Muutos valkokilpiseksi
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Muutos valkokilpiseksi
Moi. Todella kova enska kuume ja tarvis pyörä hommata. Ei oikee valmiiks kilvellistä ole tällä hetkellä saatavilla mikä sopis budjettiin.
Eli miten toi valkokilpiseksi muutos menee nykyää. Yhtä ktm exc300cc -07 kattelin mikä ois hyvä kuntonen. Mitä kaikkia papereita tarvii? Kauan tollanen prosessi kestää? Olis hyvä jos jollain olis omakohtasia kokemuksia... Paljonkohan rekisteröinti pelkästään jo maksaa? Ja mites toi veron määrä mitä tulee maksettavaksi, riippuuko ihan vuosimallista vai miten se menee?? Tiedän että ainaki coc-todistuksen tarvii ja tullista jtn paperia. Riittääkö tullin maahantuontitodistus?? Oon myös lukenu että jos pyörä on ollu joskus punakilpi nii helpottaa rekisteröintiä?? Paljon on siis epäselvää.
Eli miten toi valkokilpiseksi muutos menee nykyää. Yhtä ktm exc300cc -07 kattelin mikä ois hyvä kuntonen. Mitä kaikkia papereita tarvii? Kauan tollanen prosessi kestää? Olis hyvä jos jollain olis omakohtasia kokemuksia... Paljonkohan rekisteröinti pelkästään jo maksaa? Ja mites toi veron määrä mitä tulee maksettavaksi, riippuuko ihan vuosimallista vai miten se menee?? Tiedän että ainaki coc-todistuksen tarvii ja tullista jtn paperia. Riittääkö tullin maahantuontitodistus?? Oon myös lukenu että jos pyörä on ollu joskus punakilpi nii helpottaa rekisteröintiä?? Paljon on siis epäselvää.
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
Re: Muutos valkokilpiseksi
Team virkin forumilla aika hyvä ohje: http://www.teamvirkki.fi/keskustelu/vie ... ?f=7&t=199
Tärkeintä varmistaa että paperit kunnossa, coc ja katkeamaton luovariketju.
Tärkeintä varmistaa että paperit kunnossa, coc ja katkeamaton luovariketju.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Tuolla lukee että jos pyörään ei löydy kohtuulisen uutena punakilpiä niin kannattaa unohtaa koko homma! Miksi? Eli punakilvet on yleensä jos pyörällä on ajettu jtn kisoja? Mitäs jos pyörä on ollu aina vaan harraste ajossa...
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
Re: Muutos valkokilpiseksi
Punakilpien hakeminen aikoinaan jotain kisaa tai siirtoa varten on kirjannut pyörän Trafin rekisteriin, jolloin se on saanut käyttöönottopäivän viimeistään siitä hetkestä josko ei aiemmasta. Verot ja päästöt ja vaatimuksenmukaisuudet menee käyttöönottopäivän mukaan. Jos ei pysty luotettavasti todistamaan suoraan Trafin rekisteristä tai papereilla käyttöönottopäivää, käyttöönottopäiväksi tulee rekisteröintipäivä eli ns tämä hetki, jolloin tulee uuden (1-2t€) eikä käytetyn (kymppejä-satasia) verot ja uusien Euro3 (tänä vuonna) tai Euro4 (ensi vuonna) määräyksien mukaan pitää mennä joita vanhat pyörät tuskin täyttävät ja homma menee mahdottomaksi.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Jos ei trafin rekisteristä löydy niin millä papereilla sitten pystyy luotettavasti todistamaan käyttöönottopäivän?
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
- Seppo Honkanen
- Viestit: 705
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Re: Muutos valkokilpiseksi
Kyllä mun mielestä kauppakirja, millä yksityishenkilö on ostanut liikkeestä pyörän riittää. Ainakin mulla Husabergin rekisteröinnissä riitti.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Tuo kannattaa varmistaa etukäteen ettei tule yllätyksiä. Kun edellistä pyörää kilvitin niin 2013 loppuvuodesta ostettuun (ja käyttöönotettuun) pyörään tuli papereihin käyttöönottopäiväksi 4/2014 kun silloin oli ensimmäiset punakilpipaperit leimattu.Seppo Honkanen kirjoitti:Kyllä mun mielestä kauppakirja, millä yksityishenkilö on ostanut liikkeestä pyörän riittää. Ainakin mulla Husabergin rekisteröinnissä riitti.
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Muutos valkokilpiseksi
Samoin mulle tuli k-otto pvm:ksi 1/2016 kun vuoden vaihteen ympärillä kilvitin 08 mallisen TE 250 Hussen jolla siis ei punakilpihistoriaa ollut. Verot tuli sitten taas 08:n mukaan eli vajaat pari satkua.
Kuten aienpana kerrottiin niin tänävuonna vielä saa "uutena" kilpiin Euro3:n eli siis 08 malliset.
Kuten aienpana kerrottiin niin tänävuonna vielä saa "uutena" kilpiin Euro3:n eli siis 08 malliset.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Eli mitä kaikkia lappuja tarvit tossa? Ja mitä kaikkea ne kattoo katsastuksessa pyörästä?Hsippe kirjoitti:Samoin mulle tuli k-otto pvm:ksi 1/2016 kun vuoden vaihteen ympärillä kilvitin 08 mallisen TE 250 Hussen jolla siis ei punakilpihistoriaa ollut. Verot tuli sitten taas 08:n mukaan eli vajaat pari satkua.
Kuten aienpana kerrottiin niin tänävuonna vielä saa "uutena" kilpiin Euro3:n eli siis 08 malliset.
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Muutos valkokilpiseksi
No mulla oli ulkomuistista seuraavat laput:
- luovari edelliseltä (ekalta) omistajalta
- kopio ekan omistajan ostokuitista liikkeestä (en tiedä olisiko tarvinut)
- COC-todistus
- todistus ALV:n maksusta (tuli COC:n mukana maahantuojalta, en tiedä onko oikeasti tarpeen)
Katsastukseen rakensin pyörän suunnilleen "lailliseksi" eli:
- peilit & vilkut paikoilleen
- rek kilven tellinki & rekkarin valo
- vakio (tai E-leimattu) putki +katti + lambda + db-killeri
- E-leimatut renkaat
- takajalkatapit (joo Husse on 2 paikkainen)
Kuristukset jätin laittamatta eikä katsuri niitä tarkistanut, tosin tais vähän virnuillen kysyä että onhan ne paikoillaan.
Runkonumero + tyyppikilpi katsottiin tarkkaan ja pyörää piti käyttää / käynnistää sen verran että valot & vilkut katsottiin ja vähän ääniäkin arvioitiin (ei kuitenkaan mitattu). Putki ja sen E-leimat kiinnosti kovin.
Tiesin tään katsurin ennestään, on pyörä harrastaja itsekkin eli osasi kyllä tarkastaa mutta ei turhaan kiusannut.
Sitten tullin sivuilla täyttää & tulostaa verolaput. Mä kävin vielä näyttämässä pyörää kun vetosin huonoon kuntoon (8v mettä enskaa jättää jälkensä).
Tullista saat halutessasi punakilven jolla saat pyörän ajoon heti.
Sitten veropäätöksen jälkeen ne verot maksuun ja peltikilpi konttorilta.
Kuluja tulee:
- COC: Maahantuoja tai Tuv tms; 0-200€
- Katsastus: 100-200€
- Pyörän rakentaminen kilpikuntoon: 0-xxxx€
- verot: xxx€ (tullin sivuilta löytyy lista toteutuneista veropäätöksistä = sieltä suuntaa)
+ vaivaa ja aikaa.
- luovari edelliseltä (ekalta) omistajalta
- kopio ekan omistajan ostokuitista liikkeestä (en tiedä olisiko tarvinut)
- COC-todistus
- todistus ALV:n maksusta (tuli COC:n mukana maahantuojalta, en tiedä onko oikeasti tarpeen)
Katsastukseen rakensin pyörän suunnilleen "lailliseksi" eli:
- peilit & vilkut paikoilleen
- rek kilven tellinki & rekkarin valo
- vakio (tai E-leimattu) putki +katti + lambda + db-killeri
- E-leimatut renkaat
- takajalkatapit (joo Husse on 2 paikkainen)
Kuristukset jätin laittamatta eikä katsuri niitä tarkistanut, tosin tais vähän virnuillen kysyä että onhan ne paikoillaan.
Runkonumero + tyyppikilpi katsottiin tarkkaan ja pyörää piti käyttää / käynnistää sen verran että valot & vilkut katsottiin ja vähän ääniäkin arvioitiin (ei kuitenkaan mitattu). Putki ja sen E-leimat kiinnosti kovin.
Tiesin tään katsurin ennestään, on pyörä harrastaja itsekkin eli osasi kyllä tarkastaa mutta ei turhaan kiusannut.
Sitten tullin sivuilla täyttää & tulostaa verolaput. Mä kävin vielä näyttämässä pyörää kun vetosin huonoon kuntoon (8v mettä enskaa jättää jälkensä).
Tullista saat halutessasi punakilven jolla saat pyörän ajoon heti.
Sitten veropäätöksen jälkeen ne verot maksuun ja peltikilpi konttorilta.
Kuluja tulee:
- COC: Maahantuoja tai Tuv tms; 0-200€
- Katsastus: 100-200€
- Pyörän rakentaminen kilpikuntoon: 0-xxxx€
- verot: xxx€ (tullin sivuilta löytyy lista toteutuneista veropäätöksistä = sieltä suuntaa)
+ vaivaa ja aikaa.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Mitä toi huonoon kuntoon vetoaminen auttoi? Kauan tossa prosessissa meni aikaa että sai pyörän ajoon? Onkohan yleensä nappularenkaat mitä enskoissa käytetään niin e-hyväksytty. Ja jos talvella suorittaa ton katsastuksen niin ei kai tarvi olla nastarenkaita?Hsippe kirjoitti:No mulla oli ulkomuistista seuraavat laput:
- luovari edelliseltä (ekalta) omistajalta
- kopio ekan omistajan ostokuitista liikkeestä (en tiedä olisiko tarvinut)
- COC-todistus
- todistus ALV:n maksusta (tuli COC:n mukana maahantuojalta, en tiedä onko oikeasti tarpeen)
Katsastukseen rakensin pyörän suunnilleen "lailliseksi" eli:
- peilit & vilkut paikoilleen
- rek kilven tellinki & rekkarin valo
- vakio (tai E-leimattu) putki +katti + lambda + db-killeri
- E-leimatut renkaat
- takajalkatapit (joo Husse on 2 paikkainen)
Kuristukset jätin laittamatta eikä katsuri niitä tarkistanut, tosin tais vähän virnuillen kysyä että onhan ne paikoillaan.
Runkonumero + tyyppikilpi katsottiin tarkkaan ja pyörää piti käyttää / käynnistää sen verran että valot & vilkut katsottiin ja vähän ääniäkin arvioitiin (ei kuitenkaan mitattu). Putki ja sen E-leimat kiinnosti kovin.
Tiesin tään katsurin ennestään, on pyörä harrastaja itsekkin eli osasi kyllä tarkastaa mutta ei turhaan kiusannut.
Sitten tullin sivuilla täyttää & tulostaa verolaput. Mä kävin vielä näyttämässä pyörää kun vetosin huonoon kuntoon (8v mettä enskaa jättää jälkensä).
Tullista saat halutessasi punakilven jolla saat pyörän ajoon heti.
Sitten veropäätöksen jälkeen ne verot maksuun ja peltikilpi konttorilta.
Kuluja tulee:
- COC: Maahantuoja tai Tuv tms; 0-200€
- Katsastus: 100-200€
- Pyörän rakentaminen kilpikuntoon: 0-xxxx€
- verot: xxx€ (tullin sivuilta löytyy lista toteutuneista veropäätöksistä = sieltä suuntaa)
+ vaivaa ja aikaa.
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Muutos valkokilpiseksi
Huonoon kuntoon vetoaminen pienensi vähän veroja (muutaman kympin).
Enskarenkaat (FIM) on aina e-leimattuja mutta osa crossirenkaista ei oo. Ja sen verran korjausta että DOT leimakin riittää. Eikä tartte olla nastarenkaita talvella koska eihän missään vehkeessä Suomessa oo pakko nastoja käyttää talvella!
Pyörän saa ajoon kun rekisterönti katsastus on läpi ja sekä veroilmoitus että käyttöönottoilmoitus Tullille on tehty (ne voi tehdä sähköisesti), ks tullin sivut.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Ensi vuonna ajoneuvoverotus siirtyy verottajalle joten systeemi voi muuttua.
Enskarenkaat (FIM) on aina e-leimattuja mutta osa crossirenkaista ei oo. Ja sen verran korjausta että DOT leimakin riittää. Eikä tartte olla nastarenkaita talvella koska eihän missään vehkeessä Suomessa oo pakko nastoja käyttää talvella!
Pyörän saa ajoon kun rekisterönti katsastus on läpi ja sekä veroilmoitus että käyttöönottoilmoitus Tullille on tehty (ne voi tehdä sähköisesti), ks tullin sivut.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Ensi vuonna ajoneuvoverotus siirtyy verottajalle joten systeemi voi muuttua.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Oonko nyt ymmärtäny oikein että mitä vanhempi pyörä sitä pienempi vero pitää maksaa? Vaikuttaako mikään muu veron määrään, esimerkiksi kilometrit/tunnit? Mittaako ne enää katsastuksessa päästöjä. Eikös ne tossa coc-todistuksessa ilmoiteta? Ja eikai tollasen vm 2007 ktm 300exc laittamisessa valkokilpiseksi pitäis olla mitää ongelmia, kun omistajahistoria on tiedossa. Kelpaakohan se käyttöönottopäiväksi kun pyörä on ollut vakuutettu. Kyllähän sen tiedot vakuutusyhtiön arkistosta löytyy.
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Muutos valkokilpiseksi
Joo, verottaja on armollinen ja laskee verot käyttäen myyntihetkeä käyttöönottona (siis ainakin mulla meni niin).
Mutta Trafi ei anna armoa, jos punakilpi historiaa ei löydy niin ensirekisterönti pvmksi tulee tämä päivä ja tekniset vaatimukset katsotaan tämän pvm mukaan. Ja nykyiset vaatimukset = Euro3. Ensivuonna tullekin sitten jo Euro4.
Toi sun katsoma peli on 07 eli Euro2 (E3:n tuli 2008) joten sitä ei kilpiin saa ilman vuoden 07 pk-historiaa.
Näin se siis meni ainakin vajaa vuosi sitten kun omaani kilvitin. Mulla oli kopio ekasta kauppakuitista (12-2008) ja todisteet omasta vakuutushistoriasta (09-2009 -->) mutta katsuri sanoi että ainoa mikä trafille kelpaisi on se punakilpi jota mä eikä eka omistaja oltu koskaan haettu. Eli rekisteriotteeseen ensimmäiseksi käyttöönotto pvm:ksi tuli 01-2016 joka tietenkin pyörämallin tuntien hieman hilpeyttä aiheuttaa.
Mutta Trafi ei anna armoa, jos punakilpi historiaa ei löydy niin ensirekisterönti pvmksi tulee tämä päivä ja tekniset vaatimukset katsotaan tämän pvm mukaan. Ja nykyiset vaatimukset = Euro3. Ensivuonna tullekin sitten jo Euro4.
Toi sun katsoma peli on 07 eli Euro2 (E3:n tuli 2008) joten sitä ei kilpiin saa ilman vuoden 07 pk-historiaa.
Näin se siis meni ainakin vajaa vuosi sitten kun omaani kilvitin. Mulla oli kopio ekasta kauppakuitista (12-2008) ja todisteet omasta vakuutushistoriasta (09-2009 -->) mutta katsuri sanoi että ainoa mikä trafille kelpaisi on se punakilpi jota mä eikä eka omistaja oltu koskaan haettu. Eli rekisteriotteeseen ensimmäiseksi käyttöönotto pvm:ksi tuli 01-2016 joka tietenkin pyörämallin tuntien hieman hilpeyttä aiheuttaa.
Re: Muutos valkokilpiseksi
Mikä siinä sitte tulee esteeksi katsastaa -07 exc euro3 vaatimuksilla? Lukeeko se tossa coc-todistuksessa minkä euro standardin mukainen pyörä on kyseessä, vai mistä ne sen tietää katsastus konttorilla?
Ktm Exc250 -11
Yamaha Yzf R1 -07
Yamaha Yzf R1 -07