni ja temmo jalkaa (polvia) rikki.
Re: Miten ajaa syvässä lumessa?
Moi, kiitos neuvoista! Koetin kanssa istua edempänä, mutta silloin pyörän masun alta lumi alkoi kantamaan ja takapyörä suti vaan tyhjää. Parasta eteneminen oli tosiaan kaikki paino takana, silloin takapyörällä oli eniten pitoa. Koetin siitä vauhdin kasvaessa siirtyä tapeille, mutta pyörä alkoi poukkoilemaan pidon vaihteluiden mukaan sinne sun tänne. Ehkä vauhti olisi tasoittanut menoa, mutta sitä ei oikein saanut aikaan. Meno oli parasta kolmosella kaasu auki. Kakkosella meni hitaampaa vaikka kiekat nousikin ylemmäs ja nelosella ei enää jaksanut.
Parempi maavara ja isompi koneteho olisi ainakin saaneet kurvit näyttävämmiksi, nyt olo oli kuin pikkuveneellä liian pienellä perämoottorilla plaaniin pumpatessa.
Huomenna uudelleen ja minnarit jalassa. Nämä on tienpohjia ja parkkikenttä, jossa harjoittelen, eli tuskin ne sukset mihinkään kiinni jää.
/Tommi
Parempi maavara ja isompi koneteho olisi ainakin saaneet kurvit näyttävämmiksi, nyt olo oli kuin pikkuveneellä liian pienellä perämoottorilla plaaniin pumpatessa.
Huomenna uudelleen ja minnarit jalassa. Nämä on tienpohjia ja parkkikenttä, jossa harjoittelen, eli tuskin ne sukset mihinkään kiinni jää.
/Tommi
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV, LC4-MIL M-M Kanguro
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Miten ajaa syvässä lumessa?
Jättäisin ne minisukset laittamatta. Mieti miten takapyörän alle kääntynyt suksi käyttäytyy. Ja jalka?