BMW F650 kulutus

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Taas täytyy kysellä kun ei tiedä. Jäi taannoin käsiin tuollainen -00 F650 kaasutinmallin (2x33mm Mikuni) ja vaikuttaa ainakin tuohon Domiini verrattuna aika isoruokaiselta. Kulutus on siinä 5,3 - 5,6 L/100km kun Domi kulkee lähes litraa vähemmällä. Onko kulutuslukemat bemarille normaalit vai meneekö soppaa liikaa? Jotenkin tuntuu että eurooppalaiset valmistajat eivät osaa / viitsi tehdä yhtä taloudellisia moottoreita kuin japanilaiset, kuinka on?
Viimeksi muokannut Patukka, Su Loka 18, 2015 9:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Larsanjus
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Ite en oo tuolla pegasolla ikinä päässyt alle kuuden litran kulutukseen. Tosin käy aika rikkaalla pöläyttelystä päätellen.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Itselleni vastaten, nopeasti ovat neulaputket kuluneet väljiksi. Karvan yli 30 000 ajettu pyörä, kulutus lähempänä kuutta kuin viittä litraa, mikä on - tieajossa - ehdottomasti liikaa tuon kokoiselle moottorille. No, nyt on tehty seuraavaa, polttoaineen pinnan korkeus tarkasti kohdalleen, vasemassa kaasuttimessa oli noin 1,5mm liian korkealla, ja neuloja pykälä alemmas. Tulos, moottori kiertää selvästi herkemmin ja kulutuksesta hävisi heti reilu puoli litraa eli nyt mennään suunnilleen viidellä litralla tai vähän alle. Täytynee talvitauon aikana hommata täydelliset koraussarjat niin eiköhän kulutus saada suunnilleen neljän ja puolen litran tuntumaan. Siellä sen, ainakin minun mielestäni, pitäisi tuollaisessa pyörässä - maantieajossa - olla.

Domin kaasutinhan oli kanssa sekaisin kuin seinäkello ja loppuun kulunut silloin kun pyörän ostin ja kulutus oli reilusti yli viiden litran, nyt se kuluttaa suunnilleen 4,6 L/100km. Otanta suunnilleen 10tkm. Ja huippunopeutta tuli reilu kymmenen kilometriä lisää.

Mutta tosiaan kiinnostaisi mitä nuo kaasutinäffät muilla kuluttavat että saisi jonkinlaista perspektiiviä asiaan, kyse on siis maantieajosta sekä soralla että asfaltilla. Ei metsässä rymyämisestä.
Avatar
jolami
Viestit: 455
Liittynyt: Ke Touko 14, 2008 12:55 pm
Pyörä: F650ST
Paikkakunta: Siuntio

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja jolami »

Mulla -97 F vie nätisti alle satasta maantiellä ajellessa (elikkä aika harvoin) noin 5,4.

Kaasarina suoraveto FCR 41, lambdalla kun mittailee niin rikkaalla on melkein koko alueella.
Saisi varmaan tarkemmalla säädöllä tikisteltyä sinne vitosen kantturoihin, mutta kun tuntuu pelaavan kohtuu hyvin niin odotellaan sitä pihistelyinnostusta vielä.
All go, no show !
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Päivitetäänpä tätäkin juttua, sellaisen asian vielä tein että purin ryyppyluistin ja vaihdoin sen kiinnitysmutterin uuteen. Edelliseltä omistajalta oli mutteri katkennut kierteen juuresta ja hän oli liimannut sen tippaliimalla kasaan. Oli kuitenkin tilannut uuden mutteri muttei ollut laittanut sitä paikoileen. No, avattuani vanhan mutterin ja vetäessäni luistia paikoiltaan putosivat ryypyn osat irtonaisina moottorin päälle, ei tainnut olla vaijeri kunnolla asettunut luistissa olevaan koloon. Uusi mutteri paikoilleen ja kasaus. Mitään varmuutta oliko hommalla mitään tekemistä reilun kulutuksen kanssa ei ole.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä että tähän asti tehtyjen toimenpiteiden yhteisvaikutus on ollut varsin positiivinen, viimeisen viidensadan kilometrin keskikulutus on ollut 4,64 L/100km. Toisin sanoen alkutilanteeseen nähden on kulutuksesta hävinnyt toista litraa per sata kilometriä mikä on prosenteissa paljon. Ja tämä hyvin pienillä muutoksilla ja lisäksi moottori vetää tasaisemmin koko kierroslukualueella. Näin lyhyestä otannasta ei titenkään voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä mutta suunta on hyvä ja jos keskikulutus alkaa pysymään noissa lukemissa on se täysin hyväksyttävää.
teppogarde
Viestit: 323
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Pyörä: DL 650 V-Strom
Paikkakunta: Valkeala

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

Kiinnostava aihe, isäukon Fundurolla ei tahdo alta kympin päästä... (maantieajossa 80-100 marssivauhdilla) Suuresti ihmetyttää korjaamoiden suhtautuminen asiaan, kun eivät ota uskoakseen että jotain vikaa olisi vaan väittävät, että "ihan normaalia, sen se nyt vaan kuluttaa".

Mistähän tuohon löytyisi korjaussarja? Neulat on todennäkösesti aivan loppu kun jotain alumiiniseosta ovat. Suuttimet, kalvot ja o-renkaat olisi hyvä pistää uusiksi kanssa.
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

teppogarde kirjoitti:Kiinnostava aihe, isäukon Fundurolla ei tahdo alta kympin päästä... (maantieajossa 80-100 marssivauhdilla) Suuresti ihmetyttää korjaamoiden suhtautuminen asiaan, kun eivät ota uskoakseen että jotain vikaa olisi vaan väittävät, että "ihan normaalia, sen se nyt vaan kuluttaa".

Mistähän tuohon löytyisi korjaussarja? Neulat on todennäkösesti aivan loppu kun jotain alumiiniseosta ovat. Suuttimet, kalvot ja o-renkaat olisi hyvä pistää uusiksi kanssa.

Esim täältä: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 3&_sacat=0.

Ja ei pidä kuluttaa, 4,5 -5,5 on vaihteluväli jossa, maltillisella ajolla, vähintään pitäisi pysyä. Tiputa neuloja alkuun pykälä tai jopa kaksi ( jälkimmäinen ameriikan miesten neuvoja). Helppo homma, ei tarvitse kaasuttimia irroitella, satula pois ja tankin kuorien ruuvit irti. Sen jälkeen tankin takakiinnitys pois ja jokin tuki väliin että tankin takapää pysyy noin 10cm ylhäällä. Seuraavaksi tankin takakiinnike irti ja tämän jälkeen mahtuu kaasuttimien kannet avaamaan ja nostamaan kalvot ja luistit pois.

Polttoainepinnan korkeuden voi tarkastaa irroittamatta kaasuttimia tällä konstilla: http://www.apriliaforum.com/forums/show ... Info/page2
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Patukka kirjoitti:Päivitetäänpä tätäkin juttua, sellaisen asian vielä tein että purin ryyppyluistin ja vaihdoin sen kiinnitysmutterin uuteen. Edelliseltä omistajalta oli mutteri katkennut kierteen juuresta ja hän oli liimannut sen tippaliimalla kasaan. Oli kuitenkin tilannut uuden mutteri muttei ollut laittanut sitä paikoileen. No, avattuani vanhan mutterin ja vetäessäni luistia paikoiltaan putosivat ryypyn osat irtonaisina moottorin päälle, ei tainnut olla vaijeri kunnolla asettunut luistissa olevaan koloon. Uusi mutteri paikoilleen ja kasaus. Mitään varmuutta oliko hommalla mitään tekemistä reilun kulutuksen kanssa ei ole.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä että tähän asti tehtyjen toimenpiteiden yhteisvaikutus on ollut varsin positiivinen, viimeisen viidensadan kilometrin keskikulutus on ollut 4,64 L/100km. Toisin sanoen alkutilanteeseen nähden on kulutuksesta hävinnyt toista litraa per sata kilometriä mikä on prosenteissa paljon. Ja tämä hyvin pienillä muutoksilla ja lisäksi moottori vetää tasaisemmin koko kierroslukualueella. Näin lyhyestä otannasta ei titenkään voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä mutta suunta on hyvä ja jos keskikulutus alkaa pysymään noissa lukemissa on se täysin hyväksyttävää.
Pientä päivitystä tähänkin asiaan, loppuvuoden kulutus oli 4,7 l / 100km. Otanta tosin ei ole kuin aivan hiukan yli 100 km mutta kertoo että oikeaan suuntaan ollaan menossa. Nyt ei moottoriin tehdä mitään muutoksia ennenkuin saadaan otantaan vähintään parituhatta kilometriä lisää.
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Mulla dakar vei rauhallisessa ajossani vähän yli neljä litraa.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Lakupilotti kirjoitti:Mulla dakar vei rauhallisessa ajossani vähän yli neljä litraa.
Eikös tuo ole jo ruiskupeli joiden polttoainetalous on kaasutinmalleja parempi. No, tavoite on että tuon minulla olevan keskikulutus asettuisi tuohon 4,4 - 4,7 l / 100km tuntumaan. Tässä minun tapauksessani tuo kulutuslukema - joka ei ole kilometrikorjattu - on aavistuksen todellista suurempi koska matkamittarin virhe on noin -1%. Matkamittari näyttää siis kilometrejä hiukan vähemmän kuin niitä todellisuudessa kertyy. Tämä on mitattu vertailemalla GPS:n tripin lukemaa matkamittariin.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Patukka kirjoitti:
Patukka kirjoitti:Päivitetäänpä tätäkin juttua, sellaisen asian vielä tein että purin ryyppyluistin ja vaihdoin sen kiinnitysmutterin uuteen. Edelliseltä omistajalta oli mutteri katkennut kierteen juuresta ja hän oli liimannut sen tippaliimalla kasaan. Oli kuitenkin tilannut uuden mutteri muttei ollut laittanut sitä paikoileen. No, avattuani vanhan mutterin ja vetäessäni luistia paikoiltaan putosivat ryypyn osat irtonaisina moottorin päälle, ei tainnut olla vaijeri kunnolla asettunut luistissa olevaan koloon. Uusi mutteri paikoilleen ja kasaus. Mitään varmuutta oliko hommalla mitään tekemistä reilun kulutuksen kanssa ei ole.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä että tähän asti tehtyjen toimenpiteiden yhteisvaikutus on ollut varsin positiivinen, viimeisen viidensadan kilometrin keskikulutus on ollut 4,64 L/100km. Toisin sanoen alkutilanteeseen nähden on kulutuksesta hävinnyt toista litraa per sata kilometriä mikä on prosenteissa paljon. Ja tämä hyvin pienillä muutoksilla ja lisäksi moottori vetää tasaisemmin koko kierroslukualueella. Näin lyhyestä otannasta ei titenkään voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä mutta suunta on hyvä ja jos keskikulutus alkaa pysymään noissa lukemissa on se täysin hyväksyttävää.
Pientä päivitystä tähänkin asiaan, loppuvuoden kulutus oli 4,7 l / 100km. Otanta tosin ei ole kuin aivan hiukan yli 100 km mutta kertoo että oikeaan suuntaan ollaan menossa. Nyt ei moottoriin tehdä mitään muutoksia ennenkuin saadaan otantaan vähintään parituhatta kilometriä lisää.

Pientä, luultavasti viimeistä päivitystä tähänkin.

Tuossa suunnillen kuukausi sitten kasuttimet alkoivat tulvimaan polttoainetta ilmanputsarikoteloon. Siinähän ei auttanut muu kuin varhentaa ensi talvelle aiottua kaasuttimien täyshuoltoa. Siis kaasuttimet irti pyörästä ja atomeiksi, tulvimisen syy oli, luultavasti, kohon neulaventiilin pesän o-rengas joka oli kovettunut kuten kaikki muutkin kaasuttimissa olleet kumiosat, kohojen neulaventtiilit näyttivät ehjiltä.

Saksasta tilasin Keysterin K-1345BK korjaussarjat, 2 kpl yhteensä noin 84,00 euroa, sistältävät kaikki suuttimet, neulat, neulaputket ja kumiosat. Niitä odotellessa kaasuttimen osille perusteellinen ultraäänipesu jonka jälkeen osien tarkastus. Läpät, luistit ja luistien ohjaimet olivat virheetömässä kunnossa.
Sitten ei muuta kuin kasaus uusilla osilla ja säätö tehdassäätöihin.

Lopputulema oli että moottori ei ole käynnistynyt yhtä helposti ja käynyt hyvin koskaan minulla ollessaan, veto ja kaasuun vastaavuus parani. Polttoaineen kulutuskin väheni entisestään hieman ja on nyt ollut tasaisesti 4,4 - 4,5 l/100km, välillä reippaanlaisessakin ajossa. Tämä noin tuhannen kilometrin otannalla ja kilometrikorjattuna. Tästä voinee päätellä että kunnossa olevan moottorin kulutus, tieajossa, pitäisi olla tuota luokkaa.

Eli ei paha, alkutilanteeseen nähden kulutus väheni noin 1 l/100 km, ehkä vähän ylikin. Lisäbonuksena moottorin käytös muuttui miellyttävämmäksi....
teppogarde
Viestit: 323
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Pyörä: DL 650 V-Strom
Paikkakunta: Valkeala

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

Ukon F:ään tehty kaasariremontti onnistui hyvin ja kulutuskin tippui viiden litran kieppeille. Neuloja pitänee vielä pykälällä laskea. Paukahti pahus, vaan uusi ongelma, nyt se rohjake keittää akkua kuivaksi eikä oikein käykkään kunnolla. (Jännitteensäädin tilattu...) Olikohan kenelläkään kokemusta, kyrvähtääkö ylijännitteen takia muutakin, kuin akku? :roll:

Sellainen huomio, että käynti muuttuu selvästi, kun valot laittaa päälle, ilman ei tahdo ottaa kierroksia. Samoin muut sähkölaitteet (vilkut, jarruvalo) muuttavat käyntiä; mitä suurempi sähkönkulutus, sitä paremmin käy.
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: BMW F650 kulutus

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Patukka kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
Patukka kirjoitti:Päivitetäänpä tätäkin juttua, sellaisen asian vielä tein että purin ryyppyluistin ja vaihdoin sen kiinnitysmutterin uuteen. Edelliseltä omistajalta oli mutteri katkennut kierteen juuresta ja hän oli liimannut sen tippaliimalla kasaan. Oli kuitenkin tilannut uuden mutteri muttei ollut laittanut sitä paikoileen. No, avattuani vanhan mutterin ja vetäessäni luistia paikoiltaan putosivat ryypyn osat irtonaisina moottorin päälle, ei tainnut olla vaijeri kunnolla asettunut luistissa olevaan koloon. Uusi mutteri paikoilleen ja kasaus. Mitään varmuutta oliko hommalla mitään tekemistä reilun kulutuksen kanssa ei ole.
Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä että tähän asti tehtyjen toimenpiteiden yhteisvaikutus on ollut varsin positiivinen, viimeisen viidensadan kilometrin keskikulutus on ollut 4,64 L/100km. Toisin sanoen alkutilanteeseen nähden on kulutuksesta hävinnyt toista litraa per sata kilometriä mikä on prosenteissa paljon. Ja tämä hyvin pienillä muutoksilla ja lisäksi moottori vetää tasaisemmin koko kierroslukualueella. Näin lyhyestä otannasta ei titenkään voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä mutta suunta on hyvä ja jos keskikulutus alkaa pysymään noissa lukemissa on se täysin hyväksyttävää.
Pientä päivitystä tähänkin asiaan, loppuvuoden kulutus oli 4,7 l / 100km. Otanta tosin ei ole kuin aivan hiukan yli 100 km mutta kertoo että oikeaan suuntaan ollaan menossa. Nyt ei moottoriin tehdä mitään muutoksia ennenkuin saadaan otantaan vähintään parituhatta kilometriä lisää.

Pientä, luultavasti viimeistä päivitystä tähänkin.

Tuossa suunnillen kuukausi sitten kasuttimet alkoivat tulvimaan polttoainetta ilmanputsarikoteloon. Siinähän ei auttanut muu kuin varhentaa ensi talvelle aiottua kaasuttimien täyshuoltoa. Siis kaasuttimet irti pyörästä ja atomeiksi, tulvimisen syy oli, luultavasti, kohon neulaventiilin pesän o-rengas joka oli kovettunut kuten kaikki muutkin kaasuttimissa olleet kumiosat, kohojen neulaventtiilit näyttivät ehjiltä.

Saksasta tilasin Keysterin K-1345BK korjaussarjat, 2 kpl yhteensä noin 84,00 euroa, sistältävät kaikki suuttimet, neulat, neulaputket ja kumiosat. Niitä odotellessa kaasuttimen osille perusteellinen ultraäänipesu jonka jälkeen osien tarkastus. Läpät, luistit ja luistien ohjaimet olivat virheetömässä kunnossa.
Sitten ei muuta kuin kasaus uusilla osilla ja säätö tehdassäätöihin.

Lopputulema oli että moottori ei ole käynnistynyt yhtä helposti ja käynyt hyvin koskaan minulla ollessaan, veto ja kaasuun vastaavuus parani. Polttoaineen kulutuskin väheni entisestään hieman ja on nyt ollut tasaisesti 4,4 - 4,5 l/100km, välillä reippaanlaisessakin ajossa. Tämä noin tuhannen kilometrin otannalla ja kilometrikorjattuna. Tästä voinee päätellä että kunnossa olevan moottorin kulutus, tieajossa, pitäisi olla tuota luokkaa.

Eli ei paha, alkutilanteeseen nähden kulutus väheni noin 1 l/100 km, ehkä vähän ylikin. Lisäbonuksena moottorin käytös muuttui miellyttävämmäksi....

Pienestä tuntuu olevan kiinni kuinka bensaa kuluu, viime talvena en tehnyt pyörälle mitään muuta kuin säädin venttiilit. Molempien pakoventtiilien välys oli liian pieni, toisessa noin 0,10 ja toisessa 0,05. Imuventtiilit olivat kutakuinkin kohdallaan. Pakopuolen säädin 0,20 eli 0,05 suuremmaksi kuin tehtaan suositus. Syy tähän oli että sopivia säätöpaloja oli valmiiksi hyllyssä eikä tuolla 0,05 heitolla ylöspäin ole minkäänlaista merkitysta moottorin toimintaan. (GS säädetään pako 0,25 -0,30 ja moottori on käytännössä sama) Imupuolen säädin 0,15 mikä on tehtaan ohje.

Lopputulema tästä oli että moottorin käynnistyvyys parani entisestään ja polttoaineen kulutus väheni 2-3 desilitraa sadalla kilometrillä ollen nyt suunnilleen 4,2 - 4,3 l/100km ja tämä kilometrikorjattuna. Samoin alavääntö parani hiukan. Nyt siis ollaan melko lähellä tehtaan antamia kulutuslukemia....
Vastaa Viestiin