Navigaattorin hankinta
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Navigaattorin hankinta
Aihe on ollut esillä jo useampaan otteeseen, mutta kysäisempä kuitenkin foorumin kokeneilta "konnilta" vinkkejä gps-navigaattorin ostoa varten moottoripyöräily/retkeilykäyttöön. Mikä on mielestänne kokonaisedullinen ja toimiva ratkaisu nykyisestä laitetarjonnasta. Otan mielelläni vinkkejä vastaan... Mainittakoon vielä, että omistan jo autonavigaattorin, eli haussa on nimenomaan tärinää ja vesiroiskeita kestävä ja soratie/polku-matkailua tukeva malli.
Risto
Risto
Minulla navigaattorin vaihto on ajankohtainen, toistaiseksi olen käyttänyt Garmin Ique3600 kämmenmikroa, jossa on sisäänrakennettu gps. Vehje on palvellut hyvin, iso kosketusnäyttö on hyvä käytössä ja kartat ja navigointsofta ovat toimineet paremmin kuin tuttavieni kertomusten perusteella heidän laitteensa. Softana tuossa on CitySelect, kartat tallennetaan SD kortille, koko maailman basemappi ja puolen Euroopan detailed mapit menevät gigaiselle kortille. SD kortit ovat edullisia ja minulla on ollut topografikartta toisella kortilla metsäreissuja varten. Käytännössä toimii niin, että korttia vaihtamalla käytössä on topokartta, tai reitittävä tiekartta.
Ongelmana Iquessa on laitteen vedenkestämättömyys ja tärinänkestokaan ei kaikilta osin ole kunnossa. Seuraavaksi olen vahvasti kallistumassa Zumo:on. Perusteena hyvät kokemukset Garminista ( venekäytössä ollut niitä useampiakin) ja City Selectistä. Tuon Zumon käyttämään CitySelect versioon saa Baltian ja Itä-Euroopan detailed mapitkin, joka minun käytössä on plussaa. Suomen karttapeitto on pari vuotta ollut City Selectissä kunnossa. Ne tiet, metsäautotiet mukaanlukien, joille GS:llä voi mennä, löytyvät kartalta.
Zumoja ei taida vielä olla kaupan, toimitusten pitäisi alkaa talven kuluessa, ennakkohinta on ollut 850 eur.
Ongelmana Iquessa on laitteen vedenkestämättömyys ja tärinänkestokaan ei kaikilta osin ole kunnossa. Seuraavaksi olen vahvasti kallistumassa Zumo:on. Perusteena hyvät kokemukset Garminista ( venekäytössä ollut niitä useampiakin) ja City Selectistä. Tuon Zumon käyttämään CitySelect versioon saa Baltian ja Itä-Euroopan detailed mapitkin, joka minun käytössä on plussaa. Suomen karttapeitto on pari vuotta ollut City Selectissä kunnossa. Ne tiet, metsäautotiet mukaanlukien, joille GS:llä voi mennä, löytyvät kartalta.
Zumoja ei taida vielä olla kaupan, toimitusten pitäisi alkaa talven kuluessa, ennakkohinta on ollut 850 eur.
Itse oli ajatellut vielä jotain hiukan halvempaa rekkulaa, eli tuo 850 € kuulostaa minun tarpeisiini hiukan suolaiselta hinnalta. Pitänee siis takentaa, että olisin ehkä valmis uhraamaan laitteeseen ja karttoihin noin 500 €.
Vastaukseksi kommentteihin eksymisestä: Se on ihan ok, jos joutuu välillä kartalta hakemaan sijaintiaan. Olen kuitenkin todennut, että itse nautin enemmän suhteellisen nopeatempoisesta ajamisesta ja siitä ettei tarvitse uhrata energiaa liikaa reitillä pysymiseen. Ajaminen ja suunnistus ovat kaksi eri juttua ainakin minulle, mutta ehkä jollekkin toiselle tuo suunnistus on yhtä mielenkiintoista tai antaa jopa enemmän "gicksejä" kuin itse ajaminen.
Risto
Vastaukseksi kommentteihin eksymisestä: Se on ihan ok, jos joutuu välillä kartalta hakemaan sijaintiaan. Olen kuitenkin todennut, että itse nautin enemmän suhteellisen nopeatempoisesta ajamisesta ja siitä ettei tarvitse uhrata energiaa liikaa reitillä pysymiseen. Ajaminen ja suunnistus ovat kaksi eri juttua ainakin minulle, mutta ehkä jollekkin toiselle tuo suunnistus on yhtä mielenkiintoista tai antaa jopa enemmän "gicksejä" kuin itse ajaminen.
Risto
Eikös se ole ollut jo jonkin aikaa markkinoilla->tälläkin foorumilla on ollut puhetta vai onko tulossa uudempi malli?
http://www.nettimoto.com/viewArticle.ph ... ntent=file
linkissä yhden käyttäjän kommenteja ko. laitteesta.Varmaan olisi ihan hyvä laite jos saisi latailtua yhtä monopuolisesti kartoja kuin Garminiin.Hintakin on halvempi.Joillakin ollut ilmeisesti joitakin liitin ongelmia ko. laitteessa
http://www.nettimoto.com/viewArticle.ph ... ntent=file
linkissä yhden käyttäjän kommenteja ko. laitteesta.Varmaan olisi ihan hyvä laite jos saisi latailtua yhtä monopuolisesti kartoja kuin Garminiin.Hintakin on halvempi.Joillakin ollut ilmeisesti joitakin liitin ongelmia ko. laitteessa
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Magellanin explorist 400-XL ?ristokot kirjoitti:Itse oli ajatellut vielä jotain hiukan halvempaa rekkulaa, eli tuo 850 € kuulostaa minun tarpeisiini hiukan suolaiselta hinnalta. Pitänee siis takentaa, että olisin ehkä valmis uhraamaan laitteeseen ja karttoihin noin 500 €.
Risto
Ostopaikasta riippuen hintakin taitaa osua kohdilleen, kestävät tärinää ja vettä ja karttojen & reittien kanssa pelaaminen on helppoa muistikortin ansiosta.
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Jos haluaa yhdistää retkeily- ja mopoilutarpeet, niin valinta on Garmin GPSMAP60Cx. Topokartoilla ja Cityselectillä varustettuna toimii erinomaisesti. Itse olen ollut yhdistelmään tyytyväinen, niin prätkäreissuilla kuin jalkavaelluksillakin. Itse laite kannattaa hankkia ulkomailta ja Topokartat kavereilta imuroimalla. Cityselectin joutuu ostamaan, mutta paketti sisältää 2 lisenssiä joten kulun voi "puolittaa" kaverin kanssa. Mulla paketti on tullut maksamaan juuri sen 500 € telineineen ja tup.syt.latureineen.
T. Sepi
T. Sepi
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Mitenkäs noissa questeissa riittää muisti pitemmille reissuille?950Tomi kirjoitti:Tai Quest/Quest 2, yhdistää mopoilu- ja retkeilytarpeen lisäksi autonavigaattorin puheopastuksella. Ja City Selectkin kuuluu hintaan.Seppo Honkanen kirjoitti:Jos haluaa yhdistää retkeily- ja mopoilutarpeet, niin valinta on Garmin GPSMAP60Cx.
T. Sepi
-Tomi
Joskus olen törmännyt tilanteisiin jossa tuollaisesta on muisti loppunut pahasti kesken sekä reitin että karttojen osalta...
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Re: Navigaattorin hankinta
Jos sinulla kiinnostaa askarrella, niin jonkinlaisella koteloinnilla saadaan autonavigaattorikin tärinältä ja roiskeilta suojattua. Tämän kannattavuus tietenkin edellyttää että navigaattorin kartta-aineisto on soratie/polku-matkailua varten riittävää.ristokot kirjoitti:Mainittakoon vielä, että omistan jo autonavigaattorin, eli haussa on nimenomaan tärinää ja vesiroiskeita kestävä ja soratie/polku-matkailua tukeva malli.