Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Mico niinku sanoin että ne laukut on sitä varten notta voi bisset tai siiderit näppärästi hakea lähikaupasta..
Mek juurikin samaa mieltä olen.
Toki kymmenessä vuodessa tapahtuu paljon ja ehkä nämäkin ongelmat jollain tavalla saadaan ratkaistua. Jotenkin vaan tuntuu hölmöltä tuo sähkövillitys kun toimiviakin vaihtoehtoja olis. Nyt vielä mietitään lisäakkuja perävaunuihin että sähköbiilin range kasvais. Miksei samointein diesel-agrekaatti sinne kärryyn sähköä antamaan??
Mek juurikin samaa mieltä olen.
Toki kymmenessä vuodessa tapahtuu paljon ja ehkä nämäkin ongelmat jollain tavalla saadaan ratkaistua. Jotenkin vaan tuntuu hölmöltä tuo sähkövillitys kun toimiviakin vaihtoehtoja olis. Nyt vielä mietitään lisäakkuja perävaunuihin että sähköbiilin range kasvais. Miksei samointein diesel-agrekaatti sinne kärryyn sähköä antamaan??
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Carunan ja muiden vastaavien piikkiinhän ne tätä sähköistystä ajavat.
Vihreät kuitenkin, kun aikoinaan "lahjoittivat" langat.
Vihreät kuitenkin, kun aikoinaan "lahjoittivat" langat.
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
No selväähän tuo että suurempi kusetus tuossa tohussa on takana kun oikein mitään vaihtoehtoa sähkölle ei nähdä. Ja sekin haiskaahtaa kun kaikki sähköajoneuvot lasketaan nolla-päästöisiksi vaikka esim Puolassa sähkö tuotetaan pelkästään hiilivoimalla.
En väitä etteikö tulevaisuudessa voida ajaa sähköllä mutta toistaiseksi niin epäkäytännöllistä ja hankalaa että ei herätä minkäänlaisia ostohaluja. Pelottaa vaan kun hirveällä kiireellä pyritään polttomoottorista eroon ja yritetään siirtyä täysin keskeneräiseen systeemiin.
En väitä etteikö tulevaisuudessa voida ajaa sähköllä mutta toistaiseksi niin epäkäytännöllistä ja hankalaa että ei herätä minkäänlaisia ostohaluja. Pelottaa vaan kun hirveällä kiireellä pyritään polttomoottorista eroon ja yritetään siirtyä täysin keskeneräiseen systeemiin.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Mikäs tuosta sähköautosta tai -moottoripyörästä tekeekään keskeneräisen? Itse näen kyllä sen asian niin päin, että muinaismuistoista on syytäkin päästä eroon ja siirtyä uuteen aikaan. Oma auto palvelee minun käyttötarkoitusta enemmän kuin paremmin kuin edellinen ICE ja 500km range riittää vallan mainiosti omiin ajoihin. Aamulla aina kotoa täydellä 'tankilla' liikkeelle on myös se 'juttu' mitä on oppinut arvostamaan.
Ja se fiilis kun ajaa ilman moottorin jurinaa ja koko ajan on täydet tehot käytössä, 2,6s 0→100km/h, on parilla moottoripyörälläkin perässä pysymistä . Aivan hirveää kun välillä joutuu koskemaan vaimon dinoon niin aika nopeasti on kyllä omaan autoon _todella_ tyytyväinen.
Nimimerkillä Ei missään tapauksessa enää paluuta ICE -maailmaan auton kanssa.
Ja se fiilis kun ajaa ilman moottorin jurinaa ja koko ajan on täydet tehot käytössä, 2,6s 0→100km/h, on parilla moottoripyörälläkin perässä pysymistä . Aivan hirveää kun välillä joutuu koskemaan vaimon dinoon niin aika nopeasti on kyllä omaan autoon _todella_ tyytyväinen.
Nimimerkillä Ei missään tapauksessa enää paluuta ICE -maailmaan auton kanssa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Päästöttömiä vaihtoehtoja on kovin vähän. Ja käytännössä kaikki päästöttömät ovat enemmän tai vähemmän riippuvaisia sähköntuotannossa. Biokaasu on yksi harvoja vaihtoehtoja sähkölle, mutta biokaasun tuotanto on niin vähäistä että siitä ei riemua isolle porukalle riitä.
Jos auton valmistajat jonkun halvemman ja fiksumman tavan keksivät, niin siihen loppuu sähköauton taival kuin seinään. EU kun ottaa kantaa vain päästöihin ei itse moottorikonstruktioon.
Se mitä en itse ole vielä ymmärtänyt, niin miksi pirussa kaikissa sähkö mopoissa on vielä ketjut tai niihin verrattava voimansiirto? Napamoottorilla saataisiin paketin hyötysuhde paljon paremmaksi.
Jos auton valmistajat jonkun halvemman ja fiksumman tavan keksivät, niin siihen loppuu sähköauton taival kuin seinään. EU kun ottaa kantaa vain päästöihin ei itse moottorikonstruktioon.
Se mitä en itse ole vielä ymmärtänyt, niin miksi pirussa kaikissa sähkö mopoissa on vielä ketjut tai niihin verrattava voimansiirto? Napamoottorilla saataisiin paketin hyötysuhde paljon paremmaksi.
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Ei itse sähkömootori niinkään ole keskeneräinen vaan latausverkosto. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta ladata laitteita kotonaan. Enkä pidä oikeudenmukaisena että laitetaan kerros- ja rivitaloissa taloyhtiöiden autottomat asukkaat maksamaan kalliit latauslaitteet että muutamat saavat lähteä "tankki täynnä" aamuisin.
Jos nyt olen oikein käsittänyt niin latauspisteet laskuttavat puhelinappien avulla eli raha tai maksukortit ei kelpaa. Ja joka firmalle oma appi. Luotetaan mahdollisimman epäluotettaviin laitteisiin siis. Youtubessa tulee seurattua näitä sähköautoilijoita ja monesti heillä ongelmia latauspisteillä.
Varmasti jossain vaiheessa sähköauton tulen omistamaan, on tässä kai vielä sen verran ajovuosia jäljellä. Mutta en ennenkuin on oikeasti pakko ja silloinkin pitää olla latauspisteitä yhtä tiheään mitä nykyään bensa-asemia. Tosin siinä vaiheessa taitaa olla kaapelointiin laitettu niin paljon rahaa että siirtohinnat pilvissä eikä mihinkään sähköhärveliin ole varaa..
Jos tuosta moposta vielä niin sitten kun range jotain 300-350km luokkaa ja täyteen lataus 30min niin alkaa kiinnostamaan. Olettaen että lataus onnistuu Lapissa ja Pohjois-Karjalassa yhtälailla kun nykyään tankkaus. Tällä hetkellä nuo on kokolailla kaupungissa viihtyvien leluja. Autossa 500km on ihan hyvä, varsinkin jos se on talvipakkasilla mitattu...
Jos nyt olen oikein käsittänyt niin latauspisteet laskuttavat puhelinappien avulla eli raha tai maksukortit ei kelpaa. Ja joka firmalle oma appi. Luotetaan mahdollisimman epäluotettaviin laitteisiin siis. Youtubessa tulee seurattua näitä sähköautoilijoita ja monesti heillä ongelmia latauspisteillä.
Varmasti jossain vaiheessa sähköauton tulen omistamaan, on tässä kai vielä sen verran ajovuosia jäljellä. Mutta en ennenkuin on oikeasti pakko ja silloinkin pitää olla latauspisteitä yhtä tiheään mitä nykyään bensa-asemia. Tosin siinä vaiheessa taitaa olla kaapelointiin laitettu niin paljon rahaa että siirtohinnat pilvissä eikä mihinkään sähköhärveliin ole varaa..
Jos tuosta moposta vielä niin sitten kun range jotain 300-350km luokkaa ja täyteen lataus 30min niin alkaa kiinnostamaan. Olettaen että lataus onnistuu Lapissa ja Pohjois-Karjalassa yhtälailla kun nykyään tankkaus. Tällä hetkellä nuo on kokolailla kaupungissa viihtyvien leluja. Autossa 500km on ihan hyvä, varsinkin jos se on talvipakkasilla mitattu...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Mä tiedän miten tuohon saa rangea maailman ääriin. Polkimilla.
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Timo on kyllä oikeassa.. Siinä kasvais kuntokin kun se akku kuitenkin loppuu ennen ylämäkeä...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Mulle passais mainiosti PedaaliZero. Tykkään muutenkin polkupyöräilystä ja koivissa kyllä riittää "virtaa" pitkillekin matkoille.
Hankin juuri uuden e-maastofillarinkin. Ja kyllä sillä jo kerran kotiuduin täysin kuivalla akulla. Se ei ainakaan minua haittaa. Se on asennoitumiskysymys. Pitää ottaa aina huomioon, että se mukavaa lisävääntöä tuova sähköavustus saattaa loppua jos reissu on "liian" pitkä. Tästä puutteesta huolimatta sähköpyörä on kyllä todella mainio lelu.
Auton kanssa on eri. Vaikka ihan tosissaan viime kesänä olimme ostamassa uutta perheautoa ja kovasti rummutetut sähkö-versiotkin olivat listalla, emme keksineet ainoatakaan järkevää syytä hankkia sellaista. Toistaiseksi.
Hankin juuri uuden e-maastofillarinkin. Ja kyllä sillä jo kerran kotiuduin täysin kuivalla akulla. Se ei ainakaan minua haittaa. Se on asennoitumiskysymys. Pitää ottaa aina huomioon, että se mukavaa lisävääntöä tuova sähköavustus saattaa loppua jos reissu on "liian" pitkä. Tästä puutteesta huolimatta sähköpyörä on kyllä todella mainio lelu.
Auton kanssa on eri. Vaikka ihan tosissaan viime kesänä olimme ostamassa uutta perheautoa ja kovasti rummutetut sähkö-versiotkin olivat listalla, emme keksineet ainoatakaan järkevää syytä hankkia sellaista. Toistaiseksi.
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Pakko myöntää että vakasti oon harkinnu sähköautoa viimeaikoina kun alko lapsettaa ja tekemään rc-autoa mieli. Jos sillä aloittelis totuttautumisen sähköisten kulkupelien upeaan maailmaan...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
-
- Viestit: 2211
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Ei riitä vääntö ilman alennusvaihdetta. Napa-alennuksessa on planeettapyörästö ja se vatkaa enemmän sähköä lämmöksi kuin ketju.Hobes kirjoitti:
Se mitä en itse ole vielä ymmärtänyt, niin miksi pirussa kaikissa sähkö mopoissa on vielä ketjut tai niihin verrattava voimansiirto? Napamoottorilla saataisiin paketin hyötysuhde paljon paremmaksi.
Se RMK/Verge ratkaisu on roottorihalkaisijaltaan niin iso että magneettikentälle se kunnolla vipuvartta ja sitä kautta ilmeisesti vääntöä tarpeeksi. Sen laakerointi taas on aika paljon kalliimpi ratkaisu kuin perinteiset pyöränlaakerit.
Ja tietty enskapelissä jousittamattoman massan vähäisyyskin on pop.
Meillä minä ajan dieselpakulla työmatkat ja pyörien kuskailut, vaimo 10km työmatkaa dieselhenkilöautolla.
Olen koittanut rouvaa tökkiä vaihtamaan Opel Amperaan Bemarin. Sen kaksi kertaa vuodessa kun pitää päästä henkilöautolla pitempi siivu, Amppu menisi suurinpiirtein samalla kuin Bemari ja kaikkeen muuhum piisaisi pihavaraston töpselistä 8A lataus yön yli. Muistin tämän taas kun ajoneuvoverolaput tuli viime kuussa -tympääntynyt hymiö-
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Niillä on ajettu kilpaa kolmella eri vuosikymmenellä, nykyään pelkkä mekaanikko pojalle joka ajaa kisaa. Hauska ja edullinen moottoriurheilun muoto missä kuski säilyy ehjänä vaikka kalustoa saisi kerätä palasina radaltaKN76 kirjoitti:Pakko myöntää että vakasti oon harkinnu sähköautoa viimeaikoina kun alko lapsettaa ja tekemään rc-autoa mieli. Jos sillä aloittelis totuttautumisen sähköisten kulkupelien upeaan maailmaan...
Siinä lajissa on nähnyt sähköjen kehityskaaren ja suurin askel tapahtui 2000 alussa moottori- ja akkutekniikassa.
Oikeisiin autoihin ja mopoihin menee vielä aikaa ennen kun saadaan markkinoille järkevä sähkökulkine. Ladattavat patteriautot ja mopot on edelleen 1950 luvun tekniikkaa eikä tätä päivää, autossa olevia itsenäisiä energialähteitä kuten polttokennoja odotellessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
No ei se nyt kuitenkaan ihan 50-luvun tekniikkaa oleKoheltaja kirjoitti: ---
Oikeisiin autoihin ja mopoihin menee vielä aikaa ennen kun saadaan markkinoille järkevä sähkökulkine. Ladattavat patteriautot ja mopot on edelleen 1950 luvun tekniikkaa eikä tätä päivää, autossa olevia itsenäisiä energialähteitä kuten polttokennoja odotellessa.
Mutta itse en enää jaksa uskoa polttokennojen tulemiseen. Niitä on nyt 20v yritetty saada markkinoille laihoin tuloksin. Tosiasia on että sähkön muuntaminen vedyksi ei vaan yksinkertaisesti ole kovin energiatehokas prosessi. Lisäksi tuo 300-500km range riittää valtaosalle autoilijoista vallan hyvin. Suomihan on tässä tapauksessa hyvin poikkeuksellinen markkina-alue, koska meillä välimatkat on hirmuisen pitkiä.
Lisäksi kun on itse IT-maailmasa töissä, niin oma veikkaus on että koko auton omistaminen muuttuu väistyväksi trendiksi seuraavan parin kymmenen vuoden aikana.
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Tämä on tosiaan asia mitä en tullut ajatelleeksi. Tuohan on tosiaan aivan totta.skuikka kirjoitti: Ei riitä vääntö ilman alennusvaihdetta. Napa-alennuksessa on planeettapyörästö ja se vatkaa enemmän sähköä lämmöksi kuin ketju.
---
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.
Se oli tarkoituksella kärjistetty ja tarkoitin lähinnä akkuja, niiden kapasiteettia kokoon ja painoon nähden sekä ladattavuutta. Kokoa ja painoa on edelleen liikaa suhteessa kapasiteettiin, eikä latausajat ole vielä sillä tasolla joka mahdollistaisi nopean latauksen muuten kun osittain.Hobes kirjoitti:No ei se nyt kuitenkaan ihan 50-luvun tekniikkaa ole
Jos mietitään infraa niin se ei tule olemaan valmis pitkään aikaan ilman mittavia investointeja. Sähköä ei pysty järkevästi varastoimaan isossa kuvassa joten voimaloissa pitää olla kapasiteettia kun puolimiljoonaa autoa lyödään verkkoon klo16-17 välillä että päästään illalla työpäivän jälkeen harrasteisiin-kauppaan tms. Akkujen valmistus sekä niiden materiaali ei ole myöskään ihan piis of keik.
Edelleen, patterikulkineet ja hybridit on välivaihe itsenäisille virtalähteille. Aika tulee näyttämään mikä niistä tulee käyttöön, eikä niidenkään vallankumous tapahdu ihan heti. Sähköautoon vaihtaisin heti jos niitä saisi järkevällä hinnalla ja pystyisi lataamaan niissä kohteissa joissa operoin, tai range olisi nykyisen auton tasolla ympäri vuoden. Siihen asti ajetaan ottomoottoreilla ja/tai hybrideillä.
Kylätason kurapyöräilijä.