Sähköavusteiset maastopyörät

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Olen huomannut että koskemattomaan luontoon syntyy polkuja ja maasto alkaa kulua. Vehkeet ovat perinteisten 1,1kW mopojen tehoisia. Alkaakohan olemaan kiellettyä ajelua?
Avatar
SaPeKa
Viestit: 584
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Pykälien mukaan raja polkupyöräksi luokittelussa menee em. tehoissa ja nopeudessa. Polkupyöräilyä koskee jokamiehen oikeudet, vielä. https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/J ... det(16989) Sitten on vielä oma pyöräluokkansa - moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) - alle 1000W sähkömoottorilla varustettu, max. 25 km/h polkupyörä jolla saa ajaa liikenteessä, mutta ei maastossa. Siihen vaaditaan vakuutus, mutta ei rekisteröintiä. Toki kun tarjontaa ja viritysmahdollisuuksia on, niin monenlaisia menopelejäkin taitaa liikenteessä olla. Ajetaanhan sitä kilvetömillä krosseillakin.

Kyllähän tuota maastopyöräilyäkin katsotaan joidenkin osalta hieman negatiivisessa valossa juurikin uusien polkujen aiheuttajana ja maaston myllääjänä. Itse en oiken usko siihen, että pyörillä tehtäisiin juurikaan uusia polkuja. Itse ainakin ajelen aina olemassa olevia polkuja pitkin eikä tee mieli mennä umpimetsään. Parranpärinän aiheuttaja maastopyöräilyä kohtaan aiheutuu mielestäni eniten harrastajamäärien kasvusta eli poluilla kulkee paljon pyöräilijöitä. Esim. näin keväällä rospuuttoaikaan kosteammat paikat menee helposti vellille, kun siitä kuljetaan paljon. Toki jalkaisin kulkijoiden määrä luonnossa on varmasti ihan samanlailla korona-aikaan kasvanut kuin pyöräilijöidenkin, mutta negatiiviset vaikutukset on helpompi laittaa pyöräilijöiden piikkiin.

Sen olen viime vuosina havainnut, kun lähiseuduilla lähinnä omin voimin liikkuvalla läskipyörällä polkuja ajellut, että mönkijöiden määrä on kasvanut. Monessa paikkaa kosteammat kohdat vedetään ihan velliksi. Eihän nillä ole sen laillisempaa ajella maastossa kuin moottoripyörilläkään, mutta tietyissä paikoissa niillä kulkeminen näkyy aika selvästi.
Sami
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Mun kokemukset perustuu lähiympäristön muutokseen. Polkuja ilmestyy sellaisiin paikkoihin joissa niitä ei ole 40 vuoden historialla ollut. Ja mitä olen itse mopolla ajanut (sileillä asfalttirenkailla) koskematonta pintaa niin yllättävän äkkiä tulee tunnistettava ura. Siitä se lähtee äkkiä jatkojalostumaan. Koko ajatus tuli mieleen kun kävin eilen lähimetsässä kattelemassa ja näin pyöräilijän ihan umpimetsässä.

Jokamiehenoikeus edellyttää että ei aiheudu haittaa. Polkujen ilmestyminen ja kasvu voi olla maanomistajan mielestä haitta.
Koheltaja
Viestit: 8264
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Syksyllä tein tilauksen Haibike Nduro7 melkein heti kun se julkaistiin. Ensin luvattiin joulukuulle, sitten maaliskuulle ja eilen sain kuulla että menee heinäkuulle, samoin kun kakkosvaihtoehto Allmtn4. Jotkut Saksan kaupat lupailee huhtikuulle mutta mikäään ei ole varmaa.

Spessu Levo ja Kenovo hinnoitteli itsensä ulos 2022 vaihtoehdoista. Giant Reign E+:aa löytyy Saksasta 2022 mallisena ja uusimmalla Yamaha PW-X3 tekniikalla sekä mullet renkailla ja 160mm joustot ja speksit on aika vastaavat mitä Haibikeissä. Giantista ei ole juurikaan kokemuksia, lienee laadulta ja ominaisuuksilta samaa luokaa kun muut saman hintaluokan pyörät?
Kylätason kurapyöräilijä.
wal
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 2:14 am
Pyörä: BMW F 650 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja wal »

Lueskelin tuoa ympäristöhalinnon sivustoa ja siellä oli UKK osiossa L1e-A ajoneuvoista:
Saako ajoneuvolain 1090/2002 11 §:ssä tarkoitetulla L1e-A ajoneuvoluokkaan kuuluvalla sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä ja lain 19 a §.ssä tarkoitetulla kevyellä sähköajoneuvolla liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?
L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa.

Lisäksi metsästys:
Poliisihallituksen virallinen kanta:
Metsästysaseen ja metsästysjousen kuljettaminen L1e-A-luokan moottorilla varustetulla polkupyörällä on sallittua metsästyslain 35 §:n 3 momentin kiellosta huolimatta. L1e-A-luokan moottorilla varustettu polkupyörä ei ole sellainen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jota metsästyslaissa on tarkoitettu, koska moottorilla varustetun polkupyörän käyttömahdollisuudet ovat rajalliset. Näin ollen se rinnastetaan metsästämisessä polkupyörän käyttöön samassa tarkoituksessa ja sitä saa näin ollen käyttää maastossa – ja muutenkin – metsästysaseen ja metsästysjousen kuljettamiseen metsästyslain mukaisesti.
Lähde: Poliisihallitus, POL-2020-30161
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Syke »

Koheltaja kirjoitti: La Helmi 05, 2022 8:10 pm Syksyllä tein tilauksen Haibike Nduro7 melkein heti kun se julkaistiin. Ensin luvattiin joulukuulle, sitten maaliskuulle ja eilen sain kuulla että menee heinäkuulle, samoin kun kakkosvaihtoehto Allmtn4. Jotkut Saksan kaupat lupailee huhtikuulle mutta mikäään ei ole varmaa.

Spessu Levo ja Kenovo hinnoitteli itsensä ulos 2022 vaihtoehdoista. Giant Reign E+:aa löytyy Saksasta 2022 mallisena ja uusimmalla Yamaha PW-X3 tekniikalla sekä mullet renkailla ja 160mm joustot ja speksit on aika vastaavat mitä Haibikeissä. Giantista ei ole juurikaan kokemuksia, lienee laadulta ja ominaisuuksilta samaa luokaa kun muut saman hintaluokan pyörät?
Yksi erittäin pätevä liike lupailee tuota Allmtn4:sta 1.4 myyntiin ja ihan suomessa. Paljon tuo maksaa saksanmaalla?
Braa-aab!
Koheltaja
Viestit: 8264
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Saksassa Allmtn4 4800€ ja Nduro7 5500€, pieniä ero hinnoissa ja niihin 10-60€ rahteja päälle mutta eioota on paha ostaa. Hintaerot ei ole merkittäviä kotimaisiin verrattuna mutta yleisellä tasolla tarjonta on parempaa kun kotimaassa. Electrofarrad24 lupailee Nduroa 10-11 viikon kuluttua ja Allmtn +20 viikkoa eli kesällä.

Jos Allmtn tai Nduron saa huhtikuun alussa jostain kotimaan kaupasta XL rungolla niin en edes mieti muita vaihtoehtoja, mutta heinäkuu menee liian pitkälle. Tuntuu vaan M ja L koot tulevan ensin myyntiin uusissa malleissa ja XL myöhemmin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
kimbyyri
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Viime kevät tai itseasiassa koko vuosi oli ihmeellistä aikaa sähköfillarikaupoilla, suomessa ja koko euroopassa. Mullakin oli 2 tilausta sisällä että " tulossa on piakkoin". En jaksanut enää odotella 3kk jälkeen ja tein ratkaisun niistä malleista mitä voi kaupasta heti hakea. Ostin fischerin: https://masco.fi/tuote/fischer-montis-6 ... aysjousto/
Pari tonnia nyt sillä ajellu ja yhtään ei ole kaduttanut, mitään vikoja eikä kulumaa ole ollut. Pl kerran meni akku/pyörä tilaan ettei käynnistynyt. Saksan sähköfillarifoorumilta löysin ohjeen: akku kiinni pyörään, laturi latautumaan, tehdas-asetusten palautus. Suomessa nämä fischerin sähkärit eivät ole juurikaan tunnettuja, mutta keskieuroopassa näitä tuntuu olevan. Joulukuussa laitoin schwalben isp nastat ja kovapohjaisilla ja jäisillä poluilla menee kyllä hienosti. Kotiovelta on tuohon salpaus-selän maastoihin n 600m. Moottori on yliveto, sehän on luokiteltu 250w mutta piikkinä tulee n 600w. Kokeilin ajaa tuota tiirismaan vanhaa laskettelurinnettä ylös jossa sain lukeman appiin joka mittaa siitä fillarista kaikenlaista: https://youtu.be/298gKURwXuQ
ktv org
Avatar
petev
Viestit: 774
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja petev »

Koheltaja kirjoitti: La Helmi 05, 2022 9:25 pm Saksassa Allmtn4 4800€ ja Nduro7 5500€, pieniä ero hinnoissa ja niihin 10-60€ rahteja päälle mutta eioota on paha ostaa. Hintaerot ei ole merkittäviä kotimaisiin verrattuna mutta yleisellä tasolla tarjonta on parempaa kun kotimaassa. Electrofarrad24 lupailee Nduroa 10-11 viikon kuluttua ja Allmtn +20 viikkoa eli kesällä.

Jos Allmtn tai Nduron saa huhtikuun alussa jostain kotimaan kaupasta XL rungolla niin en edes mieti muita vaihtoehtoja, mutta heinäkuu menee liian pitkälle. Tuntuu vaan M ja L koot tulevan ensin myyntiin uusissa malleissa ja XL myöhemmin.
Stevensin pyöriä olis varmaan joitain malleja Bike shopissa Turussa, vois olla hyvä vaihtoehto.
Koheltaja
Viestit: 8264
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mites näiden 25kg pyörien kuljetus auton vetokoukussa, voiko laittaa roikkumaan Y-telineeseen yläputkesta vai pitääkö olla lavetti jonka päällä pyörä on renkaiden varassa?
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
PantseK
Viestit: 793
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Mä olen kuljetellut kahta sähkäriä tälläisellä budjetti Thulella
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500590 ... tokoukkuun
Ilman akkuja kun kiikuttaa niin paino jää alle 45kg
Mahtuu myös kaksi fattiä tuohon kolmen pyörän malliin.
Tuota Thulen kiinnitystä vetopalloon ei voi verrata mihinkään halpaan linkkukiristettävään rimpulaan vaan tuolla teline kiinittyy todella tukevasti.
Lisäksi tuo Tilt kallistus on kätevä ominaisuus jotta saa kontin auki fillaritelinettä irroittamatta. Onnistuu tuo kääntäminen fillarit kiinitettynäkin vaikka tuossa ilmoituksessa toisin väitetään.
Varmasti nuo pyörillään kannattelevat mallit on helppokäyttöisempiä ja nopeampia lastata, mutta myös hinnakkaita. Muutaman kerran kun noita lastailee niin käy jo nopeasti ja näppärästi.
Avatar
petev
Viestit: 774
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja petev »

Vaikka Pantse tuota suositteleekin niin siitä huolimatta sanoisin, että noi ”lavettimallit” on parempia. Pyörä on helppo laittaa kyytiin ja valot näkyy hyvin
Koheltaja
Viestit: 8264
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onko noita lavetteja yhdelle pyörälle vai onko kahdelle minimi? Lavetti kiinnostaisi enemmän mutta se pitäisi olla mahdollisimman pieni varastoinnin ja käsiteltävyyden osalta.

Eipä tässä vielä kiirettä ole telineen ostolle kun vetokoukun johtosarjaa ei ole maassa eikä ole varmaa tietoa milloin pyörät on maassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1466
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Aiheeseen liittyen: https://autotoday.fi/jarkyttavan-huonot ... -testissa/

Ei anna hirvittävän hyvää kuvaa, etenkään roikkuvissa pyörien kiinnitys tuntuu pettävän ja monella merkillä koukkukiinnituksessä ongelmia.

Thulen laveteissa taitaa kaikkissa olla sama koukkukiinnitys (siis ainoa mikä tuossa testisssä pärjäsi), mikä on varsin tukeva, itsellä ollut VeloSpace XT 2:ssa (https://www.virtasenkauppa.fi/polkupyor ... ule-41228 ) kiinni 2 sähkömaasturia + luomu gravel pyörä, yhteensä hieman vajaa 60kg ja ei mitään ongelmia (mukana kuoppaista hiekkatietä ja toisessa ääripäässä 140km/h moottoritie nopeudet, pisimmät siirtymät luokkaa 1000km). Ei ole tarvinnut mitenkään erityisesti missään kohdassa varoa ja teline pyörineen on pysynyt hyvin matkassa. Tuo kolmas on siis erikseen hankittavassa ja irroitettavassa lisäosassa.

Toki yhden pyörän teline olisi näppärä jos vain yhdelle on tarve, tosin niitä ei taida juurikaan markkinoilla olla.
Mika TA-91
Piese
Viestit: 749
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Sähköavusteiset maastopyörät

Viesti Kirjoittaja Piese »

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... etusteline

Tommonen itellä, menee kaks sähköläskiä.
Vastaa Viestiin