Ostin sähköfillarin reilu kuukausi sitten (täysjousto 27,5+ renkailla).
Enduroluonne tekee sen, että polkuja tykkään ajaa. Välillä aika juurakkoisia/kivisiäkin.
Sähkömaasturilla pääsee niin pahoista paikoista ajamalla, että normifillarilla ei tulisi mieleen edes kokeilla (luomutäpäri ollut reilu 3v.).
Moni meinaa, että kuntoa se ei vaadi. Vähän kuin kisaenduron ajaminenkaan ei vaadi kuntoa. Riittää kun oikeaa rannetta hiukan vääntää.
Kilometrejä on tullut poluilla nyt n. 500km. Siis vajaa 100km/vko. Arkiajoa en aja, vaan kaikki on huvitteluajoa ja maastossa.
Reissut kestää yleensä 2,5-5h, keskipulssi poluilla on 140-150 ja maksimit n.170 (laskennallinen maksimisykkeeni on 178). Hauskaa on koko ajan ja liikunta tulee kaupan päälle.
Fillariksi valikoitua kohtuullisen hyvillä osilla oleva täysjousto 27,5+ renkailla.
Kokeilin 29" normirenkailla, mutta hyvin nopeasti totesin, että Fat tai plussarenkainen (plusrenkaan leveys on 2,8-3,0" , normi on 2,3" ja Fat yli 4").
SähköFat oli alussa myös mielessä, mutta parin koeajolenkin perusteella huomasin, että sähkömaastun nopeus maastossakin on sen verran kova, että jousitusta kaipaan tai muuten saa ajaan koko ajan persus irti penkistä. SähkäFattia en siis lopulta edes kokeillut.
Jos sähkömaasturilla haluaa ajaa oikeasti maastossa, niin osasarjat on syytä olla kohtuu laadukkaat, mikä nostaa fillarin hintaa.
Täysjoustosähköfillariin joutuu uutena laittaan vajaasta 4keur ylöspäin. Samoilla osilla oleva fillari maksaisi 3keur, joten puhe sähköfillareiden korkeasta hinnasta on vain osittain totta. Usein ihmiset vertaavat halpaa markettifillaria kovan luokan maastofillariin, jonka hintaero on ilman sähköäkin jo useamman tonnin. Sähköosat tuovat hintaa lisää +1000eur.
Mielestäni kunnollinen sähkömaasturi vaatii:
* Hyvät iskarit
* Hyvät jarrut (vauhtia on monesti aika paljon)
* Hyvät vaihteet (mikään ei ärsytä niin paljon kuin tyhjää lyövät ketjut juuri kriittisessä kohdassa)
* Hyvä vanteet (Hyppyjä tulee)
-> Kun nämä kaikki laittaa edes kohtuullista tasoa, niin hintaa onkin sähkön kanssa n. 4 keur. Hifistellä voi sitten jopa 10 keur asti.
Itse laitoin fillariin 4,5keur ja tällä kokemuksella voin kertoa, että seuraava fillari voisi maksaa jopa vähän enemmän (mistään näistä osista en olisi valmis laskemaan tasoa, nostaa voisi vielä takajarrussa, vaihteissa ja iskareissa. Sitten ollaankin jo 6-7 keur:ssa

)
Ylempänä jo tulikin, että moottoreita on muutamaa merkkiä. Koeajoin Yamahan, Boschin ja Spessun modaaman Brosen. Kaikki ovat aika erilaisia. Kannattaa siis ajaa fillari ennen ostopäätöstä ja miettiä, mitä ominaisuuksia itse arvottaa eniten.
Mulle valikoitui Yamahan tänä vuonna lanseeraama uusi moottorimalli PW-X. Erittäin tyytyväinen olen Yamahan luonteeseen.
Kaikkien viralliset tehot on 250W, mutta käytännössä moottoreissa on eroa tehon/väännön suhteen. Myös avustuksen luonne on hyvin erilainen. Käykää kokeileen.
Loppuun vielä videolinkki yhdeltä meidän ajoreissulta.
https://www.youtube.com/watch?v=O4-TbKVCbCY
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS