ENSIAPU !

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
-jn-
Viestit: 546
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Pyörä: SE/EXC350/GS
Paikkakunta: Belgium

ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja -jn- »

Moi

Viime viikonlopun Karjalan reissun aikana keskustelimme mitten toimia kun on todella hätä , nyt en puhu pyöristä :?

Taustaa .

Ajeltiin noin 5 km Tolvajärveltä itään ( Venäjällä ) , haavoituin ilmalennon jälkeen luultavasti omasta pyörästä , pyörä lenti perässä ..... :arrow: :?:

Olin luultavasti shokissa kun tajusin että nyt kävi pahasti olimme noin 50 km lähimmästä asutuksesta ja normaalit tiet puuttui.
Tunnustelin jalkojani oikea jalka oli todella kipeä , tuntui että mitään ei ole murtunut , kaverit tuli paikalle ja alkoivat auttamaan , sitten tajusin että oikean takareisi oli märkä , laitoin käden sinne ja huosujen läpi tuli verta ......
Päässä rupesi pyörimään taju meinasi lähteä , ajatukset Tolvajärvi vuosi -39 alue jossa on ollut todella rajua taistelua tälläistäkö on haavoittua .....keskellä ei mitään verihukka , kuolema ymss...

Kaverit alkoivat rauhotella ottivat ajosaappaat pois , huosut alas , sitten ilmeni että jokin oli tehnyt syvän reiän takareiteen , arvelimme että KTM:mmän takalokasuojan kärki ...

Ensi apu annettiin paikalla sidoksia ja puhdistus ainetta oli , särkylääke puuttui .

Ajettiin 50 km Suojärvelle Leirille "kenttäsairaalaan" jossa siteet uusittiin.


Keskusteltiin asiasta viikonlopun aikana mitä tehdä kun ollaan tilanteessa että pitää todella antaa ensiapua eikä apua saa paikalle .
Kysymykseksi nousi .

1. Mitä pitää olla ensiapulaukussa ?
2. Miten saada "haavoittunut " kaveri pois metsästä jonne ei pääse Ambulansilla tai muuten apua ei saada.?
3. Miten toimia jos on avomurtumia tai isoja haavoja ?

ps. pojat voitte laittaa kuvia tilanteesta .
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja mek »

Jos jostakin saat käsiisi Heikki Karisen kirjan "Kaukomatkailijan lääkintähuolto ja ensiapu" niin osta. Kirja on kirjoitettu enemmän vuoristokiipeilyn ja vaelluksen näkökulmasta, mutta suurin osa asioista pätee myös moottoripyöräilyyn teillä tietymättömillä.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

-jn- kirjoitti: 1. Mitä pitää olla ensiapulaukussa ?
2. Miten saada "haavoittunut " kaveri pois metsästä jonne ei pääse Ambulansilla tai muuten apua ei saada.?
3. Miten toimia jos on avomurtumia tai isoja haavoja ?
Hyviä ja asiallisia kysymyksiä, joita varmaankaan moni ei ole tullut miettineeksi. Lisäisin tuohon vielä yhden "kauhukuvan", joka on valitettavasti mahdollinen jokaisen kohdalla. Se on äkillinen vakava sairastuminen. Kaiken muun lisäksi se on asia, mihin et välttämättä voi etukäteen vaikuttaa millään tavalla, kun onnettomuuksia ja niissä loukkaantumisia voi sentään yrittää torjua varovaisuudella ja suojautumisella.
1. 3. Jos liikkuu teillä tietämättömillä, sinne kannattaa mennä porukalla ja yrittää saada mukaan joku, joka ymmärtää sen ensiapulaukun päälle. Laukun sisältö ei nimittäin paljon auta, jos ei ole osaamista sen käytöstä.
2. Suomessa ja länsimaissa tuo ei ole ongelma, koska yhteiskunta hoitaa sairaan kuljetuksen, mutta se Venäjä? Siellä joutuisi todennäköisesti turvaamaan paikallisten auttamishaluun. Sitä kyllä on, mutta pitkä matka korvesta edes alkeellisen sairaanhoidon äärellä voi tuntua raskaalta, jos sen joutuu tekemään luut murtuneena pakettiauton tavaratilassa maaten ja pomppien sinne tänne.

Itse olen päässyt ainakin jollakin tavalla henkisesti yli omasta moottoripyörämatkalla sattuneesta tragediasta, mutta entistä elämää se ei tuo takaisin. Aivohalvaus kesken mp-matkan ja eläköityminen 43-vuotiaana on oman elämäni raskain juttu. Samanlainen tapahtuma voi olla mahdollinen kenen tahansa kohdalla. Siihen ei tarvita mitään näkyvää riskitekijää tai syytä, joka antaisi aihetta epäillä jotain tällaista olevan tulossa. Monta kertaa on tullut mietittyä, vieläkö istuisin moottoripyörän päälle, jos oma sairastuminen olisi tapahtunut esimerkiksi Venäjällä?
En tarkoita, että tällaista vakavaa sairastumista kannattaisi alkaa pelkäämään, mutta sen mahdollisuus on hyvä pitää mielessä myös niillä korpivaelluksilla. Mitä teet, jos kaveri ei aamulla herääkään viereisestä teltasta? Miten tunnistat edes joitakin oireita, joiden takana saattaa olla vakava sairastuminen?
Viimeksi muokannut Kunkku, To Syys 12, 2013 12:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mielestäni tälläisiin valmistautumisessa tahtoo olla kysymys rajanvedosta varautumisen määrässä. Lääkintäheko lähtövalmiina vs laastaria taskussa. Samahan pätee suojiin, aina niitä voisi olla enemmän, mutta jossain on se raja ettei ajaminen ole enää mielekästä.
Itse olen tavannut pyrkiä pitämään ilmastointiteippirullan aina mukana. Saa sillä toki myös mopoa korjattua, mutta ennenkaikkea se on kohtuu monipuolinen ihmisten paikkailuun. Jos puita on saatavilla, onnistuu teipillä aika tukevan lastan teko. Samoin jos verta tulee kunnolla, pitää pakettikin olla sen mukainen, kunnon tekstiilitumppu ja sitten teippiä huolella. Teipillä saa tiivistä ja kompressiokin onnistuu. Puhdas haavapeite on hyvä, mutta toisaalta vammamekanismit pakkaa olemaan sellaisia, että siellä haavassa on jos jonkun näköistä tulehduksenaiheuttajaa siinä vaiheessa kun ruvetaan paikkaamaan, joten tilanne ei uskoakseni dramaattisesti huonone jos ajokamoista repii tilkettä reikään.
Nämä ajatukset siis lähinnä kotimaan surautusten pohjalta, eli kuviteltu vasteaika hätäpuhelulle jossain korvessa on maksimissaan jokunen tunti.
Sanoisin että jos aiheeseen haluaa perehtyä, niin nykyaikaiset sotilaspuolen lääkintäoppaat tarjonnevat syventävää näkemystä kenttäpaikkauksiin ja siihen soveltuviin mukana kulkeviin varusteisiin.
Edit: korjattu pöljästi muotoiltu lause muuttamatta kirjoituksen informaatiosisältöä.
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Totti »

Nimimerkki RankkaAnkka piti Oulussa ea-koulutusta ja väsäili ehdotuksen ensiapulaukun sisällöstä. Taitaa löytyä kurapyörä gmailista. Voishan sen tännekin kopioida.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
MarDu
Viestit: 201
Liittynyt: Su Elo 07, 2011 11:35 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Oulu

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja MarDu »

Totti kirjoitti:Nimimerkki RankkaAnkka piti Oulussa ea-koulutusta ja väsäili ehdotuksen ensiapulaukun sisällöstä. Taitaa löytyä kurapyörä gmailista. Voishan sen tännekin kopioida.
Ja tämän session jälkeen mulla on ollut ajotakin taskussa koko ajan SA terveysside... Korjaan! Ensiside.
Salsa
Viestit: 260
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 10:41 pm
Pyörä: itämainen

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Viikonloppuna tuli sitten semmonen tilanne eteen, että löytyi mies, joka ei hengittänyt, ei reagoinut läpsäyksiin eikä puisteluihin. Testasin hengitystä miehen omilla silmälaseilla ts. lasit olivat hänen vieressään maassa ja kuivasin ne paitaani ja asetin suun eteen. Lasit eivät huurtuneet.

Ensin tarkastin suun ja nielun, ettei ole mitään roskia tms. Työnsin sormeni miehen kurkkuun ja oksennusrefleksiä ei tullut ja hengitystiet olivat avoimet.

Aloitin sydänhieronnan ja Anne-nukkeen verrattuna tuntuma oli se, että ihmisen rintakehä on joustavampi. Muutaman painalluksen jälkeen kuului jo rutinaa. Ilmeiseti rintalasta tai kylkiluut murtuivat. Kylkiluiden murtuminen kuulemani mukaan on melko normaali ilmiö paineluelvytyksen aikana. Äänenä se ei ole oikein mukava.

Puhalluselvytyksen aloitti kaveri, joka oli humalassa ja ei hallinnut hommaa. Ilma tuhisi nenän kautta pois ja lisäksi elvytettän pää ei ollut tarpeeksi takakenossa.

Tyrkkäsin tämän ensimmäisen puhaltajan pois ja laitoin toisen käteni elvytettävän niskan alle ja toisen käden sormilla nipsitin sieraimet tukkoon. Suu suuta vasten ja kaksi puhallusta. Tässä tapauksessa ilma kulki hyvin keuhkoihin ja purkautui pois kuorsauksenomaisesti.

Tässä vaiheessa kaverini tuli paikalle ja teki paineluelvytystä ja vuorottelimme. Kaksi puhallusta ja kolmekymmentä painallusta systeemillä. Tätä jatkettiin kunnes ambulanssiporukka saapui. Meinasimme lopettaa vaan ambulanssiväki käski jatkaa siihen asti, että he saavat laitteensa aseteltua valmiiksi. Vasta tämän jälkeen ensihoitoporukka otti homman kokonaan halltuunsa.

Yrityksistä huolimatta sairaskohtauksen uhri ei vironnut. Muutamia minuutteja aiemmin ennen löytymistään hän oli vielä liikkeellä ja ilmeisesti sai sydänkohtauksen.

Omakohtaisina tuntemuksinani voisin sanoa tästä tapahtumasta seuraavaa. Elvytystä ei kannata pelätä. Elvytys ei ole vaikeaa varsinkaan, jos uhri on "ehjä". Ensimmäinen puhallus on inhottavin mutta siihen tottuu kyllä. Kannattaakin ehkä puhalluselvytyksen kyseessä ollen laittaa jokin kankaapala, paidanhelma tms, väliin tai muovi, johonka on painettu reikä.

Omaksi jälkihoidoksi suosittelen asian läpikäymistä esim. paikalla olleiden kanssa. Minulla sattui olemaan hyviä kavereita paikalla ja heidän kanssaan olen asiaa pohtinut. Tämänkin jutun kirjoittaminen on osa terapiaa.

Keskustelin asiasta lääkärin kanssa ja hän sanoi, että ei kannata ajatella, että olisin epäonnistunut, koskapa ammattihenkilökunnankin tekemistä elvytyksistä vain joka kolmas auttaa.

Työterveyshoitaja puolestaan sanoi, että olet ollut tilanteessa, johon kaikki ammatikseen sairaanhoitoalalla olevat eivät joudu koko työuransa aikana.

Veljeni, joka oli ambulanssihommissa melekin kymmenen vuotta, sanoi, että "uskalsitte elvyttää?". Minä sanoin hänelle, että tottakai, oliko muuta vaihtoehtoa? Veli meinasi, että sen kymmenen vuoden aikana mitä hän oli ambulanssissa, nii kaksi tai kolme kertaa olivat tulleet tilanteeseen, että ns. maallikkoelvytys oli aloitettu. Yleensä kuulemma vaan levitellään käsiä ja ihmetellään.

Kyllä tämä tästä.

Kiitos jos jaksoit lukea.
TransUralisti
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

Viestiketjun aloittajan kanssa tuli oltua samaisella retkelle ja toimittua kenttäsairaalan vastaavana hoitajana. Hyvin huomasi kuinka vaikeaa on saada verenvuoto tyrehtymään, vaikkei kyseessä ollut edes valtava haava. Läpimärkiä siteitä sai vaihtaa aamuin-illoin. Ei auttanut SA-sidekkään.....

Olisiko jollain viisaammalla hyviä neuvoja kuinka toimia, varsinkin jos matkaa pitäisi/haluaisi jatkaa? Pienellä nettisurffailulla löytyy mm. hemostaatti-aineita joitten pitäisi tyrähdyttää vuoto hyvin. Kannattaisiko olla mukana? Perhoslaastarit ym... voisivat jollain tavalla toimia myös..?

Vakavimmissa vammoissa ihmisten ilmoille kulkeutumista saattaa haitata valtava kipu ja sen muotä mahdollisesti tajunnan menetys. Osaisiko joka valaista miten tähän voi varautua? Tavan buranan teho loppuu jossain vaiheessa, niin kannattaisiko varautua vahvemmalla lääkityksellä? Jos kannattaa, niin kuinkahan innokkaasti lääkärit kirjoittavat reseptejä näille?

Joka tapauksessa viikonlopun retkestä jäi mieleen, että todellakin kannattaa varautua harrastuksen ikäviin puoliin. Varsinkin kun vähän kauempana sivistyksestä kulkee... Sopiva EA-varustus ja tarpeelliset tiedot pitää kulkea retkueen mukana...
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Varmaan löytyy pätevämpiäkin kommentoijia mutta kolmen saunaoluen jälkeisessä itsekritiikittömyyden tilassa ehdotan että pitäisiköhän vaikka soitella SPR:lle ja tiedustella saisiko jonkinlaista rapamopoilupainotteista yhden päivän EA-kurssia aikaiseksi? Hoitaisiko legendaarinen Joku hommaa vai pitäisikö ihan itse ryhtyä? Saataisiinkohan esimerkiksi tästä PK-seudulta sen verran porukkaa että kannattaisi järjestää? Ja jos saataisiin niin mistä tilat? Jotainhan tuo maksaisi per lätty mutta ei kai tätä köyhät harrastakaan :oops:

Olen itse suht pitkän linjan partiolainen ja meillä oli ainakin vuosia sitten SPR:ltä kouluttaja joka veti hiukan eräilypainotteiset EA-kurssin ja siitä saatiin ihan virallinen SPR:n todistus. Kaikki perusasiat käytiin läpi ja lisäksi näitä mitä ei keskivertokadunmies joudu harrastamaan mutta jos tielle on matkaa parikymmentä kilometriä eikä kännykkä kuulu, saattaa joutuakin harrastamaan. Eli painotettuna vähän paremmin kohderyhmälle sopivaksi. Koulutus oli pirun hyvää ja kouluttajana kaveri jolla oli vuosien kokemus ensihoidosta lanssissa ja polilla. Parhaimmillaan itselläni oli EA1 ja EA2 käytynä mutta ovat menneet jo vanhaksi. Sekä EA1 että EA2 olivat kahden pitkän päivän kursseja joten rehellisesti sanottuna veikkaan ettei noita saa kumpaakaan yhteen päivään ahdettua ja virallinen EA-kortti jäisi suorittamatta mutta varmaan olisi kyllä hyödyllinen kaikille osallisille. Ei niitä kuolemia tai vammoja kortilla pelasteta ja ne perustaidot pitäisi olla jokaisella hallussa ja ne oppii parissa tunnissa.

Juuri viikonloppuna mopolenkillä mietin että jos tuo edelläajava nyt pöläyttäisi kivikkoon ja pötköttäisi siellä tiedottomana ja ajopaita veressä niin mitkä olisivat ensimmäiset kaksi asiaa jotka pitäisi tehdä ja kysymys on kieltämättä hyvä. Siirrelläkö parempaan paikkaan vai ei? Kypärä päästä vai ei? Suojia pois vai ei? Kevätkesästä sattui tilanne, jossa vastaan tullut mopopoika ajoi mutkan pitkäksi ja tömäytti ojaan täydestä vauhdista. Siinä prätkää pysäytellessä ja paikalle juostessa oli helkkarin ikävä kaivella mielestä jo täysin unohtuneita EA-oppeja. Kyllä ne pitäisi mieleen palauttaa jo aiemmin, vaikka tässä tapauksessa onneksi ei käynytkään kuinkaan eikä tarvittu muuta ensiapua kuin apua Derbin nostelemisessa takaisin tielle.

En ole itse joutunut, onneksi, ikinä kovin pahaan tilanteeseen EA-taitojen suhteen, vielä, mutta olen todennut että yleensä ne perusasiat ovat niitä mitä useimmin kaivataan. Yllättävän monella on Lapissa vaellellessa tarvikkeet katastrofin varalta mutta ei päänsäryn, naarmun ja rakkojen varalta. Tietysti ongelma ei ole niin paha, mutta kuitenkin. Itse pitäisin mopoillessa mukana ihan minimissään jo mainitun ilmastointiteippirullan, ensisiteen, särkylääkettä, laastaria ja desinfiointiainetta. Ei tarvitse ihmeelliset lipat olla niin ainakin kahta jälkimmäistä tarvitaan. Vaan eipä nekään aina ole mukana... Pitäisi varmaan köyttää vesitiivis laukku kiinni tarakalle.

Noilta aiemmilta EA-kursseilta jäi ehkä kaikkein päälimmäisenä mieleen se, että ihmisiä kuolee paljon siksi, että ei uskalleta auttaa koska pelätään että autetaan väärin. Ei uskalleta koskea tajuttomana turvavöissä retkottavaan kolarin uhriin kun pelätään että uhri halvaantuu jos päätä liikuttaa. Tämän seurauksena uhri tukehtuu kun hengitys ei kulje pään roikkuessa rinnalla. Mopopuolella vastaava saattaisi olla kypärän ottaminen pois tajuttomalta ja pään kääntäminen parempaan asentoon. Oman ymmärrykseni mukaan jos kaveri on tajuissaan tai hengittää, on parempi odotella ammattiapua. Jos taas henki ei kulje niin vaihtoehdot on joko antaa kaverin kuolla tai ottaa kypärä pois niskarankavamman uhallakin. Ei pitäisi olla vaikea valinta. Mutta voi kyllä olla helkkarin vaikea valinta siinä tilanteessa, paniikissa ja peloissaan, yllättäen.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja jaket »

netistä saa ostettua Celox jauhetta tai sidettä. Se on aika mielenkiintoinen aine, kun se tyrehdyttää melkein minkä tahansa verenvuodon nopeasti. Kaiketi jenkkiarmeija käyttää sitä, koska pysäyttää ampumahaava vuodot yms tehokkaasti. Se hyydyttää veren jossa ei ole edes hyytymistekijöitä.

video ei ehkä ihan ruokapöytäkelpoinen...

https://www.youtube.com/watch?v=GNcnCRY_lUg
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Korruptio
Viestit: 183
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
Pyörä: KTM Adventure 990
Paikkakunta: Baltimore

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Eikö nykyään konsensus ole että ei tarvitse puhaltaa ja pelkällä paineluelvytyksellä mennään? Vai joko se on taas muuttunut, tuntuvat muuttuvan puolen vuoden välein käytännöt ensiavussa.

Kiristysside on hyödyllinen mukana, varsinkin jos sen saa vielä omin avuin paikoilleen, joku isompi luu kun raksahtaa poikki niin sieltä voi tulla jonkun verran verta lihaksista. Ilmastointiteippi on myös mainiota tavaraa jos on rättejä mistä repiä sen seuraksi vaan tavaraa.
--Sent from my computer using a keyboard
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Korruptio kirjoitti:Eikö nykyään konsensus ole että ei tarvitse puhaltaa ja pelkällä paineluelvytyksellä mennään? Vai joko se on taas muuttunut, tuntuvat muuttuvan puolen vuoden välein käytännöt ensiavussa.

Kiristysside on hyödyllinen mukana, varsinkin jos sen saa vielä omin avuin paikoilleen, joku isompi luu kun raksahtaa poikki niin sieltä voi tulla jonkun verran verta lihaksista. Ilmastointiteippi on myös mainiota tavaraa jos on rättejä mistä repiä sen seuraksi vaan tavaraa.
EA:sta väittelemisessä on aina se riski että joku toteaa ensiavun liian vaikeaksi ja parempi jättää kuolevaa kaveria koskematta, mutta silläkin uhalla...

Kiristyssidettä tarvitaan todella, todella harvoin. Siinähän ideana on vetää narulla raaja vamman ja sydämen välistä niin tiukalla narulla kireälle ettei veri kierrä jolloin se sydämen huonommalle puolelle jäänyt käytännössä joutuu kuolioon ja tuomitaan amputoitavaksi. Noilla mainitsemillani kursseilla kouluttajana ollut ambulanssikuski sanoi kerran tarvinneensa kiristyssidettä. Tapaus oli sellainen jossa itsemurhakandidaatti oli hypännyt rekan eteen ja Scanian maski/syyläri oli repinyt koko jalan täyteen syvää, pientä haavaa jota ei mitenkään voinut tilkitä koska koko jalka oli yhtä haavaa. Lisäksi jalka oli muutenkin jo soirona ilmeisesti renkaan alle jäämisestä joten vahinko ei ollut suuri. Suureenkin avomurtumaan riittää ymmärtääkseni lähes aina paineside eli se mihin jokaisen pitäisi pystyä: paina haavaa. Ensisiteellä, paitamytyllä, kämmenellä, ihan millä tahansa.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

Celox näyttää kyllä hyvältä vaihtoehdolta verenvuodon pysäyttämiseen. Suomessa kohtalaisen kallista, mutta Ebaystä saa jo järkevämpään hintaan (suomessa n. 4x kalliimpaa).
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Salsa kirjoitti:Viikonloppuna tuli sitten semmonen tilanne eteen, että löytyi mies, joka ei hengittänyt, ei reagoinut läpsäyksiin eikä puisteluihin.
Kyllä tämä tästä.
Kiitos jos jaksoit lukea.
Aika huima tarina.
Hienoa, kun uskalsitte yrittää. Ja hienoa tuokin, kun otit sen tekohengityksen hommaksesi, kun edellinen oli ihan pihalla jutusta.
Niin kuin ne ammattilaiset sanoivat, et olisi voinut tehdä enempää.

Kai se on niin tuollaisessa tilanteessa, että jotkut osaavat oikeasti toimia ja tehdä jotain, mutta suurin osa vaan päivittelee ja huutaa apua, jos sitäkään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: ENSIAPU !

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Tällasii tarinoita(jn) ku lukee nii tulee itelle huono fiilis ja omatunto,kun on antanu omat ensiapu taidot rapistua. Täytyypä potkia itteä perseelle ja lähteä päivittään noita taitoja. Yk-koulutuksista suuri osa oli aikanaan ea-koulutusta ja niissä sai aika hyvätkin edellytykset asialliseen ensiavun antamiseen. Nyt tuskin muistaa noista hommista mitn.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Vastaa Viestiin