Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja AMa »

Piese kirjoitti:Oonko muistanut mainita, että vihaan sosialisteja ja viherpiipertäjiä?
No sitten meitä on kaksi.

Ensimmäiset on laiskoja lahjattomia ja jälkimäiset ovat naiiveja pölvästejä.

Voisiko sellainen olla mitenkään mahdollista, että ihan jokaista EU-direktiiviä, ohjetta tai suuntaviivaa ei tarvitsisi noudattaa ihan viimeisen tapin takaa? No ei ole mahdollista Suomessa.
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Suomessa ei tarvi noudattaa niitä EU-direktiivejä, ohjeita ja suuntaviivoja mistä olis kansalle jotain oikeaa hyötyä!
Mutta meillä Suomessa tarkoitus on vain ottaa rahat pois köyhiltä... :evil:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

AMa kirjoitti:
Piese kirjoitti:Oonko muistanut mainita, että vihaan sosialisteja ja viherpiipertäjiä?
No sitten meitä on kaksi.

Ensimmäiset on laiskoja lahjattomia ja jälkimäiset ovat naiiveja pölvästejä.

Voisiko sellainen olla mitenkään mahdollista, että ihan jokaista EU-direktiiviä, ohjetta tai suuntaviivaa ei tarvitsisi noudattaa ihan viimeisen tapin takaa? No ei ole mahdollista Suomessa.
Suomalaiset ovat olleet aina, siis 1500-luvun alusta lähtien, alamainen kansa. Tätä taustaa vasten ei ole lainkaan hämmästyttävää että täällä eu-määräykset otetaan kirjaimellisesti ja pilkulleen. Alamainen ajatusmalli ei muutu vajaassa vuosisadassa vaikka kuinka kuvittelemme olevamme muiden määräyksistä ja vaatimuksista riippumattomia. Laitan mukaan hieman Suomen historiaa, ylläpito voi poistaa viestin jos se ei tunnu asiaan kuuluvalta, referaatti on ylimalkainen mutta ehkä hiukan valottaa sitä miksi käyttäydymme, valtioiden välisissä asioissa, kuten käyttäydymme.

Helisngin Sanomat kirjoittaa Ruotsin vallan ajasta seuraavaa:

Suomi Ruotsin vallan alla 1523-1809

Julkaistu: 3.5.2001 lehdessä osastolla Kulttuuri
A A

Helsingin Sanomat

Vanhempi Vaasa-kausi

1523-1617

Pohjoismaisen unionin aika päättyi lopullisesti 1523, kun tanskalaiset antautuivat Viipurin linnassa Kustaa Vaasan joukoille. Tämän jälkeen Suomi oli vuosisatojen ajan kiinteä osa Ruotsia. Kustaa Vaasa oli vallanhaluinen ja häikäilemätön renessanssiruhtinas. Kirkko muutettiin kuninkaan työkaluksi. Tätä kansa ei niellyt ilman vastarintaa.

Suomen historiankirjoituksen jatkuva kiistanaihe, verinen talonpoikaiskapina, nuijasota (1596-97) johtui osittain säätyristiriidoista. Aateli rikastui ja talonpojat köyhtyivät entisestään.

1500-luvun ihminen eli kahden aikakauden ristipaineessa. Reformaatio ja renessanssi tulivat Suomeenkin. Ruotsin ja Suomen historiaa leimasi sota ja laajentuminen. Mullistukset rikkoivat rahvaanyhteisön hiljaisuuden.

Ruotsin lyötyä Venäjän, valtakunnan itäraja siirtyi Täyssinän rauhassa 1595 ja Stolbovan rauhassa 1617 kauas itään Käkisalmen lääniä ja Inkeriä myöten.

Suurvaltakausi

1617-1721

Ruotsin historia on maan historiankirjoituksessa kuninkaiden historiaa, suomalaisten jäädessä alamaisiksi. Vuonna 1660 Ruotsi hallitsi Itämerta. Köyhästä Euroopan reunan kansakunnasta oli kasvanut suurvalta. Sodat muuttivat yhteiskuntaa perusteellisesti. Talonpoikainen Suomi osallistui valtakunnan sotiin raskain veroin ja miehin.

Kaaottisesta sisäpolitiikasta huolimatta elettiin koko valtakunnassa elpymisen aikaa venäläisuhasta huolimatta. Nälkävuosien aikana 1696-97 Suomen väkiluku tosin väheni lähes neljänneksellä.

Suomen historiassa suurvalta-aika alkaa Stolbovan rauhasta 1617 ja päättyy Uudenkaupungin rauhaan 1721. Suuressa Pohjan sodassa 1700-21 suurvalta romahti ja Ruotsi menetti alueita Saksassa sekä Uudenkaupungin rauhassa Venäjälle Baltian, Inkerin ja Kaakkois-Suomen.

Suomen pitkä venäläismiehitys on jäänyt historiaan isonavihana, väkivallan, terrorin ja barbarian ajaksi. Isostavihasta tuli Suomen yhteiskuntaeliitin yhteisenä kokemuksena ensimmäinen poliittinen todiste suomalaisesta kohtalonyhteydestä.

Vapaudenaika

ja kustavilaisaika

1721-1809

Uudenkaupungin rauha lopetti Ruotsin suurvallan lisäksi myös yksinvaltiuden. Ruotsalaiset yrittivät hattujen revanssisodassa 1741-43 siirtää itärajaa ja raja siirtyikin Kymijoelle. Suomi oli liitetty suurimmalta osin takaisin Ruotsin valtakuntaan. Elettiin rajattoman säätyvallan aikaa.

Suomen viimeisenä ruotsalaisena kuninkaana hallitsi jäykkä ja sulkeutunut Kustaa IV Aadolf. Suomen sota 1808-09 synnytti sekä Suomessa että Ruotsissa hehkuvan, mutta epärealistisen isänmaallisuuden.

Venäjä valloitti Suomen kolmannen kerran ja lopulta Haminan rauhassa vuonna 1809, purettiin Suomen ja Ruotsin välinen 700-vuotinen valtiollinen yhteys.

Koonnut Irma Stenbäck

Venäjän vallan aika: https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_suuriruhtinaskunta


Ja Antti Pesonen kirjoittaa siitä milloin suomi on ollut kansakuntana itsenäisin:

Suomi oli itsenäinen valtio vuosina 1917-1994
Helsingin Sanomat pyysi 18.9.2012 lukijoilta vastausta kysymykseen ”Milloin Suomi on ollut historiansa aikana kaikkein itsenäisin?” Kysymykseen vastaaminen vaatii itsenäisyyden käsitteen määrittelemistä.

Valtiollinen itsenäisyys on yleensä oikeus- ja valtiotieteissä määritelty siten, että itsenäisellä valtiolla on muista valtioista riippumaton lainsäädäntövalta, omaan lainsäädäntöön nojaava tuomioistuinlaitos ja oma ulkopolitiikka.

On helppo todeta, että tuon määritelmän mukaisen itsenäisyyden Suomi saavutti v. 1917 itsenäistyessään Neuvosto-Venäjästä. Selvää on myös, että Suomi menetti valtiollisen itsenäisyytensä EU-liitoksessa v. 1995. Tätä lienee syytä perustella, koska monet suomalaiset pitävät maatamme yhä itsenäisenä. Euroopan unionin lait ovat jäsenmaiden lainsäädännön yläpuolella. EU:n tuomioistuimen päätökset ovat myös jäsenmaiden tuomioistuinten päätösten yläpuolella. Lisäksi Suomi on sitoutunut EU:n ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan. Näin ollen Suomi oli itsenäinen valtio vuosina 1917-1994.

Milloin sitten Suomi on ollut kaikkein itsenäisin? On syytä ottaa huomioon, että oikeusministeri Louekoski antoi jo v. 1989 kaikille ministeriöille määräyksen, että kaikki Suomen uusi lainsäädäntö on valmisteltava ottaen huomioon Euroopan Yhteisön – silloin ei puhuttu EU:sta vaan EY:stä – määräykset. Vielä on syytä muistaa Neuvostoliiton vaikutuksen heikkeneminen sen uudistuspolitiikan myötä 1980-luvun puolimaista NL:n hajoamiseen v. 1991.

Näin voi arvioida Suomen olleen itsenäisin 1980-luvun puolivälin tienoilla.
Viimeksi muokannut Patukka, To Heinä 18, 2013 12:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Vähän vaikuttaa, että kun tuolla maan päättävissä elimissä joku "hyvä" asia saadaan jollekkin arvovaltaiselle kaverille "myytyä", niin sitä juttua tuodaan uudestaan pöytään niin kauan, että menee läpi.

Katsokaahan vaan tuota yhtä järjenjättiläis-ehdotusta. Satelliittipaikantimet kaikkiin kulkuneuvoihin sillä verukkeella, että voidaan periä ruuhkamaksuja ajan ja paikan mukaan. Ei ole huonompaa selitystä tuolle kuullut. Isommat syyt taitavat olla erit. Tuokin nerokas idea saadaan läpi päättävistä elimistä, kun tarpeeksi monta kertaa yritetään. On siellä sen verran niitä piipertäjiä ja sossuja jne. :evil:
Sami
Avatar
MTK
Viestit: 654
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 8:53 pm
Pyörä: KTM

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja MTK »

Dominator kirjoitti:Missä MP katsastusasiassa oikeasti mennään?

http://www.smoto.fi/?p=606
"Kohta 113 oli ehdotus, jonka mukaan katsastuspakon piiriin olisi otettu vasta 2016, tai sen jälkeen ensirekisteröidyt moottoripyörät."

Tuossa ehdotuksessa on varmaan kysymyksenasettelu ollut jo niin vittumainen, että (meidän harrastajien kannalta) oikeaa vastausta ei löydy vaihtoehdoista 'kannatan' tai 'olen vastaan'. Jos kannattaa, hyväksyy että katsastuspakko tulee noilla ehdoilla. Jos on vastaan, niin sitten on vastaan. Mutta onko ollut mahdollisuutta sen tarkemmin selventää, että miksi on vastaan? Onhan hieman eri asia olla vastaan siksi, että haluaa katsastuspakon koskevan kaikkia moottoripyöriä vuosimallista riippumatta tai siksi, että on vastaan koko katsastuspakkoa, jonka tuo ehdotus näyttää toteutuvan joka tapauksessa.

Eikös samankaltainen tilanne ollut jonkun nettigallupin kanssa, jossa kysyttiin jotain tyyliin: "Tulisiko katsastuksen maksaa x määrä rahaa, xx määrä rahaa vai xxx määrä rahaa?" Tuosta kun sitten klikkasi jonkun vaihtoehdon niin samalla ikään kuin hyväksyi katsastuksen. Juju oli siinä, että ei kannattanut valita mitään vaihtoehtoa. Nakkikioskillakin on vittumaista valita vaihtoehtojen "Haluuks turpaan vai potkinko munille?!" välillä. Enkä minä tästä katsastuspakkoasiasta kauheasti tiedä tai ketään äänestänyttä puolustele tai syyttele, mutta harmitus on suuri, kun tästä koko katsastuspakkoasiasta tulee sellainen olo, että kustaan päin naamaa ja ravistellaan vielä päälle kun jo luulee, että silmät uskaltaa aukaista.

Mutta joo. Tulee mieleen tieteiskirjallisuusklassikko Vuonna 1984. Yhtä häikäilemätöntä on tässäkin kokonaisuudessa totuuden vääristely, jos höpistään "luotettavista tutkimustuloksista", joissa teknisten puutteiden osuus valehdellaan isommaksi kuin se oikeasti on.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja meikä »

Onko tuo tulossa nyt kaikille pyörille, vai uusille vuodesta xxxx eteenpäin? Jos kaikille niin pientä joustavuutta saatetaan konttorilta tarvita... Toisaalta mistäpä ne mitään tietää jos ei mitään puhu, ilman googlea ainakaan. "Joo tällaisia härveleitä ei oo montaa tuotu suomeen" tai "Tehtaan erikoismalli", "Uskomatonta mitä maalilla ja viimeistelyllä saakaan aikaan, vaikea edes tunnistaa samaksi pyöräksi" :D

Tähän asti monella omatuontipyörällä on ollut etulyöntiasema prosenttien ja pykälien suhteen, mutta tämän jälkeen se vasta hulluksi muuttuukin jos jonkun härvelin sattuu vahingossa kilpiin saamaan...
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Mitä #%&*un joustavuutta siellä on tähänkään asti harjotettu? Jos pyhä kirja jotain sanoo,niin ylipappi menee just sen raamatun mukaan(vaikka trafin ohje ei tarkkaan lain mukanen oliskaan)ja varmuuden vuoksi yleensä vaaditaan tiukimman mukaan mitä pykälät antaa,ettei ylimystö(trafin tarkastajat) vaan saa syytä epäillä mitään helpotusta.(kävin juuri katsastamassa "veronkierto" farkun(ja tämä käyttövoimävero perustuu mihin,kun polttoaineen verotus korotettiin jo aiemmin bensan tasolle)ja sain taas oman annoksen kesähessuista ja pyhästä kirjasta.toki niille saa ja pitää väittää vastaan,mutta onko taas oikein että harrastajan pitää tuntea pykälät ammattillaista paremmin.(ettei ammattilainen voi leikkiä tärkeämpää kuin on). Katsastus on suurelta osin taas lisävero harrastajille,mutta sen lisäks se on jokavuotinen vittuilu jokaiselle joka on uskaltanut muuttaa jotain tehtaan tekemää.
Aina sillontällön löytyy järkeviä inssejä,mutta tuntuu siltä että nekin vaihtaa konttoria sen verrannu usein että pitäs pyytää numero niin vois soittaa ja tarkistaa mihin pitää mennä.(katsastan vähintään kolme autoa joka vuosi,yleensä päälle vielä yksi-kaksi harraste ja/tai sukulaisen autoa joten kokemusta noista paikoista on vuosien varrelta ihan liikaa)

Toisaalta pykäläthän ei ole luonteeltaan joustavia,vaan määrää jotain ja se pitäisi täyttää. Kuinkahan tarpeellista nämä e kirjaimet ja paperit sitten on käytännön tasolla,vrt se vaan toimii,vaikkei sitä kukaan olekaan juuri tuohon malliin,vuosimalliin jne hyväksyny ja todistanu. Ja tästä syystä mennään taas kauppaan ostamaan sikahintaan sama tuote,mutta sen tärkeän paperin kans. Onneksi oma on menneeltä vuosituhannelta....(enkä näillä näkymin näitä e hirvityksiä tule ostamaankaan jos(kun) byrokratia on se mikä on tärkeintä.vai oliko se hauskanpito?
Viimeksi muokannut ceevu, To Heinä 18, 2013 12:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

meikä kirjoitti:Onko tuo tulossa nyt kaikille pyörille, vai uusille vuodesta xxxx eteenpäin? Jos kaikille niin pientä joustavuutta saatetaan konttorilta tarvita... Toisaalta mistäpä ne mitään tietää jos ei mitään puhu, ilman googlea ainakaan. "Joo tällaisia härveleitä ei oo montaa tuotu suomeen" tai "Tehtaan erikoismalli", "Uskomatonta mitä maalilla ja viimeistelyllä saakaan aikaan, vaikea edes tunnistaa samaksi pyöräksi" :D

Tähän asti monella omatuontipyörällä on ollut etulyöntiasema prosenttien ja pykälien suhteen, mutta tämän jälkeen se vasta hulluksi muuttuukin jos jonkun härvelin sattuu vahingossa kilpiin saamaan...
Kaikille on tulossa. Jos / kun katsastukset ovat todellisuutta, näillä näkymin vuodesta 2016 alkaen, niin en oikein usko että katsastajiltakaan mitään riemunkiljahduksia pääsee. Ovat nimittäin aika pahasti puun ja kuoren välissä. Moneltakin, henkilökohtaisesti, saattaisi sitä joustoa löytyäkin mutta uskoisin että valvova viranomainen pitää huolen siitä että mennään "by the book". Tilanne on autojen katsastuksessa vastaava, jos joltain konttorilta ei tule hylkyjä, tilastoihin verrattuna, riittävästi niin silloin ryhdytään kyselemään että minkä vuoksi näin.
Pahaa pelkään että alkuvaiheessa touhusta tulee melkoista sirkusta, kuten aikoinaan autoissa dieselien pakokaasu- ja myöhemmin yleisesti obd-testien osalta, mutta tilanne vakiintunee muutamassa vuodessa kun katsastajien rutiinit vakiintuvat ja moottoripyöräilijöille alkaa tulla käsitys siitä minkä kuntoinen ja kuinka rakennettu pyörä selviää katsastuksesta.
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Taitaa kyllä tuossa vuoden 2016 tienoilla saada vanhoja rakenneltuja pyöriä edullisesti :D Siellä voi olla nauru herkässä kun menee jotain kattokruunuista ja huonekaluputkesta rakennettuja harrikoita katsastelemaan. Tähänkin asti kaikki olisi PITÄNYT muutoskatsastaa mutta kun käytännössä on ollut laillista muutella pyöriä melkein miten paljon tahansa on kansalaisen oikeusturva vähän kyseenalaista kun yhtäkkiä kaikki vuosikymmeniä vanhat ja kymmenen omistajan muuttelemat pyörät pitäisikin yhtäkkiä leimata. Onhan se aika sietämätön tilanne että satoja tai hyvinkin tuhansia turvallisia ja ongelmattomia pyöriä menee ajokieltoon. Eipä taida meikäläisenkään pyörä mennä läpi, jos vielä jarrut ja keulan saisi muutoskatsastettua ja dB-rajatkin onnistuvat niin ainakaan nuo valot eivät mene ikipäivänä läpi leimasta. Perkeleen perkele.

Suurempi ongelma tässä on se, että EU:n myötä poliitikot ja päättäjät eivät ole enää missään vastuussa kansalle koska minkäs teet kun EU käskee. "Itse olin päätöstä vastaan ja myötätuntoni on motoristien puolella mutta kätemme ovat sidotut sillä EU:n määräyksiä on jäsenvaltioiden toteltava". Toisin sanottuna kansan mielipide ja maalaisjärki jäävät toiseksi. Lisäksi olen valmis lyömään AT:ni vetoa että se mikä Suomessa tulkitaan välttämättömäksi pakoksi ei kummasti etelämpänä olekaan enää kuin korkeintaan teoreettinen suositus. Vaikea kuvitella että Kreikassa menee Giorgiosten kaupassakäyntipyörät ajokieltoon varaosista puuttuvien E-merkintöjen takia...

Yleisessä keskustelussa kahvipöydissä ja muilla foorumeilla on kyllä huomannut että aika monella on jotain hampaankolossa motoristeja vastaan. Veikkaan että kurapyöräkansa ei ole ihan pahimmasta päästä mutta kieltämättä tilanne on ehkä päässyt hiukan villiksi. Kyllähän kaduilla näkee sellaisia pyöriä joista lähtee niin perkeleellinen meteli että kun sellaisella jyräyttää avoimen ikkunan ohi kesäiltana niin taulut putoilevat seiniltä. Näihinkin vain olisi aika helvetisti helpompaa ja tehokkaampaa puuttua lisäämällä tienvarsitarkistuksia ja pysäyttelemällä epäilyttävän näköiset menopelit sen sijaan että rakennetaan lisää byrokratiaa, valvontaa, vuotuista rahanmenoa, laitteistopakkoja katsastusfirmoille ja yleenäskin vaikeutetaan harrastustoimintaa. Samaan sarjaan menevät ABS-pakot ynnä muut kivat asiat joissa kuljetaan kauniilla aikomuksilla kivettyä tietä kohti helvettiä. ABS ei ole autoissa vieläkään pakollinen ja se löytyy silti käytännössä kaikista joten millä perkeleen logiikalla se pitää saada prätkiin pakolliseksi? Se suuri enemmistö moottoripyöräilijöistä joille ABS:stä on hyötyä ottaa sellaisen kyllä ilman pakkoakin ja se voi olla myyntivalttikin niiden pyörien keskuudessa joissa siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Antakaa nyt perkele motoristien itsensä päättää onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä sen sijaan että ABS-ohjainlaitevalmistajat ja katsastusyritykset kertovat ABS-jarrujen ja katsastuksen hyödyistä.

Perkeleen perkele. Tulipa avauduttua.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
teppogarde
Viestit: 323
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Pyörä: DL 650 V-Strom
Paikkakunta: Valkeala

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

AMa kirjoitti:
Piese kirjoitti:Oonko muistanut mainita, että vihaan sosialisteja ja viherpiipertäjiä?
No sitten meitä on kaksi.

Ensimmäiset on laiskoja lahjattomia ja jälkimäiset ovat naiiveja pölvästejä.

Voisiko sellainen olla mitenkään mahdollista, että ihan jokaista EU-direktiiviä, ohjetta tai suuntaviivaa ei tarvitsisi noudattaa ihan viimeisen tapin takaa? No ei ole mahdollista Suomessa.
Eikö se olis vielä suurempi katastrofi jos olis AHKERA ja lahjaton...?
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja AMa »

teppogarde kirjoitti: Eikö se olis vielä suurempi katastrofi jos olis AHKERA ja lahjaton...?
No olisi tietysti. Onneksi sellaiset päätyvät yleensä Laiskojen Mutta Ovelien työrukkasiksi ja syntipukeiksi. Aina on toki olemassa vahingon mahdollisuus, ajatella jos sellaisesta tulisi vaikkapa liikenneministeri...
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt kyllä "maalaispojalta" tulee järkevää tekstiä, vielä kun puheet muuttuisi teoiksi niin olisi vielä parempi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Aina paremmaksi muuttuu. Ilmeisesti tuohon samaan direktiiviin on muuten tulosa kevytperärryjen, eli jarruttomien kärryjen vuosittaiset katsastukset. Miten tuota ei ole mikään illtalehti ym vielä kaivanut esille. On nimittäin Suomessa aikamoinen määrä peräkärryjä jotka tulevat katsastusten piiriin. Suomessa on 720 000 peräkärryä. Koskettaa nimittäin tuo silloin myös muita kuin motoristeja.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja ceevu »

tämä kuuluu kanssa siihen kastiin että mitä vähemmän kysyy,sitä enemmän saa tehdä(hölmöjä ja kansalle ylikalliita lakeja)
Ja jos joku kysyy,etitään joku salarakastaja tahi lautakasa mistä kirjottaa...
Vastaa Viestiin