Vastaohjaushavaintoja...
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Vastaohjaushavaintoja...
Ajelin tänään töihin oikokiertotietä ja soratie oli niin naminamikunnossa, että innostuin siinä leikkimään ja pohdiskelemaan tuota aikaisempaa vastaohjauskeskustelua.
Kokeilin mennä kaarteeseen ilman vastaohjausta: Kädet irti tangosta ja kroppaa ulkokurviin (jolloin pyörä hieman kallistuu sisään) ja takajarrua. Kyllähän se perä jonkun hassun sentin liikkuu sivusuunnassa, mutta huolimatta tuosta yrityksestä painaa pyörä ilman vastaohjausta edes hieman kallelleen takajarru lukossakin mopo menee käytännössä suoraan. Kerran kun satuin olemaan kaltevalla kohtaa, perä lähti vähän enemmän sivulle, mutta ei siitä mitään ilman ohjausinputtia tullut.
Sitten heittelin pyörää peräkkäisiin kurveihin (yritin suoraan sladista sladiin) ja havaitsin 'kallistavani' pyörää kantilta toiselle sillai 'härkää sarvista' -tyylillä. Yläkroppa oli pystyssä, ja pyörä vaan kallistui kaarteesta toiseen. Tietoisesti en muka vastaohjannut, mutta kun en maasta tahi seinästäkään tuohon tukea ottanut, niin siinä nyt vaan mopon kulkiessa eteenpäin tulee vastaohjaus tehtyä, eli ajettua se eturengas sinne painopisteen alle ja ohikin (kallistuksen oikaisu ja jatko uuteen kallistukseen). Mutta aika vaikea sitä oli 'vastaohjaukseksi' mieltää, vaikka se juuri siinä tapahtuu. Leveä stonga, ja pelkkä pyörä kallistuu, niin voiman tarve verrattuna vaikka maantiekaarreajoon, jossa kuski seuraa pyörän mukana, on minimaalinen.
Timo mulle kommentoikin joko tällä palstalla tai puhelimessa (en muista) että vauhdikkaassa ajossa usein tekee ensin vastaheiton ja siitä aloittaa sladin. No pitihän sitäkin kokeilla. Ensin keula hieman mettään päin, ja jarrulla väärin päin luistoon. Siitä sitten perä toiselle puolen ja kaasua. Kivaa. Mutta taas kerran kun tuon sladin suunnan vaihtaa, niin ohjaustangosta siinä väännetään. Ja vastaohjataan. Tosi vaikea sitä on mieltää, kun perä pukkaa rinnalle ja ohjaus osoittaa mihin osoittaa.
Ja sladissahan painopisteen kulkusuunta ja etupyörän kulkusuunta ovat osapuilleen samat ('ohjataan luiston suuntaan'), joten se vastaohjauskaan ei tapahdu pyörän pituusakselin suhteen, vaan painopisteen kulkusuunnan suhteen. Jos ohjausta 'käännetään luiston suuntaan' enemmän kuin sladi vaatii, pyrkii painopiste taittamaan pyörän linkkuun, pyörä kallistuu enemmän, ja perä pyrkii liukumaan alta. Jos ohjausta hieman oikaistaan, etupyörä pakenee enempi sisäkaarteeseen, ja pyörä pyrkii nousemaan kallistuksesta pystyyn. Tässä kohtaa kaasun määrällä säädetään leviääkö sladi ja homma jatkuu kaarteen ajamisena luistossa, vai löysätäänkö hieman, jolloin sladi myös oikenee.
Homman tekee vain kovin hankalaksi se, että sladin leveyttä ja takapyörän pitoa voi säädellä kaasulla. Sladin voi toki myös lopettaa löysäämällä kaasun tai laittamalla kytkimen pohjaan, jolloin pyörä pyrkii ihan varmasti kallistuksesta pystyyn, jopa highsideen asti, mutta hallittua vastaheittoa siitä ei tule ellei ohjaustangosta väännä.
Joku kysyi söhmissä taannoin, kun pyörän ajomekaniikkaa ja ajamisen teoriaa pohdin, jotta nautinko ajamisesta ollenkaan ja osaanko ajaa fiilispohjalta. Mielestäni nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. Aina neuvo 'lisää hanaa' ei toimi, ellei muuten tiedä yhtään mitä tekee. Syy- ja seuraussuhteiden pohtiminen tuo joskus mukanaan kiitettäviä oivalluksia: Näinhän sen olen aina tehnyt, tästäkö se johtuu, nyt osaan tehdä sen tietoisesti.
Silti vahvasti fiilispohjalta ja soraa takavasemmalle suihkuttaen!
-Tero-
Kokeilin mennä kaarteeseen ilman vastaohjausta: Kädet irti tangosta ja kroppaa ulkokurviin (jolloin pyörä hieman kallistuu sisään) ja takajarrua. Kyllähän se perä jonkun hassun sentin liikkuu sivusuunnassa, mutta huolimatta tuosta yrityksestä painaa pyörä ilman vastaohjausta edes hieman kallelleen takajarru lukossakin mopo menee käytännössä suoraan. Kerran kun satuin olemaan kaltevalla kohtaa, perä lähti vähän enemmän sivulle, mutta ei siitä mitään ilman ohjausinputtia tullut.
Sitten heittelin pyörää peräkkäisiin kurveihin (yritin suoraan sladista sladiin) ja havaitsin 'kallistavani' pyörää kantilta toiselle sillai 'härkää sarvista' -tyylillä. Yläkroppa oli pystyssä, ja pyörä vaan kallistui kaarteesta toiseen. Tietoisesti en muka vastaohjannut, mutta kun en maasta tahi seinästäkään tuohon tukea ottanut, niin siinä nyt vaan mopon kulkiessa eteenpäin tulee vastaohjaus tehtyä, eli ajettua se eturengas sinne painopisteen alle ja ohikin (kallistuksen oikaisu ja jatko uuteen kallistukseen). Mutta aika vaikea sitä oli 'vastaohjaukseksi' mieltää, vaikka se juuri siinä tapahtuu. Leveä stonga, ja pelkkä pyörä kallistuu, niin voiman tarve verrattuna vaikka maantiekaarreajoon, jossa kuski seuraa pyörän mukana, on minimaalinen.
Timo mulle kommentoikin joko tällä palstalla tai puhelimessa (en muista) että vauhdikkaassa ajossa usein tekee ensin vastaheiton ja siitä aloittaa sladin. No pitihän sitäkin kokeilla. Ensin keula hieman mettään päin, ja jarrulla väärin päin luistoon. Siitä sitten perä toiselle puolen ja kaasua. Kivaa. Mutta taas kerran kun tuon sladin suunnan vaihtaa, niin ohjaustangosta siinä väännetään. Ja vastaohjataan. Tosi vaikea sitä on mieltää, kun perä pukkaa rinnalle ja ohjaus osoittaa mihin osoittaa.
Ja sladissahan painopisteen kulkusuunta ja etupyörän kulkusuunta ovat osapuilleen samat ('ohjataan luiston suuntaan'), joten se vastaohjauskaan ei tapahdu pyörän pituusakselin suhteen, vaan painopisteen kulkusuunnan suhteen. Jos ohjausta 'käännetään luiston suuntaan' enemmän kuin sladi vaatii, pyrkii painopiste taittamaan pyörän linkkuun, pyörä kallistuu enemmän, ja perä pyrkii liukumaan alta. Jos ohjausta hieman oikaistaan, etupyörä pakenee enempi sisäkaarteeseen, ja pyörä pyrkii nousemaan kallistuksesta pystyyn. Tässä kohtaa kaasun määrällä säädetään leviääkö sladi ja homma jatkuu kaarteen ajamisena luistossa, vai löysätäänkö hieman, jolloin sladi myös oikenee.
Homman tekee vain kovin hankalaksi se, että sladin leveyttä ja takapyörän pitoa voi säädellä kaasulla. Sladin voi toki myös lopettaa löysäämällä kaasun tai laittamalla kytkimen pohjaan, jolloin pyörä pyrkii ihan varmasti kallistuksesta pystyyn, jopa highsideen asti, mutta hallittua vastaheittoa siitä ei tule ellei ohjaustangosta väännä.
Joku kysyi söhmissä taannoin, kun pyörän ajomekaniikkaa ja ajamisen teoriaa pohdin, jotta nautinko ajamisesta ollenkaan ja osaanko ajaa fiilispohjalta. Mielestäni nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. Aina neuvo 'lisää hanaa' ei toimi, ellei muuten tiedä yhtään mitä tekee. Syy- ja seuraussuhteiden pohtiminen tuo joskus mukanaan kiitettäviä oivalluksia: Näinhän sen olen aina tehnyt, tästäkö se johtuu, nyt osaan tehdä sen tietoisesti.
Silti vahvasti fiilispohjalta ja soraa takavasemmalle suihkuttaen!
-Tero-
No huh, mä oon näköjään ihan noviisi tässä sorapyöräilyssä.TomiKoo kirjoitti: Jossain vaiheessa käännän tangosta etupyörää kulkemaan sisäkurvin suuntaan; siis kuin nostaisin pyörän pystyyn, mutta samalla kaasua avaten. Tällöin "ideaalitilanteessa" pyörä ei nousekaan pystyyn, vaan jatkaa matkaa samalla kallistuskulmalla. Samalla perä lähtee sivulle jonka jälkeen tangon asennolla ja kaasun määrällä pyrin pitämään pyörän stabiilissa tilassa, sladissa.
Tomi
Mun sladit on yleensä vaan kurvista ulos kiihdyttelya, mutta on sekin hauskaa.
Pitää kokeilla noita teidän juttuja.
Asvaltilla toi vastaohjaus on tosi mainio, radalla sen kokee parhaiten. Pyörä kääntyy tosi nopeasti just minne haluaa. Noi kyykyt jää kurveissa jalkoihin. Yksi syy on varmaan Adventuren mainitsema leveä stonga, siitä on hyvä vääntää.
Pekka
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Minusta tälläinen pohdiskelu on hyvästä ajotaidon kehittymisen kannalta.
Itse olen ainakin huomannut että jos vaan ajaa niin helposti ajaa aina samalla tavalla. Kun on ruvennut ajaessa funtsaamaan että mitä tässä oikein tulee tehtyä niin automaattisesti alkaa kokeilemaan "mitä jos teenkin näin" jne.
Sillä tavalla olen löytänyt uusia puolia ajamisesta ja ainakin tunne pyörän hallinnasta on parantunut.
Sitä sitten tiedä onko myös oikeasti näin käynyt?!
Itse olen ainakin huomannut että jos vaan ajaa niin helposti ajaa aina samalla tavalla. Kun on ruvennut ajaessa funtsaamaan että mitä tässä oikein tulee tehtyä niin automaattisesti alkaa kokeilemaan "mitä jos teenkin näin" jne.
Sillä tavalla olen löytänyt uusia puolia ajamisesta ja ainakin tunne pyörän hallinnasta on parantunut.
Sitä sitten tiedä onko myös oikeasti näin käynyt?!
Joo toi vastaohjauksen harjoittelu on tosi hyvä juttu. Teen sitä aina reissussakin väistelemällä kaikenlaisia asfalttipaikkauksia yms.antti-a kirjoitti:Minusta tälläinen pohdiskelu on hyvästä ajotaidon kehittymisen kannalta.
Hyvää harjoitusta.
No noi soratievastaohjaukset on vielä perusteellisemman harjoituksen aiheena.
Pekka
Omat empiiriset kokemukseni kyllä puoltavat Pekan havaintoja. Ajoin KTM640LC4:lla Ahvenistolla kovempaa kuin 1002cc Yamahan kyykyllä.Tase kirjoitti:Pekkavee kirjoitti: ...
Noi kyykyt jää kurveissa jalkoihin.
...
Kyllä se on niin että kyykkypyörä on radalla nopeampi kuin enduro. Eiköhän se kyykkypyörän malli ole vuosien varrella nimenomaan hioutunut rata-ajoa varten. Sinä olet vaan Pekka Bemusi kanssa parempi kuski kuin ne kyykyillä ajavat.
Ahvenistolla varmaan niin onkin ja itsellänikin on samanlaisia havaintoja, tosin en ole siellä katupyörällä ajanut, mutta esimerkiksi Motoparkissa on varmasti toinen ääni kellossa. Samoin useimmilla mukavilla ns. maaseutu-gp-pätkillä.Veijo kirjoitti:Omat empiiriset kokemukseni kyllä puoltavat Pekan havaintoja. Ajoin KTM640LC4:lla Ahvenistolla kovempaa kuin 1002cc Yamahan kyykyllä.Tase kirjoitti:Pekkavee kirjoitti: ...
Noi kyykyt jää kurveissa jalkoihin.
...
Kyllä se on niin että kyykkypyörä on radalla nopeampi kuin enduro. Eiköhän se kyykkypyörän malli ole vuosien varrella nimenomaan hioutunut rata-ajoa varten. Sinä olet vaan Pekka Bemusi kanssa parempi kuski kuin ne kyykyillä ajavat.
Ja ahvenistollakin kannattaa käydä tekemässä havaintoja nopeimmassa ryhmässä, sieltä varmasti löytyy useitakin kuskeja, jotka katulaillisella kyykyllä jättävät enskat ja smotot sekä kurveissa että suorilla.
Jotkut vaan ajaa. Ne jotka ei osaa ajaa, ne alkaa analysoimaan sitä, miksi jotkut vaan menee kovempaa. Pelkästä kaasukäden asennosta se ei ole kiinni.Seppo Honkanen kirjoitti:Mitenköhän mä olen oppinut ajamaan, kun en ole koskaan 24 vuoden aikana pysähtynyt analysoimaan ajotekniikkaa?Ai niin, mut enhän mä oikeasti osaakaan ajaa
![]()
T. Sepi
Itse kun koulutan Motoristi Survival -kursseilla, niin se nyt vaan ei riitä oppilaille, että sanoo jotta kun hirvittää, niin lisää hanaa. Tuota mopetin kulkemista pitää miettiä oikein urakalla jotta sitten, kun joku tekee kaikki hommat totaalisen väärin, osaa heti sanoa mikä on vikana.
Joskus meiltä on toivottu sorakursseja ja endurokursseja jne. Siitä oikeastaan on alkanut se, että tuota soralla ajamistakin purkaa vähän osiin, ja miettii missä määrin katuajon teoria siellä puree.
Itteä on ainakin v*tuttanut kurapyöräilyn alkuaikoina kun ainoa ohje, mitä sai oli 'lisää hanaa'. Muutama pikku vinkki matkan varrella olisi helpottanut tuota hommaan sisään pääsyä paljon.
Se on muuten hassua. Kun näitä juttuja analysoi, niin kovin on yleinen vastaus tuo: "kas kun en ole tuotakaan tiennyt, mutta mä en kai osaakaan ajaa"... Ihan niinkuin siinä olisi jotain väärää, että näitä asioita koittaa purkaa teoriaksi. Totta kai sitä voi oppia monia asioita tietämättä niiden teoriasta mitään kun vaan aikansa yrittää ja erehtyy ja taas yrittää. Muita matkimalla ja seuraamalla ja itse oivaltamalla hyvällä perstuntumalla niitä taitoja myös karttuu. Kun aikanaan vastaohjauksesta alettiin puhua, senaikaiset huippu-RR-kuskit eivät tienneet asiasta mitään. Nämä vain ajoivat. Kun sitten saivat tietää vastaohjauksesta, piti oikein ajaa muutama kierros ja todeta, että niinhän se taitaa mennäkin. Tänäkin päivänä on varmaan RR-huipulla kuskeja jotka tuskin ovat kuulleet vastaohjauksesta.
Nykyään radalla ajaminen on 'muotia'. Miltähän MP-tuen tms. ratavuorot tuolla näyttäisi, jos kukaan ei olisi kertonut vastaohjauksesta ja siellä olisi oikeiden pelimiesten seassa näitä mattimeikäläisiä vääntämässä? Veikkaanpa, että vauhdit olisi murto-osa nykyisestä ja yllättäviä kaarteesta suistumisia tapahtuisi paljon nykyistä enemmän.
Yleisin moottoripyörän yksittäisonnettomuus on kaarteessa suistuminen. Poliisi toteaa, että kaarteeseen tultiin liian kovaa, mutta MP-kouluttaja sanoo, että ei osattu ohjata pyörää. Kun on kysynyt kaarteessa ulos ajaneelta motoristilta, että kai kanttasi ensin varat maahan, ennen kuin luovutti, niin yhtään en ole kuullut että näin olisi tehty. Stongaa väännetään kurvin suuntaan ja buaaaaa painetaan leveäksi että metsät raikaa. 30 vuotta on pysytty tiellä, ja nyt ei. Tuurilla ne laivatkin seilaa, sanotaan.
Sorry vuodatus, mutta kohta parikymmentä vuotta motoristeja kouluttaneena ei vaan aina jaksa nauraa näille sutkauksille, joita kuulee kursseilla ja netissä, kun ajamisen ja ohjaamisen teoriaa ihmisten aikana ääneen pohtii:
-mitenhän minä olen pysynyt pystyssä, kun en ole tuotakaan tiennyt
-onneksi aloittaessani en tiennyt miten vaikeata tuo on. En olisi varmaan koskaan aloittanutkaan
-eihän tästä uskalla enää mopon sarviin tarttuakaan, Jos sitä vaikka ensimmäisessä kadunkulmassa kääntääkin ihan väärään suuntaan
Sitten tuo Sepon kommentti tuolla ylhäällä. Jos siinä ei ole vuosia, niin vähintään 200 000 kilometriä. Ja Seppo, älä ota tätä henkilökohtaisesti. Mulla on varmaan huono päivä. Yks sladi meinas mennä leveeksi tai jotain.
Olen minäkin monesti pohtinut, miten sitä on pysynyt pystyssä ennen kun on näistä asioita mitään tiennyt. Lisääkö tieto tuskaa, se on kunkin oma asia pohtia. Nämäkin jutut voi jättää lukematta. Otsikossa on kerrottu mistä on kyse.
-Tero-
Ajamisen täytyy tulla selkärangasta jotta homma toimii sujuvasti.
Mutta kun olen huomannut että jokin asia ei suju niin hyvin kuin haluaisi niin alkaa miettimään että mitä tässä oikein tekee.
Seuraavaksi kokeillaan erilaisia lähestymistapoja ajatuksen kanssa, kun hyvä löytyy niin sitä sitten harjoitellaan tarpeeksi monta kertaa ajatuksen kanssa ja yhtäkkiä sitä ei tarvitsekaan enää ajatella.
Ajatukseni on tässä se, että ajotavan muuttaminen lienee nopeinta silloin kun se tehdään ajatuksen kanssa.
(tuntuu toimivan monessa muussakin asiassa)
Mutta kun olen huomannut että jokin asia ei suju niin hyvin kuin haluaisi niin alkaa miettimään että mitä tässä oikein tekee.
Seuraavaksi kokeillaan erilaisia lähestymistapoja ajatuksen kanssa, kun hyvä löytyy niin sitä sitten harjoitellaan tarpeeksi monta kertaa ajatuksen kanssa ja yhtäkkiä sitä ei tarvitsekaan enää ajatella.
Ajatukseni on tässä se, että ajotavan muuttaminen lienee nopeinta silloin kun se tehdään ajatuksen kanssa.
(tuntuu toimivan monessa muussakin asiassa)
Höh, tämähän ny vasta juttu on.
Kyllä ehdottomasti ajamista kuten kaikkea muutakin voi analysoida vaikka maailman tappiin asti. Kun sen tekee näin foorumimuotoisesti että jokainen halukas saa sitä lukea mutta kenenkään ei o pakko, niin en oikeen ymmärrä dilemmaa.
Sitäpaitti, olen aina pitänyt itseäni kovin keskinkertaisena joskin varovaisena mopokuskina ja tämmöset ohjeet on mulle ainakin tosi jees.
Kloppikumeja odotellessa... tehkääs joku opetusvideo asiasta
Mikko
Kyllä ehdottomasti ajamista kuten kaikkea muutakin voi analysoida vaikka maailman tappiin asti. Kun sen tekee näin foorumimuotoisesti että jokainen halukas saa sitä lukea mutta kenenkään ei o pakko, niin en oikeen ymmärrä dilemmaa.
Sitäpaitti, olen aina pitänyt itseäni kovin keskinkertaisena joskin varovaisena mopokuskina ja tämmöset ohjeet on mulle ainakin tosi jees.
Kloppikumeja odotellessa... tehkääs joku opetusvideo asiasta
Mikko
Morjens,
vastaohjaus ei mee mulle kalloon mitä se oikein on ja mitä se tarkoittaa.
Minä jos käännän oikealle menen sinne. Jos pystystä käännä oikealla, ja koitan mennä vasemmalle,
pettää eturengas ja kaadun rähmälleni vasempaan asvalttiin....
Joskus kun tavataan niin koitan kysyä mallia, ja neuvoa.
Ja tämä asia on tosi, eikä mitään nakkailua.
Minä jos käännän oikealle menen sinne. Jos pystystä käännä oikealla, ja koitan mennä vasemmalle,
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Tämä on ihan lukemisen arvoinen paketti. Pääsee ainakin termistöstä selville.
http://www.motoristisurvival.fi/Ajo_Hanskassa/
http://www.motoristisurvival.fi/Ajo_Hanskassa/
Hyvä kun osaamaton neuvoo toista ... no ehkä siitä tulee ainakin komee kipinäsuihku ja monta kirosanaa
En voi väittää että vastaohjaus tulis selkärangasta mutta koitappa joskus suoralla tiellä perinteisen ohjaamisen sijasta työntää stongaa äkisti vasemmalta tai oikeelta ja huomaa miten pyörä loikkaa eri ajolinjalle.
Kuulemma tekevät jotkut nopeita väistöjäkin, "tönäisemällä" sarvia jompaan kumpaan suuntaan. Itse en kyllä semmoista uskalla mutta auttoi jotenkin ymmärtämään vastaohjausta.
Voi olla että olen ihan hakusessa tässä .. Yks hyvä missä ilmiön näkee kun katsoo on motogp hidastukset kurveissa. Välillä niiden eturengas näyttää ihan muualle kuin sisäkurviin. Eli rossia vaan matkimaan
Mikko
En voi väittää että vastaohjaus tulis selkärangasta mutta koitappa joskus suoralla tiellä perinteisen ohjaamisen sijasta työntää stongaa äkisti vasemmalta tai oikeelta ja huomaa miten pyörä loikkaa eri ajolinjalle.
Kuulemma tekevät jotkut nopeita väistöjäkin, "tönäisemällä" sarvia jompaan kumpaan suuntaan. Itse en kyllä semmoista uskalla mutta auttoi jotenkin ymmärtämään vastaohjausta.
Voi olla että olen ihan hakusessa tässä .. Yks hyvä missä ilmiön näkee kun katsoo on motogp hidastukset kurveissa. Välillä niiden eturengas näyttää ihan muualle kuin sisäkurviin. Eli rossia vaan matkimaan
Mikko
Itsehän sen sanoit. Jos käännät pystystä oikealle, niin kaadut rähmällesi vasemmalle. Mihin suuntaan kannattaa kääntää ohjausta, jos haluaa pyörän kallistuvan nopeasti vasemmalle? Kun käännät auton rattia oikealle, kumpaan suuntaan auton kori kallistuu? Miksi?FinMoto kirjoitti:Morjens,
Mietipä noita.
-Tero-