Istumapaikat : 1

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

prospec
Pyörä: SXC, K-650

Istumapaikat : 1

Viesti Kirjoittaja prospec »

Hmm, vilkaisin juuri DR:n rekisteriotetta tarkemmin, siinä lukee "Istumapaikkoja : 1" ja "Kuljettajan lisäksi"-kohta on tyhjä...
Mutta DR:hän on tyyppihyväksytty kahdelle, miten tuohon nyt saisi oikeat merkinnät, pitääkö koko vekotin katsastaa uudelleen?
Ja mitä virkavalta sanoo tienpäällä jos ajaa kaks'päällä?

-jukka

(Tästä oli jossakin juttua aikaisemmin, oliskohan ollut söhmissä vaan kun ei muista eikä osaa löytää...)
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

KariS

Viesti Kirjoittaja KariS »

Mulla oli kans ensin yhdelle. Kävin tekemässä haltianmuutoksen viime viikolla, kun tein mun Bemusta ns. täyspyöräetupyörän, niin kyselin samalla tuota istamapaikkoja.
Ei ne katsastuskonttorilla mitään selitystä keksinyt miksi näin on, mutta korjasivat uuteen otteeseen 2 istumapaikkaa. että kai se joku näpytelyvirhe varmaan....vaikka eipä siitä kai virkavalta mitään sakotakkaan??

Mutta en mää kyllä ainkaan omaa vaimoa pyörän kyytin ota!!!

t.KariS
MP@
Pyörä: KTM990 -13

Viesti Kirjoittaja MP@ »

KariS kirjoitti:
ainkaan omaa vaimoa
:lol:

Luin kans tuon rekisteriotteen läpi mutta mulla on vain sellainen kohta kuin kuljettajan lisäksi 1

missäs se istumapaikkojen määrä lukee?
KariS

jepjep

Viesti Kirjoittaja KariS »

Uudessa, 2003 jälkeen tulleessa ns. EU rek.otteessa kohta S1.Istumapaikkoja(n.puolessavälissä otetta) .
Sulla taitaa ola vanhempi rek.ote??
eli jos otteeseen tulee muutoksia niin saat uudenlaisen otteen sen vanhan tilalle :D

t.KariS
miki.
Pyörä: KTM 525 exc

Viesti Kirjoittaja miki. »

Mun kottarainen on rekisteröity tänä vuonna ja näköjään ihan tourinki-malliksi...kaksi paikkaa, eikä penkki ole tosiaankaan koolla pilattu. :shock:

No, onpahan paremmallle puoliskolle tavoitetta pysyä hoikkana :D
Per Saukko
Pyörä: --?--

Viesti Kirjoittaja Per Saukko »

KariS: Mutta en mää kyllä ainkaan omaa vaimoa pyörän kyytin ota!!!

mä kyllä ottaisin, muttei se tule. Kuulemma yks hevosvoimainen neliveto antaa paremmat kyydit...
-millähän nyt ajelis???
Länskäri
Pyörä: XCountry

Viesti Kirjoittaja Länskäri »

KariS kirjoitti: omaa vaimoa pyörän kyytin ota!!!
t.KariS
Mielestäni juuri oma vaimo on kaikkein kätevin kyyditettävä. Se ei nitise eikä natise mentiin sitten kovaa taikka kallellaan. Toiseksi se on lähes aina saatavilla, tarvittaessa.
Minä en taas ottaisi vieraan vaimoa kovinkaan helposti kyytiin. On vielä muistissa järkyttävä kokemus, kun vieraan vaimo alkoi kiljua ja rimpuilla, sellaisessa hieman tiukassa paikassa. Siinä oli hengenlähtö lähellä. :shock:
Niin, ettei asia unohtuisi: Istumapaikkoja 2, kuljettajan vieressä ei, seisomapaikkoja ei.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
Vikke
Pyörä: KTM 990 adv. KTM 450 EXC

Viesti Kirjoittaja Vikke »

Höh!!
Näkyy SXC:kin olevan kahdelle vaikka ei ole edes takajalka tappeja,
noh saisihan siihen mutta voi olla että ei muori pysyis takaritsillä
kovinkaan kauvaa.
PS:Penkki on niin kova että tuntuu monesti että ei ole kuin yksi seisomapaikka :wink:
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Länskäri kirjoitti: Mielestäni juuri oma vaimo on kaikkein kätevin kyyditettävä. Se ei nitise eikä natise mentiin sitten kovaa taikka kallellaan. Toiseksi se on lähes aina saatavilla, tarvittaessa.
Kyllä Länskäri on tässä suhteessa harvinaisen oikeassa.

Elettiin muistaakseni vuotta -89 tai -90 kun olin vielä ns. nuori ja Super Tenere oli vasta tullut markkinoille. Pekka Neste kuulutti tuolle uudelle pyörätyypille nimeä oikein nimikilpailun kautta MP-lehdessä, koska möhköenduron sana 'möhkö' oli jo Kawan 1300:n vakiintunut nimi, ja 'enduro' ei hänen mielestään kuvannut oikein n. 200-kiloista katupyörää.

Tuolloin järjestettiin Sumiaisissa myös ensimmäinen Möhkö-meeting ja ensimmäinen kokoontumisajon yhteyteen liitetty matkaendurosafari tai -ryhmäajo. Kuulosti mielenkiintoiselta. Tuolloinen tyttöystävänikin oli sitä mieltä.

Kun saavuimme Super Tenerellä paikalle, oli suuri osa jo majoittunut ja me vielä mietimme mitä tekisimme. No, safarille päätimme kuitenkin osallistua. Järjestäjä oli järkännyt vyöruusuille oman kyydityksen safarin toisessa päässä olevalle saunalle. Tyttöystävä tuumasi, jotta hän on tullut tänne endurosafarille, eikä autoilemaan, joten siitä sitten kysymään josko reitin voi ajaa kaksi päällä?

Minulle vastattiin jotta onhan siellä pahoja paikkojakin, mutta tulkaa sitten vaikka jonon hännillä niin peräpään valvoja tuo teidät perille.

En tiedä ymmärsinkö väärin, vai mistä johtui, mutta reitille lähdettäessä olimme jonon kärjessä. Reitti ajettiinkin loppujen lopuksi niin, että reitin laatija DR600:lla veti porukkaa ja hänen kantaansa iski joku crossikuski 600 Tenerellä. Sitten jonossa oli pieni rako, ja tulimme me kaksi päällä ja sitten taas pieni rako ja tulivat loput. Jossain vaiheessa sain yhden XT600:n kantaani, mutta sekään ei päässyt/mennyt ohi.

Kerran tultiin yhdestä hypystä sellaiselle tukkisillalle, missä tukit olivat pituussuunnassa ja vähän vinossa. Silloin sydän kävi kurkussa, mutta ilmeisesti vauhtia oli tarpeeksi, kun päästiin ehjänä yli. Yhden kaarteen ajoin pitkäksi, mutta onneksi siinä oli pihatien liittymä. Kävin maatalon pihassa kääntymässä ja ehdin takaisin tielle ennen kuin kukaan kerkisi edelle...

Eihän tuossa mitään järkeä ollut, mutta silloin poikasena näyttämisen halu oli kova. Porukassa vauhti yleensä kasvaa, ja ajetaan yli taitojen. Tuon jälkeen olen usein miettinyt kahdesti lähdenkö porukka-ajoihin mukaan. Pelkään että joko ajan itse yli taitojeni parempien perässä, tai sitten että helpon näköisellä ajolla houkutan perässä tulevat vähemmän ajaneet ylisuorituksiin.

No, kun päästiin perille, kysyn tyttöystävältä josko jäätäisiin yöksi? Tämä katseli perillä siideripullo kourassa odottavia saunoneita, meikattuja, hyväntuoksuisia neitosia, jotka tulivat silittelemään miehiään kysellen oliko rankka reissu, kun nämä ovat ihan hiessä. Tämä tuumasi, että täällä ei ole enää mitään kiinnostavaa, ja että ajetaan kotiin jotain kivaa pikkutietä...

Tuosta tyttöystävästä tuli sittemmin vaimoni ja kahden lapseni äiti.

Jos lukijakunnassa on joku, jonka vaimo kuuluu tuohon saunalla odottaneeseen tyttökaartiin, niin älköön ottako tästä hernettä nenuun. Meidän arvomaailmamme vaan oli tuohon aikaan hieman erilainen. Siihen aikaan ajeltiin paljonkin emännän kanssa kaksi päällä milloin missäkin. Yksi päällä Super Tenere hiekalla yleensä vain suti, mutta kaksi päällä se sai välillä niin paljon pitoa, että vedätyksessä vuoroin nosti etupyörää ja vuoroin suti... Itse en olisi sellaisen kuskin kyydissä uskaltanut olla hetkeäkään.

-Tero-

PS. Oma ehdotukseni isojen enduroiden nimikilpailuun tuolloin oli Granduro.
Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Tätä aihetta puitiin tiistaina Pyynikillä avovaimon ja erään kaverin kanssa. Kaivettiin rekisteriotteet esiin ja todettiin, että minun KLE:ni on rekisteröity kahdelle, merkinnällä istumapaikkoja 2. Sen sijaan avokin kustomi(EN500) ja kaverini ZX12R olivat vain yhdelle rekisteröityjä. Taitaa olla aika arpapeliä, mitä AKE:n järjestelmä kuhunkin pyörään arpoo.

Vertailluissa pyörissä on kaikissa uudenmallinen rekisteriote ja ne on rekisteröity Suomeen käytettynä(meidän perheen Kawat tuontipyörinä ja
12R muuttopyöränä). Ilmeisesti "aidossa Suomi-pyörässä" otteen tiedot ovat yleensä paremmin kohdallaan. Sama kaverini toi nimittäin taannoin ZZR1100:n Saksasta ja sille tuli otteeseen merkintä GPZ1100 ja verot olivat reilusti odotettua pienemmät.

Muutama kerta ollaan tuolla kustomilla ajeltu kaksi päällä, periaatteessahan virkaintoinen polliisi voisi siitä sakot antaa...
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Kun kävin katsastamassa tuontipyörän (BMW R1100GS) niin otteeeseen tuli istumapaikkoja kohtaan numero 1. Kun menin rekisteröimään pyörää niin kysäsin katsastumieheltä että eikös olis hyvä että niitä istumapaikkoja olis kaksi kun kakspäälläkin tulee joskus ajeltua. Katsastumies tuumasi että ennenvanhaa moottoripyörissä oli rekisteriotteeseen merkitty istumapaikkoja nolla mutta pistetään nyt sitten vaikka kaks. Oliskohan kannattanut pyytää kolmea paikkaa samantien :shock:
Seisomapaikkojakin on muuten nolla, pitää varmaan lopettaa tapeilta ajelu :lol:
Vastaa Viestiin