XT:n huolto
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
XT:n huolto
Kertokaapas kokeneemmat, millä pääkaupunkiseudun pajalla on paras tietämys vanhoista Yamahoista. Pitäis tarkistuttaa tuommoinen -89 XT 600, ettei tuu reissulla yllätystä. Hoidan itse filtterit, jarrupalat ja sen semmoiset helpot, mutta kuka se osaa lukea koneen käyntiäänet parhaiten? Mun korvaan kone käy hyvin, eikä syö öljyä jne., mutta varmistusta kaipaillaan.
Mistä muuten kertoo se, että joskus joutuu hiukan sohlaamaan (nykytteleen useampaan kertaan), että saa vaihteen takaisin neutraalille? Onko tää kulumis- vai tyyppivika?
Mistä muuten kertoo se, että joskus joutuu hiukan sohlaamaan (nykytteleen useampaan kertaan), että saa vaihteen takaisin neutraalille? Onko tää kulumis- vai tyyppivika?
Ei sovi suoraan. Pitää ostaa myös laturin "sisuskalut", mistä on oma sähkönsyöttö CDI boksille. Ja puola.Jaakko_88 kirjoitti:...mistä saisi ostettua vanhemman mopon sytytysboxin ja toimiiko se?? koska tossa E:ssä on se säädettävä sytkä mutta voiko sitä kotikonstein säätää vai pitää viedä jonnekkin kalliille pajalle?
Ebayssa niitä on myynnissä useinkin.
Ei tuossa 600E:n TCI boksissakaan liene mitään säätömahdollisuutta, vaan on siinä missä se tehtaalla on laitettu? Siis jos puhutaan jostain 90-luvun alkupuolen pyörästä...Uudempien tekniikasta ei ole tietoa.
Vanhempien mopojen sytkässä on kaksi ennakkoa, 12 ja 36 astetta(?), joista ensimmäinen on käytössä polettaessa ja pienillä kierroksilla, ja jälkimmäinen sitten isommilla kiekoilla. Säätöjä ei ole. Jos ei sitten ala viilaamaan anturin kiinnitysreikiä soikeaksi tjsp. Veikkaanpa että vaikutus on minimaalinen, ja tuskin parempaan suuntaan...
menee nuo sytkäboxijutut nyt hieman ohi aiheen,VAI
?
mutta jos tuon kuussatasen äksteen kone käy nätisti niin sitten se on rikki! siinä on niin kova mekaaninen ääni ettei sieltä mitään venttiilien ääntä erota , nokka ketjun kyllä!
eikä sitä ajamalla saa rikki , jos öljyt on sisällä!!
eikä se vapaa löydy noista "tekniikan hienoimmista uutuuksista" mistään kovin helposti lämpimänä, mutta se ei kyllä ole ajoa ikinä haitannut!!
se on saatanan luja ja hieno aparaatti!!
ja se oli muuten suomalaistenkin (Jormakka) luottopyörä paris-dakarissa.
omanikin on tuolla tallisa jouten (tenere) mutta ottaa kovasti luonnolle panna "KAVERIA" myyntiin.!!!!
mutta jos tuon kuussatasen äksteen kone käy nätisti niin sitten se on rikki! siinä on niin kova mekaaninen ääni ettei sieltä mitään venttiilien ääntä erota , nokka ketjun kyllä!
eikä sitä ajamalla saa rikki , jos öljyt on sisällä!!
eikä se vapaa löydy noista "tekniikan hienoimmista uutuuksista" mistään kovin helposti lämpimänä, mutta se ei kyllä ole ajoa ikinä haitannut!!
se on saatanan luja ja hieno aparaatti!!
ja se oli muuten suomalaistenkin (Jormakka) luottopyörä paris-dakarissa.
omanikin on tuolla tallisa jouten (tenere) mutta ottaa kovasti luonnolle panna "KAVERIA" myyntiin.!!!!
ostin äskettäin kauan haaveileman xt 600.sen ja nyt pitäs vähän ruveta opiskelemaan kun ei oo mitään kokemusta nelaripyöristä. että sattaa tulla tyhmiäki kysymyksiä
.pyörä on -90.nen ja s.startilla. ensiks:mopo oli seissy pari vuotta lähes käyttämättömänä. vaihdoin öljyt (quaqer state, varmaan ois parempiaki vaihtoehtoja) ja suodattimen ennen ajeluita. no nyt se on muutaman kerran "pöläyttänyt" startatessa riippumatta onko kone seissyt puoli tuntia vai yön. tosin tuntuu että vika on poistumassa kilometrien myötä. myös keula tuntuu aika pehmeältä. voiko sille itse tehdä mitään? kertokaa myös (muita) huolto vinkkejä mitä kannattaa tehä ja mitä ei. kitoos 
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Onnex olkoon loistavasta hankinnastatoni h kirjoitti:ostin äskettäin kauan haaveileman xt 600.sen ja nyt pitäs vähän ruveta opiskelemaan kun ei oo mitään kokemusta nelaripyöristä. että sattaa tulla tyhmiäki kysymyksiä.pyörä on -90.nen ja s.startilla. ensiks:mopo oli seissy pari vuotta lähes käyttämättömänä. vaihdoin öljyt (quaqer state, varmaan ois parempiaki vaihtoehtoja) ja suodattimen ennen ajeluita. no nyt se on muutaman kerran "pöläyttänyt" startatessa riippumatta onko kone seissyt puoli tuntia vai yön. tosin tuntuu että vika on poistumassa kilometrien myötä. myös keula tuntuu aika pehmeältä. voiko sille itse tehdä mitään? kertokaa myös (muita) huolto vinkkejä mitä kannattaa tehä ja mitä ei. kitoos
Toi savutus viittaa hiukan venttiilien ohjarikumivuotoon, varsinkin kun pyörä on seissy pitemmän aikaa. Veikkaan että ongelma tulee poistumaan itsestään, kun kumit pehmenee uudestaan.
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
Jep, saman teki minulla ostettaessa jampun 600nen kone eli pöläytteli mutta se on poistunut kokonaan, liekkö tekemistä sillä, että vaihdoin öljyt 20W-50 viskositeettiin aikaisemman 10W-40 sijaan? Öljyn määrää kannattaa kuitenkin tarkkailla jatkuvasti, sitä joutuu lisäilemään näihin kuulemma kaikkiin jonkun verran, itsellä meni noin litra/3000km mikä on öljynvaihtoväli ohjekirjan mukaan minun pyörässä, ainakin omassa käytössä se on liian pitkä eli jatkossa aion vaihtaa tiuhemmin! Tosin tuossa on myös se, että öljysäiliötä koneen päälle tuleva öljyletku ehti vuotaa jonkin aikaa ennekuin paikallistin vuodon, tämä samainen öljyletku on vuotanut muillakin eli jos alkaa tippua öljyä pyörän alle ja sitää kuluu enemmän niin tarkista ko. kumiletku, murtuu helposti juuri koneen päälle tulevan liittimen juuresta.
Öljyillä ja niiden lämpötilalla on ainakin minun mopeedissa suuri merkitys vapaan löytymiseen eli eri öljyjä kokeilemalla voi löytyä ratkaisu ongelmaan.
Keulaahan saa säädettyä keulaöljyjen viskositeettia muuttamalla jolloin vaimennuksen teho muuttuu tai ostamalla jäykemmät jouset esim. kedolta saksasta, hinta luokka vajaat sata euroa pari. Muutenkin noihin vanhoihin yamahoihin saa osia huomattavasti edullisemmin Saksasta ja toimitusajatkin ovat toistaiseksi ainakin itsellä olleet nopeammat kuin "lähikaupassa" mistä ei juuri löydy hyllystä mitään. Internet osoite tuonne kedolle on www.kedo.de ja ainakin itse olen ollut varauksettoman tyytyväinen palveluun sekä toimituksiin ja hintatasokin on parhaimmillaan ollut noin 5% paikallisen tarviketoimittajan hinnoista eli siis 95% alennus!
siinä ei parin kympin toimitusmaksut tunnu missään
mikäli tilaa vähänkään enemmän kamaa esim. kimpassa!
Öljyillä ja niiden lämpötilalla on ainakin minun mopeedissa suuri merkitys vapaan löytymiseen eli eri öljyjä kokeilemalla voi löytyä ratkaisu ongelmaan.
Keulaahan saa säädettyä keulaöljyjen viskositeettia muuttamalla jolloin vaimennuksen teho muuttuu tai ostamalla jäykemmät jouset esim. kedolta saksasta, hinta luokka vajaat sata euroa pari. Muutenkin noihin vanhoihin yamahoihin saa osia huomattavasti edullisemmin Saksasta ja toimitusajatkin ovat toistaiseksi ainakin itsellä olleet nopeammat kuin "lähikaupassa" mistä ei juuri löydy hyllystä mitään. Internet osoite tuonne kedolle on www.kedo.de ja ainakin itse olen ollut varauksettoman tyytyväinen palveluun sekä toimituksiin ja hintatasokin on parhaimmillaan ollut noin 5% paikallisen tarviketoimittajan hinnoista eli siis 95% alennus!
antti
-
LightSpeed
- Pyörä: FE390,12GS
3845km lenkillä meni n.6 litraa öljyä teboil 10-30w. Käynnistettäessä pölläyttää huomattavan paljon,koneen päällä jossain letkussa öljy vuoto(korjaan kun kerkiän),alkukesällä takana ajanut kertoi öljyn hajusta. Tietääkseni pyörän historiassa on pitkä seisonta-aika.
Suunnittelin venttiilin varren kumien vaihtoa,auttaisiko se ja mitä muuta?
Sylinteriä/mäntää voisi ainakin ihmetellä samalla avauksella?
Ei tällä kiire ole,mutta kun puhuvat uutisissa ennätys kalliista öljyn hinnasta.
Sylinteriä/mäntää voisi ainakin ihmetellä samalla avauksella?
Ei tällä kiire ole,mutta kun puhuvat uutisissa ennätys kalliista öljyn hinnasta.
tuohon startatessa "pöläyttämiseen" ei kyllä välttämättä liity mitenkään öljynkulutus!!??
mulla on tuo XT lyöny mustaa joka kerta kun potkasee käyntiin,
mutta öljyä se ei kyllä kuluta juuri ollenkaan. tuhannen km välein olen ne kurkannut ja välillä on piripinnassa ja toisinaan joutuu desin,pari lisäämään. syytä en tiedä.
(on kyllä seokset ehkä aivastuksen rikkaalla
)
luja peli ,sen takia ei kannata pienistä hermoilla!?
mulla on tuo XT lyöny mustaa joka kerta kun potkasee käyntiin,
mutta öljyä se ei kyllä kuluta juuri ollenkaan. tuhannen km välein olen ne kurkannut ja välillä on piripinnassa ja toisinaan joutuu desin,pari lisäämään. syytä en tiedä.
(on kyllä seokset ehkä aivastuksen rikkaalla
luja peli ,sen takia ei kannata pienistä hermoilla!?
Eikös musta pölläytys ole nimenomaan merkki rikkaasta seoksesta ja valkea savu (joko jäähdytysnestevuodosta pyttyyn vesipyssyissä, makea haju!) meillä palamatonta polttoainetta menee läpi, sininen pahalta haiseva savu on öljyn poltosta kotoisin noin nyrkkisääntönä 
Itsellä siis pölläyttää hieman pitkän seisonnan jälkeen vaikka ohivuoto oli mittauksessa kutakuinkin uudenveroisen koneen tasoa!
Itsellä siis pölläyttää hieman pitkän seisonnan jälkeen vaikka ohivuoto oli mittauksessa kutakuinkin uudenveroisen koneen tasoa!
antti
- teneraattori
- Pyörä: ON
Tarinasi perusteella taitaa olla niin, että bensa on sen ruoka, mutta öljy on sen herkku. Ajolenkin kilometrimäärä on kyllä komea.LightSpeed kirjoitti:3845km lenkillä meni n.6 litraa öljyä teboil 10-30w. Käynnistettäessä pölläyttää huomattavan paljon,koneen päällä jossain letkussa öljy vuoto(korjaan kun kerkiän),alkukesällä takana ajanut kertoi öljyn hajusta. Tietääkseni pyörän historiassa on pitkä seisonta-aika.
Sylinteriä/mäntää voisi ainakin ihmetellä samalla avauksella?![]()
-
LightSpeed
Kannen tiiviste vuoti,höh. Ei varmaan mitään muuta vikaa.Kone nyt auki yläkerrasta ,kansi oikaistavana jos tarvii,ei silmällä nähnyt. Taisi vuotaa koko matkan ,ei kyllä huomannut kuin öljyn kulutuksen. Suuri arvoitus on saanko kannen tiivisteen ajoissa kkkk:hon.Voiko ylikuumentuminen tehdä tommoisen vuodon?
-
LightSpeed
Muutama päivä eli samalla viikolla on tullut parhaimmillaan alle 3 päivää, huonoimmillaan kun ketjupaketista puuttui jotain niin jäi odottelemaan sitä ja tuli vasta 9 päivän kuluttua. Tilauksen tilanteenhan näkee heti eli jos jää odottamaan jotain niin sen näkee sieltä omista tiedoista.
Minulla on "kotona" avaamaton moottorin kokotiivistesarja eli Kedon numero 91136 joka käy myös sinulle mikäli pyöräsi on malliltaan -88 tai uudempi! Voin pistää postiin mikäli tilaat minulle uuden Kedolta ja samalla 14 piikkisen eturattaan jonka toki maksan itse! Eli kannentiivisteessä on kaksi pultinreikää eri reunoissa kts kedon kuva kannentiivisteiden kohdalla. MIkäli tilaat jotain kedolta niin tulisin tuon rattaan muodossa mielellään kimppaan eli jakamaan toimituskuluja!
Minulla on "kotona" avaamaton moottorin kokotiivistesarja eli Kedon numero 91136 joka käy myös sinulle mikäli pyöräsi on malliltaan -88 tai uudempi! Voin pistää postiin mikäli tilaat minulle uuden Kedolta ja samalla 14 piikkisen eturattaan jonka toki maksan itse! Eli kannentiivisteessä on kaksi pultinreikää eri reunoissa kts kedon kuva kannentiivisteiden kohdalla. MIkäli tilaat jotain kedolta niin tulisin tuon rattaan muodossa mielellään kimppaan eli jakamaan toimituskuluja!
antti