Paperikartta vaikko navigaattori?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Molemmat ok. Paperikartassa on huomattavan paljon etuja, varsinkin kun osaa suunnistaa. Ilman tuota taitoa se saattaa tuntua turhan jännältä.
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Ajaisin mieluusti luomumenetelmällä, eli paperikartalla. Mutta ikänäkö haittaa kartan lukemista, ja ei jaksa pysähtyä kaivamaan lukulaseja kartan lukemista varten, kun muuten ajaminen sujuu ilman laseja. Navigaattorissa voi käyttää zoomaustoimintoa, niin saa teksti riittävän ISOKSI
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Edellä on lähinnä verrattu karttaa ja navia/tietokonetta reitintekovälineenä, mutta karttahan on paljon muutakin (vrt. aloittajan postaus "Aloin oikein funtsaamaan tuon paperikartan merkitystä digimaailmassa") Jos katsotaan vaikka summittaista otosta karttalehdeltä, niin siellähän on tuhottomasti sellaista tietoa, jota ei näy navista tai Googlemapsista. Ja reittiä ja kohteita suunnitellessa niitä tulee ainakin itse hyödynnettyä ja opiskeltua muuten vain huvin vuoksi maantiedettä yms. kartasta löytyvää.
Itsellä on laatikollinen karttoja eikä ne ole ainakaan vähentyneet, vaikka navikin on tullut mukaan. Tykkään pitää karttaa tankkilaukun taskussa yleensä reiteillä ja vähintään tauoilla tulee seurattua vähän ympäristöäkin missä mennään, vaikka määränpää olisikin navissa. Toisaalta harvemmin on ehdoton pakko päästä ajamaan juuri jotain tiettyä reittiä, joten pienet poikkeamatkaan ei yleensä haittaa. Isoissa kaupungeissa ei pysty aina ajaessa karttaa lukemaan (ennen ikänäköäkään), joten siellä navi on poikaa, paitsi että esim. tietyöt kriittisessä paikassa voi kyllä sekoittaa pahasti.
Mulla on aika monta Marco Polon karttaa, paremmuus johonkin on varmaan makuasia, mutta omaa silmää ne miellyttävät (tuo kuvakin on sellaisesta).
Itsellä on laatikollinen karttoja eikä ne ole ainakaan vähentyneet, vaikka navikin on tullut mukaan. Tykkään pitää karttaa tankkilaukun taskussa yleensä reiteillä ja vähintään tauoilla tulee seurattua vähän ympäristöäkin missä mennään, vaikka määränpää olisikin navissa. Toisaalta harvemmin on ehdoton pakko päästä ajamaan juuri jotain tiettyä reittiä, joten pienet poikkeamatkaan ei yleensä haittaa. Isoissa kaupungeissa ei pysty aina ajaessa karttaa lukemaan (ennen ikänäköäkään), joten siellä navi on poikaa, paitsi että esim. tietyöt kriittisessä paikassa voi kyllä sekoittaa pahasti.
Mulla on aika monta Marco Polon karttaa, paremmuus johonkin on varmaan makuasia, mutta omaa silmää ne miellyttävät (tuo kuvakin on sellaisesta).
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Juu, hyvin. Ja näköä onKunkku kirjoitti:Olet kuitenkin pystynyt jatkamaan töitä alalla huolimatta noin vakavasta näköhaitasta?timo kirjoitti:Skeptiseen asenteeseeni vaikuttaa ehkä eniten vuonna -80 alkanut työharjoittelu sähköalalla. Se jatkuu yhä.
En ole koko aikana nähnyt yhtään viatonta sähkölaitetta
Nämä vuodet tekniikan alalla toivat mukanaan myös nöyryyttä. Mottoni: "jos se toimii sähköllä, älä luota siihen"
Vaikka olis kuinka tekniikkauskovainen ja karttariippuvainen, kannattaa silti opetella kuljeskelemaan myös ilman.
Joskus tekee hyvää herätellä eloon niitä suuntimavälineitä mitkä meille on annettu geeneissä.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Tähän vielä wanha paperikarttavinkki:
Hyvät kartat kannattaa kyllästää.
Eli purkkiin puurokauhallinen kirkasta rakennussilikonia ja tärpättiä. Siitä ohuehko liemi. Kököt liukenee hitaasti, muutaman tunnin.
Sitten kartta lattialle ja kumilastalla lientä levittämään. Huomenna pitäis olla aika kuiva ja hajuton.
Kyllästetty paperi sitkistyy ja kestää hyvin taivuttelua tietysti vettä. Kuvakin on terävämpi.
Hyvät kartat kannattaa kyllästää.
Eli purkkiin puurokauhallinen kirkasta rakennussilikonia ja tärpättiä. Siitä ohuehko liemi. Kököt liukenee hitaasti, muutaman tunnin.
Sitten kartta lattialle ja kumilastalla lientä levittämään. Huomenna pitäis olla aika kuiva ja hajuton.
Kyllästetty paperi sitkistyy ja kestää hyvin taivuttelua tietysti vettä. Kuvakin on terävämpi.
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Elektroniikan suojalakka toimii myös tuossa suojaamisessa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- CapoSakke
- Viestit: 1364
- Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Paikkakunta: Savo / All Oceans
- Viesti:
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Minä olen pärjännyt niin perinteisellä keinoilla, kun uudella tekniikalla
Parasta on kuitenkin Adventure hommissa ottaa mukaan hyvä kaveri, joka on jo kiertänyt...
tai pari...
Näillä pärjää, jos toinen ei osaa polkua, niin koitettaan kulttuurilla
Aina on jonnekkin löydetty, oliko se paikka johon oli tarkoitus mennä on sitten eriasia...
Tämähän on vain kurapyörä seikkailua
Parasta on kuitenkin Adventure hommissa ottaa mukaan hyvä kaveri, joka on jo kiertänyt...
tai pari...
Näillä pärjää, jos toinen ei osaa polkua, niin koitettaan kulttuurilla
Aina on jonnekkin löydetty, oliko se paikka johon oli tarkoitus mennä on sitten eriasia...
Tämähän on vain kurapyörä seikkailua
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Jaapa jaa, riippuupi niin paljonlaisesti matkan mitastakin. Ainakin pysähtelyt paperikarttaa tihrustelemaan haukkaa pitemmillä retkillä aikaa helposti paljonkin. Näin on kuitenkin matkaa tehty kautta aikain ihan menestyksellä. Mutta kyllä navi vaan on hieno kunhan toimii. Molempi parempi. Siinähän se on ratkaisu ja viimeinen sana - ennen seuraavaa.
Joh. 3:16
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Kartoista?
Viime kesä hurahdin ihan täysillä täbbäriin tankkilaukussa varusteena maastokartat. Näyttää paikkaa ja suuntaa, voi zoomata ja antaa jumalattomasti infomaatiota. Hienoa lähteä eksymään!
Paperiset on enään kotona reittisuunnittelua varten.
Viime kesä hurahdin ihan täysillä täbbäriin tankkilaukussa varusteena maastokartat. Näyttää paikkaa ja suuntaa, voi zoomata ja antaa jumalattomasti infomaatiota. Hienoa lähteä eksymään!
Paperiset on enään kotona reittisuunnittelua varten.
Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi
Matkan päälle lähtemähän, muuhun maahan kulkemahan
Kahdella pyörällä etenemähän
Matkan päälle lähtemähän, muuhun maahan kulkemahan
Kahdella pyörällä etenemähän
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
- Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
- Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Eihän karttaa voita mikään iltanuotiolla, kun funtsii, mihin seuraavana päivänä kurvailis. Löytää merkillisiä paikannimiä ym.
Mutta nyt kun muutama vuosi on navigaattorikin ollut, niin en siitä luopuisi. Näkee nopeuden ja kuljetun matkan sijainnin lisäksi tarkasti. Ei tartte arpoa kumpi mettäautotie menee sinne, minne oli suunnitellu menevänsä. No näkyyhän se tietty kartastakin.
Tietty miinuksena on, että navigaattorikin vie vähän sähköä. Toistaiseksi laturin teho on vielä riittäny lataamaan kännykän ja navin, en tiiä sitten kun alan ripustelemaan lisävaloja ja kahvalämppäriä tai lämpöliiviä. No niitä funtsin sitten. Mutta molempi hyvä, mun mielestä!
Mutta nyt kun muutama vuosi on navigaattorikin ollut, niin en siitä luopuisi. Näkee nopeuden ja kuljetun matkan sijainnin lisäksi tarkasti. Ei tartte arpoa kumpi mettäautotie menee sinne, minne oli suunnitellu menevänsä. No näkyyhän se tietty kartastakin.
Tietty miinuksena on, että navigaattorikin vie vähän sähköä. Toistaiseksi laturin teho on vielä riittäny lataamaan kännykän ja navin, en tiiä sitten kun alan ripustelemaan lisävaloja ja kahvalämppäriä tai lämpöliiviä. No niitä funtsin sitten. Mutta molempi hyvä, mun mielestä!
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Niin, ei digiloikka ole kaikesta hyväksi havaitusta luopumista.
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
- Pyörä: Tiger xc -11
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Noh, minkä kartan ottaisit nykyään avuksi kairaa kiertämään?
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Edelleen molemmat kulkee mukana. Navien käyttöliittymät ovat edelleen niin kivikautisia, että ei niillä pysty mitään muuta tekemään kun ajamaan pisteestä A pisteeseen B. Omat työkalut pitää tehdä, jos meinaa pelkällä älylaitteella selvitä... Ehkä tuosta kartasta pääsee jo ensi kesänä eroon jos tuon oman softaprojektin saan tässä vuoden aikana haluamaani pisteeseen. Tuossa toki on vielä iso JOSTommitomminen kirjoitti:Noh, minkä kartan ottaisit nykyään avuksi kairaa kiertämään?
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
- Pyörä: Tiger xc -11
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Juu, mutta kysymys olikin tarkoitettu, että minkä paperikartan ottaisit avuksi? Navikännykkä lähtee kyllä reissuun mukaan, mut mikä on paras soratiekartta?
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Re: Paperikartta vaikko navigaattori?
Vanha kunnon GT kartta on mun mielestä paras, näkee silmäyksellä millainen tie on kyseessä. Itse en kyllä ole juuri paperikarttoja mukanan kantanut, kun reitit yleensä valmiiksi tehty.