Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

juhhyto
Viestit: 256
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Moro,
varmaan on monta kertaa kysytty, mikä pyörä minulle, mutta kerta vielä. Minulla on R1200GSA -16, sitä ennen GS pari kertaa ja sitten aikaisemmin vielä kyykkyjä. No, enimmät kilometrit ovat tulleet matkaendurokalustolla pitkillä matkoilla Euroopan alueella (Skandinavia-painotteisesti), asvaltilla tai satunnaisesti hyvillä sorilla. Nyt olen ajatellut, että tuon GSA:n kaveriksi voisi hankkia enemmän soralle ja huonolle tiepohjalle, mutta kuitenkin pitkille matkoille, sopivaa pyörää. Ehkä jopa TET (Trans European Trail) tulisi joskus osittain ajetuksi. Tai Venäjällä. Ei uutta pyörää, mutta hyvässä kunnossa olevaa käytettyä. Onko BMW-miehenä suorastaan pyhäinhäväistys ostaa KTM? Ja jos ei ole, niin mikä sopisi? Onko joku 690 sopiva, vaiko vielä pienempi?

Haluaisin laittaa pyörään pehmeät laukut (a la Mosko Moto tai AS Magadan tmv.), siinä saisi olla joku navigointi"tower" härpäkkeille ja kevyeksi tuulisuojaksi. Kantavana ajatuksena olisi painon vähentäminen nykyisestä, mutta kuitenkin siten, että myös maantieajo toimii. Lämpötakit ja muut sähkömukavuudet olisivat välttämättömiä, eli laturin tehoja kysytään. Tankki saisi olla isohko (nyt ajelen 500-600 km tankkausväleillä), mutta ehkä sitten joku Rotopaxikin kävisi.

Nimimerkki aloitteleva ADVenduristi, auttakaa miestä mäessä.
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja juvander »

GSA:lla kun itse ajelee pidemmät retket niin lisukkeeksi hankin 500EXC:n, mutta viiden vuoden jälkeen totesin että pitää päästä pidemmälle ja hommasin sitten 690:sen. Tai oikeastaan kaksi niitä...

Noilla pitäisi päästä nuo ajot tekemään mitä GSA:lla ei (=project Magadan 8) ) sekä nuo muutamat rymyämiset lähialueilla. Enduropoluille ei montaa kertaa tullut mentyä EXC:llä ja muutenkin ajo painottui paikkoihin joissa oli vähintään jonkinasteinen *tie*.

Eli ääni 690:lle.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Tahi xchallenge/country. kattele sibirsky extreme...melko hyvä pohjustus.
Toki tuokin ajelee nykyään kotarilla,taitaa kyllä olla rally eikä 690.
Isotankkista kevytadvea ei ole valmiina,ne jotuu tekemään ite. Sillon ratkasee paljonko pystyy tekemään,vai joutuuko turvautumaan pelkkiin valmiisiin osiin. Jälkimmäisessä ei taida olla vaihtoehtoja kuin 690/701. Bemariin ei taida saada navitorneja ja tankkeja niin helpolla bolt on paketteina. Hintaa kyllä tulee...
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja an13 »

Xchallengeen saa Hot Rod Weldingiltä 6.5 tai 9 litran näppärän takatankin http://www.hotrodwelding.nl/product.php?id=3
juhhyto
Viestit: 256
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Onko niin, että Husqvarna 701 on jotain sukua KTM:n 690 Adventurelle? Näyttää tuohon ensinmainittuunkin löytyvän hienosti varustetta, lisätankkia (Rade?), pientä pleksiä tai sitten sellaista tornin ja pleksin yhdistelmää. Näyttäisi olevan tuo 701 ihan kehuttu peli myös matkakäytössä.
Jani M
Viestit: 2106
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Husqvarna 701 Enduro ja KTM 690 Enduro R ovat perustaltaan sama pyörä. Husqvarna vähän päivitetympi malli. Lukaise vaikka pintapuolisesti pyörien keskusteluketjut.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
juhhyto
Viestit: 256
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyörän valinta (mikä pyörä sopii minulle)

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Jani M kirjoitti:Husqvarna 701 Enduro ja KTM 690 Enduro R ovat perustaltaan sama pyörä. Husqvarna vähän päivitetympi malli. Lukaise vaikka pintapuolisesti pyörien keskusteluketjut.
Nyt on luettu tarkasti ja ymmärrys valtaa pään. Nyt alkoi jo hieman tuo Husku kiinnostamaan, semminkin kun 690 ei uutena saa. Taas on pää pyörällä valintoja, ja tuollainen pohtiminen ottaa lompsan päälle. Huskujakaan ei vielä tavattomasti ole käytettynä myynnissä. Tosin sain vihjeen yhdestä hyvin varustellusta 690:stä. Kauheeta pohdintaa aiheuttaa nämä.
Vastaa Viestiin