Geokätkentä ja moottoripyöräily

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

iisiraider

Geokätkentä ja moottoripyöräily

Viesti Kirjoittaja iisiraider »

Viime viikolla toimistolla työpäivän jälkeen etelä-afrikkalainen työkaveri (aito ulkomaanpelle, töissä konsernin south-africa-toimistolla, vanha suomenkävijä) kyseli kyytiä läheiseen tamperelaiseen metsään!

Kundi hypisteli käsissään jo kotonaan tulostamiaan papereita: tarkka kuvaus Sarankulman maastoon piilotetusta ns. geokätköstä, 'kryptatut' koordinaatit kaveri oli itse selvittänyt kuvauksessa esitetyn laskentakaavan avulla: suomen rautateiden raideväli + DR12 huippunopeus..etc ( tämä oli semmonen juna-aiheinen kätkö).

Ja eikun mettään. GPS taluttaa meidät paikkaan, joka sopii kuvaukseen. Päähakumestari penkoo paikkoja ja vetää kivenkoosta tupperware-rasian, jossa on aarteita. Hän ottaa vähän, laittaa tilalle vähän ja merkkaa käyntimme huolellisesti purkissa olevaan lokikirjaan. Päästyään internetin ääreen hän kirjaa käynnin myös ko. kätkön nettilogiin.

Homman nimi on geokätkentä, geocaching, geocache,(www.geocaching.com): GPS-friikit piilottelevat metsään ja kaupungille kätköjä, joita toiset sitten etsivät koordinaattien avulla. Touhu näyttää ei-kaupalliselta ja on maailmanlaajuisesti oorganisoitua. Se tuntuu vähän luonto/viher-painotteiselta: suurin osa kätköistä on luontopolkujen varsilla (eikä minulla ole mitään sitä vastaan)

Mutta voisiko tätä liittää enskaharrastukseen? Olisi hyvä syy ajella pitkin hevonkuusikoita etsimässä kätkettyä nokkaketjua. Tai immateriaalinen versio: jos löysit perille,ota kuva paikasta niin että pyörä näkyy.

Osa kätköistä on jo biker-aiheisia, ne sijaitsevat luonnonkauniissa paikoissa kävelyetäisyydellä mutkateiden levähdysalueilta , eli ovat luoksepäästävissä viragoilla.

Onko kokemuksia?

-Timo-
mikkot7

moi

Viesti Kirjoittaja mikkot7 »

Ei ole ittellä kyllä kokemusta. Kas kumaa kun juuri viimeyönä tyttäreni 15v soitti turun saaristosta bonganneensa tuollaisen geokätkön. Siellä oli muovipurkissa jotain kirjallisuutta ja käsittääkseni sisältö muuttuu aina kun joku siellä käy, ottamis antamis periaatteella. Vois kyllä tollasen "epävirallisen" version samaa ideaa käyttäen vaikka panna alulle. Mix ei vaikka täällä sivuilla olis päivitys sivut siitä kuka on käyny. Hjuva iidea.
Hyvää matkaa
PilcQ
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Viesti:

Re: Geokätkentä ja moottoripyöräily

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

iisiraider kirjoitti:Mutta voisiko tätä liittää enskaharrastukseen? Olisi hyvä syy ajella pitkin hevonkuusikoita etsimässä kätkettyä nokkaketjua. Tai immateriaalinen versio: jos löysit perille,ota kuva paikasta niin että pyörä näkyy.
Itse on tullut tuota harrastettua ja passaa oikein mainiosti moottoripyöräilyn oheistoiminnaksi. Varsinkin joskus jos ajamaan tekee mieli, mutta kaikki tutut pätkät on jo ajeltu, niin www.geocaching.com auki, halutulta kohdeseudulta pari kätköä GPS:ään ja menoksi. Tulee ajeltua taatusti teitä pitkin, jonne ei muuten eksyisi ja vielä tutustuttua paikkoihin mihin ei muuten menisi. Geokätköthän ovat monesti jonkun historiallisen paikan luona, upeassa näköalapaikassa tai muuten mielenkiintoisilla seuduilla. Tästä tietysti poislukien jotkut mikrokätköt joita kaupunkiin on piiloteltu tiiliskiviseinän koloihin tia jonnekin puunlatvoihin... Mutta kun valitsee normaaleita kätköjä itse kätkön löytäminen on yleensä suht. helppoa ja suurimmaksi hauskuudeksi jää ajaminen... :)

-Jukka-

ps. ...ja geocaching.com palvelussa oma nikkini on tämä sama "PilcQ", eli jos moiseen joku kätköilevä matkallaan törmää, niin se olin minä...

pps. ...jotain asiasta suomeksi: http://www.geocaching.fi, josta löytyi esim. jollekin Härkätien ajelijalle kasa kätköjä: http://personal.inet.fi/hima/pekkar/cac ... caches.htm
-
Jukka Talja & XRV750
Vastaa Viestiin