Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja timo »

Nämä ovat hyviä tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä joita olet täällä ja facessa viljellyt. Kiitos niistä, vaikka en kaikkia enää tässä iässä edes yritä matkia. Lääkärikään ei tykkäisi ajatuksesta. Sopivat kuitenkin mielestäni tosi hyvin tälle sekalaiselle sakille mitä matkaenskaporukka on. :)
Itse olen aina tykännyt että pidon vastakohta hallitsee ajamista. Jatkuva ja eriasteinen luisto on luonteva ja rento etenemistapa. Pidolla pysytteleminen sisältää likaa riskejä luo epävarmuutta elämään.
Luonnevika, asennevamma tai laiskuus opetella uutta teki minut näin rajoitteiseksi, mutta en halua siitä parantua. :D
Itse en koskaan ole oivaltanut rata-ajon saloja vaikka sain siihen ammattiapuakin.
Hyvän ystäväni, edesmenneen moninkertaisen RR:n Suomenmestarin kanssa vietin paljon aikaa aiheen parissa, mutta en silloin(kaan) tajunnut mistään asfalttihommista mitään.
"Kun se nopein ajolinja on löytynyt, toistetaan maaliin asti sitä", on ainoa oppi mikä häneltä jäi mieleeni. Mutta mistä olisi löytynyt se ajolinja?
Joo.. Ne nahkapukuhemmot oli niin erilaisia silloinkin kuin me kuraukot.
Vaikka kyllä hänelläkin oli myös rupulikumivehkeitä. Muun muassa DR Big.
Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja timo »

..Ja samalla hoksasin, että Petehän tämän ketjun alunperin aloitti. Hyvä ja mielenkiintoinen juttu.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ei se asennevamma ole jos Superilla ajelee sladissa, se jos jokin ei ole turhaa sudittamista. Toinen juttu on sitten jos jumin partaalla jatkaa samoilla eväillä. Siitä koitan tuoreempia kuskeja ohjata pois.

Juolahti tässä mieleeni ehkä hitusen kärjistynyt havainto mutta ehkä siinä peränsä. Joskus kun on päässyt lenkillä ajamaan semmoisen vähän enemmän puikkomiehen perässä niin se takanenhan on hauskimmillaan kirjoittanut joka mutkan läpi kun soratiellä ollaan. Liukasta metsäpätkää jos on välissä niin tyylilaji vaihtuu lennossa pito-orientoituneemmaksi.
Monesti taas kehityskaarensa varhaisemmassa vaiheessa olevilla kuskeilla tämän näkee olevan toisin päin. Soralla mennään keskellä pitoa kuin katupyörällä konsanaan mutta metsän puolella roiskuu.

Enkä siis koita ketään ralliajoon yllyttää, saati moittia pirskahtelevasta kaasunkäytöstä maastossa mutta näin kuvittelen havainneeni.

Ja juu. Pete tämän villityksen keksi.
Avatar
timo
Viestit: 3019
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja timo »

Asenne tai luonnon valinta? Vähintään se oli omalla kohdallani jonkinlainen oivallus kun jo varhain pikipinnalla kaahaillessamme tajusin, että offroudiksi se joka tapauksessa aika usen lipsahtaa. Miksi siis kiskoa pyörää laisinkaan tielle?
Aloin paljon enemmän viihtymään siellä "ojan väärällä puolella". :mrgreen:
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jompa kumpa. Minä olen välillä tykännyt assuympyrään kiertää mutta kyllä sen touhun viihdyttävyys pidon menetyksistä tykkää. Kierrosaika kylläkään ei.
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Creature »

Nyt kun aihe on alkanut taas kiinnostaa pitkän tauon jälkeen niin tulee katteltua näitäkin. En sen kummemmin koskaan tullut perehtyneeksi tekniikoihin, mutta jos tästä vielä ajelemaan tulee lähdettyä niin onhan näitä hyvä tietää. Jäi mieleen mm tuo "ABS on ihmisen aivoissa" lausunto. Tube tarjosi myös trialkuski Pol Tarresin ajeluja Tenerellä. Ei mitään opetusta tosin, mutta viihdykettä ainakin. Ja kai näitä nykyään löytyy pilvin pimein. Vielä 90-luvulla MP-toimittajat hämmästelivät kun nuoremmat kaverit keulivat Pan Europeanilla.

https://www.youtube.com/watch?v=9ZSbrycQYD8
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Creature kirjoitti: Pe Tammi 27, 2023 2:49 pm Vielä 90-luvulla MP-toimittajat hämmästelivät kun nuoremmat kaverit keulivat Pan Europeanilla.

Arto Nykvist keuli Möhköllä ja kulutti puunkenkien pohjia näytöksissä pitkin 80-lukua. Ei ole moni tehnyt perässä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Noita on tosi hyviä myös pikkupyöräpuolella. Megs Braap on minusta erittäin katsomisen arvoinen advekuskillekkin. Tosi pienikokoinen kuski niin sillä on aika paljon samoja haasteita kolmesatkun kanssa kuin meillä isommilla ukoilla möhköjemme kanssa. Vetää aika lennokkaita juttuja myös mutta palastelee perusasioita hyvin.
Cross Training Enduro skills on jo melkein klassikko ja IRC tyre Guy on tehnyt tästä jo tiedettä. Viimeksimainitulla on tosi hienostuneitakin juttuja hyvin palasteltuna.
Sinällään kaikki kietoutuu samoihin perusasioihin kaluston koosta riippumatta. Kytkinkontrolli, tasapaino ja kuskin liikkuminen pyörän päällä joten oppia voi ihan hyvin ottaa noilta pikkumopokuskeilta. Siis niissä perustekniikkahommissa.
Brake Magazinen juutuupa on tosi hyvä ja myös isoja mopoja käsitellään. Bret Tcacsilla on omalla tavallaan hyviä juttuja, ehkä vähän aikuisemmalle väestönosalle suunnattuja.
Avatar
jiknnn
Viestit: 324
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Muutama vinkki/huomio seikkailupyöräilyyn. Riemannin videoita ei juuri ole jaksanut vilkuilla, mutta tässä on asiat kohtuu hyvin esitetty.
Ollaan siis ihan normiheppujen tasolla...

https://www.youtube.com/watch?v=9ZSbrycQYD8
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Nuo mainitsemani on sieltä lennokkaammasta päästä tosi lennokkaita mutta ne perusjuttuja opettavat videot on mielestäni ihan kaikille sopivia ja havainnollisesti esitetty. Toki kun noita on tuijottanut kaiket illat niin voi olla että on vähän päässyt maailmankuva kallelleen minulla.
Mikey
Viestit: 85
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Tekniikka-ajoharjoitusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ajelen etupäässä endurocrossrataa, jossa on suurimmalta osin ihan biitsihiekkaa. Ja jostain vtun syystä ovat panneet ne tiukimmat mutkat pehmeän hiekan osuuksille :D .

Onko opastusmateriaalia tuollaisessa alustassa ajamiseen? Kun syksyn jälkeen vieläkin hiekka narskuu hampaissa...
Vastaa Viestiin