Yksityistiellä ajelu
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 1:59 pm
- Pyörä: Medium Iso Oranssi
- Paikkakunta: E-karjala
Yksityistiellä ajelu
Kertokaapa valveutuneemmat enskailijat mitä tieliikennelaki sanoo yksityistiellä ajamisesta. Tänään joku kylähullu tuli naama punaisena huutamaan että ei täällä saa ajaa, tämä on yksityistie..
Jokamiehen oikeudessahan mainitaan että "Yksityistiellä saa ajaa myös moottoriajoneuvolla, jos sitä ei ole liikennemerkillä erikseen kielletty"
Tässä k.o tapauksessa ei yksityistietä lukenut missään eikä ollut ajokieltoja, vain mustapohjainen opastekyltti päällystämätön autotie
Jokamiehen oikeudessahan mainitaan että "Yksityistiellä saa ajaa myös moottoriajoneuvolla, jos sitä ei ole liikennemerkillä erikseen kielletty"
Tässä k.o tapauksessa ei yksityistietä lukenut missään eikä ollut ajokieltoja, vain mustapohjainen opastekyltti päällystämätön autotie
- bisti
- Viestit: 1514
- Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
- Paikkakunta: Vihti
Re: Yksityistiellä ajelu
Täällä oli jotain juttua yksityisteistä:
http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm#ylaki
Eli jos ei erikseen ole kielletty etkä jatkuvasti sitä suhaa, niin jokamiehen oikeuksien mukaan tulisi olla sallittua. Saahan sitä aina huutaa pää punaisena vaikka mistä, mutta ei se tarkoita sitä että välttämättä oikeassa olisi
http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm#ylaki
Eli jos ei erikseen ole kielletty etkä jatkuvasti sitä suhaa, niin jokamiehen oikeuksien mukaan tulisi olla sallittua. Saahan sitä aina huutaa pää punaisena vaikka mistä, mutta ei se tarkoita sitä että välttämättä oikeassa olisi
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
- Pyörä: KTM Adventure 990
- Paikkakunta: Baltimore
Re: Yksityistiellä ajelu
Nuo 'yksityistiet' on pidettävä auki satunnaista käyttöä varten kaikelle kansalle varsinkin jos ne ovat saaneet yhtään julkista tuki/avustusrahaa. "Huomattava haitta" ei tarkoita sitä että jos joku siitä satunnaisesti ajaa sievästi läpi niin sen saa puomittaa tai ruveta ajoneuvolla ajo kielletty liikennemerkkejä sinne tien poskeen kiikuttamaan. Eri asia on tietysti jos sitä tietä kaivatetaan sudittamalla auki satojen metrien matkalta mutta kai se nyt järjenkin jo pitäisi sanoa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei... Tietysti kaikilla se ei sano mutta niinhän se on joka asiassa. Itselläni on nyrkkisääntönä tien yksityisyydestä tai julkisuudesta riippumatta että jos tien varressa on asutusta niin koitan vähän hillitä kaasukättä ettei tule sanomista, noita asumattomia taipaleitakin kuitenkin on sen verran ettei tarvitse ihan mökki- tai pihateitä kaivaa nappularenkailla auki.
Laki yksityisistä teistä 96 § (28.2.2003/185)
Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Sama on voimassa tiestä, jonka kunnossapidosta kunta vastaa kustannuksellaan. Säännöllisen liikenteen harjoittamiseen tarvitaan tällöinkin tiekunnan tai tieosakkaiden lupa samoin kuin tien käyttämiseen sellaiseen toimintaan, joka selvästi lisää kunnossapitokustannuksia 80 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle, voidaan kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden tienkäyttö kieltää tai sitä rajoittaa.
Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien parantamisessa tai uuden tien rakentamisessa taikka tie on tehty kokonaan tai osaksi kunnan varoilla, on kymmenen vuoden ajan viimeisen avustuserän nostamisesta tai kunnan tekemän tietyön päättymisestä lukien noudatettava, mitä 1 momentissa säädetään tien käyttämisestä muiden kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan toimintaan tai liikenteeseen.
--Sent from my computer using a keyboard
Re: Yksityistiellä ajelu
[quote="Korruptio"]Nuo 'yksityistiet' on pidettävä auki satunnaista käyttöä varten kaikelle kansalle varsinkin jos ne ovat saaneet yhtään julkista tuki/avustusrahaa. "Huomattava haitta" ei tarkoita sitä että jos joku siitä satunnaisesti ajaa sievästi läpi niin sen saa puomittaa tai ruveta ajoneuvolla ajo kielletty liikennemerkkejä sinne tien poskeen kiikuttamaan. Eri asia on tietysti jos sitä tietä kaivatetaan sudittamalla auki satojen metrien matkalta mutta kai se nyt järjenkin jo pitäisi sanoa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei... Tietysti kaikilla se ei sano mutta niinhän se on joka asiassa. Itselläni on nyrkkisääntönä tien yksityisyydestä tai julkisuudesta riippumatta että jos tien varressa on asutusta niin koitan vähän hillitä kaasukättä ettei tule sanomista, noita asumattomia taipaleitakin kuitenkin on sen verran ettei tarvitse ihan mökki- tai pihateitä kaivaa nappularenkailla auki.
Toi Korruption juttu on totta. Kyl yksityisteitä on tullu ajettua tolkuttomasti,eikä ainakaan mulle ole koskaan nyrkkiä heristelty. Liekö vaan hyvää tuuria mutta jos asumusten pihojen läpi on joutunut ajamaan niin vauhti on ollu tollast melkein kävelyvauhtii,joskus on tullut pysähdyttyäkin vaihtamaan pari sanaa ja palaute on kyllä ollut asiallista. Kyllähän sitä varmaan ittekin tulis avauduttua isompaan ääneen tilanteessa jossa yksityistie menis oman pihan läpi ja siitä ajettais hanat kaakossa läpi.
Toi Korruption juttu on totta. Kyl yksityisteitä on tullu ajettua tolkuttomasti,eikä ainakaan mulle ole koskaan nyrkkiä heristelty. Liekö vaan hyvää tuuria mutta jos asumusten pihojen läpi on joutunut ajamaan niin vauhti on ollu tollast melkein kävelyvauhtii,joskus on tullut pysähdyttyäkin vaihtamaan pari sanaa ja palaute on kyllä ollut asiallista. Kyllähän sitä varmaan ittekin tulis avauduttua isompaan ääneen tilanteessa jossa yksityistie menis oman pihan läpi ja siitä ajettais hanat kaakossa läpi.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
Re: Yksityistiellä ajelu
Yksityistie on vaan ihan tavallinen tie jota hallinnoi tieosuuskunta eikä kunta tai Destia. Pihaliittymät, jotka joskus voi olla pitkiäkin on erikseen ja ns "pyhää maata".
Weteraani kurapyöräilijä
- Raimo
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Yksityistiellä ajelu
Joskus kirjoiteltua http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm#ylaki:
Yksityisteitä on suomessa arviolta 330 000 km, ja niitä on yli nelinkertainen määrä jos verrataan maanteihin. Yksityisteitä on kolmenlaisia:
Toimitustiet - Yksityistielaki koskee lähinnä toimitusteitä. Ne on tietoimituksessa perustettuja teitä, jotka ovat tieosakkaiden käytössä.
Omat tiet - kiinteistön alueelle johtavat "talotiet", viljelystiet, metsätiet jne. joiden käyttö on sallittua vain kiinteistön omistajalle. Yksityistielaki ei koske näitä teitä
Sopimustiet - tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit, esim. venevalkamaan johtava tie. Yksityistielaki ei koske myöskään näitä teitä
Yksityistien voi tunnistaa yksityistien viitasta tai kyltistä jossa on valkoinen teksti mustalla pohjalla. Tärkeimmillä yksityisteillä on osoitejärjestelmän mukainen tiennimikilpi, joka on puolestaan valkopohjainen ja mustakirjaiminen kuten taajamissakin:
Yksityisteitä on suomessa arviolta 330 000 km, ja niitä on yli nelinkertainen määrä jos verrataan maanteihin. Yksityisteitä on kolmenlaisia:
Toimitustiet - Yksityistielaki koskee lähinnä toimitusteitä. Ne on tietoimituksessa perustettuja teitä, jotka ovat tieosakkaiden käytössä.
Omat tiet - kiinteistön alueelle johtavat "talotiet", viljelystiet, metsätiet jne. joiden käyttö on sallittua vain kiinteistön omistajalle. Yksityistielaki ei koske näitä teitä
Sopimustiet - tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit, esim. venevalkamaan johtava tie. Yksityistielaki ei koske myöskään näitä teitä
Yksityistien voi tunnistaa yksityistien viitasta tai kyltistä jossa on valkoinen teksti mustalla pohjalla. Tärkeimmillä yksityisteillä on osoitejärjestelmän mukainen tiennimikilpi, joka on puolestaan valkopohjainen ja mustakirjaiminen kuten taajamissakin:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: Yksityistiellä ajelu
Mutta mistäs saa selville ilman oikeudessa käymistä onko jollekin tielle laitettu kieltomerkki lainvoimainen? Kun helppo niitä merkkejä on itse pystytellä vaikka minkä näköisiä ja laittomia puomejakin on vaikka missä.
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Yksityistiellä ajelu
Pääasiassa kunta myöntää luvat liikennemerkkien laittamiselle.an13 kirjoitti:Mutta mistäs saa selville ilman oikeudessa käymistä onko jollekin tielle laitettu kieltomerkki lainvoimainen? Kun helppo niitä merkkejä on itse pystytellä vaikka minkä näköisiä ja laittomia puomejakin on vaikka missä.
Braa-aab!
- JTapani
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yksityistiellä ajelu
Eli meinaatko että kunnasta voisi kysyä, mitkä tiet on oikeasti toimitusteitä?Syke kirjoitti:Pääasiassa kunta myöntää luvat liikennemerkkien laittamiselle.an13 kirjoitti:Mutta mistäs saa selville ilman oikeudessa käymistä onko jollekin tielle laitettu kieltomerkki lainvoimainen? Kun helppo niitä merkkejä on itse pystytellä vaikka minkä näköisiä ja laittomia puomejakin on vaikka missä.
Koska noita laittomia liikennemerkkejä on aikas paljon. Kerrankin törmäsin kielletty ajosuuntamerkkiin, jossa oli lisäkilpi "sallittu tieosakkaille". No tosta saattoi jo päätellä, että on laiton tieosakkaiden omatoimisesti laittama merkki. (paitsi jos on perustettu tieosuuskunta, jolle ei ole saatu tukea. Tosin tie oli niin pitkä että se ainakin on tukeen oikeutettu)
Hauskaa tilanteessa oli se, että se jäi ns. selän taakse. Eli tulin sieltä kielletyltä alueelta päin. Sieltä toisesta suunnasta tullessa ei ollut mitään merkkejä...
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
Re: Yksityistiellä ajelu
No eikös se merkki ollut sitten oikein. Eihän kiellettyä ajosuuntaa voi olla molemmissa päissä tietä...?JTapani kirjoitti:...Kerrankin törmäsin kielletty ajosuuntamerkkiin, jossa oli lisäkilpi "sallittu tieosakkaille"...
Hauskaa tilanteessa oli se, että se jäi ns. selän taakse. Eli tulin sieltä kielletyltä alueelta päin. Sieltä toisesta suunnasta tullessa ei ollut mitään merkkejä...
Sami
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Yksityistiellä ajelu
En tiedä mitä määritelmä "toimitustie" tarkoittaa, mutta tieliikennelaki
sanoo seuraavaa:
§51 Liikenteen ohjauslaitteen asettaminen:Liikenteen ohjauslaitteen asettaa
yleiselle tielle tie(-ja vesirakennus)laitos. Kunta asettaa liikenteen ohjauslaitteen kadulle, rakennuskaavatielle,
torille ja muulle vastaavanlaiselle liikennealueelle.
Ennen pysyväksi tarkoitetun liikenteen ohjauslaitteen asettamista kunnan on varattava poliisille tilaisuus
antaa lausuntonsa asiassa, jollei asetuksessa toisin säädetä.
Muulle kuin 1 momentissa (yllä oleva) tarkoitetulle tielle liikenteen ohjauslaitteen asettaa tienpitäjä saatuaan
siihen kunnan suostumuksen, jota ei kuitenkaan saa ilman pätevää syytä evätä. Suostumusta ei tarvita
tien kunnon taikka tiellä tai sen vieressä tehtävän työn vuoksi tarpeellisten tilapäisten liikennemerkkien
asettamiseen.
Ja lisää aiheesta: §56 Häiritsevän tai luvattoman laitteen asettaminen tielle
Tielle tai sen välittömään läheisyyteen ei saa asettaa merkkiä, kilpeä, tai muuta laitetta,
jonka voi erheellisesti käsittää liikennemerkiksi tai muuksi liikenteen ohjauslaitteeksi taikka joka voi
huonontaa sellaisen näkyvyyttä.
Tielle ei saa luvatta asettaa liikenteen ohjauslaitetta.
Poliisi tai tienpitäjä saa heti poistaa laitteen, joka on asetettu 1 tai 2 momentin säännösten vastaisesti.
"Liikenteen ohjauslaite"= liikennemerkki, liikennevalo taikka muu liikenteen ohjaamiseksi tarkoitettu
laite tai tiemerkintä.
Pahoittelen, jos on kirjoitusvirheitä. Mutta noista nyt voi jokainen sitten tulkita mitä tykkää
sanoo seuraavaa:
§51 Liikenteen ohjauslaitteen asettaminen:Liikenteen ohjauslaitteen asettaa
yleiselle tielle tie(-ja vesirakennus)laitos. Kunta asettaa liikenteen ohjauslaitteen kadulle, rakennuskaavatielle,
torille ja muulle vastaavanlaiselle liikennealueelle.
Ennen pysyväksi tarkoitetun liikenteen ohjauslaitteen asettamista kunnan on varattava poliisille tilaisuus
antaa lausuntonsa asiassa, jollei asetuksessa toisin säädetä.
Muulle kuin 1 momentissa (yllä oleva) tarkoitetulle tielle liikenteen ohjauslaitteen asettaa tienpitäjä saatuaan
siihen kunnan suostumuksen, jota ei kuitenkaan saa ilman pätevää syytä evätä. Suostumusta ei tarvita
tien kunnon taikka tiellä tai sen vieressä tehtävän työn vuoksi tarpeellisten tilapäisten liikennemerkkien
asettamiseen.
Ja lisää aiheesta: §56 Häiritsevän tai luvattoman laitteen asettaminen tielle
Tielle tai sen välittömään läheisyyteen ei saa asettaa merkkiä, kilpeä, tai muuta laitetta,
jonka voi erheellisesti käsittää liikennemerkiksi tai muuksi liikenteen ohjauslaitteeksi taikka joka voi
huonontaa sellaisen näkyvyyttä.
Tielle ei saa luvatta asettaa liikenteen ohjauslaitetta.
Poliisi tai tienpitäjä saa heti poistaa laitteen, joka on asetettu 1 tai 2 momentin säännösten vastaisesti.
"Liikenteen ohjauslaite"= liikennemerkki, liikennevalo taikka muu liikenteen ohjaamiseksi tarkoitettu
laite tai tiemerkintä.
Pahoittelen, jos on kirjoitusvirheitä. Mutta noista nyt voi jokainen sitten tulkita mitä tykkää
Braa-aab!
- JTapani
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yksityistiellä ajelu
No kyllä siinä minusta viestitettiin, että kaikilta muilta kuin tieosakkailta olisi ollut pääsy kielletty koko tielle...SaPeKa kirjoitti:No eikös se merkki ollut sitten oikein. Eihän kiellettyä ajosuuntaa voi olla molemmissa päissä tietä...?JTapani kirjoitti:...Kerrankin törmäsin kielletty ajosuuntamerkkiin, jossa oli lisäkilpi "sallittu tieosakkaille"...
Hauskaa tilanteessa oli se, että se jäi ns. selän taakse. Eli tulin sieltä kielletyltä alueelta päin. Sieltä toisesta suunnasta tullessa ei ollut mitään merkkejä...
Että tolla logiikalla se merkki olisi pitänyt olla molemmissa päissä... Se ei meinaan ollu yksisuuntainen yksityishiekkatie
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
- JTapani
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Yksityistiellä ajelu
Raimo kirjoitti:Joskus kirjoiteltua http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm#ylaki:
Yksityisteitä on suomessa arviolta 330 000 km, ja niitä on yli nelinkertainen määrä jos verrataan maanteihin. Yksityisteitä on kolmenlaisia:
Toimitustiet - Yksityistielaki koskee lähinnä toimitusteitä. Ne on tietoimituksessa perustettuja teitä, jotka ovat tieosakkaiden käytössä.
Omat tiet - kiinteistön alueelle johtavat "talotiet", viljelystiet, metsätiet jne. joiden käyttö on sallittua vain kiinteistön omistajalle. Yksityistielaki ei koske näitä teitä
Sopimustiet - tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit, esim. venevalkamaan johtava tie. Yksityistielaki ei koske myöskään näitä teitä
Yksityistien voi tunnistaa yksityistien viitasta tai kyltistä jossa on valkoinen teksti mustalla pohjalla. Tärkeimmillä yksityisteillä on osoitejärjestelmän mukainen tiennimikilpi, joka on puolestaan valkopohjainen ja mustakirjaiminen kuten taajamissakin:
Se toimitustien määritelmä löyty siitä yläpuolelta... Ja jos niihin on saatu yhteiskunnan tukea, niitä ei saa sulkea yleiseltä käytöltä. Mutta tietenkin niitä on käytettävä niin, ettei tie vahingoitu.Syke kirjoitti:En tiedä mitä määritelmä "toimitustie" tarkoittaa...
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
Re: Yksityistiellä ajelu
Mitäs sit kun on kielletty ajosuunta tien alkupäässä ja tie on ns. lenkkitie? Eli tie päättyy kääntöpaikkaan...
Tai moottoriajoneuvoilla ajo kielletty kyltti ilman mitään lisäkilpeä, ja eka mökki näkyy n 100m pässä risteyksestä. Varmaan mökkiläiset jättävät auton ison tien varteen ja kävelevät perille...
Ota näistä sit selvää...
Tai moottoriajoneuvoilla ajo kielletty kyltti ilman mitään lisäkilpeä, ja eka mökki näkyy n 100m pässä risteyksestä. Varmaan mökkiläiset jättävät auton ison tien varteen ja kävelevät perille...
Ota näistä sit selvää...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Yksityistiellä ajelu
Suomen laaja metsäautotieverkko on rakennettu osin valtion varoilla, mutta ne voidaan sulkea puomeille vaikka ympäri vuoden. Metsäteiden puomit ärsyttävät marjastajia ja sienestäjiä, mutta teiden osakkailla on laillinen oikeus rajoittaa ulkopuolisten kulkua.
Tien voi puomittaa osakaskokouksen päätöksellä, jonka vahvistaa kunta tai kaupunki. Käytännössä päätöksen hyväksyttäminen on vain byrokratiaa, sillä kunta voi kumota osakkaiden päätöksen yksityistielain mukaan vain painavista syistä.
Metsäteiden liikenteen rajoittaminen puhuttaa koko maassa ja tuo runsaasti kyselyjä muun muassa Suomen tieyhdistyksen neuvontapuhelimeen. Teiden puomeista on kuitenkin korkeimman oikeuden (KKO) päätös. KKO:n ratkaisun mukaan maanomistajat voivat sulkea tien, vaikka sen korjaamiseen ja rakentamiseen on saatu kestävän metsätalouden rahoituslain (kemera) mukaista avustusta.
Tämmönen löyty pikku googlamisella. On uutispäivä Kalevasta.
Täytyis vielä tonkia Finlexistä toi KKO:n päätös.
Tien voi puomittaa osakaskokouksen päätöksellä, jonka vahvistaa kunta tai kaupunki. Käytännössä päätöksen hyväksyttäminen on vain byrokratiaa, sillä kunta voi kumota osakkaiden päätöksen yksityistielain mukaan vain painavista syistä.
Metsäteiden liikenteen rajoittaminen puhuttaa koko maassa ja tuo runsaasti kyselyjä muun muassa Suomen tieyhdistyksen neuvontapuhelimeen. Teiden puomeista on kuitenkin korkeimman oikeuden (KKO) päätös. KKO:n ratkaisun mukaan maanomistajat voivat sulkea tien, vaikka sen korjaamiseen ja rakentamiseen on saatu kestävän metsätalouden rahoituslain (kemera) mukaista avustusta.
Tämmönen löyty pikku googlamisella. On uutispäivä Kalevasta.
Täytyis vielä tonkia Finlexistä toi KKO:n päätös.
Braa-aab!