Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja AriK »

Moi

No veikkaan ettei ne suurimmat ongelmat ole kurapyoräilijöillä. Jos vertaa vaikka pitkäkeulakuskeihin ja vanhoihin sivuvaunuhärveleihin.
Tossa yks otos 2011 Pohjosen Pystymetästä. Njepr kuplafolkkarin pannulla. Saattais olla konttorilla ihmeissään:
Kuva

Ari
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Jokke Espoosta kirjoitti:Noh, tässä ehtii vielä tapahtua EU:ssa kummia ennen vuotta 2016... tai sitten ei.

Kai tällekin jonkinlaiset perusteet on olemassa mutta toivoisin, luultavasti turhaan, että tällä oikeasti lisättäisiin liikenneturvallisuutta eikä pelkästään byrokratiaa, menoja ja harrastamisen vaikeutta. Epämääräisimmät romut ja purkkapatentit on varmaan hyvä saada baanalta pois mutta pahoin pelkään että tällä estetään nyt sitten mm. parempien osien vaihtaminen vanhoihin pyöriin kun kukaan ei jaksa niitä taisteluita mitä vaaditaan että saa vaihtaa keulan ja jarrut parempiin.
Niin, kyllähän se lähtökohtaisesti taitaa jatkossa mennä niin että alusta ja ohjaus täytyy olla kasattu niistä tai vastaavista osista joilla pyörä on tyypitetty. Kyllähän muutokset varmaan jatkossakin onnistuvat mutta byrokratiaa tulee varmasti kuten jo nyt autopuolella. Minäkin olen aikoinaan ( -70 luvulla ) muuttanut useammankin rumpujarru escortin levyjarrukeulalle ja siihenkin, jo silloin, tarvittiin tehtaan ( vai maahantuojan ) lausunto että, ja millä edellytyksillä, näin voidaan tehdä. Ja sen jälkeen muutoskatsastettiin uusille osille sekä laskettiin muutosprosentit. Eri valmistajien alustojen yhdisteleminen ja laitteen saaminen tieliikennekäyttöön voi tulevaisuudessa olla aika raskas prosessi mutta tuskin täysin mahdotonta.

Lisätään nyt vielä että lainlaatijan ja viranomaisen näkökulmasta kaupasta uutena ostettu pyörä tai auto on tehtaan tarkasti harkitsema kokonaisuus eikä sen muuttaminen ole tarpeellista vaan sitä käytetään koko käyttöikänsä sellaisena kuin tehdas on sen käytettäväksi tarkoittanut.
Viimeksi muokannut Patukka, Ke Heinä 03, 2013 9:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
malandio
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Paikkakunta: Espoo

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja malandio »

Tuli tuosta nepparin kuvasta mieleen, että sen pystyy laillisesti katsastaa suomessa tolle 1200cc kuplan koneelle. Sen verran oon tuon uralroikan foorumia seurannut, että noitakin swappeja tehty toista tusinaa + kyseisen pyörän dieselöinnin :P
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

malandio kirjoitti:Tuli tuosta nepparin kuvasta mieleen, että sen pystyy laillisesti katsastaa suomessa tolle 1200cc kuplan koneelle. Sen verran oon tuon uralroikan foorumia seurannut, että noitakin swappeja tehty toista tusinaa + kyseisen pyörän dieselöinnin :P
Jos jollakin on tarve niitä muutoskatsastuksia, ties mistä syystä, tehdä niin onhan tässä vielä pari vuotta, ehkä, aikaa touhuta kansallisilla määräyksillä. Sen jälkeen kun eu-katsastusdirektiivi astuu voimaan niin saattaa olla himppasen vaikeampaa.
Avatar
pox
Viestit: 25
Liittynyt: Su Syys 21, 2008 9:55 am
Pyörä: DR 800S -92
Paikkakunta: Loviisa

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja pox »

Eihän tässä pitäisi olla mitään ylipääsemätöntä, turha rahanmeno vain. Tämmöisen listan löysin: http://www.tuv-nord.com/en/checks-and-i ... n_2968.htm

IsoDarran kävin näyttämässä viime kesänä konttorilla ja muutokset merkattiin otteeseen. Tuli muistaakseni 15%.
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Piese »

Röyhkeästi irtaannutettu ketjusta http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2433.90

Kysymys tietäville: mitäs nyt sitten, vai onko nyt tilanne se et turha rypistää, paskat on housussa?


Ei oo vielä päätetty lopullisesti mistään mitään. Asiasta päätetään ns. yhteispäätösmenettelyllä parlamentin ja neuvoston kesken, kummallakin on veto-oikeus. Neuvosto lausuu asiasta vasta parlamentin jälkeen joskus syssymmällä. Tähän saakka neuvosto on vastustanut, jää nähtäväksi kääntyykö takki.

Oonko muistanut mainita, että vihaan sosialisteja ja viherpiipertäjiä?
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Piese kirjoitti:Röyhkeästi irtaannutettu ketjusta http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2433.90

Kysymys tietäville: mitäs nyt sitten, vai onko nyt tilanne se et turha rypistää, paskat on housussa?


Ei oo vielä päätetty lopullisesti mistään mitään. Asiasta päätetään ns. yhteispäätösmenettelyllä parlamentin ja neuvoston kesken, kummallakin on veto-oikeus. Neuvosto lausuu asiasta vasta parlamentin jälkeen joskus syssymmällä. Tähän saakka neuvosto on vastustanut, jää nähtäväksi kääntyykö takki.

Oonko muistanut mainita, että vihaan sosialisteja ja viherpiipertäjiä?
Nythän kysymyksessä ei ole Euroopan neuvosto jolla ei ole lainsäädäntövaltaa vaan Euroopan Unionin neuvosto.

Ei se tuokaan aivan kumileimasin ole, http://europa.eu/about-eu/institutio...u/index_fi.htm, mutta harvoin muuttaa euroopan parlamentin päätöksiä. Toki sekin mahdollista on. Tämän asian osalta ei ymmärtääkseni tarvita yksimielisyyttä ja neuvoston jäsenten painoarvo, jos oikein muistan, riippuu hänen edustamansa maan väkiluvusta joten suurten maiden edustajilla on enemmän "ääniä" kuin väkimäärältään pienemmillä mailla. Jotta saapi nähdä kuinka käy, mutta jos veikata pitää niin 75/25 että parlamentin päätös pysyy voimassa.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Missä MP katsastusasiassa oikeasti mennään?

http://www.smoto.fi/?p=606
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Syke »

Luinko mä nyt oikein? Eli tämä Sarvipää joka vastustaa katsastuspakkoa, vastusti
myös sitä, että katsastuspakko koskisi vasta 2016 ja jälkeen rekisteröityjä mopoja.
Kaveri haluaa vissiin lipoa molempien, vastustajien ja kannattajien persettä.
Braa-aab!
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Piese »

Syke kirjoitti:Luinko mä nyt oikein? Eli tämä Sarvipää joka vastustaa katsastuspakkoa, vastusti
myös sitä, että katsastuspakko koskisi vasta 2016 ja jälkeen rekisteröityjä mopoja.
Kaveri haluaa vissiin lipoa molempien, vastustajien ja kannattajien persettä.
Sarvamaa ollut koko ajan tuota katastelua vastaan.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Syke »

Juu, niin varmaan, mutta kun tosta sai sen kuvan että jos katsastuspakko
tulee, niin hän haluaa sen koskevan ihan kaikkia mopoja vuosimallista riippumatta.
Braa-aab!
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Mikähän pointti siinä olisi, että koskisi vain tietystä vuosimallista lähtien... :roll:
Ja ei, en millään muotoa kannata mp: katsastusta. Silkkaa rahastusta ja byrokratian pyöritystä, että virkamiehillä olisi jotain hommaa.
Sami
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Syke »

Onhan autopuolellakin erivapauksia vuosimallin perusteella..esim.päästöt.
Braa-aab!
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Tottakai ja niin tulee olemaan pyörilläkin. Eikä ne mitään erivapauksia ole vaan valmistusajankohdan mukaisia määräyksiä.
Sami
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

SaPeKa kirjoitti:Tottakai ja niin tulee olemaan pyörilläkin. Eikä ne mitään erivapauksia ole vaan valmistusajankohdan mukaisia määräyksiä.
Näinhän se tulee menemään valmistusajankohta määrää mitä teknisiä vaatimuksia sovelletaan. Muualta lainattua "Esim 1990 ja sitä ennen käyttöönotetuissa pyörissä ei tarvitse olla ensimmäistäkään e-leimaa. Mitä vanhempaa peliä harrastaa, niin sitä vähemmän on vaatimuksia. Esim vilkut tuli pakolliseksi 80-luvun alussa. Ensimmäinen tieliikennelaki ajoneuvojen osalta astui voimaan 1.1.1958. Sitä vahnemmissa laitteissa ei ole juuri mitään vaatimuksia."
Tarkoittaa sitä että mitä vanhempi pyörä sen vähäisempiä vaatimukset mm. päästöjen ja äänenvaimennuksen suhteen ovat. 1980 luvun lopun ja -90 luvun alun pyörät ovat, ainakin teoriassa, parhaassa asemassa siitä eteenpäin, mitä nuorempiin pyöriin mennään, vaatimukset vain kiristyvät. Kaikkein kireimpiä ne taitavat olla 2007 ja siitä eteenpäin valmistetuissa pyörissä.
Vastaa Viestiin