Navigaattorin hankinta

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ristokot

Navigaattorin hankinta

Viesti Kirjoittaja ristokot »

Aihe on ollut esillä jo useampaan otteeseen, mutta kysäisempä kuitenkin foorumin kokeneilta "konnilta" vinkkejä gps-navigaattorin ostoa varten moottoripyöräily/retkeilykäyttöön. Mikä on mielestänne kokonaisedullinen ja toimiva ratkaisu nykyisestä laitetarjonnasta. Otan mielelläni vinkkejä vastaan... Mainittakoon vielä, että omistan jo autonavigaattorin, eli haussa on nimenomaan tärinää ja vesiroiskeita kestävä ja soratie/polku-matkailua tukeva malli.

Risto
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Viesti Kirjoittaja karkka »

kuvassa olisi jo kohtuu kattava navigointi varustus.....
Mielenkiintoinen uutuus on varmaan Gaminin zumo 550
Liitteet
navi.jpg
(99.91 KiB) Tiedosto ladattu 392 kertaa
Esa

Viesti Kirjoittaja Esa »

Eikö liika ole jo liikaa :lol: Pieni eksyminen on hieno lisä harrastukseen, kannattaa kokeilla....
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

No onhan siinä.........

Saattaapi olla kuvan mukaisella varustuksella vaikeuksia katsella sitä ihan oikeaa tietä. :P
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Minulla navigaattorin vaihto on ajankohtainen, toistaiseksi olen käyttänyt Garmin Ique3600 kämmenmikroa, jossa on sisäänrakennettu gps. Vehje on palvellut hyvin, iso kosketusnäyttö on hyvä käytössä ja kartat ja navigointsofta ovat toimineet paremmin kuin tuttavieni kertomusten perusteella heidän laitteensa. Softana tuossa on CitySelect, kartat tallennetaan SD kortille, koko maailman basemappi ja puolen Euroopan detailed mapit menevät gigaiselle kortille. SD kortit ovat edullisia ja minulla on ollut topografikartta toisella kortilla metsäreissuja varten. Käytännössä toimii niin, että korttia vaihtamalla käytössä on topokartta, tai reitittävä tiekartta.
Ongelmana Iquessa on laitteen vedenkestämättömyys ja tärinänkestokaan ei kaikilta osin ole kunnossa. Seuraavaksi olen vahvasti kallistumassa Zumo:on. Perusteena hyvät kokemukset Garminista ( venekäytössä ollut niitä useampiakin) ja City Selectistä. Tuon Zumon käyttämään CitySelect versioon saa Baltian ja Itä-Euroopan detailed mapitkin, joka minun käytössä on plussaa. Suomen karttapeitto on pari vuotta ollut City Selectissä kunnossa. Ne tiet, metsäautotiet mukaanlukien, joille GS:llä voi mennä, löytyvät kartalta.
Zumoja ei taida vielä olla kaupan, toimitusten pitäisi alkaa talven kuluessa, ennakkohinta on ollut 850 eur.
ristokot

Viesti Kirjoittaja ristokot »

Itse oli ajatellut vielä jotain hiukan halvempaa rekkulaa, eli tuo 850 € kuulostaa minun tarpeisiini hiukan suolaiselta hinnalta. Pitänee siis takentaa, että olisin ehkä valmis uhraamaan laitteeseen ja karttoihin noin 500 €.

Vastaukseksi kommentteihin eksymisestä: Se on ihan ok, jos joutuu välillä kartalta hakemaan sijaintiaan. Olen kuitenkin todennut, että itse nautin enemmän suhteellisen nopeatempoisesta ajamisesta ja siitä ettei tarvitse uhrata energiaa liikaa reitillä pysymiseen. Ajaminen ja suunnistus ovat kaksi eri juttua ainakin minulle, mutta ehkä jollekkin toiselle tuo suunnistus on yhtä mielenkiintoista tai antaa jopa enemmän "gicksejä" kuin itse ajaminen.

Risto
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

ristokot kirjoitti:Itse oli ajatellut vielä jotain hiukan halvempaa rekkulaa, eli tuo 850 € kuulostaa minun tarpeisiini hiukan suolaiselta hinnalta. Pitänee siis takentaa, että olisin ehkä valmis uhraamaan laitteeseen ja karttoihin noin 500 €.
Risto
Garmin Quest.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Ei oo vielä Magellan Meridianin voittajaa?
100E käytetyt?

Riku
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Tomtomilta olisi kuulopuheitten mukaan tulossa moottoripyöräkäyttöön suunniteltu laite, olisko ollu Raider.
karkka
Pyörä: R1250GSA/F650GS

Viesti Kirjoittaja karkka »

Eikös se ole ollut jo jonkin aikaa markkinoilla->tälläkin foorumilla on ollut puhetta vai onko tulossa uudempi malli?

http://www.nettimoto.com/viewArticle.ph ... ntent=file

linkissä yhden käyttäjän kommenteja ko. laitteesta.Varmaan olisi ihan hyvä laite jos saisi latailtua yhtä monopuolisesti kartoja kuin Garminiin.Hintakin on halvempi.Joillakin ollut ilmeisesti joitakin liitin ongelmia ko. laitteessa
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

ristokot kirjoitti:Itse oli ajatellut vielä jotain hiukan halvempaa rekkulaa, eli tuo 850 € kuulostaa minun tarpeisiini hiukan suolaiselta hinnalta. Pitänee siis takentaa, että olisin ehkä valmis uhraamaan laitteeseen ja karttoihin noin 500 €.
Risto
Magellanin explorist 400-XL ?
Ostopaikasta riippuen hintakin taitaa osua kohdilleen, kestävät tärinää ja vettä ja karttojen & reittien kanssa pelaaminen on helppoa muistikortin ansiosta.
Seppo Honkanen
Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Jos haluaa yhdistää retkeily- ja mopoilutarpeet, niin valinta on Garmin GPSMAP60Cx. Topokartoilla ja Cityselectillä varustettuna toimii erinomaisesti. Itse olen ollut yhdistelmään tyytyväinen, niin prätkäreissuilla kuin jalkavaelluksillakin. Itse laite kannattaa hankkia ulkomailta ja Topokartat kavereilta imuroimalla. Cityselectin joutuu ostamaan, mutta paketti sisältää 2 lisenssiä joten kulun voi "puolittaa" kaverin kanssa. Mulla paketti on tullut maksamaan juuri sen 500 € telineineen ja tup.syt.latureineen.

T. Sepi
950Tomi
Pyörä: KTM 950 Adventure

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Seppo Honkanen kirjoitti:Jos haluaa yhdistää retkeily- ja mopoilutarpeet, niin valinta on Garmin GPSMAP60Cx.
T. Sepi
Tai Quest/Quest 2, yhdistää mopoilu- ja retkeilytarpeen lisäksi autonavigaattorin puheopastuksella. Ja City Selectkin kuuluu hintaan.

-Tomi
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

950Tomi kirjoitti:
Seppo Honkanen kirjoitti:Jos haluaa yhdistää retkeily- ja mopoilutarpeet, niin valinta on Garmin GPSMAP60Cx.
T. Sepi
Tai Quest/Quest 2, yhdistää mopoilu- ja retkeilytarpeen lisäksi autonavigaattorin puheopastuksella. Ja City Selectkin kuuluu hintaan.

-Tomi
Mitenkäs noissa questeissa riittää muisti pitemmille reissuille?
Joskus olen törmännyt tilanteisiin jossa tuollaisesta on muisti loppunut pahasti kesken sekä reitin että karttojen osalta...
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Re: Navigaattorin hankinta

Viesti Kirjoittaja Tase »

ristokot kirjoitti:Mainittakoon vielä, että omistan jo autonavigaattorin, eli haussa on nimenomaan tärinää ja vesiroiskeita kestävä ja soratie/polku-matkailua tukeva malli.
Jos sinulla kiinnostaa askarrella, niin jonkinlaisella koteloinnilla saadaan autonavigaattorikin tärinältä ja roiskeilta suojattua. Tämän kannattavuus tietenkin edellyttää että navigaattorin kartta-aineisto on soratie/polku-matkailua varten riittävää.
Vastaa Viestiin