GPS Kokemuksia ja apua hankintaan?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

viitapiru

GPS Kokemuksia ja apua hankintaan?

Viesti Kirjoittaja viitapiru »

Morjesta pitkästä aikaa!

Onkos kellään omakohtaisia kokemuksia reitittävistä GPS:laitteista? Tuskailen tässä kahden vanhan ja huonon laitteen kanssa mutta en haluaisi hankkia enää kolmatta huonoa...

Pari kysymystä asiasta:
1) Kuinka hyvin nykyiset karttasoftat tuntevat vaikkapa pohjoisen soratiet?

2) Onnistuuko reititysasetuksia muuttamaan mitenkään vai haluaako GPS että mennään aina moottoritietä vaikka mitä yrittäisi? (Tarkoitan Lyhin/Nopein/Edullisin..)

3) Omaa mielipidettä kehiin mikä kone on hyvä? Karttojen laajuus tietysti on yksi mutta sitten on vielä se käytettävyys aurinkolasit päässä, visiiri kiinni, auringonpaisteella...

Tämmösiä älyttömiä tälläkertaa,
Mikko
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

GPS

1. Garminin käyttämä City Navigator 8 ainakin erinomaisesti.

2. Onnistuu. Moottoriet voi laittaa pannaan. Vaihtoehdot navigaattorissa ovat lyhyin tai nopein. Tietokoneohjelmassa voi halutessaan painottaa isoja tai pieniä teitä.

3. Garmin Quest. Quest 2:n kanssa on näemmä ollut ongelmia, ainakin moottoripyörä.orgin puolelta lueskeltuna. Toimii pyörässä, autossa, krossikypärällä aurinko- tai krossilaseilla sekä umpikypärällä aurinko- tai silmälaseilla. Päivin ja öin, sateella ja paisteella.
viitapiru

Kiitos tosta linkistä :oops:

Tuo tieto guest2 ongelmasta oli hyvä koska just semmosta olen kattellut
tai haaveillut ainakin. Hinta vähän vielä hirrrvittää.

Mikko
Ande749

Täällä orgin puolen keskusteluketju Q2:n vaivoista.
Sassi
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Ande749 kirjoitti:Täällä orgin puolen keskusteluketju Q2:n vaivoista.
Tuollakin ongelmat näyttävät painottuvan parin käyttäjän laitteisiin, yksilöitähän näissä on varmasti.

Itsellä Quest2 ollut käytössä keväästä lähtien sekä mopossa että autossa.
Yhden kerran laite teki totaalijumin, ei toiminut virtanappikaan enää. Kun annoin olla niin kauan että akku tyhjeni ja laite sammui, laitoin laturiin ja päälle, taas toimii. Tuon jälkeen olen päivittänyt laitteen softan kahdesti, eikä kaatuilua ole enää esiintynyt. Muutenkin toimii nyt nopeammin kuin alkuperäisellä softalla (olikohan 2.50 versio)

Kesällä käytiin autolla Norjassa mutka, ei ollut paperikarttaa ollenkaan mukana ja todella hyvin laite opasti perille.
Oslossa oli yksi risteys, jossa reitin laskenta meni aina "häneksi", mutta siitä kun ajoi ohi niin kohta laski reitin uudelleen ja jatkoi sitä mihin jäätiin.

Samoin ongelmia aiheutti Oslossa pari katua, joissa oli isoja puita kadun varrella, ne muodostivat lehtikaton, kuin olisi tunnelissa ajanut. Sellaisessa GPS signaali pakkasi katoamaan. Samoin tunneleissa toimivuus oli heikkoa, mutta ei siellä toimi mikään muukaan kun on kymmeniä, ellei satoja metrejä kiveä pään päällä :roll:

Vielä kun reitin laskenta liikkeellä ollessa toimisi nopeammin ja kartan piirto/päivitys sujuvammin, niin olisi lähes täydellinen GPS. Mutta täydellistä ei ole tainnut vielä kukaan valmistaja tehdä :(

Quest2:een päädyin sen takia, että siihen saa myös maastokartat jolloin sitä voi käyttää muuallakin kuin tiekäytössä. Tomtom olisi muuten, mutta kun se poloinen menee ihan hukkaan heti kun poikkeaa 50m kauemmaksi tiestä...
Käytän Garminin vapaa-ajan kartastoa maastossa, eipä tule paperikarttaa ja kompassia ikävä :D
(ne on parempi kuitenkin olla mukana ikäänkuin varalla, varsinkin jos liikutaan oudossa maastossa)
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
viitapiru

Morotus Sassi

Osaatko sanoa, että mistä tuollainen GPS kannataisi hankkia noin euromielessä? Saksasta varmaan halvalla&nopeasti mutta onko suomessa jotain kilpailukykyisiä kaupustelijoita laitteelle?

Kuvauksesi perusteella kuulostaa juuri sellaiselta laitteelta jonka tarvitsisin, mutta kiljukaa muutkin ihmeessä jos olette paremman makuun päässeet...

Mikko
Sassi
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja Sassi »

viitapiru kirjoitti:Morotus Sassi

Osaatko sanoa, että mistä tuollainen GPS kannataisi hankkia noin euromielessä? Saksasta varmaan halvalla&nopeasti mutta onko suomessa jotain kilpailukykyisiä kaupustelijoita laitteelle?

Kuvauksesi perusteella kuulostaa juuri sellaiselta laitteelta jonka tarvitsisin, mutta kiljukaa muutkin ihmeessä jos olette paremman makuun päässeet...

Mikko
Moro moro!

Omani ostin ihan kotomaasta, Marinean verkkokaupasta, oli ainakin silloin halvin kotimaisista.
Tutkailin myös tuota ulkomailta tilaamista, mutta tulin siihen tulokseen että varminta ostaa rajojen tältä puolen, hintaero ei kuitenkaan niin iso ole.
Tässäpä suora linkki ko. tuotteeseen:

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1451

Tuon lisäksi otin MP-telineen. Sille vain joutuu virittämään vielä kiinnikkeen erikseen, ainakin jos meinaa tankoon laittaa kiinni.
Vinkki: LVI liikkeestä 2kpl kumipehmikkeillä varustettuja putken seinäkiinnikkeitä, maksoivat alle euron kappale... 8)
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minulla on Acer n35 ja Destinator PN. Olen ollut kovasti tyytyväinen. Ainoat heikkoudet ovat että kun kyseessa on Windows Mobile 2003, se vaatii buuttauksen silloin tällöin. Lisäksi alkuperäinen virtaliitin on 7 cm pitkä mikä täysin tarpeettomasti jatkaa laitteen pituutta. Minä ratkaisin ongelman tilaamalla liittimen irtopään ja rakentamalla siitä virtajohdon. Nyt liitin on ainoastaan 2 cm pituinen.

Destinator kartta-aineisto on erittäin tarkka. Sellaista tietä ei ole vielä löytynyt, jota se ei näyttäisi. Tosin kaikkia sen näyttämiä teitä ei saa ajaa, kuten esimerkiksi pururadat. Navigoinnin nopeusongelmia ei ole ollut, laite on kyllä aina ehtinyt laskea reitin. Ainoa merkittävä puute on että reittiä ei voi suunnitella PC:n kartalla. Sitä puutetta voi kyllä kompensoida siirtämällä reittipisteitä laitteeseen USB-kaapelilla. Maastossa reitin teko onnistuu kosketuskynällä niin helposti kuin se 3,5"" näytöllä on yleensä mahdollista.

Sen olen huomannut että kun toiset puhuvat maastossa olevista paikannimistä kuten "Jylmäsuihkiäijän kuusikko", niin minä puhun teiden nimistä. Nykyään kun lähes kaikilla teillä on nimi ja paikoilla jokin osoite.

Vesitiiviyden pärräkäytössä olen ratkaissut AquaPac-pussillla, kotelon olen tehnyt itse parin euron eväsrasiasta. Autokäytössä laite on myös mainio. Suosittelen tutustumista, varsinkin kun hinta on saatuun kartta-aineistoon nähden todella edullinen.

Eräs toimittaja laitteelle on http://www.am-mek.fi/acer_n35.htm
Vikke
Pyörä: KTM 990 adv. KTM 450 EXC

Viesti Kirjoittaja Vikke »

Acer:n hinta kohillaan miten tuo kestää tärinää yms. ?
Onko tuo sun rasia mallia Raimo olenhan minä sen varmaan nähnyt
muttakun tuo muisti on kuin kanalla :oops:
Ande749

Mainittakoon, että myös Quest-1:een saa maastokarttoja. Tosin Quest-2:een verrattuna melko rajallinen (512 mb vs. ~2 gb) muisti rajoittaa jonkun verran sitä, kuinka laajan alueen kartat voi kerralla ladata muistiin.

Minun pyörimiseni on sen verran paikallista, että tuo muistin rajallisuus ei juurikaan haittaa. Koko Suomen tieverkko on koko ajan muistissa ja maastokartan aluetta vaihdan tarpeen mukaan. Tosin tähän mennessä ainoastaan tuolle Uraa-reissulle on tarvinnut vaihtaa maastokarttoja. Mutta jos paljon liikkuu ympäri Suomea ja haluaa tai tarvitsee myös kaikki maastokartat kerralla mukaansa, niin silloin ei Q1 käy.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Vikke kirjoitti:Acer:n hinta kohillaan miten tuo kestää tärinää yms. ?
Onko tuo sun rasia mallia Raimo olenhan minä sen varmaan nähnyt
muttakun tuo muisti on kuin kanalla :oops:
Raimon sivuilla olevasta kuvasta näkyy kotelosta jotain.

http://www.matkaendurot.net/raimo/kesa2006/IMG_1427.jpg

Eli ohjaustangossa on putkikiinnikkeet, kotelon ja putkikiinnikkeen välissä on roiskeläppäkumista tehdyt kiinnikkeet (prujattu JPT:ltä). Kotelon sisäosa on maalattu mustaksi ja se on vuorattu telttapatjasta leikatuilla paloilla. Kun Acer laitetaan AquaPac-pussiin ja pussi koteloon, asettuu se sinne nätisti paikalleen. Rasian kanteen on leikattu reikä josta näkyy Acerin näyttö pussin läpi. Kosketuskynä toimii ihan kohtuudella pussin läpi käytettynä, normaalit kynällä tökkimiset erinomaisesti mutta kynällä vetäminen eli näytön scrollaus on ehkä hankalinta.

Kotelon kiinnitys on joustava joten navigaattori kestää ainakin DR:n tärinää ja pieniä kaatumisia. Lisäksi AquaPac-pussi on vedenpitävä 5 metrin syvyyteen saakka joten vähän syvemmässäkin lammikossa voi vielä jatkaa ajamista ainakin navigoinnin puolesta. Taitaa ne muut tekijät tosin ennemmin rajoittaa menoa. Sähköä varten tein pussiin pienen reiän josta menee huolellisesti tiivistetty johto läpi. Johdossa on pussin ulkopuolella liitin, joten pussin voi ottaa kotelosta taskuun tarvittaessa. AquaPac-pusseja saa myös sellaisina versioina joissa on johdon läpivienti, mutta minulle ei muistaakseni niiden koko ollut sopiva.

Raimon ja JPT:n kotelot ovat käsittääkseni lekan lyönnin kestäviä ja tehdasvalmisteisia. Eväsrasiasta tehty ei sitä tietenkään ole, mutta ei sille toistaiseksi ole ollut tarvetta. Hyvänä puolena systeemissäni pidän sitä että laitetta voi käyttää ja sen voi poistaa kotelosta kaatosateessa. Tosin sille ei tänä kesänä ole ollut tarvetta. Auringonvalossa näkyminen pölyisissä olosuhteissa vaatii hieman tihrustamista, mutta silloin kun pitää mennä navigaattorin mukaan ajetaan joko yksin tai porukan keulalla. Muutenhan riittää että seuraa edellä ajavaa. Esimerkiksi sillä toukokuun reissulla pölyä oli niin paljon että Acerin näyttöä ei paljon erottanut.

Tämä on sitä minun värkkäämistä jota tykkään harrastaa. Systeemi tuli tehtyä viime talven aikana. Ja edullisesti kun yrittää selvitä, niin kaikenlaista tulee kokeiltua, vaan hyvin on homma toiminut.
Vastaa Viestiin