Oulun eteläpuolisia reittejä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Karisa
Pyörä: DR 650 SE

Oulun eteläpuolisia reittejä

Viesti Kirjoittaja Karisa »

Hep

Missä Oulun eteläpuolella asustelevat sorakuskit käyvät heittämässä pieniä iltalenkkejä? Hakusessa nopeasti saavutettavia pikkulenkkejä (asun Oulunsalossa).

Löytyykö esim Oulunsalon lentokentän takaa sopivaa maastoa? Viime kesänä taisi niillä tienoin tulla pari enduromiestä vastaan, itse olin tuolloin vielä katupyörällä liikkeellä.

Tyrnävän Suutarinkylällä ja Rokualla sora- ja hiekkateitä riittää vaikka muille jakaa, mutta löytyykö vastaavaa tienoota yhtään lähempää kaupunkia?
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Re: Oulun eteläpuolisia reittejä

Viesti Kirjoittaja MrB »

erturo kirjoitti: Löytyykö esim Oulunsalon lentokentän takaa sopivaa maastoa? Viime kesänä taisi niillä tienoin tulla pari enduromiestä vastaan, itse olin tuolloin vielä katupyörällä liikkeellä.
Minä sain kulumaan yhden hikisen kesäpäivän siellä lentokentän ympärysmaastossa ja oli varsin viihdyttävää. Siellä on aika liuta pikkuteitä ja aakeita laakeita sorakuoppia.

Mites sitten Hailuodon puoli, sinnehän ei Oulunsalosta olis matkaa juurikaan. Sen mitä siihen asfaltille näkee, niin näytti olevan pientä hiekkatietä aika paljon. Kun oli vaimoke kyydissä niin en arvannu käydä tutustumassa...
-- Backman
kuvagalleria
Karisa

Entäs Hiukkavaaran maastot, siellä taisi ainakin vielä 90-luvun myöhemmällä puoliskolla olla tankeille sopivaa off-road rataa? :)

Muistelen myös, että puolustusvoimain fillareilla oltaisiin sotkettu soratietä pitkin jollekin mäelle/vaaralle/vastaavalle, vain vähän matkan päässä kasarmialueesta.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Jos hiekassa ajaminen kiinnostaa, niin varmasti tuolla takametsissä on sitä tarjolla, sanoo oulunsalolainen :)

Oulun lähiympäristössä vain tahtoo olla niin paljon muitakin ulkoilijoita, että itse nautin enemmän kun ajelen muutaman kymmenen kilsaa pois täältä.

Vihannin ja Muhoksen suunnalla on ihan mukavia maastonmuotoja..
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Karisa

Onko Kalimenvaaralla käyneitä (KKJ: 3438778 7215702), kertokaahan kokemuksia ? Itselläni on hämärä muistikuva, että siellä main olisi soratietä ja -monttua mitä ajaa.
MrB
Pyörä: CB
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

erturo kirjoitti:Onko Kalimenvaaralla käyneitä (KKJ: 3438778 7215702), kertokaahan kokemuksia ? Itselläni on hämärä muistikuva, että siellä main olisi soratietä ja -monttua mitä ajaa.
Mä oon noita tienoita paukuttanu kyllä, mutta siellä on vieläkin pitkin poikin teitä valtion virallisen toiminan jäljiltä ajokieltomerkkejä niin ihan joka paikkaan en oo viittiny ajaa. Pari kertaa olen meinaan kohdannu SP-ajoneuvonkin siellä. Ei viihti kokeilla miten tiukkana pojat ovat. Toi Saviharjuntie(?) joka menee tosta harjun pohjoispäästä yli on ihan julkinen liikenneväyä.
-- Backman
kuvagalleria
Ad Venture

Viesti Kirjoittaja Ad Venture »

Viime kesänä hetken matkaa -vahingossa- kieltomerkin ohi ajettuani tuli SP käsi pystyssä vastaan. Puhuttelun jälkeen (:oops:) matka jatkui mutta ajattelin kuitenkin yleisen tasapainotilan säilyttämiseksi ajella jatkossa toisia reittejä.

Jossakin Valkiaistien varrella on vanha soramonttu jossa kuulemma ajellaan MotoX-pyörillä. Luvallisuudesta tmv. en tiedä.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Hiukkavaaran alueella ajellessani (lähellä kassua) minutkin on joskus vuosia sitten pysäytetty. Olin kurja kiertänyt portin :(

Mutta spollen kanssa jutellessani, hän kertoi, että alueella on vielä paljon armeijan varastoja, ja niiden lähistöllä kulkemista tarkkaillaan ja rajoitetaan.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Vikke
Pyörä: KTM 990 adv. KTM 450 EXC

Viesti Kirjoittaja Vikke »

Oulunsalossa tuo lentokentän maasto on hyvä mutta Kempeleen
Mourunkijärven ympäristö ja siitä Tyrnävä muhos suuntaan hienoja
pätkiä.
Maasto on pentä hiekka tai savi tietä polkuja, kivikkoa, suota
kaikkea on.
Syksyllä tahtoo vain olla marjastajia niin paljon että ei sekaan mahdu
mutta kun on teho putki niin kuulevat että täältä tullaan :twisted:
Ei vainkaan, mutta kannatta käydä vaatii kylläkin ehkä hiukan tutustumista
alueeseen.
Karisa

Eksyin tuossa videovuokrausreissulla hieman reitiltä, tuli katsastettua Hiukkavaara ja Kempeleen Kokkokankaan takamaastot :) Soratiet alkaa olemaan ajokunnossa, rapa vain lentää. Metsäpoluille ei vielä näytä olevan asiaa, tahtoo olla vielä lunta sen verran.

Hiukkavaarassa ajoi SPOL autokin vastaan, taitavat partioida aika ahkeraan siellä suunnassa.

Lentokentän ympäristössä näyttäisi tosiaan olevan sitä hiekkaa tarjolla :)
Liitteet
22042006(002).jpg
Lentokentän takana
(327.06 KiB) Tiedosto ladattu 153 kertaa
Kossu

Viesti Kirjoittaja Kossu »

Jos et oulunsalossa halua ajella niin lähimmät ajopaikat taitaa juurikin lähteä tuolta kempeleestä, mourunkiin vievältä uralta pääsee sitten vaikka tyrnävän suuntaan yms.
nevis
Pyörä: KTM lc4 640 Adventure
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nevis »

Pitääpä ottaa seuraavalle kertausharjoitus reissulle pyörä mukaan, jos ovat seuraavankin kerran hiukkuvaarassa :D
---enskan se olla pitää---

Honda monkey Z50j>Suzuki PV50>Suzuki DR 800>KTM 640 adventure
Karisa

Kuinkahan laillista on muuten ajella noilla lentokentän takaisilla soramontuilla ja pienimmillä kinttupoluilla? Esim haulikkoradan ohi Salonpäähän asti? Maastoliikennelakia en itse oikein osaa tulkita...
Jari S
Pyörä: Haussa

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Karisa kirjoitti:Kuinkahan laillista on muuten ajella noilla lentokentän takaisilla soramontuilla ja pienimmillä kinttupoluilla? Esim haulikkoradan ohi Salonpäähän asti? Maastoliikennelakia en itse oikein osaa tulkita...
Tuolla http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm olisi ainakin "tulkinta apua" tuohon maastoliikennelakiin.
Itse olen ajellut sellaisia uria joita kehtaa naama peruslukemilla väittää luulleensa tieksi.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
hvu
Pyörä: Honda CRF

Viesti Kirjoittaja hvu »

Lentokentän tienoon soramontuilla ajamisen "laillisuudesta"
en osaa sanoa varmasti mitään mutta osa montuista on
maisemoitu eli istutettu männyntaimia,näitä kannattaa välttää.
Yksi monttu on ollut ainakin tähän asti vähän "vapaammassa"
käytössä (porukkaa pyörii mönkijöillä ja crossipyörillä harva se ilta).
Eikä sanomista ole ilmeisesti tullut.
Itse kyselin kunnasta kantaa pari kesää sitten käytöstä pois jääneellä montulla ajamiseen.Vastaus oli "saa kai siellä ajaa"
eli jos ei tuhoa taimikkoa ja äänenvaimennus on kunnossa eikä
nyt perusta omaa jokailtaista crossirataa jonkun mökkiläisen
naapuriin niin ajellaan vaan.
Vastaa Viestiin