Aloittelijan kysymys

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

2old
Pyörä: KTM 990 Adv

Aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja 2old »

Morjens kurapyöräilijät. Ajattelin kysyä asiantuntijoilta neuvoa! Viimeinkin näin äijäiässä olen tullut päätökseen hankkia OMAN mp. On ajettu lainavehkeillä customeilla ja kyykyillä muttei ole sytyttänyt. Sitte pari vkoa sitten sain lainaan Suzukin 650 V Stromin ja ahhh....sitä nautintoa. Kahvailin varmaan kaikki pikkutiet ja polut mitä näiltä kulmilta löytyy....Siispä kaksi viikkoa on tullut etsittyä "sitä oikeaa"....siis pyörää. Löytyi -03 Hondan TransAlp. Pääseekö sillä pikitien päästä poluille? Mitä kokemuksia on? Olen 193 cm ja 100kg....siis riittääkö puhti? Ei ole halua eikä tarvetta ajaa hampaat irvessä! Varsinkin jos joskus huolii emännän mukaan...kuljettaako? Huolto? Kokemukset? Kaikesta olen kiitollinen. Katselin teidän tekemisiä näiltä sivuilta ja tätä minäkin haluan tehdä! Olette Onnen Pekkoja!
Kypäräpää

Viesti Kirjoittaja Kypäräpää »

Morjens vaan ja tervetuloa joukkoon. Itsellä on kokemusta juuri -03 TransAlpista joka tosin oli tutun pyörä. Liikkuu aivan iloisesti pikiteillä ja soralla. Poluille en mennyt kun ei ollut oma, mutta varmasti pääsee kun on sopivat renkaat alla. Pituutta mulla on n. 185 eikä tuntunut ahtaalta ajaa, pleksi tosin aiheutti enempi pyörteitä kypärään kun omassa AfricaTwinissäni. Ja eiköhän se vaimokin mukana kulje kun onhan noita näkynyt paljon liikenteessä kakspäällä. Mutta joku varmaan voi kertoa omakohtaisesti noista kakspäällä ajoista. Ja hyvin huollettuna hondathan kestää isältä pojalle :)
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No niinhän me ollaan Onnen Pekkoja, ainakin minä.

Kyllä täältä löytyy neuvoja, odota vain hetki. Toi VStrom ei ole mikään kurapyörä, vaikka sulla sillä hauskaa olikin, eikä joku Honda Varadero.
Sekin on ihan asfalttipyörä.

Muita pyöriä löytyy paljon, joista varmaan sulle kohta kertovat monet foorumin lukijat omiaan kehuen.

Pekka
:shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Syys 13, 2006 7:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EsaM
Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300

Viesti Kirjoittaja EsaM »

tervetuloa seuraan, kyl se honda puksuttaa kivasti kuormankin alla :lol:
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Re: Aloittelijan kysymys

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

2old kirjoitti:Löytyi -03 Hondan TransAlp. Pääseekö sillä pikitien päästä poluille? Mitä kokemuksia on? Olen 193 cm ja 100kg....siis riittääkö puhti? Ei ole halua eikä tarvetta ajaa hampaat irvessä! Varsinkin jos joskus huolii emännän mukaan...kuljettaako? Huolto? Kokemukset? Kaikesta olen kiitollinen. Katselin teidän tekemisiä näiltä sivuilta ja tätä minäkin haluan tehdä! Olette Onnen Pekkoja!
Taitaa TA olla yksi noista parhaiten huono kaikessa pyöriä, eli pääsee paikkaan kuin paikkaan yksin/kaksin/tavaroiden kanssa, tosin pääsemisen helppous riippuu sitten kuskista.

Totuuden nimissä on sanottava, että poluille parempia ja kevyempiä löytyy, mutta niissä yleensä sitten tuo kaksipäällä asvalttilla ominaisuus kärsii varsin paljon.

193/100 ei pitäisi olla ongelma, mutta koeistuminen antaa parhaan kuvan tuosta.

Suhtellisen helppo ja halpa huoltaa vaikka itse. TA on tosin myös yksi varmemmista vehkeistä jonka tähän hommaan voi keksiä eli siinäkin mielessä hyvä valinta.

Ja jos joku sanoo ettei TA:lla voi pitää hauskaa, niin voin kertoa että tuo 650 malli peltilaukuilla keula pystyssä näyttää varsin villiltä, nähty on :shock:

Terveisin
Mika TA-91
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Mika TA-91 kirjoitti:
Ja jos joku sanoo ettei TA:lla voi pitää hauskaa, niin voin kertoa että tuo 650 malli peltilaukuilla keula pystyssä näyttää varsin villiltä, nähty on :shock:
Lefa lienee tosiaan paras kommentoimaan tätä asiaa. :)

Ajoihan joku CBR600:lla kontion matkaenska reitin läpi.

Riku
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

RTJ kirjoitti: Lefa lienee tosiaan paras kommentoimaan tätä asiaa. :)

Ajoihan joku CBR600:lla kontion matkaenska reitin läpi.

Riku
Ja se Kari Hanski ajoi vielä sen vaikeamman reitin Möhköissä eili kaikki lentohiekat yms. On se aika kuski :lol: :lol: :lol:

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Liitteet
KH.jpg
(108.43 KiB) Tiedosto ladattu 457 kertaa
2old

Kiitti kaikille....huomenna menen laskemaan täpit tiskiin ja haen omani pois- Palaillaan kun TAsta kokemuksia....
Per Saukko
Pyörä: --?--

Viesti Kirjoittaja Per Saukko »

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa TransAlpin sopivan erinomaisesti kaikenlaiseen sekalaiseen ajoon ja varsinkin sora-, metsä- yms pikkuteille hienosti. V-Strom ei ole tarkoitettu kuin väliaikaisesti kovapohjaisille hiekkateille.. Siis jos sinulla oli hauskaa sillä, niin TA:lla se on vieläkin mukavampaa. Kakspäälläkin kulkee "sopivasti", muttei mikään raketti ole.
Edullinen peli huoltaa ja ylläpitää, sekä Pohjolan teho/paino suhteinen vakuutuskin on edullinen tälle mallille. Kate suojaa hyvin viimalta ja kylmältä.
Kun katselet itsellisesti ko. tyylisiä pyöriä niin eka asia mikä erottaa sorapyörät muista on rengaskoot eli 21" edessä on must. Onnea valintaan ja tervetuloa porukkaan!!!
-millähän nyt ajelis???
2old

Transilver kirjoitti:Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa TransAlpin sopivan erinomaisesti kaikenlaiseen sekalaiseen ajoon ja varsinkin sora-, metsä- yms pikkuteille hienosti. V-Strom ei ole tarkoitettu kuin väliaikaisesti kovapohjaisille hiekkateille.. Siis jos sinulla oli hauskaa sillä, niin TA:lla se on vieläkin mukavampaa. Kakspäälläkin kulkee "sopivasti", muttei mikään raketti ole.
Edullinen peli huoltaa ja ylläpitää, sekä Pohjolan teho/paino suhteinen vakuutuskin on edullinen tälle mallille. Kate suojaa hyvin viimalta ja kylmältä.
Kun katselet itsellisesti ko. tyylisiä pyöriä niin eka asia mikä erottaa sorapyörät muista on rengaskoot eli 21" edessä on must. Onnea valintaan ja tervetuloa porukkaan!!!
Tänks! Vahvisti entisestään valintaa! Oletko paljon saanut kilometrejä TA:han?
Per Saukko

Päätös on siis tehty eli onneksi olkoon. Omani ostin viime syksynä 1115 km ajettuna ja nyt on mittarissa vajaa 15.000 km (eka sorapyörä mulla katupyörien jälkeen) ja kausi jatkuu. Tule mukaan lauantaina Enduropöräykseen, jossa vedän n. 160 km soratielenkin kaikenlaisilla pikkuteillä. Pöräyksestä löydät tietoa jostain täältä ainakin Enduropöräys 16.9 -otsikon alta ja Pääkaupunkiseudun sorapätkät tredistä. Sieltä selviää myös tarkka paikka, (Taipaleeentie 25, Nurmijärvi) soratie lenkille lähdetään n. klo 12.30. Tapaat heti muita tähän juttuun hurahtaneita ja ei me kovaa ajeta, joten varmasti pysyt perässä uudella pelilläsi.
-millähän nyt ajelis???
2old

Transilver kirjoitti:Päätös on siis tehty eli onneksi olkoon. Omani ostin viime syksynä 1115 km ajettuna ja nyt on mittarissa vajaa 15.000 km (eka sorapyörä mulla katupyörien jälkeen) ja kausi jatkuu. Tule mukaan lauantaina Enduropöräykseen, jossa vedän n. 160 km soratielenkin kaikenlaisilla pikkuteillä. Pöräyksestä löydät tietoa jostain täältä ainakin Enduropöräys 16.9 -otsikon alta ja Pääkaupunkiseudun sorapätkät tredistä. Sieltä selviää myös tarkka paikka, (Taipaleeentie 25, Nurmijärvi) soratie lenkille lähdetään n. klo 12.30. Tapaat heti muita tähän juttuun hurahtaneita ja ei me kovaa ajeta, joten varmasti pysyt perässä uudella pelilläsi.
KIITOS KUTSUSTA! Jos kaikki menee nappiin tulen! Pitää järjestää huomenna pyörän haku, joten ellei näy, joka tapauksessa jatkossa olen mukana.
2old

....ei menny sitten minun TA:n hankinta syssyllä ihan putkeen ei.... Se hyvä tuossa oli, että ehti harkitsemaan uudelleen ja vielä uudelleen, että hankinko vai en...vaihdanko veneen...vai mitä...Tuli vielä lokakuulla ajeltua lainapeleillä, oli Triump Tiger, oli Yammun XJR (veljen katuverme)ja yksi TA....

En tiedä meneekö syteen tai saveen mutta joululahjaksi itselleni pistin vm 07 TA:n tilaukseen...ei hajuakaan mitä muutoksia ....jos mitään 06 malliin...onko kellään? Etsin vähän käytettyä mutta kun eihän noita tahdo löytää...kun löysi niin se oli jo myyty (niin kävi syyskuussakin kun menin hakemaan, vaikka kaikki oli jo sovittu)....Joulunpyhinä tuli katsottua ja tallennettua Long Way Round....ei sitä Obi-van-Kenobin (E McG:n) taidotkaan aivan ässäluokkaa vaikuttaneet olevan....niin enköhän minäkin jonkilaista polkua osaa ajella ja opetella homman. Kaikkea pitää koittaa ja opetella!

Olis kax kysymystä....kun en ainakaan vielä ole ns. "rautaperse", pitäiskö TA:han istuin vaihtaa....sain kuulla, että se on ainoa joka kenties olisi TA:ssa muutettava?

On silmälasit...niin hyvä kypärä maatoajeluun? Olisiko tuollainen Arai, mitä LwR:ssä oli, hyvä?
Per Saukko

Terve taas 2old!
vai menivät syksyllä myymään mopon nenäsi edestä...hyvä tavara kai käy kaupaksi. Mulla oli Yammun XJR 1300:n neljä kesää ja 45.000 km just ennen Transalpia ja olihan siinä "lievää" totuttelua, kun ei sitä voimaa olekaan ihan yhtä paljon enää. Tosin sitä oli kyllä XJR:ssä enemmän kuin tarpeeksi...mutta ei sitä voimaa, ihan oikeesti, noilla pikkuteillä ja poluilla tarvitse järjettömästi olla.
En itse ole kuullut kenenkään valittavan tämän 650 mallin satulasta mitään, mistä olet moista kuulluut vai onko puhe ollut vanhemmasta 600 mallista?
-07 malliin tuskin on tullut mitään muutoksia, sehän vähän uudistui -06 vuosimallissa, hinta vain on näköjään tippunut tonnilla.
Ohjaustangon olen vaihtanut omaani hieman suorempaan, mutta saman korkuiseen, alkuperäisellä ei tapeilta ajo ollut oikein luonnikasta, väänsi kädet jotenkin outoon kulmaan ja kahvat tuli liian lähelle. Nyt mullä on johonkin mönkijään tarkoitettu korkeahko, alkuperäistä suorempi tanko ja se on paljon parempi kaikissa ajo asennoissa.
Mistä mopon tilasit ja mikä oli hinta ilman vaihdokkia?

terv Transilver
-millähän nyt ajelis???
2old

Terveppä terve Transilver! ...taisi olla itse asiassa jonkun TA 600 jonka satula oli pitänyt vaihtaa....

....juu en minä siitä broidin XJRstä innoissani ollut...kulkihan se mukavasti asfaltilla, mutta hiekkatiellä aivan kaamee ajettava...ainakin minun ajokokemuksella....jota ei sitten nuoruusvuosien ole paljon kertynyt.....

Vm 07 hinta laski EUR 1000 (9.990) ja sain siitä vielä puristettua hieman...nyt tarvitsee vain ajovermeet hommata....Olisiko sulla suosituksia????

Tuli siis hopeinen ja laitoin laukut myös tilaukseen.... Norjan reissua heinäkuulle suunnitellaan ....TM:ssä oli se tarina kun ajoivat pikkuteitä pickupilla Espoosta pohjoiseen....ja mennään kaverin kanssa niitä teitä espoosta ylös...Harjoitellaan ja katsotaan onko meistä "metsäpoluillekkin".
Vastaa Viestiin