Aloitteleva kurapyöräilijä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ariel
Pyörä: RE Himalayan

Aloitteleva kurapyöräilijä

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Jotenkin on jo vuosia ollut mielessä moottoripyörän osto ja nyt sitten ostin Tampereelta
käytetyn BMW G 650 GS Sertaon. Kotimatkalla huomasin ettei noin 40v sitten mahdollisesti
osatut ajotaidot ole tallella.
Kyllähän sitä suoraa tietä ajelee, muttta tiedostan että jos joku tilanne tulee, olen vaikeuksissa.

Mistähän löytyisi peruskoulutusta PK-seudulta, pitäisikö mennä autokoulun MP kurssille?
Jos sitä maastossa ajoa opettelisi sitten kun olisi ajamisen perusteet ensin hallusssa.

Samoin luin ajokamppeiden viestiketjuja mutten oikein saanut käsitystä mitä oikein pitäisi
hankkia, mitään ei ole. Ainakin nyt on ajatuksena pysytellä tiellä, myös hiekkateillä.

Juha
jarno78
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125

Re: Aloitteleva kurapyöräilijä

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Kunnon kengät :wink: jos ja kun mopo kaatuu jalan päälle niin se sattuu jos ei oo tukevat rossi kengät jalassa, näitäkin saa köykäsemmästä ihan kisa saappaaseen että ei muuta kuin sovittaan ja onnea vaan uuen uran alottamiseen ja monesti metsä teillä ja hiekka montuilla enemmän tilaa reenata pyörän kans ja rauhassa
Yksinäinen Susi
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Soita mulle. Mulla on yksi ajatus, jota ei viitsi tänne laittaa.
Puh 050 5768 480

Terveisin
Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kylänmies
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Varusteiden hommaaminen ilman minkään sortin kokemusta on todella hankalaa. Ei sitä millään voi tietää mitä kaikkea sitä toivoisi varusteiden ominaisuus listalta löytyvän. Kunnolliset varusteet maksaa aika paljon, eikä ainakaan mun lompakolla niitä hommata kokoajan uusia. Mun vinkki on se, että hommaat alkuun edulliset tai käytetyt ja ajelet niitten kanssa sen aikaa, että tiedät mitä ominaisuuksia kaipaat.

Kengistä voi Sidin Adventureja suositella lähes mihin tahansa käyttöön. Vedenpitävät, todella mukavat jalassa, pystyy kävelemään ja suojaavatkin tarpeen tullen.

Jos sulla on joskus ajotaidot ollut edes jotenkin hallussa, niin kyllä ne sieltä muistuu mieleen ajokilometrien kertyessä. Se on pientä haparointia alkuun vähänkin pidemmän tauon jälkeen. Jonnekin parkkikselle iltasella pyörittelemään toimii varmasti. Yhtään vähättelemättä autokouluja tai vastaavia.
Tirli
Pyörä: Honda XL 700 V Transalp

Viesti Kirjoittaja Tirli »

Mua auttoi kovasti Ajo hanskassa -opas, jonka voi ladata myös netistä. Kävin kyllä keväällä myös Motoristi Survival -kurssin, josta oli todella paljon hyötyä.
Jokke Espoosta
Pyörä: Poljettava

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Tervetuloa vaan joukkoon, olin itse tossa samassa tilanteessa reilu vuosi sitten.

Itse olen haalinut ajokamoja kutakuinkin seuraavasti:
-Käytetty kalvollinen ajoasu 70€
-Bilteman crossikypärä uutena 79€
-Ajohanskat Hanxin alelaarista 20€
-Bilteman kaksinivelise polvisuojat uutena 29€
-Käytetyt crossisaappaat tältä foorumilta 30€ (tai jotain, en ole ihan varma)
-Käytetty Bilteman suojapaita tältä foorumilta 30€
-Bilteman suojakalsarit uutena 30€
-Motonetin poistolaarista ajolasit olisko ollut 30€
-EVS niskasuoja uutena, nyt en kyllä muista hintaa, olisko ollut neljäkymppiä.
-Tieteen Kuvalehden tilaajalahjana sai hyvän vettähylkivän softshell-takin, jota pidän suojien päällä. Tilasin XL että mahtuu suojat alle.
-Vanhat tuulihousut menee hyvin alaruumissa suojien päälle.

Noista muut paitsi ensin mainittu ajoasu on lähes aina päällä kun mopon selkään kömpii.

Kun on kelvollinen kypärä ja kelvolliset kengät, niin ollaan jo pitkällä. Suojapaita olisi varmaan seuraavaksi tärkein, koska se suojaa edes vähän selkää, johon sattuminen voi olla huono juttu. Mä ajelen mieluummin liioilla suojilla kuin liian vähillä, ja vaikka varmasti Bilteman suojakamojen laatu ei parasta olekaan, niin on ne varmaan tyhjää parempia. Jos pistäis 5000 euroa niin varmaan saisi paremmatkin. En silti pistänyt.

Itse ostin ensimmäisenä ton kalvollisen ajoasun kun jotenkin oli tullut sellainen käsitys että ajoasu on jotenkin sellainen perusasia. Näin jälkeenpäin sanoisin että se on noista turhin ja sitä tulee vähiten käytettyä. Meikäläisen ajoihin (=muutaman tunnin reissuja hyvällä säällä ja oletusarvona on se että saatan mennä nurin) soveltuu paremmin nuo irtosuojat ja niiden päälle jotkut ihan siviilimallin vaatteet. Mun vinkki on siis se, että osta suojat sisältävän ajoasun sijaan irtosuojia, joiden päälle voi vetää sitten sään vaatimat rytkyt. Saa paremmin sopeutettua sääoloihin ja suojaavat paremmin. Joku muu lienee toista mieltä. Työmatka- tai kaverille saunomaan-ajossa noi on hankalat kun niiden alle ei saa siviilivaatteita, mutta en itse arvosta ton tyyppistä ajelua muutenkaan :D

Ajamisen opettelemisesta en paljon osaa neuvoa. Itse olen pysynyt tiellä ja hengissä, pari kertaa on pienestä vauhdista käyty nutullaan mutta ei ole sattunut kuin egoon. Mutkaan on hauskempi mennä liian hiljaa sisään ja kaasulla ulos, kuin liian kovaa sisään ja ambulanssilla ulos. Märkää asfalttia saa joskus varoa. Ajo hanskassa on ihan hyvää iltalukemista. Silloin kun on tilaa ympärillä ja tie leveä, niin kaiken maailman kaivonkansien väistely yms on ihan hyvää treeniä. Samaten vaikka joku tötsien kierteleminen asfaltilla tai soralla. Soralla sekin voi olla aika vauhdikasta kun tekee sellaisen radan että vauhtia saa kerättyä. Jarruttamista olisi hyvä treenata itsekin enemmän, ja erilaisilla alustoilla. Se on, tai olisi, aika tärkeä taito. Ajamaan oppii kohtalaisesti ajamalla, kunhan muistaa ajaa aina hiljempaa kuin oma maksimivauhti. Muuten voi jäädä opettelu kesken.

Joku ennakoivan ajon ja moponkäsittelyn kurssi tekisi varmaan pirun hyvää, mutta en ole saanut lähdettyä, vaikka pitäisi. Jos ensi keväänä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Totti
Pyörä: Tenere 700
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Totti »

Sanoisin että käy ottaan pari tuntia autokoulussa. Mopot muuttunu paljon vuosien saatossa. Opit heti oikeat tavat ja tekniikat. Pieni hinta omasta hengestä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Paremman vastineen saat jos joku foorumilainen vaikka opastaa ajamisessa. Autokoulut on ihan jees mutta ajotunnit on kovin lyhkäsiä ja hintaa kertyy aika nopeasti.

Tapiolan vieressä Barona-Arenan parkkisella on merkattu käsittelykoerata, sinne pienet mollat maalitäppien päälle ja harjoittelemaan perusjuttuja. Paikka on arkipäivisin autokoulujen käytössä ja iltaisin/viikonloppuisin siellä voi käydä harjoittelemassa, päivälläkin voi käydä jos se ei häiritse autokoulun toimintaa ja pyytää heiltä luvan.

Viime kesänä pojalle ajettiin opetusluvilla kortti ja pojan kanssa siellä vietettiin paljon aikaa, siinä samalla tuli itekkin tehtyä harjoituksia ja vaikka kilsoja on takana niin kaikki kokeet ei olleet itsestäänselvyyksiä.
Kylätason kurapyöräilijä.
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

EAK-kurssi on varmaan viksumpi kuin autokoulu. Samoin joku ohjattu rata-ajo on tosi hyvä, helpottaa ettei tuu hartialukkoo ku kurvi yllättää.
ORGin porukka ainakin järjestää.
Porukka-ajoissa saa yleensä hyvii vinkkejä pehmeässä ajamiseen mut seisten on hyvä treenata, vuorotellen kun painelee jalkoja niin huomaa miten helposti se mopo kääntyy pehmeässäkin. Tollasee tietyömaa-tapaukseen oon ite todennu parhaimmaksi että kiihdyttää koko ajan vähän ja jos/kun vauhti nousee liiaks niin tiukahko jarrutus ja uudestaan kiihdytys.

Jokkelt tuli ihan hyvii miettei, toki jos ajelut on enempi matkailuu niin ajoasukin on ihan jees. Irtosuojil saattaa välil laiskuus iskee. Mut tuuletus on tärkee, halvimmalla saa vettäpitävän ja tuulettuvan kun on ostaa sellaset varusteet mistä saa kalvot pois ja ostaa erilliset sadeasut.
Sadeasuist on oma topiikkinsa.

Saappaissa noi sidin adventuret on hyvät yleissaappaat, vähän lyhyempi varsi helpottaa pukemista ja noilla kävelee ihan hyvin, tosin aika narinan kera.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Kylänmies
Pyörä: polkupyörä

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Jokelta hyviä pointteja varusteisiin. Mulla kävi aivan sama, että ensin ostin ajoasun ja huomasin, että eihän sitä voinut käyttää alkuunkaan. Panssaripaidasta tuli nopeasti semmoinen varuste jota ilman en aja vieläkään metriäkään.

Mikä niissä mopoissa on niin muuttunut vuosien saatossa, että autokoulussa pitää perehtyä? Lähes poikkeuksetta oppitunneista on varmasti jotain hyötyä, mutta kuten Koheltaja tuossa mainitsee, niin hintaa tulee nopeasti hyvin paljon. Ajotekniikkaa voi harjoitella oma-aloitteisesti ja jos mielikuvitusta uupuu, niin youtube ja yleensäkin internet on pullollaan erinäisiä vinkkejä ajamiseen. Itse mopossa jos on jotain epäselvää, niin luulen niihin kysymyksiin saavan vastauksen tältäkin foorumilta hyvin nopeasti samanlaisen pyörän omaavalta kaverilta.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Moottoripyörän kuljettajatutkinnon osat antavat hyvän perustan jatkoharjoitteluille liikenteessä.
Noilla kannattaa harjoittelu aloittaa jossain kentällä.
Tuolla video hommasta

Pekka
:shock: :shock: :shock:
sim
Pyörä: Tenere 709WR/XRV750

Viesti Kirjoittaja sim »

Itse alotin ajelut -11 kun ostin AT:n , ajokortti oli hankittu -08 tai jotain , ei ollut mopoakaan kun olin teini. Ajot jäi kortin ja mopon hankkimisen välillä kertaan tai kahteen kesässä eli ei hirveesti.

Itte hankin Touring varusteet ekana, Busen suojilla varustetut takki ja housut ja oli Forman touring kengät jotka lahos kahen vuojen ajojen jälkeen. Asusteena tollanen all-in-one paketti joka kestää saettakin kohtuullisesti ja tuo ainakin turvan tuntua kun on vaimennusta selässä , kyynärpäissä , persessä ja polvissa, ainut vika siinä on vaan että se on lämmin yli 20 asteessa mutta sen minkä hikoilee voi aina korvata vesipullosta. Sittemmin vaihoin ajokengät Sidin Toucaneihin , jotka ainakin tuntuu _paljon_ tukevammilta mitä edelliset ja ovat ehkä jo yhen jalan nyrjähdyksen pelastaneet. Päässä on Nolanin N104 kypärä

Jos nyt alottasin uudestaan niin varmaan yrittäsin etsiä tuollasen setin missä kaikki suojat on erikseen ja sitten päälle jotain kevyttä mutta kulutuksen kestävää ja jalkoihin tuollaset kengät mitä nyt on eli Toucan tai Adventure tyyliset kovemmat kengät. Kypäräksi hankkisin Jonkun dualsport potan, koska ittellä oli avokypärä liian äänekäs ja tuo nykynen Nolan tuntuu visiiri kiinni mettässä turhan kuumalta ja ois mukava käyttää kunnon ajolaseja ,mutta itte ainakin arvostan sitten kovemmissa vauheissa hiljasta kypärää.

Eka vuonna kaadoin pyörän useamman kerran hiekkakuopalla ja yhesti jarrutin soralla eturenkaan alta pois kun karussa ollut koira oli hyppäävinään tien laidasta eteen. Jarrutus alko jostain 40-50km vauhista ja sitten tuli kontattua. Kaatumaraudat pelasti pyörän suuremmilta vahingoilta , ajokamppeista lähti saumoja irti ja ittelle tuli pari mustelmaa. Eli kaatumaraudat kannattaa laittaa jos ei jo ole. Ajoharjottelun suoritin suurimmalta osin ajelemalla hissuksiin ympäriinsä ja sitten kovempaa hiekkakuopilla, se on mukavampaa kaataa pehmellä hiekalle kun kovalle asvaltille. Hiekkakuopilla on hyvä myös opetella kiihytystä, mutka ajoa, jarrutusta ja samat seisaaltaan. Sitten kun eksyt ryhmä ajelemaan jonkun porukan kanssa niin sillon tärkeintä on muistaa että pitää vauhtia omien kykyjen mukkaan kyllä ne kaverit oottaa seuraavassa risteyksessä

TL;DR , kunnon ajokamppeet vaikka maksavatkin, kaatumaraudat pyörään ja vauhtia sen verran että kun mokaat niin saa kontata tien "pehmellä" osalla, tosin jotkut on kuulemma niin fiksuja ettei ne kaaja ollenkaan mutta ainakaan minä en ollut/ole niin fiksu tapaus
Ariel

Kiitos asiallisista vastauksista, mukava todeta että täältä löytyy ihan oikeasti auttamisen
halua ja omien kokemusten jakamista.

Ajokamppeet muotoutuu varmaan aikalailla kunkin henkilökohtaisen mieltymyksen mukaan.
Nyt olen hieman kallistumassa Sweep Cool Black asuun koska siitä saa vuoren & kalvon irti.
Maksaa, mutta ikää jo sen verran että tiedän mitä tuska & kipu tarkoittaa konkreettisesti
ja koitan sitä vältellä. Omat ulkoilukamat on normi kalvo kamoja, eli jos liukuu > 5cm,
on vaatteet puhki, siksi ajattelin ostaa asun jossa suojat ja jonka kangas oletettavasti
kestää hieman maastokontaktia.
Eurobikerissä oli vielä asiallinen nuori kaveri joka jaksoi selittää eri pukujen eroja.

Kattelin myös Rukan kamoja mutta sit hinta pomppas ihan uusille luvuille, voi olla että säästän
väärässä paikassa, mutta koitan muistaa tämän kun ajan. Jos MP näyttelyssä kun on jotain
käsitystä omista mieltymyksistä kattois tilanteen uudelleen.

Kengät on vielä katsomatta, hieman työt häiritsee ja kovasti tekisi mieli päästä jo ajamaan.

t, Juha
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Rukan kamppeita kannattaa katsoa käytettynä, muutaman vuoden vanhoja hyvässä kunnossa olevia pukuja saa 250-400€. Siinä ei mene rahat hukkaan ja puku palvelee vuodesta toiseen, ja pitää oikeasti vedet ulkopuolella. Onhan ne vähän lämpimiä helteillä mutta helleraja kun pahin auringonporotus loppuu niin mukavuus lisääntyy.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ariel

On kateltu kauppapaikkoja ja eri forumeita, muttei ole löytynyt.
Olisi tietysti pitänyt tehdä tämä toisinpäin, ensin kamat, sitten pyörä.

Mutta jos jollain on myyntiin hyviä kamoja, niin YV:tä peliin, saa olla
aika iso koko, olen 182cm / 100kg. Jalka 45 - 46.

Nyt se kuumottaa tallissa enkä millään malttaisi odotella.

Juha
Vastaa Viestiin