Miten moottoripyörällä pitäisi ajaa?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Agitheosis
- Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
- Viesti:
Miten moottoripyörällä pitäisi ajaa?
Otsikon kysymyksellä en tarkoita lainsäädännöllistä tai liikennekäyttäytymiseen liittyvää tapaa, vaan asian teknistä puolta. Nelipyöräisellä jo kauan ennen pikkutohtoria alotelleena olen itse tottunut rauhalliseen ja kalustoa säästävään ajotapaan. Mutta entäpä nämä kaksipyöräiset. Onko niitä tarkoitettu "mummoajeluun"? Omalta osaltani voin sanoa että harvoin tulee kierrätettyä konetta suurimman väännön tai tehon kierrosaluelle, saatikka sitte punarajalle. Mutta onko kone tehty ja viritetty niin että näin pitäisi tehdä? Useimmin oman mopon kiekkamittari näyttää 4 - 5000 rpm ja nopeuden kasvaessa pikatiellä viisari kipuaa 6000 rpm:ään kun vaihteet loppuvat laatikosta siihen kutoseen.
- Hannu^
- Pyörä: CRF450X
Itse ainakin olen kuullut ja ymmärtänyt että ainakin näillä kurapyörillä tulisi käyttää kierroksia reippaammin kuin että jurruttelisi mahdollisimman matalilla kierroksilla, koska se että kierrättää konetta kunnolla esim. ylämäkeen mentäessä tai muussa vääntöä tarvittavassa paikassa on moottorille parempi. Reilut kierrokset tuollaisissa tilanteissa kuulema säästävät konetta paremmin kuin se että vetäisi matalilla kierroksilla.
Ja en usko että tuo väite on ihan puppua kun se on tullut henkilöltä joka suunittelee työkseen teknillisiä osia esim. lentokoneisiin yms. Ja hänellä on kokemusta myös moottorikelkoista ja on suunitellut Lynxin pikku raven + Lynx 5900 GL mallin.
Ja en usko että tuo väite on ihan puppua kun se on tullut henkilöltä joka suunittelee työkseen teknillisiä osia esim. lentokoneisiin yms. Ja hänellä on kokemusta myös moottorikelkoista ja on suunitellut Lynxin pikku raven + Lynx 5900 GL mallin.
Nopeat elävät
Kuolleet eivät
Kuolleet eivät
No tää on tietysti aika filosofinen kysymys.
Eli haluatko
- pyörältä mahdollisimman pitkää kestoikää
- hauskaa kaahailua maastossa
- mukavaa matkantekoa asfalttiteillä
- näyttää kavereille miten pyörä kiihtyy
- näyttää kavereille miten kaahailet sorateillä
- näyttää kavereille jotain muuta
- nauttia matkailusta
- nauttia maisemista ja ympäröivästä luonnosta
- nauttia sorateiden tai asfalttien mutkista
- kaahailla moottoriradoilla
- pitää tyttöystävän vielä reissunkin jälkeen omanasi.
- haluatko selvitä liikenteessä hengissä
Mitä tohon kaahailuun tulee, niin kierrokset kannattaa pitää aika korkealla eli siellä maksimiväännön ja tehojen nurkilla. Mulla maksimikierrokset on tossa BMW:ssä rajoittimella 7000 rpm/min, jolloin se sammuu kokonaan.
Eli parhaat kierrokset mulle on 5000 - 7000. Se toimi ainakin Kemorassa eilen. Eikä se konetta rasita sen kummemmin. No öljyä kului tuolla Kemorassa kaahaillessa jonkun verran.
Pekka

Eli haluatko
- pyörältä mahdollisimman pitkää kestoikää
- hauskaa kaahailua maastossa
- mukavaa matkantekoa asfalttiteillä
- näyttää kavereille miten pyörä kiihtyy
- näyttää kavereille miten kaahailet sorateillä
- näyttää kavereille jotain muuta
- nauttia matkailusta
- nauttia maisemista ja ympäröivästä luonnosta
- nauttia sorateiden tai asfalttien mutkista
- kaahailla moottoriradoilla
- pitää tyttöystävän vielä reissunkin jälkeen omanasi.
- haluatko selvitä liikenteessä hengissä
Mitä tohon kaahailuun tulee, niin kierrokset kannattaa pitää aika korkealla eli siellä maksimiväännön ja tehojen nurkilla. Mulla maksimikierrokset on tossa BMW:ssä rajoittimella 7000 rpm/min, jolloin se sammuu kokonaan.
Eli parhaat kierrokset mulle on 5000 - 7000. Se toimi ainakin Kemorassa eilen. Eikä se konetta rasita sen kummemmin. No öljyä kului tuolla Kemorassa kaahaillessa jonkun verran.
Pekka
Yksipyttyistä ei ainakaan saisi vedättää liian matalilla kierroksilla ihan sille ominaisten pelkkien rajujen tärinöiden ja sen myötä koko koneeseen kohdistuvien lisärasitusten vuoksi...mieluummin liian pieni vaihde pesässä kuin liian iso...korva kertoo loput.
Vielä lisänä uskoakseni kaksitahtisessa taitaa seossuhde laihentua rankasti jos vedättää puoliväkisin liian isolla vaihteella kaasu pohjassa ja sehän varsinkaan ei tee 2-tahtiselle hyvää...
viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...
Vielä lisänä uskoakseni kaksitahtisessa taitaa seossuhde laihentua rankasti jos vedättää puoliväkisin liian isolla vaihteella kaasu pohjassa ja sehän varsinkaan ei tee 2-tahtiselle hyvää...
viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
-
Agitheosis
- Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
- Viesti:
Muuten hyvä mutta tuntuu kuin tässä tapauksessa olisi se paras veto koneelta juuri hieman siellä alempana kierroslukualueella, ei vielä edes parhaan väännön aluella (muistaisin lukeneeni jostain että 6XXX:lla rpm). En tietenkään tarkoituksella pyri pitämään käyntinopeutta noin alhaalla (3500-4500 rpm), käytännöksi on muodostunut sellanen tapa että 60 km/h nopeuteeen asti 4500-5000 rpm ja siitä ylöspäin niin että pysyisi 5000-6000 rpm. Aivan kuin viimeksimainitulla käyntialueella kaasarin säädöt pitäisivät konetta jonkin verran niukalla polttoainemäärällä, mutta tuskin laitetta on tehtaalta ulos päästetty niin että suurimman väännön alueella olisi polttoaineen annostelu laihalla vakioasetuksilla. Tästä syystä joskus kyselinkin toisaalla foorumilla noista neulojen vaihtamisista...JIIÄSSÄ kirjoitti:Yksipyttyistä ei ainakaan saisi vedättää liian matalilla kierroksilla---mieluummin liian pieni vaihde pesässä kuin liian iso---
1-pyttyisiä nelitahteja ajetaan väännöllä ,ei kierroksilla.Agitheosis kirjoitti: En tietenkään tarkoituksella pyri pitämään käyntinopeutta noin alhaalla (3500-4500 rpm), käytännöksi on muodostunut sellanen tapa että 60 km/h nopeuteeen asti 4500-5000 rpm ja siitä ylöspäin niin että pysyisi 5000-6000 rpm.
parhaat moottorin kierrokset/vääntö saadaan ulos perstuntumalla eli
3500--5500rpm,loppu on huudattamista ja turhaa moottorin elinajan lyhentämistä.
Tie on liian leveää jos pitää vetää rajoittajalle
edit:piti vähän muuttaa noita kierroksia...olen kait liikaa ajanut sillä perstuntumalla kun omastakin pyörästä paras vääntö löytyy vasta 5500rpm kohdalla
Viimeksi muokannut MP@, Ti Touko 23, 2006 10:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Mitenkäs sitten kun paras vääntö löytyy ~5000 kierroksesta ja suurin teho ~6700 kierroksen kohdilta... pikkaisen punarajan alta siis.MP@ kirjoitti:Agitheosis kirjoitti: En tietenkään tarkoituksella pyri pitämään käyntinopeutta noin alhaalla (3500-4500 rpm), käytännöksi on muodostunut sellanen tapa että 60 km/h nopeuteeen asti 4500-5000 rpm ja siitä ylöspäin niin että pysyisi 5000-6000 rpm.
1-pyttyisiä nelitahteja ajetaan väännöllä ,ei kierroksilla.
parhaat moottorin kierrokset/vääntö saadaan ulos perstuntumalla eli
3500--5000rpm,loppu on huudattamista ja turhaa moottorin elinajan lyhentämistä.
Tie on liian leveää jos pitää vetää rajoittajalle![]()
Ja kyllä tuo väli on (sorallakin) ajessa se "käyttökelpoisin".
http://84.230.255.171/kuvat/dyno.jpg
Ja rajoittajaa ei ole
Kone kyllä jaksaa vääntää ihan tyhjäkäynniltä lähtien, mutta mahtaako olla ketjuille ja muulle voimansiirrolle hyväksi jos jatkuvasti ajelee pienillä kierroksilla?
Pyörä kohtaista tuokin tietenkin, eli siis perstuntumalla kuten kirjoitit.
Perstuntumaa tämäkin, mutta kyllä näitä 'isoja sinkkujakin' pitää välillä soralla vähän tuulettaa, siis huudattaa. Sillointällöin omaa kulkinettani sorapätkillä hyvällä näkyvyyden omaavalla kohdalla annan koneen kiertää kolmosella yli 7k, jonka jälkeen kaasu pois ja moottorilla jarrua takasin 'järkinopeuksiin'.
Niin eihän tuo Domin kone vakioputkilla varustettuna ole tosiaankaan mikään kierrostykki, mut ei sitä vakiona kierrättämällä ainakaan rikki saa... Kaasaria olen tietty säädellyt rikkaamaksi, kun ei sitäkään varmaan liian rikkaaksi tuossa saa...
no juu, konekohtaista vamaan tämäkin...?
Niin eihän tuo Domin kone vakioputkilla varustettuna ole tosiaankaan mikään kierrostykki, mut ei sitä vakiona kierrättämällä ainakaan rikki saa... Kaasaria olen tietty säädellyt rikkaamaksi, kun ei sitäkään varmaan liian rikkaaksi tuossa saa...
no juu, konekohtaista vamaan tämäkin...?
"En pidä siitä, että siirtyminen vaatii mahtavia tekoja. Sateen jälkeen hiekkatiellä, kauneus hehkuu ja kumartaa syvään." -kiitos Dave & Otto
- Rapakko
- Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
En minä ainakaan koskaan ole murehtinut siitä, että mikä olis optimaalisin kierroalue koneelle ajamisessa. Olen aina ajanut kuulon ja perstuntuman mukaan ja uskon, että se taito meillä vähäkään enemmän ajaneilla on, oli sitten kyseessä yksmukinen tai useampipyttynen. En kuitenkaan missääntapauksessa väheksy tätä kysymystä, vaan eipä koskaan ole itse tullut ajateltua sitä, koska olen ainakin itse luottanut kuuloon ja perstuntumaan, joka tapahtuu ihan luonnostaan ja ajattelematta sitä sen kummemmin. Huomenna mulla nyt sitten tietenkin räjähtää kone atomeiksi ja joudun teiltä kysellä neuvoja korjaamisessa, ja sitten saan kuulla tästä mun kannanotosta 
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Eipä sillä ole kovinkaan paljon väliä millä kierroksilla ajelet. Kuitenkaan yksipyttysellä ei hirveästi kannata vedätellä pikkukierroksilla eli oisko vaikka alle 3000rpm sillä niillä kiekoilla ketjut hakkaa ja varmaan muukin voimansiirto joutuu koetukselle.
Tehoa jos haluat koneesta ulos niin kyllä se huipputeho löytyy lähes joka moposta sieltä vähän ennen rajoitinta. Muistelisin, että ainakin isolla tohtorilla ne kierrokset oli hyvä pitää siellä 5000rpm paremmalla puolella silloin kun "täysii" sorateitä räppäili.
Tehoa jos haluat koneesta ulos niin kyllä se huipputeho löytyy lähes joka moposta sieltä vähän ennen rajoitinta. Muistelisin, että ainakin isolla tohtorilla ne kierrokset oli hyvä pitää siellä 5000rpm paremmalla puolella silloin kun "täysii" sorateitä räppäili.
- matti
- Pyörä: KTM ADV640
Duodaduoda...vkoivu kirjoitti:Eipä sillä ole kovinkaan paljon väliä millä kierroksilla ajelet.
Kiinalaisetko ne sanoivat, että mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhan-
hoito, eikä sekään ole niin tärkeää!
Siis kullekin moottorityypille taitaa olla ominaista kokonaisenergia, mitä
siitä kestää kaikenkaikkiaan ottaa. Lisäksi käyttö- ja huoltotavat
vaikuttavat oleellisesti kestoikään. Tuntuu luontevalta ajatella, että jos
koneesta ei tarvittaisi tehoa, niin kierroksilla ei juurikaan ole väliä. Jos
esim. laakereiden kestoikä olisi kiinni vain pyörimisestä, niin voisi ajatella,
että tyhjäkäynnillä käytetty kone kestäisi VAIN viisi kertaa kauemmin
kuin täysillä huudatettu. Koska hyvin harva kuitenkaan ostaa mopoa
käyttääkseen sitä kymmeniä vuosia vain tallissa, niin itseasiassa ajo-
rasitukset määräävät käytännöllisen kestoiän ja todellisen kulumisen ja
kulutuksen.
Ottomoottorin polttoainetalous on parhaimmillaan lähellä maksimiväännön
kierroksia. Siis ilmeisesti paras hyötysuhde nimenomaan johtaa maksimi-
vääntöön koneen suunnitteluparametreista ja säädöistä johtuvilla tietyillä
kierroksilla. Erityisesti silloin, kun tehoa tarvitaan eli kiihdytyksissä ja
maantienopeuksissa tai hitaamminkin raskaalla alustalla ajettaessa vaihde
pitäisi valita niin, että ollaan maksimiväännön kierroksilla. Jos halutaan
maksimikiihtyvyys, niin kierrokset kannattaa vetää yli maksimitehon
kierrosten, koska vaihtamisen jälkeen vääntö takarattaalla on vaihteiston
kitkasta johtuen isommalla vaihteella tyypillisesti pienempi vaikka
moottorin vääntö onkin taas suurempi lähempänä maksimiväännön
kierroksia.
Pitäisikö yhteenvetona todeta, että mielestäni köröttelyt, joissa tehoa
ei tarvita/haluta käyttää voi ajaa pienemmilläkin kierroksilla, mutta
pienempi melu on ainoa hyöty. Surkeinta koneen ja voimansiirron
käyttöikää ajatellen on vedätys, kun kone ei jaksa ottaa vapaasti lisää
kierroksia (jokainen sytytysisku suorastaan syö konetta). Aina muulloin
kuin melusyistä kannattaisi valita vaihde niin, että ollaan vähintään
maksimiväännön kierrostuntumassa.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Matti on ihan oikeassa, että jos haluaa ajaa polttoaine taloudellisesti pitää ajaa maksimiväännön tuntumassa. Toisaalta on myös fakta että toisiaan hankaavat osat kuluvat nopeammin, jos ne hankaavat nopeammin ja enemmän toisiaan. Siksi maansiirtokoneiden moottorit kiertävät 1000 rpm, koska niiden pitää kestää lähes ikuisuuden. Suurista kierroksista seuraa myös suuria kiihtyvyyksia, mikä tarkoittaa kovaa painetta laakereille ja muille osille.
Vedätys pienillä kierroksilla aiheuttaa melkein männän pysähtymisen, sillä kaasua avattaessa männän pitäisi pienellä liike-energialla puristaa kokoon suuri määrä seosta. Mäntä hidastuu ja joutuu käyttämään liike-energiaa vaihteistolta, vauhtipyörältä tai jopa takapyörästä. Kaikkien näiden välissä on välystä, mikä aiheuttaa ilkeän kuuloisen paukkeen pahimmillaan ketjuissa edestakaisin. En osaa ottaa kantaa minkälaista haittaa tästä on verrattuna normaaliin kulumiseen. Rasittaahan se ehkä osia normaalia enemmän.
Vedätys pienillä kierroksilla aiheuttaa melkein männän pysähtymisen, sillä kaasua avattaessa männän pitäisi pienellä liike-energialla puristaa kokoon suuri määrä seosta. Mäntä hidastuu ja joutuu käyttämään liike-energiaa vaihteistolta, vauhtipyörältä tai jopa takapyörästä. Kaikkien näiden välissä on välystä, mikä aiheuttaa ilkeän kuuloisen paukkeen pahimmillaan ketjuissa edestakaisin. En osaa ottaa kantaa minkälaista haittaa tästä on verrattuna normaaliin kulumiseen. Rasittaahan se ehkä osia normaalia enemmän.
Viimeksi muokannut IceFire, Ma Touko 29, 2006 10:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Eero K