Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
antti_p
Viestit: 313
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
Pyörä: Hypermotard/250 Rally
Paikkakunta: Savo

Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja antti_p »

On taas aika palata tälle foorumille muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen. Tarkoitus olisi ostaa kakkospyöräksi, jokin mukava kilvellinen 2-tahti peli. Aluksi katselin 4-tahtisia esim KTM 400cc, mutta hieman alkanut nuo 250 2-tahdit kiinnostaa.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
1. Vaihtoehto aikalailla orkkiskunnossa oleva 1996 vuoden Yz-250, mikä ei juurikaan metsää ole nähnyt, seissyt tallissa lähes koko elämänsä. n. 2000€ laite

2. Vaihtoehto 2002 vuoden Ktm 250cc 2-tahti, minkä historia on auki, tietoa vain että 2h sitten huollettu liikkeessä ja selviää kenties myöhemmin mitä tehty. n. 2600€ laite

3. Vaihtoehto on 2006 Vuoden Husqvarna 250cc 2-tahti, johon juuri tehty täydellinen koneremppa ja mittarissa 7500km. Noin 3000e laite.

4. Jokerina oli Ktm 300cc 2-tahti, minkä historiasta mitään tietoa, mutta mukana olisi motot ja hinta n. 3000€.

Hieman kaipaisin apua mietinnässä, että mikä olisi fiksuin kampe noista. Yrittänyt noiden historia tiedustella, mutta omistajilla kauheasti tietoa löydy noista tai en ole vielä saanut kiinni. Jostain syystä tuo Yz hieman kiinnostas ja pistäisi aivan orginaaliin loistoonsa, kun saisi pienellä vaivalla :)
Ajoa tulee niin pirun vähän, että saattaa seistä tallissa suurimmaksi osaksi :D
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja Syke »

Vaihtoehto 1. olisi mun valinta, jos ajot satunnaista kuntoiluenskaa. Tyylikkäin noista vaihtoehdoista.
Siinä kuitenkin jo alusta riittää ihan vauhdikkaaseenkin ajoon.

https://www.nettimoto.com/yamaha/yz/2210838 ton hakisin pois jos olisi lähempänä omaa sijaintia.
Menis CC:ssä Classicluokkaan.
Braa-aab!
Avatar
Juice
Viestit: 802
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja Juice »

antti_p kirjoitti:
Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
1. Vaihtoehto aikalailla orkkiskunnossa oleva 1996 vuoden Yz-250, mikä ei juurikaan metsää ole nähnyt, seissyt tallissa lähes koko elämänsä. n. 2000€ laite
Ilmanmuuta tämä.

Vaan onko -96 vielä myyty valkokilpisiä jammuja? Sitkeä käsitys on että 89-91 myytiin yz250wr valkokilpeä, mutta ei sen jälkeen. Olen mielelläni väärässä :)
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
suok
Viestit: 182
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja suok »

Vanhan mopon vaikein asia on varaosien saanti. KTM on siinä mielessä hyvä koska melkein kaikki kurakotarit on rakennettu samoista osista, ja kaikkea on hyllyssä.
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja THä »

Vähän samoja ajatuksia, niin mites näissä muissa on tuo varaosapolitiikka jne?

300 voisi olla luonteeltaan nöyrempi ainakin mitä 250 crossit. Noita jos katselee niin äkkiä löytyy KTM, Gas Gas, Husqvarna tai TM. Olikos ny husku sama kun kotka käytännössä?

Itselle nuo kilvet ei olisi mikään kriteeri välttämättä. Toki 250 cc crosseja saisi aika halvalla, mutta onhan moinen aika raaka johonkin spooriin.

Vai olisiko 250 cc enduro myös vaihtoehto? Tai onko noissa esim japanilaisissa 250 crosseissa jokin merkki sopivan löysä ja pehmoinen?
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Löytyyhän noihin konsteja millä 2T krossin saa nöyremmksi, putkella, vauhtipyörän lisäpainolla, läppärungon alle tulevalla korotuspalalla. Itsellä nuo edellämainitut CR:ssä. Alustan kovuus on sitten se toinen murheenkryyni enskapoluilla/spoorissa, apu siihen löytyy kun vie iskarit alan miehelle simmitettäväksi. Välityksiä voi joutua myös polkuajeluita varten hiukan tihentämään. Liikennevakuutus kilvettömään krossiin maksaa nykyään aivan mahdottomia joten kannattaa tarkkaan miettiä millaiseen käyttöön pyörän hommaa..
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja THä »

Niinhän se vähän on, että kaiken voi rakentaa mutta monasti vaan pääsee paljon helpommalla jos voi ostaa valmiin.

Nuo vakuutusjutut ei tullut edes mieleen. Hyvä pointti nekin. Kilvetön enska lie sama kun crossikin. Tosin milloin sitten tuo vakuutus vaaditaan?
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja THä »

Pikaisella tutkimisella niin ompas homma muuttunut siitä kun viimeksi on mulla kilvetön ollut :o

Parempi pysyä vaan valkokilpisissä. Tosin jos vaikka jollain kilvitetyllä exc:llä jotain käy ja papereissa tyyliin 8 kW, niin liekö sitä petos on tuokin :?
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja THä »

Olen vähän tullut siihen tulokseen, että kyllä joku kevyt pyörä on hankittava. Menee vaan hölmön pää ihan pyörälle kun noita selailee eikä rajallinen budjetti hirveästi helpota asioita. Kilvelliset on kyllä pakko hylätä hankintahinnan perusteella. Tai lähinnä riittävän uudet menee liian arvokkaiksi.

Enduro olisi kuitenkin oltava kun moinen sopii omiin ajoihin paljon paremmin mitä puhdasverinen krossi.

Lähinnä olen miettinyt noita 300 cc 2-tahteja tai sitten ehkä 450 4-tahtia. Suhteessa ison nelarin tuntuisi saavan samaan rahaan aika paljon uudemman. Noista 2-tahdeista pyydetään kuitenkin mielestäni aika paljon suhteessa ikään.

450 Hondaa saisi ruiskunakin ja vaikka noita isot pojat voimattomiksi moittivatkin, niin se lie voisi olla vain etu. Yamahaa saa myös hyvin ja noita ainakin pidetään kestävän maineessa.

Jos nyt heitetään muutamia ehdokkaita:

https://www.nettimoto.com/honda/crf/2232338

https://www.nettimoto.com/yamaha/wr/2170791

https://www.nettimoto.com/ktm/300/2232854

Onko hyvää näkemystä onko missään mitään miinoja ja onko tuon ikäiset ruiskut ihan ajettavia jo? Toisaalta ruisku kiinnostaisi jos vain pelaa, mutta mitenkään vieroksu kaasuttimen kanssakaan pelaamista.

Tuossa jampissa tulisi kivasti alustaosaa mukaan, niin olisi suht helppo jääratakaudeksi pudottaa alas :roll:
Neljä vaihdetta riittää.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja an13 »

Kilvellisen hylkäämisessä kannattaa miettiä kääntöpuolta että nykyisin kilvettömän liikennevakuutus on aika korkea siinä hukkuu äkkiä ostohinnan säästöt.
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

an13 kirjoitti:Kilvellisen hylkäämisessä kannattaa miettiä kääntöpuolta että nykyisin kilvettömän liikennevakuutus on aika korkea siinä hukkuu äkkiä ostohinnan säästöt.
Juuri tämä vakuutusten kalleus ja toisaalta siirtymät tietä pitkin johtivat omalta kohden kilvellisen ja kortin hommaamiseen.

Metsä on puita täynnä ja välillä saattaa osua kohdalle :)

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja THä »

Nuo vakuutukset on ihan totta. Mutta toisaalta ei vaadi kun vähän viitseliäisyyttä edes nykyhinnoilla. Vajaat 4e on päivä, joten parilla sataa ajaa noin 50 päivää vuodessa. Itsellä ainakin tulee helposti muiden kiireiden myötä sen verta ajotaukoja väkisin, ettei tuo muodostu ihan kohtuuttomaksi kuluksi. Koko vuotta ei vaan ole mitään järkeä pyörää vakuutuksissa makuuttaa.

Kuitenkin nuo kilvelliset ovat aika reilusti arvokkaampia ja toisaalta niissäkin on usein se epäkohta ettei pyörä ole likikään paperien mukainen jos jotain käy. Etenkin 2-tahdeissa jos papereissa on se jotain 6..8 kW ja todellisuudessa luokkaa 35 kW, niin ainakin itse vakuutustarkastajana kiinnostuisin hommasta kummasti. Sikäli kilvettömällä peli on reilua.

Paras vaihtoehto varmaan olisi kilpioptiopyörä. Tosin noissa on aina se riski että vaikka kuinka myyjän mielestä voi kilvittää, niin konttorin mielestä ei voikaan. Tuntuvat myös jatkuvasti noita pykäliä muuttavan ja vanhoja ei välttämättä saakaan enää kilpien väliin vaikka joskus olisi saanut.

Vähän hankalaksi on kyllä harrastajan elo tehty.
Neljä vaihdetta riittää.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja Syke »

THä kirjoitti:Nuo vakuutukset on ihan totta. Mutta toisaalta ei vaadi kun vähän viitseliäisyyttä edes nykyhinnoilla. Vajaat 4e on päivä, joten parilla sataa ajaa noin 50 päivää vuodessa. Itsellä ainakin tulee helposti muiden kiireiden myötä sen verta ajotaukoja väkisin, ettei tuo muodostu ihan kohtuuttomaksi kuluksi. Koko vuotta ei vaan ole mitään järkeä pyörää vakuutuksissa makuuttaa.

Kuitenkin nuo kilvelliset ovat aika reilusti arvokkaampia ja toisaalta niissäkin on usein se epäkohta ettei pyörä ole likikään paperien mukainen jos jotain käy. Etenkin 2-tahdeissa jos papereissa on se jotain 6..8 kW ja todellisuudessa luokkaa 35 kW, niin ainakin itse vakuutustarkastajana kiinnostuisin hommasta kummasti. Sikäli kilvettömällä peli on reilua.

Paras vaihtoehto varmaan olisi kilpioptiopyörä. Tosin noissa on aina se riski että vaikka kuinka myyjän mielestä voi kilvittää, niin konttorin mielestä ei voikaan. Tuntuvat myös jatkuvasti noita pykäliä muuttavan ja vanhoja ei välttämättä saakaan enää kilpien väliin vaikka joskus olisi saanut.

Vähän hankalaksi on kyllä harrastajan elo tehty.
Missä yhtiössä pystyy puljaamaan 4€/päivä? Ilman mitään minimiaikaa/maksua? Ilmoitus sähköisesti vai soittamalla?
Braa-aab!
CorporalMike
Viestit: 49
Liittynyt: La Syys 24, 2016 6:44 am
Pyörä: Honda NX650 KTM 250 EXC
Paikkakunta: Oulu

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja CorporalMike »

Syke kirjoitti:
THä kirjoitti:Nuo vakuutukset on ihan totta. Mutta toisaalta ei vaadi kun vähän viitseliäisyyttä edes nykyhinnoilla. Vajaat 4e on päivä, joten parilla sataa ajaa noin 50 päivää vuodessa. Itsellä ainakin tulee helposti muiden kiireiden myötä sen verta ajotaukoja väkisin, ettei tuo muodostu ihan kohtuuttomaksi kuluksi. Koko vuotta ei vaan ole mitään järkeä pyörää vakuutuksissa makuuttaa.

Kuitenkin nuo kilvelliset ovat aika reilusti arvokkaampia ja toisaalta niissäkin on usein se epäkohta ettei pyörä ole likikään paperien mukainen jos jotain käy. Etenkin 2-tahdeissa jos papereissa on se jotain 6..8 kW ja todellisuudessa luokkaa 35 kW, niin ainakin itse vakuutustarkastajana kiinnostuisin hommasta kummasti. Sikäli kilvettömällä peli on reilua.

Paras vaihtoehto varmaan olisi kilpioptiopyörä. Tosin noissa on aina se riski että vaikka kuinka myyjän mielestä voi kilvittää, niin konttorin mielestä ei voikaan. Tuntuvat myös jatkuvasti noita pykäliä muuttavan ja vanhoja ei välttämättä saakaan enää kilpien väliin vaikka joskus olisi saanut.

Vähän hankalaksi on kyllä harrastajan elo tehty.
Missä yhtiössä pystyy puljaamaan 4€/päivä? Ilman mitään minimiaikaa/maksua? Ilmoitus sähköisesti vai soittamalla?
Vakuutuksen voimaantulo ja irtisanominen pitää tehdä konttorilla henk. koht.

Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Valinnan vaikeus pyörän ostamisessa

Viesti Kirjoittaja THä »

No itse tiedän tällä hetkellä sen mitä vakuutusyhtiön asiakaspalvelija puhelimessa puhui. Pyysin kirjallisena vielä tarjouksen. Tosin voivathan he noita ehtoja muuttaa perästäpäinkin. Tiedän esimerkiksi ratapäiville vekslattuja vakuutuksia muutetunkin äkkiä siten ettei onnistu kun 4 kertaa vuodessa vakuutukseen ja pois. Nykyään ei ole enää mikään ropleema kun saa sähköisesti liikennekäytöstäpoistoon.

Tuo on kuitenkin ihan höpöä ettei vakuutusta saa kun fyysisestä konttorista. Esimerkiksi omistajanvaihdon yhteydessä olen tehnyt joskus auton kanssa siten, että konttorin pihasta soitto yhtiöön (pieni katsastuskonttori ei tehnytkään vakuutuksia..), vakuutus voimaan, takaisin sisälle konttoriin ja heps näkyy vakuutus trafilla ja omistajanvaihto onnistuu. Toki voi vedota että kyseessä on suomikilpinen auto. Sama homma onnistui kun toin Ruotsista auton. Soitto yhtiöön ja rungonnumerolla liikennevakuutukseen. Tässä vaiheessa ei siis ollut mitään takeita että autoa edes saisi Suomen kilpiin. Soitin vielä Ruotsin puolelta eli auto ei ollut edes maassa. Tuokaan ei ollut mikään ongelma.

Niin tämä asiakaspalvelutätikin moposta sanoi, että ilmoita vaan rungonnumero niin hän laittaa vakuutuksen ja soita taas jos haluat sen katkaista. Mutta odottelen kuitenkin vielä tuon kirjallisena.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin