Tuontimopot
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Tuontimopot
Tuntuu useamalla olevan kokemusta tuontimopoista, joten heitän kysymyksellä;
Millaisia hankaluuksia voipi olla odotettavissa, jos esim saksanmaalta mopon tuo maahan?
Tuontiin tottunut yritys on luvannut auttaa ( lue rahastaa) pyörän etsinnässä, tullauksessa ym ym.
Onko pyörissä aikuisten oikeesti juurikaan eroa, onko itse uitettu, vai maahantuojen toimesta tänne tuotu?
Meininki olisi etsiä kevään korvilla tonninen varadero.
Millaisia hankaluuksia voipi olla odotettavissa, jos esim saksanmaalta mopon tuo maahan?
Tuontiin tottunut yritys on luvannut auttaa ( lue rahastaa) pyörän etsinnässä, tullauksessa ym ym.
Onko pyörissä aikuisten oikeesti juurikaan eroa, onko itse uitettu, vai maahantuojen toimesta tänne tuotu?
Meininki olisi etsiä kevään korvilla tonninen varadero.
Laavulla nukkuu parhaiten
Joidenkin harvinaisempien mallien kohdalla saattaa tulla ongelmia varaosien saatavuudessa tai että niitä pitää itse metsästää ulkomailta esim. Saksasta ja tietää itse mitä hakee eli osata saksaa jotta pystyy tulkitsemaan ko. kataloogeja jne. Tosin osat oman kokemuksen mukaan erittäin paljon halvempia kuin Suomessa ja toimitus ajat lyhyempiä Saksasta tilattaessa mikäli Suomessa ei löydy hyllystä! Varren kohdalla tuskin tulee tätä ongelmaa mikäli siinä ei ole maakohtaisia eroja tekniikoissa! Oman kokemuksen perusteella oikein hyvä vaihtoehto Suomi-pyörälle!
Kannattaa muuten "kilpailuttaa" noita toimittajia!!!
Kannattaa muuten "kilpailuttaa" noita toimittajia!!!
antti
Jotain tarinaa omasta belgialaisestani ; http://kapsi.fi/~kasarsil/mopo.html . Oli kaiken kaikkiaan niin huono kokemus (paljon johtuu omasta kokemattomuudestani&tietämättömyydestäni), että seuraavaksi pitää hakea kaupan hyllyltä "bränikkä".
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
OFFTOPIC:Karisa kirjoitti:Jotain tarinaa omasta belgialaisestani ; http://kapsi.fi/~kasarsil/mopo.html . Oli kaiken kaikkiaan niin huono kokemus (paljon johtuu omasta kokemattomuudestani&tietämättömyydestäni), että seuraavaksi pitää hakea kaupan hyllyltä "bränikkä".
No niin pyöräkollega. Lukaisin kotisivusi mopohommat ja mieleen tuli pari asiaa, jotka todennäköisesti tiedätkin.
Huoltoja varten pyörästä voi poistaa pelkän penkin ja tankin, työläitä katteita ei ole pakko irroittaa. Tämän minä hoksasin vasta kun tavasin pyörän ohjekirjaa.
Vaihdoit eteen 16 -> 15 piikkisen rattaan. Tarkkaile haarukan päällä olevaa ketjulaaharia, jotkut ovat onnistuneet kuluttamaan sen puhki akseliin saakka. Minä ratkaisin välitysongelman vaihtamalla taakse 42 -> 44 rattaan. "Trialajo" helpottui huomattavasti.
Tase kirjoitti: Huoltoja varten pyörästä voi poistaa pelkän penkin ja tankin, työläitä katteita ei ole pakko irroittaa. Tämän minä hoksasin vasta kun tavasin pyörän ohjekirjaa.
Jep, tuli vain purettua melkein kaikki irtonainen edestä, pakopuolen välyksien säätöön kun ei oikein tuntunut ensi yrittämällä olevan liikaa tilaa. Samalla yrittelin myös kiristellä mittaristoa (on hieman kellellään ja väpäjää aika kovasti).
Mistä pitikin foorumilta kysymäni; Mistä noita laahareita saa, löytyyköhän Stromilta? Jotkut tuntuvat suosittelevan vaihtoa jokaisen ketjuratas-satsin yhteydessä.Tase kirjoitti: Vaihdoit eteen 16 -> 15 piikkisen rattaan. Tarkkaile haarukan päällä olevaa ketjulaaharia, jotkut ovat onnistuneet kuluttamaan sen puhki akseliin saakka. Minä ratkaisin välitysongelman vaihtamalla taakse 42 -> 44 rattaan. "Trialajo" helpottui huomattavasti.
Takaratasta meinasin alunperin isontaa itsekin, mutta sopivaa ei löytynyt. Jouduin tyytymään siis eturattaan pienentämiseen.
Aikamoisia rahareikiähän nuo on. Laaharin lisäksi pitäisi taas vaihtaa öljyt & suodin, tuo GPS ei tunnu omassa motissani kovin hyvin palvelevan.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Minä tilailin viime talvena Oulusta Taisto Hirvoselta kaikenlaisia varaosia Suzukiin. Toimitus oli kohtuu nopea ja hinnat yllättävän edullisia. Tarvikeosa ei ole välttämättä edullisin vaihtoehto, varsinkin kun sen sovitus ei ole välttämättä paras mahdollinen. Hirvosella palvelu oli hyvää, varsinkin kun katsoin netistä varaosanumerot valmiiksi. Myyjältä säästyi tuntikausia aikaa kun ei tarvinnut kuvia pläräillä. Myös hintatasosta saa käsityksen suzukin varaosasivuilta. Eurohinnat olivat samaa luokkaa mitä dollarihinnat eli 10 dollaria -> noin 10 euroa.Karisa kirjoitti: Mistä pitikin foorumilta kysymäni; Mistä noita laahareita saa, löytyyköhän Stromilta? Jotkut tuntuvat suosittelevan vaihtoa jokaisen ketjuratas-satsin yhteydessä.
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
Jotta pysyttäisiin otsikon mukaisessa aiheessa, niin minunkin Suzuki on tuontipyörä. Se on itseasiassa tuotu Ruotsin kautta Suomeen, mistä minä sen sitten ostin viime kesänä. Pyörä on ihan hyvässä kunnossa, vaikka vaikuttaa jostain hapettumista päätelleen sen olleen enimmäkseen ulkona. Taitaa melko suuri osa Suomen moottoripyöristä olla tuontipyöriä, minun mielestä kunto ja hinta ratkaisee, alkuperämaalla ei ole merkitystä. Niin, ja onhan se meidän Bemukin tuontipyörä, se on tuotu 2003 vuonna saksasta.
Yleensä tuontipyörien kilometrimäärät ovat aika alhaisia, mitenkähän lienee todellisten ajomäärien kanssa. Minä kun en tunne tuota keskieurooppalaista ajokulttuuria.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Mitä noita liikkeitä on tullut kierreltyä ja paikallisia jututeltua niin kyllä noi kilometrit pitää suurella varmuudella paikkaansa. Tietenkin poikkeuksia saattaa olla, mutta täällä mp on harrastusväline ja sillä ajellaan yleensä viikonloppuna nätillä ilmalla mamman kanssa (tai sitte yksin.)Tase kirjoitti:Yleensä tuontipyörien kilometrimäärät ovat aika alhaisia, mitenkähän lienee todellisten ajomäärien kanssa. Minä kun en tunne tuota keskieurooppalaista ajokulttuuria.
Osta mieluummin sellainen pyörä joka on jo suomeen tuotu, joko taxfree tai jo rekisterissä oleva. Ei tarvitse luottaa valokuviin (joissa pyörä näyttää yleensä paremmalta kuin luonnossa), eikä välittäjän puheisiin. Saat tutkia ja koeajaa pyörän ennen ostopäätöstä. Ainakin enduropyörät on keskieuroopassa usein myös talvikäytössä, minkä huomaa suolan aiheuttamista hapettumista ja ruosteesta.
Pyöriä tuo maahan esim. www.saksantuonti.com ja www.myllytie.fi
Pyöriä tuo maahan esim. www.saksantuonti.com ja www.myllytie.fi
- gabbernaut
- Viesti:
Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Suolaahan ei tungeta tielle kuin täällä pohjoisnavalla. Saksalais autot ja pyörät on ulkokuoriltaan todella hyvissä kuosissa. (ei suolausta, ei hiekkateitä)PAH kirjoitti:Ainakin enduropyörät on keskieuroopassa usein myös talvikäytössä, minkä huomaa suolan aiheuttamista hapettumista ja ruosteesta.
Kannatan kyllä että ostat pyörän valmiiksi maahantuotuna (kannattaa tutkia menopeli todella tarkasti ettet joudu mahdollisen paskaostoksen seuraavaksi asiakkaaksi.)
- Jukka
- Site Admin
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Viesti:
Edellinen mopo oli saksantuonti ja sillä ei kyllä saksassa oltu koskaan
soralla käyty. Tosi hyvin pelitti, kaikin puolin tyytyväinen.
Hinnassa tosin ei hirveitä eroja taida olla, mutta onpahan valikoimaa.
Osto tapahtui niin että saksassa ramppaava autodiileri kävi
kokeilemassa netistä katsomaani pyörää, soitti mulle ja teki kaupat.
soralla käyty. Tosi hyvin pelitti, kaikin puolin tyytyväinen.
Hinnassa tosin ei hirveitä eroja taida olla, mutta onpahan valikoimaa.
Osto tapahtui niin että saksassa ramppaava autodiileri kävi
kokeilemassa netistä katsomaani pyörää, soitti mulle ja teki kaupat.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Ainaskin viime talvena täällä Stutgartin ja Munchenin puolivälissä suolaa laitettiin tielle niin paljon että porot ois olleet ihmeissään...gabbernaut kirjoitti:Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Suolaahan ei tungeta tielle kuin täällä pohjoisnavalla. Saksalais autot ja pyörät on ulkokuoriltaan todella hyvissä kuosissa. (ei suolausta, ei hiekkateitä)PAH kirjoitti:Ainakin enduropyörät on keskieuroopassa usein myös talvikäytössä, minkä huomaa suolan aiheuttamista hapettumista ja ruosteesta.
Kannatan kyllä että ostat pyörän valmiiksi maahantuotuna (kannattaa tutkia menopeli todella tarkasti ettet joudu mahdollisen paskaostoksen seuraavaksi asiakkaaksi.)
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Mielestäni hinnoissa on aika paljon eroa... Uusissa ja käytetyissä...Jukka kirjoitti:Hinnassa tosin ei hirveitä eroja taida olla, mutta onpahan valikoimaa.
Vertailuksi heittäisin esim tuon mun pyörän, varusteilla joilla sen ostin Suomessa hinta noin 20teur, täällä 12,5teur.
Käytettyjä ollaan parin suomalaisen kaverin kanssa katseltu ja ihmettelevää naureskelua on ollut paikallisille hinnoille ihan liikkeiden hinnoittelussa...
Noista vähistä kilometreista, mulla on useampi työkaveri (saksalaisia) joilla on tallissa 3-5 pyörää, missäs välissä noihin sitten kelataan kilometrejä kun pyörillä ajetaan vain pyhisin nätillä ilmalla oman pikku kylän snagarille...
Etäisyydet täällä on pienet ja hyvin harvat ajelevat pyörällä pitempiä matkoja kun autolla on niin hauska jonottaa staussa...
- Rapakko
- Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Itse tuotin saksasta tohtorini ja erittäin tyytyväinen olen pyörään. Valokuviin ei tosiaan pelkästään kannata liika luottaa, mutta antaa ne kuitenkin aika uskottavan yleiskuvan. Itse katsoin nykyisen pyöräni kuvia ja lisäksi ostaja oli pyörän vieressä kännykkälinja auki ja juteltiin, hän kertoi pienimmätkin naarmut ja epäkohdat jopa niin tarkasti, että saatuani pyörän olin ihmeissäni siitä kuinka hyvä pyörä olikaan, eli mulla kävi tuuri, kun oli ammattitaitoinen ja luotettava ostaja. Paperit ja kaikki tarvittavat hän lähetti mulle aina kirjattuna. Toki mua jännitti, että mitä sieltä tulee, mutta tälläkertaa kaikki meni paremmin kuin hyvin.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Viesti:
Lisähuomautuksena: Ei ole pelkästään legendaa että saksalaiset keräävät aamupalalta kaiken reppuun ja huoltoasemallakin kustaan pihalle jos vessa maksaa...Rapakko kirjoitti:Itse tuotin saksasta tohtorini ja erittäin tyytyväinen olen pyörään. Valokuviin ei tosiaan pelkästään kannata liika luottaa, mutta antaa ne kuitenkin aika uskottavan yleiskuvan. Itse katsoin nykyisen pyöräni kuvia ja lisäksi ostaja oli pyörän vieressä kännykkälinja auki ja juteltiin, hän kertoi pienimmätkin naarmut ja epäkohdat jopa niin tarkasti, että saatuani pyörän olin ihmeissäni siitä kuinka hyvä pyörä olikaan, eli mulla kävi tuuri, kun oli ammattitaitoinen ja luotettava ostaja. Paperit ja kaikki tarvittavat hän lähetti mulle aina kirjattuna. Toki mua jännitti, että mitä sieltä tulee, mutta tälläkertaa kaikki meni paremmin kuin hyvin.
Kuka esim ottaa työreissulle Kiinaan mukaan oluet kotimaasta ja tuo tyhjät pullot takaisin (koska niissä on pantti) ??? Ei kukaan muu kuin säästeliäs saksalainen
Eli siis lyhyesti, saksalaiset on pihejä ja pitävät omaisuudestaan todella tarkasti hyvää huolta.