Sivu 4/5

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 4:23 pm
Kirjoittaja Happi
Komeetahan se olis sähkömopolla päräytellä menemään tai voisko sillä enään päräytellä. Olis se hienoo, kun esim. AT-rallissa, päivän ajelujen jälkeen, starttaillaan aggregaatit tulille, että päästään seuraavana aamuna pois mettästä.
Illalla tulilla juteltas, mikä on kevein ja tehokkain aggregaatti matkaenduro käyttöön.

Happi

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 4:36 pm
Kirjoittaja mico
Happi kirjoitti:Komeetahan se olis sähkömopolla päräytellä menemään tai voisko sillä enään päräytellä. Olis se hienoo, kun esim. AT-rallissa, päivän ajelujen jälkeen, starttaillaan aggregaatit tulille, että päästään seuraavana aamuna pois mettästä.
Illalla tulilla juteltas, mikä on kevein ja tehokkain aggregaatti matkaenduro käyttöön.

Happi
:D

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 4:53 pm
Kirjoittaja juvander
juvander kirjoitti:Tesla tuota akkujen vaihtoa kokeili, Model S:ään taitaa minuutissa vaihtua akku. Ei vaan saatu siitä toimivaa businesta kun lataukset onnistuu supereilla sen verran vikkelään ettei ehdi kusella kunnolla käydä kun pitää jo matkaa jatkaa.

Ei siis jatkoon.
Samalla kun Audia tankataan, vaihtuu akku kahteen ässään: https://www.youtube.com/watch?v=HlaQuKk9bFg

Tekniikka siis toimi, mutta business idea ei oikein kantanut pidemmälle.

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 5:01 pm
Kirjoittaja Hobes
KN76 kirjoitti:Ei saakeli, kyllä mä vielä tilailen cd-levyjä. Puhelimen kautta kuuntelen ainoastaan nettiradiota kun radio rock ei täällä pohjoisessa kuulu..

Ja koska kaikki suomalaiset ovat keskimääräistä parempia kuskeja (ainakin omasta mielestään) niin pitää roboauton olla TODELLA hyvä että on parempi. :D

Tuo tulevaisuudenkuva muuttaa kyllä auton pelkäksi liikkumisvälineeksi, nykyään kun se toisille on kuitenkin harrastepeli ja nautintoa tuottava laite. Toki varmaan saa tilattua eri hintaisia ja erilailla varustettuja autoja mutta suurin osa taitaa olla perus bulkkia millä vaan siirrytään paikasta a paikkaan b. Ja ajamisen nautinto jää ainakin pois. Jos moottoripyörässä mennään joskus samaan niin harrastus loppuu viimeistään silloin.
Vaikka toki voi olla että koko moottoripyöräily kielletään itseajavien autojen tullessa liikenteeseen koska ihmisen ohjaama laite roboautojen seassa muodostaa melkoisen riskin... :?
Tää lipsuu nyt offtopicin puolelle oikeen urakalla, mutta eiköhän harrastusajamista kuitenkin ole myös tulevaisuudessa. Sen sijaan tietyille alueille voi tulla rajoituksia, kuten kaupungin keskustat. Ajeleehan meillä jo nyt Tesloja ja muita premium puolen autoja käytännössä itsekseen tuolla normaalin liikenteen joukossa. Ei se tuolla avoimella ole niin nokonuukaa, mutta jo pelkästään liikenteen sujuuvuden takia kaupunkiliikenteestä pitää saada inhimillinen tekijä poistettua. Yksikin päivä tässä katselin hki-tre motarilla, kun Teslakuski lueskeli aikansa kuluksi paperista iltalehteä ajamisen lomassa :lol:

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 6:00 pm
Kirjoittaja KN76
Joo niinhän tämä harhailee alkuperäisestä aiheesta mutta ei kai se niin vakavaa ole.. :D Tuosta Zerosta on kuitenkin niin vähän kokemuksia että siitä paljon juttua tule mutta muuten tämä sähköinen liikkuminen herättää keskustelua ja on oikein mielenkiintoisa ajatusten vaihtoa. Varsinkin kun täällä keskustelu on paljon fiksumpaa kun fasebookin puolella.

Pelottavaa kyllä että joku luottaa noin sokeasti Teslan autopilottiin. Ite en antais vielä sille vielä valtaa.. :shock:

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 6:29 pm
Kirjoittaja juvander
KN76 kirjoitti: Pelottavaa kyllä että joku luottaa noin sokeasti Teslan autopilottiin. Ite en antais vielä sille vielä valtaa.. :shock:
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, isoilla teillä menee ihan hienosti kunhan jotain valkoisen viivan näköistä on näkyvissä. Motariajossa aivan yliveto puhumattakaan pimeällä vesisateessa pitkää siivua painaessa, aivan eri viereystasolla itse kun ei tarvii koko ajan tietä tapittaa vaan voi rentoutua ja nauttia kyydistä.

Tuhansia kilometrejä jo tuolla autopilotilla ajellut ja edelleenkin: pois en vaihtaisi! Varsinkin kun päivityksiä satelee ja laite paranee koko ajan.

Mulla on autossa FSD ja lähitulevaisuudessa kunhan EU:n määräämät rampautustoimenpiteet loppuu niin sitten se vasta ilo alkaa 8)

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 6:49 pm
Kirjoittaja KN76
Varmasti totta tuo. Tässä kun muutama kuukauden taas ajanut pelkällä polanteella on saanu kaikki avusti et kytkeä pois hyödyttömänä. Teslasta ei ole kokemusta mutta ei varmaan sekään lumen peittämällä tiellä aja itsekseen...

Nuo sähkö-adventure mopot kun yleistyvät niin alkaakohan lisäakkuja saamaan tarvikkeina niinku nyt lisätankkeja? Sittenhän tuo on ihan varteenotettava laite kun saadaan se range ja latausaika asialliseksi. Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 8:17 pm
Kirjoittaja Koheltaja
KN76 kirjoitti:Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Harha.

Jos kulttuuriin ei tule muutoksia niin meteliä pitää olla, ja kun ei voi vaihtaa änkkää suoraan vaimentimeen niin kai niihin alkaa ilmaantumaan tuuninkiosana pinnaräpättimiä :D

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 8:28 pm
Kirjoittaja mek
Koheltaja kirjoitti:
KN76 kirjoitti:Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Harha.

Jos kulttuuriin ei tule muutoksia niin meteliä pitää olla, ja kun ei voi vaihtaa änkkää suoraan vaimentimeen niin kai niihin alkaa ilmaantumaan tuuninkiosana pinnaräpättimiä :D
Tuohi pyykkipojalla sopivaan paikkaan kiinni. Tosin valuvanteiilla tuo on aika vaisu. Paremmissa varoissa olevat voi ostaa tokmannista patterilla toimivan kaasukahvan vaihdettavilla efekteillä (tömäri, B2, V2, R3, R4, V4, R6 ja vielä entisille wingimiehille B6)

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 8:42 pm
Kirjoittaja Jani M
Omat ajoni 690:llä ovat pääsääntöisesti 200-300 km:n päiväsurauksia, joten 300 km riittäisi minulle hyvin toimintasäteeksi, kunhan suorituskyky ei merkittävästi laskisi sen aikana. Koko päivän reissulla olisi sitten välilataus ruokatauon aikana. Jos paino ja alusta olisivat myös samaa tasoa kuin 690:ssä, niin voisin vaihtaa sähköön. Vielä tällaista pyörää ei ole näköpiirissä.

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Su Maalis 01, 2020 8:46 pm
Kirjoittaja KN76
Koheltaja kirjoitti:
KN76 kirjoitti:Metsäteillä melkein äänettömästi liikkuessa saattaa kaikenlaisia ötököitä bongata.. :D
Harha.

Jos kulttuuriin ei tule muutoksia niin meteliä pitää olla, ja kun ei voi vaihtaa änkkää suoraan vaimentimeen niin kai niihin alkaa ilmaantumaan tuuninkiosana pinnaräpättimiä :D
Biltemasta sellanen fillariin tarkoitettu "kaasukahva" :lol:

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2020 4:01 pm
Kirjoittaja timo
Juuri saamani tiedon mukaan Tesla sisältää yhden vakavan tyyppivian. Takuu onneksi tulee vastaan. Takaisinkutsu koskee kaikkia tähän asti valmistettuja yksilöitä.
Paparazzi ehti juuri paikalle missä korjaustoimenpiteet ovat täydessä käynnissä.

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Ke Maalis 11, 2020 4:03 pm
Kirjoittaja timo
Huhu kertoo, että myös Zero-tehtaalla tapahtuu kummia.
Sinne on tilattu iso kasa paisuntakammioita.

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Ti Marras 17, 2020 11:10 am
Kirjoittaja Hanski T
Laskeskelin tässä että nopeahkolla reissulla tulee helposti 600-700km päivässä vähän yli 6 litran keskikulutuksella. Jos bensan energiasta saadaan liikkeeksi neljännes, niin se tekee...(11kWh/kg...6 litrassa 53kWh josta siis liikuttamiseen 13,2 kWh)...päiväkulutus takikselle noin 90 kWh. Sen verran pitäisi saada vuorokaudessa tankattua (jos oletetaan optimistisesti sähkömopon häviöt nollaksi).

Iso ajoakku? Ei tu kesää, painaisi kuin Hoss Boss. Lataus...10kW teholla 9 tuntia vuorokaudessa...jos olis iso akku niin yön yli ok, paitsi jos on telttamajoituksessa korvessa. Pienemmällä akulla latauksiin kuluu sama aika mutta niitä on enemmän. Paitsi että edes 7kW latausta ei taida olla mihinkään sähkömopoon edes tarjolla, DC-latauksesta puhumattakaan.

Ja kyllä sähkiksellekin energia maittaa jos sorakaarteesta tullaan suoralle pienessä latikaisessa. Sähköautoillahan voi tunnetusti ajaa joko pitkän matkan TAI lujaa. Ei molempia. Siksi ne Teslatkin ajaa motarilla 80km/h.

Joten kun tykkään vetää pitkää legiä korvessa vähän reippaammin, niin vielä joutuu odottelemaan...

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Lähetetty: Ti Marras 17, 2020 11:29 am
Kirjoittaja juvander
Hanski T kirjoitti: Ti Marras 17, 2020 11:10 am Laskeskelin tässä että nopeahkolla reissulla tulee helposti 600-700km päivässä vähän yli 6 litran keskikulutuksella. Jos bensan energiasta saadaan liikkeeksi neljännes, niin se tekee...(11kWh/kg...6 litrassa 53kWh josta siis liikuttamiseen 13,2 kWh)...päiväkulutus takikselle noin 90 kWh. Sen verran pitäisi saada vuorokaudessa tankattua (jos oletetaan optimistisesti sähkömopon häviöt nollaksi).

Iso ajoakku? Ei tu kesää, painaisi kuin Hoss Boss. Lataus...10kW teholla 9 tuntia vuorokaudessa...jos olis iso akku niin yön yli ok, paitsi jos on telttamajoituksessa korvessa. Pienemmällä akulla latauksiin kuluu sama aika mutta niitä on enemmän. Paitsi että edes 7kW latausta ei taida olla mihinkään sähkömopoon edes tarjolla, DC-latauksesta puhumattakaan.

Ja kyllä sähkiksellekin energia maittaa jos sorakaarteesta tullaan suoralle pienessä latikaisessa. Sähköautoillahan voi tunnetusti ajaa joko pitkän matkan TAI lujaa. Ei molempia. Siksi ne Teslatkin ajaa motarilla 80km/h.

Joten kun tykkään vetää pitkää legiä korvessa vähän reippaammin, niin vielä joutuu odottelemaan...
Eiköhän harrikassa ollut DC lataus, 150kW. Eri juttu sitten monessako pikkupitäjässä on tuollainen pönttö josta saa kunnolla virtaa ulos.

Oma sähkis vie motarilla sen 20kWh/100km, range ajaessa 80km/h on hyvinkin 600km, motarilla ei pääse kun vajaa 500km.

Ja kyllä Teslalla voi ajaa pitkää matkaa JA lujaa, sitä varten on ne SuperChargerit joista ilmaista juissia patteriin!