Koska tuota järjestettyä matkaendurokoulutusta ei ole vielä tarjolla, niin voisimmeko me vain kokoontua yhteen tekemään sopivia harjoitteita? Katsoisimme toistemme suorituksia ja neuvoisimme toisiamme ajatuksella "sokea taluttaa toista sokeaa". Videokameraakin voisi käyttää ajosuoritteen analysointiin. Voisimme ehkä näinkin oppia jotain. Jos joukkoomme eksyisi vielä joku oikea kouluttaja, niin häneltä tuo ajo-oppi voisi "valua" meille muillekin .
Tarve on ilmeinen. Näen ja kuulen usein varsinkin suurempien enduropyörien ajajien kysyvän koulutusta mutta kukaan koulutustarjoaja ei tartu kiinni...?!
Olen aikoinaan lähestynyt suoraan sähköpostilla asian tiimoilta mm. Motojyskyjä ja BMWtä, mutta kummastakaan ei ole edes vaivauduttu vastaamaan.
Tässä olisi paikka vaikka innokkaalle yksityiskuskille. Pienellä vaivalla saisi hyvän mielen, ja jopa korvauksenpoikasta rahallisessa muodossa.
praatika kirjoitti:On tämä enduroajon koulutusaihe ihmeellinen...
Tarve on ilmeinen. Näen ja kuulen usein varsinkin suurempien enduropyörien ajajien kysyvän koulutusta mutta kukaan koulutustarjoaja ei tartu kiinni...?!
Olen aikoinaan lähestynyt suoraan sähköpostilla asian tiimoilta mm. Motojyskyjä ja BMWtä, mutta kummastakaan ei ole edes vaivauduttu vastaamaan.
Tässä olisi paikka vaikka innokkaalle yksityiskuskille. Pienellä vaivalla saisi hyvän mielen, ja jopa korvauksenpoikasta rahallisessa muodossa.
+Pasi
Taitaapi olla vähän niinkin, että sellasia kellä on taitoa neuvoa miten matkaenskalla ajetaan ei suomessa ole hirmuisen montaan. Tietysti kaikki riippuu siitä tasosta kelle ollaan ajamista opettamassa. Aloittelijalle voi yhden kesän ajanut antaa hyviä vinkkejä, mutta esimerkiksi viestiketjun aloittanutta Veijoa saa olla opettamassa jo tekijämies, ettei opetettava olisi hirveen paljon opettajaa osaavampi.
Opetusta saisi varmaan paremmin hommattua niin, että itse suunnittelisi esimerkiksi jonkun viikonlopun alustavan ohjelman ja sitten sen pohjalta kyselisi mukaan jotain tekijämiestä neuvomaan. En tiedä ketkä olisi tuollaisia tekijämiehiä, mutta jos oletetaan opettajan olevan vaikka kansallisen tason endurokuski niin hänelle olisi huomattavasti pienempi kynnys tulla korvausta vastaan jonain päivänä muutamaksi tunniksi opettamaan kuin käydä itse järjestelemään jotain viikonloppua ilman sen parempaa tietoa mitä porukka haluaisi opetettavan.
vkoivu kirjoitti:
Taitaapi olla vähän niinkin, että sellasia kellä on taitoa neuvoa miten matkaenskalla ajetaan ei suomessa ole hirmuisen montaan. Tietysti kaikki riippuu siitä tasosta kelle ollaan ajamista opettamassa. Aloittelijalle voi yhden kesän ajanut antaa hyviä vinkkejä, mutta esimerkiksi viestiketjun aloittanutta Veijoa saa olla opettamassa jo tekijämies, ettei opetettava olisi hirveen paljon opettajaa osaavampi.
Opetusta saisi varmaan paremmin hommattua niin, että itse suunnittelisi esimerkiksi jonkun viikonlopun alustavan ohjelman ja sitten sen pohjalta kyselisi mukaan jotain tekijämiestä neuvomaan. En tiedä ketkä olisi tuollaisia tekijämiehiä, mutta jos oletetaan opettajan olevan vaikka kansallisen tason endurokuski niin hänelle olisi huomattavasti pienempi kynnys tulla korvausta vastaan jonain päivänä muutamaksi tunniksi opettamaan kuin käydä itse järjestelemään jotain viikonloppua ilman sen parempaa tietoa mitä porukka haluaisi opetettavan.
Jos emme muuta keksi, niin tuolle Rieskan retkellä voisi jossain sopivassa välissä pitää lyhyitä opetustuokioita. Itselläni tulee mieleen perusasioita, joita voisimme katsoa yhdessä. Näitä ovat:
- ajoasento
- hallintalaitteiden käyttö
- kaatuneen pyörän oikeaoppinen nostaminen
- jarruttaminen soralla
- soratien kaarteiden ajaminen
- pehmeässä ajaminen
- U-käännöksen tekeminen (myös kuinka se tehdään kapealla metsäautotiellä)
Siinäpä listaa aluksi.
Ja kyllä Visakin osaa, ainakin Kymenlaakson sorateillä viedä LC4:sta.
Veijo kirjoitti:
Jos emme muuta keksi, niin tuolle Rieskan retkellä voisi jossain sopivassa välissä pitää lyhyitä opetustuokioita. Itselläni tulee mieleen perusasioita, joita voisimme katsoa yhdessä. Näitä ovat:
- ajoasento
- hallintalaitteiden käyttö
- kaatuneen pyörän oikeaoppinen nostaminen
- jarruttaminen soralla
- soratien kaarteiden ajaminen
- pehmeässä ajaminen
- U-käännöksen tekeminen (myös kuinka se tehdään kapealla metsäautotiellä)
Siinäpä listaa aluksi.
Ja kyllä Visakin osaa, ainakin Kymenlaakson sorateillä viedä LC4:sta.
-Veijo-
Olen samaa mieltä. Kyllä tästä porukasta opettajia löytyy. Minäkin olen saanut hyviä neuvoja aina kysymällä. Ongelma vaan on se, että aina ei osaa kysyä ja kysymättä taas kokeneemmat eivät kehtaa neuvoa, tai kun ollaan reissussa niin ajetaan vaan.
Veijon ajatus siitä, että otetaan ihan koulutussessio johonkin väliin reissulla on tosi hyvä. Jollakin rajatulla aluella, missä näkee suorituksen ja voi neuvoa, mitä voisi parantaa jne. Tuolla metsäteillä ei paljon voi seurata suorituksia.
Kyllä minä ainakin yritän aina neuvoa edellä ajavaani jos ei vauhti miellytä. Toivoisin että ne takana hengittävät toimisivat samoin.
Kukaan ei ole vielä kurapyöräilyssä osoittautunut olevansa mitenkään mestari, kaikki ollaan samalla viivalla.
Kyllä minä ainakin yritän aina neuvoa edellä ajavaani jos ei vauhti miellytä. Toivoisin että ne takana hengittävät toimisivat samoin.
Kukaan ei ole vielä kurapyöräilyssä osoittautunut olevansa mitenkään mestari, kaikki ollaan samalla viivalla.
Jotkut vaan vähän eri tason viivalla.
Riku
Niin olen neuvonut minäkin. Ainakin tähän saakka "oppilaat" ovat olleet vinkeistä tyytyväisiä. Kumpa joku neuvoisi minuakin .