TomiKoo kirjoitti:Eli, kesäksi tartteis varusteet löytää ja hyvät neuvot kelpais! Millasilla varusteilla te ajelette ja onko jotain, mitä pitää ehdottomasti tietää ja osata välttää?
Takki on Dainesen X-Tech, ainoa valmistaja/malli jossa ostohetkellä oli kovat suojat, ml. koko selän mittainen selkäsuoja vakiona (muihin malleihin sai kyllä lisävarusteena). Ainoa miinuspuoli tuossa on se, että Dainese on Italialainen pulju ja Suomessa ei ole ehjäämöä (joo, olisi ollut tarvetta, mutta saipa sitä suutarikin hieman tilkittyä). Olen malliin tyytyväinen. Numeroa pienempi koko olisi ehkä ollut tosin parempi valinta.
Housut on Rukan jotkut karvalakkimallit, ne kun olivat ainoat joissa oli a) irroitettava vuori, b) Goretex kalvo ja nimenomaan päälikankaassa eikä vuorissa ja c) saatavilla ekstrapitkä mitoitus, joka sekin on tosin vähän siinä ja siinä riittävyyden kanssa. Suojat on sellaiset pehmeät verkkosysteemit, jotka kyllä hieman epäilyttää, tosin eipä lonkkasuojiksi oikein mitään kovia voi laittaakaan ja polviin olen aikeissa hankkia kunnon polvituet/suojat. Toimivat helteellä ja kylmällä, vesi pysyy ulkopuolella ja ehjäämö löytyy Suomesta, jos haluaa korjauttaa tai muokkauttaa istuvuutta paremmaksi. Olen erittäin tyytyväinen.
Hanskat on Yokon lämpimimmät, gorekalvolla myös. Aiemmin oli jokut IXS:n tms. Hipora-kalvolliset, mutta heitin niillä vesilintua kun ne eivät olleet millään säällä hyvät. Olen toistaiseksi käyttänyt noita hellekeleilläkin, vaikka turhan paksut siihen ovatkin, ja eihän niiden hengittävyys silloin tietty tahdo riittää, mutta en ole kokenut sitä isoksi haitaksi koska ne kuivuvat todella nopeasti. Sadekaan ei ole tuntunut tulevan läpi ja teinpä upotus-vesiämpäriin -testinkin onnistuneesti. Olen tyytyväinen.
Työmatkoilla jaloissa on jotkut MP-Asun tms. Goretex kalvolliset pehmosaappaat. Pitävän veden ulkopuolella, mutta eipä niillä juuri muuta virkaa ole (aiemmin käytin niitä muutenkin kunnes Siperia Opetti(tm)). Muutoin käytän Sidi Flexforce SRS crossisaappaita. Sain melkeinpä puoleen hintaan kun olivat jämäyksilöt edelliseltä vuodelta ja muutenkin ko. lafka lopetti Sidin myymisen. Olen erittäin tyytyväinen.
Kypärä oli aiemmin umpikypäräksi kaikin puolin hyvä Shoei XR-800 ja on se edelleenkin tallella, mutta käytän kyllä nykyään yksinomaan Arai Tour X:ää, joka mm. istuu jämptimmin päähäni. Visiirin kiinnitysmekanismi ei ole oikein "industrial-strength" (kyllä se kasassa pysyy, mutta se on vähän hankala ja kuluu varmasti ajan mittaan jonkin verran), mutta muuten ei ole kuin positiivista sanottavaa. Scottin klasit löytyy myös huurukelejä varten.
Aina kun lähden ajamaan kaupungin rajojen ulkopuolelle, käytän ajovarusteiden alla polyprop(yl?)eenikerrastoa. Sitä suuremmalla syyllä, mitä kylmempi tai kuumempi on. Ekan setin ostin MP-messuilta, missä valmistajalla on aina ollut myyntikoju, ja toisen suoraan samaisen valmistajan tehtaanmyymälästä (Kangasalla, Tampereen kupeessa). Jälkimmäistä vaihtoehtoa kannattaa välttää, jos on kiire. Siinä ei nimittäin paljon sulkemisajat paina kun se hommaa pyörittävä täti esittelee tehtaan ja kaikki asustemallit ja niiden tekemistä ja juttelee perheen kesälomareissut, myyntireissut ja miljoona muuta asiaa

Olen ko. puljun tuotteisiin erittäin tyytyväinen, tosin varmasti vastaavat Rukan yms. tuotokset ovat ihan yhtä hyviä (ja luultavasti kalliimpia).
Korvatulppina on Kuulonhuoltoliitossa muotoon valetut tulpat. Hinta lakkauksen kanssa muistaakseni n. 30EUR, ehkä muutaman euron päälle.
Polvituet/suojat ja ehkäpä crossihaarniskakin pitäisi koittaa hommata ensi kesäksi.
Itse tykästyin Arain valikoimasta löytyvään Tour X malliin. Olis niinku krossipotta, umpikypärä ja niiden yhdistelmä samassa paketissa. Hinta vaan pompsahtaa vahjaaseen viiteen sataan...
Maksoin omastani muistaakseni 400EUR, korkeintaan pari kymppiä päälle. KX-Center on ainakin viime vuosina myynyt keväällä edellisen vuoden yksilöitä tuntuvilla alennuksilla. Ja silloin kun minä ostin omani, ovh oli jotain aika kosmista, luokkaa 650EUR tms. mustasta mallista. Nykyään näemmä 490EUR, joten luulisi edellisen vuoden mallin irtoavan ainakin 400EUR:oon, mieluummin lähempänä 300EUR.