Paperikartta vaikko navigaattori?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Ilmari
- Viestit: 1058
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Paperikartta vaikko navigaattori?
Moe. Tein tässä plääniä tulevaisuuden reissuista. Aloin oikein funtsaamaan tuon paperikartan merkitystä digimaailmassa.
Meikäläinen on sen verran vintage-mies, että mulle tuo paperikartta on jonkinlainen must-juttu. En oikeastaan lähde ikinä reissulle ilman karttaa. Ja jos karttaa ei ole ennen reissua ollut saatavissa, on se ostettu joltain bensa-asemalta.
Onhan reissun päällä helpompi vetää "suuret linjat" paperikartasta sen sijaan, että yrittää zoomailla reittejä navigaattorin pienestä ruudusta.
Samoin illanistujaiset pienessä tuubassa ja hyvässä seurassa kesän reissuja suunnitellessa... Eihän mikään ole niin hienoa, kuin levittää kunnon lakana keittiön pöydälle ja todeta, että tuonne mennään, tuolla on jo käyty.
Oma näkemys aisasta on: paperikartta on kova juttu edelleen tänä päivänä enkä edelleenkään aio lähteä reissuun ilman karttaa. TOSIN, en kyllä lähde reissuun ilman navigaattoriakaan, en nyt sentään NIIN vintage-mies ole.
Omasta puolesta toivotan pitkää ikää molemmille metodeille.
-Ile-
Suurin osa noista kartoista on ostettu ihan oikeaan käyttöön. Osa on ostettu kirjaston poistolaarista 50 cent kappale pahan päivän varalle.
Meikäläinen on sen verran vintage-mies, että mulle tuo paperikartta on jonkinlainen must-juttu. En oikeastaan lähde ikinä reissulle ilman karttaa. Ja jos karttaa ei ole ennen reissua ollut saatavissa, on se ostettu joltain bensa-asemalta.
Onhan reissun päällä helpompi vetää "suuret linjat" paperikartasta sen sijaan, että yrittää zoomailla reittejä navigaattorin pienestä ruudusta.
Samoin illanistujaiset pienessä tuubassa ja hyvässä seurassa kesän reissuja suunnitellessa... Eihän mikään ole niin hienoa, kuin levittää kunnon lakana keittiön pöydälle ja todeta, että tuonne mennään, tuolla on jo käyty.
Oma näkemys aisasta on: paperikartta on kova juttu edelleen tänä päivänä enkä edelleenkään aio lähteä reissuun ilman karttaa. TOSIN, en kyllä lähde reissuun ilman navigaattoriakaan, en nyt sentään NIIN vintage-mies ole.
Omasta puolesta toivotan pitkää ikää molemmille metodeille.
-Ile-
Suurin osa noista kartoista on ostettu ihan oikeaan käyttöön. Osa on ostettu kirjaston poistolaarista 50 cent kappale pahan päivän varalle.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Joo. yks ääni samaa mieltä. Mikään ei voita paperikarttaa. Navigaattori on hyvä vehje kun haetaan kaupungista esim hotellia.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Tuohonhan se on kiteytetty osuvasti.Ilmari kirjoitti:Oma näkemys aisasta on: paperikartta on kova juttu edelleen tänä päivänä enkä edelleenkään aio lähteä reissuun ilman karttaa. TOSIN, en kyllä lähde reissuun ilman navigaattoriakaan, en nyt sentään NIIN vintage-mies ole.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Paperikarttaa ei ole reissussa ollut mukana sitten vuoden 2010 ja silloinkin ne jäi kyllä sinne laukun pohjalle käyttämättömänä.
Sen sijaan on naville plan B eli tietokone & iPad + karttasofta riittävillä kartoilla varustettuna jos Garmin pettää.
En näe mitään hyötyä kantaa mukana paperilla karttoja ja reittejäkin on paljon mukavampi suunnitella ruudulta.
Näillä menty ja jatkossakin suunta tämä
Jos ei osaa navia käyttää ja tekniikka ahdistaa niin sitten on hyvä pysyä siellä vuodella miekka ja kivi ja käyttää sovinnolla paperia. Saa sillä enemmän ongelmia kuin hyötyä tuossa tapauksessa.
Sen sijaan on naville plan B eli tietokone & iPad + karttasofta riittävillä kartoilla varustettuna jos Garmin pettää.
En näe mitään hyötyä kantaa mukana paperilla karttoja ja reittejäkin on paljon mukavampi suunnitella ruudulta.
Näillä menty ja jatkossakin suunta tämä
Jos ei osaa navia käyttää ja tekniikka ahdistaa niin sitten on hyvä pysyä siellä vuodella miekka ja kivi ja käyttää sovinnolla paperia. Saa sillä enemmän ongelmia kuin hyötyä tuossa tapauksessa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
- __Antti__
- Viestit: 103
- Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
- Pyörä: Ktm 690 Enduro R
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Onko nuo Marco Polo kartat parempi kun Michelin kartat?
- Jokke Espoosta
- Viestit: 744
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
- Pyörä: Poljettava
- Paikkakunta: Häme
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Minä nyt en ole mitään kovin suuria reissuja heittänytkään, mutta sanoisin että molemmat.
95% ajoista mulla ei ole mukana kuin navi (kännykkä maastokartoilla ja reitillä), ja silloin yleensä on joku etukäteen piirretty reitti. Jos taas pitää ruveta kesken reissun miettimään että mites paikasta A pääsee paikkaan B, niin se nyt vaan on aika ankeaa kaikilla niillä karttaohjelmilla ja -käyttöliittymillä mitä olen ikinä käyttänyt.
Hyvältä paperikartalta saa tieverkosta paljon paremman kuvan kuin näytöltä, jossa voi valita joko niin ison kuvan ettei näy kuin yksi moottoritie, tai niin pienen kuvan ettei näy kuin kymmenesosa päivämatkasta. Jos pitää vähänkin hahmottaa kokonaiskuvaa, niin menee hankalaksi.
Optimitilanteessa varmaan reitti ensin visioidaan paperikartalta ja sen jälkeen naputellaan naviin, jolloin sitä on helppo seurata. Ainakin meikäläisen muistilla joutuu paperikarttaa kaivamaan esiin joka risteyksessä.
Tästä tulikin mieleeni, että pitäisi jostain ostaa paperilla Vienan Karjalan ja Kannaksen kartta/kartat.
95% ajoista mulla ei ole mukana kuin navi (kännykkä maastokartoilla ja reitillä), ja silloin yleensä on joku etukäteen piirretty reitti. Jos taas pitää ruveta kesken reissun miettimään että mites paikasta A pääsee paikkaan B, niin se nyt vaan on aika ankeaa kaikilla niillä karttaohjelmilla ja -käyttöliittymillä mitä olen ikinä käyttänyt.
Hyvältä paperikartalta saa tieverkosta paljon paremman kuvan kuin näytöltä, jossa voi valita joko niin ison kuvan ettei näy kuin yksi moottoritie, tai niin pienen kuvan ettei näy kuin kymmenesosa päivämatkasta. Jos pitää vähänkin hahmottaa kokonaiskuvaa, niin menee hankalaksi.
Optimitilanteessa varmaan reitti ensin visioidaan paperikartalta ja sen jälkeen naputellaan naviin, jolloin sitä on helppo seurata. Ainakin meikäläisen muistilla joutuu paperikarttaa kaivamaan esiin joka risteyksessä.
Tästä tulikin mieleeni, että pitäisi jostain ostaa paperilla Vienan Karjalan ja Kannaksen kartta/kartat.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
- Ilmari
- Viestit: 1058
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Eipä taida suuren suurta eroo olla.__Antti__ kirjoitti:Onko nuo Marco Polo kartat parempi kun Michelin kartat?
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Kotona kun on isompi näyttö ja siis isompi alue näkyvillä, niin tulee reitit pääosin tehtyä koneen näytöllä. Mutta kun reissussa tehdään reittiä, niin tilanne on toinen.
Minulla on vaikeuksia hahmottaa aluetta tabletin 7", tai navigaattorin 4.3" näytöltä, ja silloin paperikartta on valtavan hyvä varuste mukana. Ja kaksi-kolme GT-karttaa laukunpohjalla nyt ei tilaa paljon vie. Puhumattakaan, siitä, että pitäis näyttää jollekin toiselle reittiä. Koetapa esittää alueita tai reittejä navigaattorin näytöltä jollekin...
Niin, ja kyseessä tietysti omatekoiset reitit sorateille, eivät mitkään googlemapsin tai Garminin tms. arpomat suunnitelmat. Nekin on hauskoja välillä, mutta valtaa noin tärkeässä asiassa ei voi antaa pelkästään keinoälyn harteille
Minulla on vaikeuksia hahmottaa aluetta tabletin 7", tai navigaattorin 4.3" näytöltä, ja silloin paperikartta on valtavan hyvä varuste mukana. Ja kaksi-kolme GT-karttaa laukunpohjalla nyt ei tilaa paljon vie. Puhumattakaan, siitä, että pitäis näyttää jollekin toiselle reittiä. Koetapa esittää alueita tai reittejä navigaattorin näytöltä jollekin...
Niin, ja kyseessä tietysti omatekoiset reitit sorateille, eivät mitkään googlemapsin tai Garminin tms. arpomat suunnitelmat. Nekin on hauskoja välillä, mutta valtaa noin tärkeässä asiassa ei voi antaa pelkästään keinoälyn harteille
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: Trek Roscoe 6
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Pitemmille reissuille suunnittelen reitit paperikartasta ja googlemapsilla ja lähialueen ajelut meen oman nenän mukaan eksymällä ja navigaattori tukena että löytää myös takaisin
Navigaattoriin yleensä tee valmista reittiä vaan suunnittelen reissussa joka päivä paperikartan avulla seuraavan päivän reittiä... Reissun reittirungon suunnittelen aina mutta se elää reissussa.
Molemmat on hyödylliset
Navigaattoriin yleensä tee valmista reittiä vaan suunnittelen reissussa joka päivä paperikartan avulla seuraavan päivän reittiä... Reissun reittirungon suunnittelen aina mutta se elää reissussa.
Molemmat on hyödylliset
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Navin tai kartan käytössä merkittävä kysymys on, miten kauas ollaan menossa. Ei ole minullakaan ollut paperikarttaa mukana, kun olen vähän kauempana käynyt. Haluaisin nähdä sen motoristin, joka ajaa täysin vieraassa maassa kaupunkiliikenteessä paperikartan perusteella erehtymättä risteyksissä. Aika vähissä ovat tilanteet, missä matkailun näkökulmasta paperikartta voittaa navigaattorin, edellyttäen, että mukana on joku isompinäyttöinen laite, minkä avulla reittisuunnitelmia pystytään tekemään.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Meillä on oma kaivo ja liiterit täynnä. Kylmälaitteillekin varavoimaa. Ei tule jano eikä vilu sitten kun sähköt pätkii. Mä en tykkää jäädä tyhjän päälle.
Matkaillessa sähkökartta on se paras, lähes täydellinen, paitsi että sähkö. Maaliin asti siihen en luota. Siksi oltava myös paperia mukana.
Matkaillessa sähkökartta on se paras, lähes täydellinen, paitsi että sähkö. Maaliin asti siihen en luota. Siksi oltava myös paperia mukana.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Skeptiseen asenteeseeni vaikuttaa ehkä eniten vuonna -80 alkanut työharjoittelu sähköalalla. Se jatkuu yhä.
En ole koko aikana nähnyt yhtään viatonta sähkölaitetta
En ole koko aikana nähnyt yhtään viatonta sähkölaitetta
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Mun ääni menee paperille, tosin navi yleensä mukana hyvänä apuna. Paperikartta ei sammu eikä sekoile. Kokonaiskuvan hahmottaa helposti kun näkee kaikki tiet kerralla, yleensä suunnitellaan reittiä vain n.100 km max kerrallaan. Jostain syystä (syyllinen löytyy varmaan peilistä jos viittis kattoo) mun etukäteen suunnitellut hienot reitit aina jossain välissä sekosi ihan totaalisesti ja navi ei sit tienny mihin menis. Pari kertaa on virrat häipynyt. Itse tykkään pitää motoristi gt:tä tankkilaukusa. On helppo lukea ja materiaali on kestänyt sateet ja kaljaroiskeet kohta 10 vuotta.
Harmi vaan että on jo vanha pohja eikä uudempaa ole.
Harmi vaan että on jo vanha pohja eikä uudempaa ole.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Juu molempi parempi sama juttu rahan kanssa, kyllä paperia pitää taskussa olla edes muutama kymppi... ja vessapaperia sekä karttapaperiatimo kirjoitti:Meillä on oma kaivo ja liiterit täynnä. Kylmälaitteillekin varavoimaa. Ei tule jano eikä vilu sitten kun sähköt pätkii. Mä en tykkää jäädä tyhjän päälle.
Matkaillessa sähkökartta on se paras, lähes täydellinen, paitsi että sähkö. Maaliin asti siihen en luota. Siksi oltava myös paperia mukana.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Olet kuitenkin pystynyt jatkamaan töitä alalla huolimatta noin vakavasta näköhaitasta?timo kirjoitti:Skeptiseen asenteeseeni vaikuttaa ehkä eniten vuonna -80 alkanut työharjoittelu sähköalalla. Se jatkuu yhä.
En ole koko aikana nähnyt yhtään viatonta sähkölaitetta
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."