Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Näin hesarissa eilen:

Huomionarvoista on, että toisin kuin monissa muissa maissa, Suomessa ei ole tarvinnut katsastaa moottoripyöriä. Katsastusdirektiivin mukaan moottoripyörät on kuitenkin katsastettava, tai on käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi.

”Meillä ei ole intressiä tuoda moottoripyöriä pakolla katsastuksen piiriin, mutta jos ei mitään muuta mallia löydy, näin on tehtävä, jotta direktiivin vaatimukset täyttyvät”, Karjalainen kertoo.

Vielä liikenne- ja viestintäministeriö ei ole keksinyt vaihtoehtoista mallia. Pöydällä on ollut Karjalaisen mukaan ”lähinnä heittoja”.

Tämän lausunnon perusteella uskon, toivottavasti olen väärässä, että noin 80 prosentin varmuudella Suomeen tulee moottoripyörien katsastusvelvollisuus. Se on virkamiehille helpoin tie toteuttaa direktiivin määräykset.

Tosin eihän tuo katsastus mikään ongelma ole jos pyörät ovat niillä katsastukseen vaikuttavilla varusteilla joilla ne ovat olleet tehtaalta lähtiessään. Pahaa pelkään että rakenneltujen pyörien omistajille on ongelmia tiedossa. Mutta kaikkiaan, ylimääräistä rahanmenoahan tuo on eikä taida hirveästi liikeeneturvallisuutta lisätä, mitä nyt kollipoikien piikit saattavat vähän paremmin kunnossa pysyä.
Jarmo H
Viestit: 768
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Pyörä: KTMs
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Patukka kirjoitti: Tosin eihän tuo katsastus mikään ongelma ole jos pyörät ovat niillä katsastukseen vaikuttavilla varusteilla joilla ne ovat olleet tehtaalta lähtiessään. Pahaa pelkään että rakenneltujen pyörien omistajille on ongelmia tiedossa. Mutta kaikkiaan, ylimääräistä rahanmenoahan tuo on eikä taida hirveästi liikeeneturvallisuutta lisätä, mitä nyt kollipoikien piikit saattavat vähän paremmin kunnossa pysyä.
Vähänkään kun miettii niin kyseessä on merkittävä käytännön ongelma vaikka kaikki pyörät olisivat tehtaan kunnossa. Tasapuolisuus vaatii että katsastus tehdään samalla tavalla ja kriteereillä kaikille. MP-katsastus vaatii omat tutkintonsa ja laitteensa. Pelkästään valojen, peilien, jarrujen tms. takia ei tällaista kannata järjestää. Mukaan kun lisätään erilaiset tekniset mittaukset jotka on vastattava pyörän rekisteröintivuoden määräyksiä ja tulkintoja niin saadaan niin monimutkainen prosessi että katsastus ei ole hoidettu 20 minuutissa ja 50 Eurolla. Sokerina pohjalla Suomen ajo-olosuhteissa on tietenkin katsastusaika ja sen määrittäminen. Kaikki kunnon motoristit haluavat että jokainen pyörä tallissa on läpäissyt katsastuksen viimeistään vappuun mennessä. Taitaa tulla melkomoinen katsastuspiikki! Autojen katsastus ja käyttömaksujen valvonta perustuu rekisterikilpien lukuun, moottoripyörien valvonta pitäisi rakentaa aivan muille periaatteille. Järkevä maakohtainen vaihtoehto direktiivin vaatimalle moottoripyörien liikenneturvallisuuden lisäämiseen löytyy, jos vaan viranomaisilta löytyy haluja.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja meikä »

Olisi aika loogista jättää osa pyöristä vuosikatsastuksen ulkopuolelle. Esimerkiksi "erityiskäyttö" eli kevyet enduropyörät, niillä kun on muutenkin poikkeukselliset ehdot. Toki paras kun ei olisi ollenkaan, mutta noin vähintäänkin.
Avatar
Juice
Viestit: 799
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Juice »

Eikö kaikki moottoripyöräily ole enemmän tai vähemmän erityiskäyttöä, harva noilla työkseen liikenteessä ajaa.

Täyttyyköhän direktiivi sillä, että uusi pyörä katsastetaan heti uutena kilvityksen yhteydessä, eikä enää sen jälkeen koskaan :roll:
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Jarmo H kirjoitti:
Patukka kirjoitti: Tosin eihän tuo katsastus mikään ongelma ole jos pyörät ovat niillä katsastukseen vaikuttavilla varusteilla joilla ne ovat olleet tehtaalta lähtiessään. Pahaa pelkään että rakenneltujen pyörien omistajille on ongelmia tiedossa. Mutta kaikkiaan, ylimääräistä rahanmenoahan tuo on eikä taida hirveästi liikeeneturvallisuutta lisätä, mitä nyt kollipoikien piikit saattavat vähän paremmin kunnossa pysyä.
Vähänkään kun miettii niin kyseessä on merkittävä käytännön ongelma vaikka kaikki pyörät olisivat tehtaan kunnossa. Tasapuolisuus vaatii että katsastus tehdään samalla tavalla ja kriteereillä kaikille. MP-katsastus vaatii omat tutkintonsa ja laitteensa. Pelkästään valojen, peilien, jarrujen tms. takia ei tällaista kannata järjestää. Mukaan kun lisätään erilaiset tekniset mittaukset jotka on vastattava pyörän rekisteröintivuoden määräyksiä ja tulkintoja niin saadaan niin monimutkainen prosessi että katsastus ei ole hoidettu 20 minuutissa ja 50 Eurolla. Sokerina pohjalla Suomen ajo-olosuhteissa on tietenkin katsastusaika ja sen määrittäminen. Kaikki kunnon motoristit haluavat että jokainen pyörä tallissa on läpäissyt katsastuksen viimeistään vappuun mennessä. Taitaa tulla melkomoinen katsastuspiikki! Autojen katsastus ja käyttömaksujen valvonta perustuu rekisterikilpien lukuun, moottoripyörien valvonta pitäisi rakentaa aivan muille periaatteille. Järkevä maakohtainen vaihtoehto direktiivin vaatimalle moottoripyörien liikenneturvallisuuden lisäämiseen löytyy, jos vaan viranomaisilta löytyy haluja.

Hiukan epäilen että, jos katsastuspakko tulee, siinä tarkastetaan jarrut, valot, alustan välykset (jos osataan) ja peilien, vilkkujen sun muiden härpäkkeiden E-leimat jos pyörä on sellainen että E-leimat pitää olla. Ja tietysti päästöt ja melunmittaus. Jotta eiköhän se siinä ole, ainakin Ruotsin puolella mennään suunnilleen näin ja suunnilleen näin mennään autojenkin kanssa. Suurempi ongelma voi olla se että sellaisia konttoreita joilla mp-katsastuksia tultaisiin suorittamaan ei välttämättä tule joka kylästä tai edes kaupungista löytymään, tahtoo sanoa että katsastusmatkat etenkin vähän sivummalla voivat venyä melkoisen pitkiksi.

Tämähän on toistaiseksi pelkkää spekulointia koska minkäänlaisia päätöksiä asiasta ei ole tehty mutta rivien välistä voi kyllä lukea että LM:n virkamiehillä on suuri halu mennä siitä mistä aita on matalin eli siirtää direktiivi sellaisenaan kansalliseen lainsäädäntöön katsastusväliminimillä eli katsastus kahden vuoden välein.
Siirtymäaikaahan on vuoden 2021 loppuun eli silloin katsastukset pitäisi viimeistään aloittaa. Uskon että noin puolen vuoden päästä tietoa on enemmän.
Viuh
Viestit: 1677
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Tienvarsikatsastuksia ja popup-katsastuksia tapahtumissa ym pidetään yhtenä vaihtoehtona.

http://yle.fi/uutiset/katsastus_uusiksi ... na/9070338
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Tässä nyt tehdään taas väkisin ongelmaa asiasta jossa sitä ei meillä ole.
Eu:n taholta tällä kertaa...
Kaiken turvallisuutta pitää parantaa,oli siinä realistisesti parannettavaa tai ei. Kustannuksienkaan ei saa antaa häiritä "suurta suunnitelmaa". Varsinkaan kun sen maksaa liikennevälineiden omistajat...
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet

Viesti Kirjoittaja mico »

Tämäkään saaga ei ole vielä ohi, mitäköhän toimenpiteitä suomalaiset virkamiehet keksivät, odottaa sopii mitä vaan... Kuva

https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... tenkin.htm
Vastaa Viestiin