Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mie olen niin sohlo että pyöreään esteeseen koitan osuttaa niin että etuakseli menee vähän esteen yli, aina se on jonnekkin pompannu.
Olen koittanut tuon keulan kevennyksen tehdä aika samalla lailla kuin fillarilla keulitaan polkematta, eli pyrin tiputtamaan painon suoraan alas ja ponnistamaan siitä jaloilla taakse. Semmoinen L:n muotoinen liike. Ponnistuksen alussa kun perä painuu, veto päälle. Tuntuu aika huonollakin pidolla saavan keulan nousemaan. Toki kuskikaan ei ihan kääpiö ole.
Innostuinpa tämän ketjun inspiroimana videota otattamaan, josko sillä edes viihdearvoa olisi. Vähän se vielä pakkaa nokalleen putoamaan, vaan huomenna jatkuu harjoitukset.
https://www.youtube.com/watch?v=-yP1dpxLN6g
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja LateK »

Saako kommentoida ? :?: Ehkä tästäkin kommentista löytyy viihdearvo, Hyvä video !
Tää ei oo helppoo.... ja vähän on tyhmä minun kommentoida kun en osaa tätä kuin teoriassa. Mutta takakorkeeltahan tuo näyttää. Nyt neuvo jota ei tarvii noudattaa mutta voi koettaa... keula aikaisemmin ylös jotta on jo alaspäin matkalla kun osuu tukkiin niin sitten iskari painuu enemmän ja antaa heittovoimaa ja kun takanen osuu tukkiin niin kaasua jolloin saadaan liike jatkumaan yläetuviistoon, eli koilliseen :D tästä kuvakulmasta.
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

skuikka kirjoitti:Innostuinpa tämän ketjun inspiroimana videota otattamaan, josko sillä edes viihdearvoa olisi. Vähän se vielä pakkaa nokalleen putoamaan, vaan huomenna jatkuu harjoitukset.
https://www.youtube.com/watch?v=-yP1dpxLN6g
Jes, hyvä aloitus! Ensimmäinen oma video tässä ketjussa. Rohkeaa!

Juurikin samalla tyylillä mä olen puun ylitykset tehnyt silloin, kun ne ovat vastaan tulleet reiteillä. Kuvaa en niistä ole saanut, joten en tiedä, miten mopo on siitä laskeutunut.
Mutta, se mikä tuossa videossa oli myös hyvä vinkki, että tuonkin kokoinen pölli pysyy maassa pitämättä noinkin hyvin. Pitääpä hakea tuolta metsästä yksi haaparunko, mikä oli niin iso, etten sitä käsin klapikoneenseen saanut. Voisi olla juuri sopiva tämmöiseen treeniin.

Lisää vain videoita kaikilta, uskon että nämä rohkaisevat meitä muitakin treenaamaan ja laittamaan tuotoksia videoina nähtäville.

Edit: Joku laittoi jo aiemmin linkin Jarvisin videoikin ja sieltähän löytyi tukin ylitys opastettuna step by step.
https://www.youtube.com/watch?v=DdBvNPVp728
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kommentoida saa ehdottomasti. Vähän takakorkeaksihan tuo menee. Meinasin testailla vähän aikaisempaa ja vähän myöhäisempää keulan kevennystä, pari vetoa kun sain takasellekkin tippumaan, en vain erota mitä tein eri lailla.
Tuota kauempaa keulimista ja siitä pudotusta en ehkä uskalla koittaa, epäilen osumistarkkuuttani. Samoin luulen että jää tuo kropan painonsiirrolla kevennys vaikeaksi käyttää. Isompi kaasu ei auta, luistelee vaan perä puuta vasten. Tosin, nyt kun videolta katsoo, ei rengas kuopaise maassa yhtään, saattaa siis olla rulla mennyt liian aikaisin kiinni.
Pölli on ranteenpaksuisesta oksantököstä kiinni tiessä. Heiluu hiukan, mutta ei pääse karkuun.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Joskus opastettiin (pohjankankaalla,perusryhmässä xteellä...) ottamaan veto pois kun takarengas nousee tukille. Tämä neuvo toki vasta sen jälkeen kun olin menny ensin nenälleen takakorkeella... :lol:
Viimeksi muokannut ceevu, Ma Huhti 17, 2017 11:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ana
Viestit: 568
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 12:28 am
Pyörä: SE+ muut
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Ana »

Eikös tollasessa esteen ylityksessä pääasia ole matkan jatkuminen eikä tyylipisteet :?: Mun tutkimusten perusteella tehokkaalla koneella ja liian pienellä vaihteella keuliminen jää vajaaksi, eli iso numero ja kytkintä vähän auttaen tulee kevyt keulan nosto. Rekkula sydeemeistä ei kokemusta. Tää oli vain mun mielipide :D
Ana.
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Tämä menee nyt ihan log hopping keskusteluksi, mutta hyvä niin, koska se varmaan on jokaisen endurokuskin "vähintään" unelma. :)
Kuvittelisin (en siis ole testannut, tähän asti olen vain ajanut puiden yli, jos ovat olleet sen kokoisia, että on uskaltanut), että oleelliset asiat tukin ylityksessä olisi:
1) Sopiva vauhti
2) Kevyt nykäisy keulasta sopivasti ennen estettä hyödyntäen etuiskareita
3) Tasakaasulla koko ajan
4) Sarvet suorassa, ajolinja suorassa

Laskeutuuko tukin jälkeen tyylikkäästi takarenkas edellä, riippuu vauhdista, kaasun käytöstä ja omasta painopisteestä tukin päällä.
Siis, isompi vauhti heittää keulaa korkeammalle, joka auttaa takislaskeutumiseen.
Mielestäni tasakaasu myös auttaa siinä. Jos vääntää kaasun kiinni, niin teoriassani keulan pitäisi tippua (kuten hypyissä) ja jos lisää kaasua rajusti juuri ennen tukkia/sen päällä, niin riski, että perä lähtee alta ja on kyljellään joko tukin päällä tai vähintään tukin jälkeen.
Ja kenties eniten rohkeuttaa vaativa on oman kropan asento tukin päällä ja sen jälkeen. Jos siis vauhti on suht hidas ja nojaa taakse (kuten hitaassa keulimisessa), niin keula pysyy ilmassa paremmin. Tämä tosin vaatii rohkeuttaa melkoisesti, ainakin omassa mielessäni.

Tämä siis vain teoreettista pohdintaa...Kommentteja?

P.S. Sinänsä olen kylläkin samaa mieltä tyylistä, kuin Ana, että pääasia on päästä hallitusti esteen yli. Tämä voi tosin muuttua, kun tätä pääsee treenaan. :)
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 959
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

Vielä yks neuvo muistu mieleen Valkealan maastoajokuolutuksen mp-opettajilta. Ennen estettä pyörää pitää vähän pompauttaa, eli tapeille reilusti painetta alaspäin, niin saa jousituksesta hyödyn ylöspäin menoon. Tasaisella kaasulla sitten esteen yli tyylikkäästi 8-)
Siis, teoriassa :P
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja bisti »

Näillä opeilla onnistuu
https://youtu.be/XkX4dCpzxgk
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Tuo bistin linkki oli selkeä. Alla vähän meikäläisen taitotason harjoittelua. En valitettavasti löytänyt videota muualta kuin naamakirjasta.
https://www.facebook.com/enduro.krzeszo ... 283283449/
Sami
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mainiot ohjeet bisti.
Kiitos!

Ei muuta kuin harjoittelemaan.
Mistä voisi möhköllä aloittaa?
Kadun reunakivet.
Portaat
Betoniporsaat, no ei kai

Jostain pitäisi löytää luonnollisia harjoitusvastustajia.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo pomppu lähtee tosi pienestä patista kun osuu ajoitus. Matalasta kannosta lähtee nätisti kun nappularengas puree hyvin nurkkaan. Pitää vaan katsoa että osuu suoraan. Joka tosin pätee kaikissa missakin esteissä.
Betonipossu voisi toimia, siitä saa kumikin paremmin otteen kuin puusta, pohjapanssariin pitää kyllä olla luottoa :)
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja villho »

Sen verran mitä edellisellä F800GSA:lla ylitin muutamia puunrunkoja, niin ei tulisi kyllä ihan heti mieleen, että lähtisin möhkön kanssa betonipossulla harjoittelemaan :shock:

Tähän voi varautua jo tässä vaiheessa: https://youtu.be/eQT_yzhkESQ?t=3m20s
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja bisti »

Möhköllä lähtisin ensimmäisenä harjoittelemaan ihan vaikka hidastetöyssyistä tms. matalista esteistä joiden takana on tasaista ja samalla korkeudella olevaa maata. Siitä sitten pikkuhiljaa korkeampiin esteisiin ja sellaisiin joiden takana on pudotus samalla tasolle kuin edessä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja VAK »

Taitavia kuskeja tuossa bistin videossa. Hyviä harjoituksia!

GS bemarille on kestopäällystetty suojatien hidastetöyssy tarpeeksi vaativa maastoeste. :lol:

-ville
---x mopolla suohon x---
Vastaa Viestiin