Yksityistiellä ajelu

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt tuli pelkkää asiaa (iso peukku hymiö)

Pakko myöntää että toisinaan syyllistyn hurvittelemaan metsäautoteillä ilman maanomistajan lupaa mutta, sielläkin voi ajaa melkoisen vauhdikkaasti tiepohjaa säästellen, tai revitellä niin perkeleesti joka paikassa. Tänään viimeksi seurailin jälkimmäisiä jälkiä metsätiellä ja mietin mielessäni että miksi? Toki omastakin pyörästä jää ajojäljet mutta revittely ei ole itsetarkoitus vaan vauhdikas eteneminen, eikä silloin tarvitse joka paikassa kääntää rullaa kokonaan auki, ei ainakaan kovin usein.

Sama tilanne oli aikoinaan mönkijöiden kanssa kun joskus joutui pakosti oikaisemaan toisten maiden läpi, hissukseen kun meni niin jäi pelkästään kevyet painaumat jotka katoaa nopeasti. Toiset veijarit taas revittelee aina kun on mahdollista ja pariuraa syntyy hyvinkin helposti. Ajoporukoihin on mahtunut molempia koulukuntia, niitä jotka kunnioittaa toisten omaisuutta ja niitä jotka paskat välittää muusta kun omasta revittelystä ja upottelusta.

Järkiä kannattaa käyttää koska aika usein ollaan harmaalla alueella saako ajaa vai ei.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tuossa tilanteessa varmasti ottaa (ja ihan oikeutetusti) kaaliin.

Puomi tai ajokieltomerkki, niin ei tietämättömät eksy väärille urille.
Mika TA-91
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Puomi ei paljon pidättele.
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Piese »

sivuluisu kirjoitti: La Loka 09, 2021 3:51 am Puomi ei paljon pidättele.
Ei niin, enkä näemmä osaa "nörtteillä" kaikille näkyvää kuvaa mutta paikallislehdestä löytyy.
https://www.enontekionsanomat.fi/uutise ... 02dcc825df
Viimeksi muokannut Piese, La Loka 09, 2021 10:32 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Jos paikalla on puomi tai ajokielto, niin ollaan tämän keskustelun ulkopuolella, koska jos ne on oikealla paikalla (esimerkkinä yksityistie joka on saanut valtion/kaupungin/kunnan tukea lähiaikoina ei ymmärtääkseni voi kieltää), niin silloin siitä ei saa ajaa.

Ymmärtääkseni tämän keskustelun ajatus oli, että jos paikalla ei ole kieltoa niin saako silloin ajaa vai ei.

Se, että jotkut ajat selkeästi kielletyillä alueilla on laitonta ja tyhmyyttä, eikä sitä tässä ketjussa voi muuksi muuttaa. Siksi jo aiemmin nostin tuon kieltomerkin ja puomin esiin, koska muuten tienkäyttäjällä ei ole mahdollisuutta tietää olevansa väärässä paikassa.

Se että onko tietoisesti laiton ajaminen oikein vai väärin on mielestäni toisen ketjun aihe jos joku siitä haluaa vääntää.
Mika TA-91
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Tuolla aiemmassa viestissä mainittiin sähköpyörät. Erityisesti niitä ei puomi pidättele. Mun mopossa on alle kilovatti tehoa ja pyörissä on usein enemmän. Yks päivä tuli mettäpolulla joku kakspyöränen tajutonta vauhtia vastaan. Katoin ensin että enduro, sitten että ehkä ennemmin mopo, mutta lopulta se olikin sähköpyörä. Kyllä tuollaisilla saa helposti paikat ruvelle. Jokamiehenoikeus ei todellakaan tarkoita että hevosella ja pyörällä saa päästellä missä vaan miten vaan.
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Noista metsäautoteiden puomihommeleista on nyt KKO ennakkopäätös tehty ja puomittaa voi käytännössä kaikki metsäautotiet jos omistajat niin haluavat oli tie saanut kemeratukea tai ei.

https://www.kaleva.fi/marjastajilla-ei- ... le/2261012

"Metsäteiden liikenteen rajoittaminen puhuttaa koko maassa ja tuo runsaasti kyselyjä muun muassa Suomen tieyhdistyksen neuvontapuhelimeen. Teiden puomeista on kuitenkin korkeimman oikeuden (KKO) päätös. KKO:n ratkaisun mukaan maanomistajat voivat sulkea tien, vaikka sen korjaamiseen ja rakentamiseen on saatu kestävän metsätalouden rahoituslain (kemera) mukaista avustusta. "

Sähköfillariskene on mielenkiinoinen koska jokainen lähipiiristä löytyvä sähkömankeli on virallisesti tommonen avustettu versio eli max 250W ja kilpeä ei tarvii sekä maastossa saa ajaa. Todellisuudessa ihan jokaisesta on "kuristukset" poistettu. Entinen pomokin myi Hussen pois ja ajelee nykyisin tommosella laittomalla pelillä metsässä pikkupolkuja... Näin se maailma muuttuu, ennen ratsattiin mopoja, jatkossa toivottavasti sähköfillareita.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
Totti
Viestit: 1065
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Totti »

Loistava kirjoitus siitä miltä asia näyttää toiselta puolelta. Sai kyllä kovasti miettimään asioita. Arvostan rehellisyyttäsi.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

maja2 kirjoitti: La Loka 09, 2021 3:45 pm Sähköfillariskene on mielenkiinoinen koska jokainen lähipiiristä löytyvä sähkömankeli on virallisesti tommonen avustettu versio eli max 250W ja kilpeä ei tarvii sekä maastossa saa ajaa. Todellisuudessa ihan jokaisesta on "kuristukset" poistettu. Entinen pomokin myi Hussen pois ja ajelee nykyisin tommosella laittomalla pelillä metsässä pikkupolkuja... Näin se maailma muuttuu, ennen ratsattiin mopoja, jatkossa toivottavasti sähköfillareita.
Tällä foorumilla säännöllisesti valitetaan, että muutoman rällääjän takia tuomitaan kaikki kurapyöräilijät....ja sitten tehdään sama perässä muille.

Ärsyttää kaikki yleistykset, tai sitten olen vaan itse tyhmä kun ajelen ihan vakiolla rajoitetulla sähkömaasturilla. Ja en ole vielä polkijaa nähnyt joka edes rajoittamattomalla pyörällä polkemalla saa metsäautotien huonoon kuntoon.
Mika TA-91
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

maja2 kirjoitti: La Loka 09, 2021 3:45 pm https://www.kaleva.fi/marjastajilla-ei- ... le/2261012

"Metsäteiden liikenteen rajoittaminen puhuttaa koko maassa ja tuo runsaasti kyselyjä muun muassa Suomen tieyhdistyksen neuvontapuhelimeen. Teiden puomeista on kuitenkin korkeimman oikeuden (KKO) päätös. KKO:n ratkaisun mukaan maanomistajat voivat sulkea tien, vaikka sen korjaamiseen ja rakentamiseen on saatu kestävän metsätalouden rahoituslain (kemera) mukaista avustusta. "
Samassa artikkelissa:
"Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja kertoo, että liikennöinti metsäteillä on sallittava kuitenkin silloin, jos sen vuotuiseen ylläpitoon on myönnetty valtion tai kunnan avustusta."
Mika TA-91
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja maja2 »

[/quote]

Samassa artikkelissa:
"Suomen tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja kertoo, että liikennöinti metsäteillä on sallittava kuitenkin silloin, jos sen vuotuiseen ylläpitoon on myönnetty valtion tai kunnan avustusta."
[/quote]

Metsäautotie on yksityistie, oikealta nimeltään siis tuo mainittu metsätie.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560

Nykyisin metsä(auto)tien perustamiseen ei saa edes kemeratukea jos muita osakkaita ei ole tiehen liittymässä. Tuommonen varsinainen metsäautotie johon joku taho myöntää kunnossapitoavustusta on todellinen lottovoitto omistajalleen ja yhtä harvinainen. Veikkaisin että semmoisia voisi ehkä löytyä pohjoisesta jossa voi olla hyvinkin pitkiä vetoja ja niissä on ihan oikea tiekunta huolehtimassa tiestä jolla on todellista käyttöä läpi vuoden. Jokaisella kaupungilla ja kunnalla on toki omat kriteerit avustusten myöntämiseen. Mutta lyhyesti todettuna eteläisessä ja keskisessä Suomessa metsäautoteille ei makseta avustuksia tien kunnossapitoon. Jo joku tietää poikkeuksen niin saa kertoa mullekkin.

Yksityistie termiä käytetään sitten näistä muista yksityisten hoitamista teistä jotka ovat nimestään huolimatta ihan yleisessä käytössä koska niissä on tiekunta joka voi saada avustusta kunnossapitoon kunnalta tai kaupungilta ja perusparannukseen valtiolta. Yleensä jonkun täytyy asua tällöin vakituisesti tien varressa jotta avustusta saa. Kaikki tiekunnat eivät avustusta tien ylläpitoon kuitenkaan saa tai edes hae.

Itse olen osakkaana viidessä tiekunnassa, kaikki metsäautotiet taas ovat ilman tiekuntia vaikka tien varressa on useamman omistajan metsää. Noissa metsäautoteissä menee tien kunnossapito periaatteella että sen mitä rikot niin korjaat pikkaisen paremmaksi. Yleensä korjaamisen tekee hakkuut tehnyt metsäyhtiö sen jälkeen kun puut on ajettu pois.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Mika TA-91 kirjoitti: Su Loka 10, 2021 11:34 am
Ärsyttää kaikki yleistykset, tai sitten olen vaan itse tyhmä kun ajelen ihan vakiolla rajoitetulla sähkömaasturilla. Ja en ole vielä polkijaa nähnyt joka edes rajoittamattomalla pyörällä polkemalla saa metsäautotien huonoon kuntoon.
[/quote]

Pahoittelut yleistyksestä.

En tuota ajelua sähköfillarilla metsäautotiellä tai edes ajourilla pidä sinällään syntinä. Ongelma mikä sieltä pikkuhiljaa puskee esiin on se että ajellaan urien ulkopuolella johon jokamiehenoikeus antaa mahdollisuuden jos kyseessä tämmönen ns. vain avustettu versio. Ongelmat yleistyvät lajissa kuin lajissa kun lajiin tulee uusia harrastajia laumoittain.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Hyvää keskustelua.

Itse myös veikkaan että näistä sähköpyöristä ja niillä ajeluista tulee todella kuuma peruna tulevaisuudessa. Määrät lisääntyy aika huikeeta vauhtia.

Kun omani hankin, seurasin jonkunaikaa fillarifoorumia, mutta piti lopettaa.. aivan järkyttävää kinastelua kaikesta - luomu vs. sähkö.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

maja2 kirjoitti: Su Loka 10, 2021 2:46 pm Ongelma mikä sieltä pikkuhiljaa puskee esiin on se että ajellaan urien ulkopuolella johon jokamiehenoikeus antaa mahdollisuuden jos kyseessä tämmönen ns. vain avustettu versio. Ongelmat yleistyvät lajissa kuin lajissa kun lajiin tulee uusia harrastajia laumoittain.
Tämän ymmärrän täysin ja siksi olisikin tärkeää me mopoilija ja pyöräilijät pidettäisiin järki päässä, missä ja miten ajellaan, niin ettei yksityisten maanomistajien tarvitsisi polttaa hermoja, se olisi kaikkien etu.
maja2 kirjoitti: Su Loka 10, 2021 2:33 pm Itse olen osakkaana viidessä tiekunnassa, kaikki metsäautotiet taas ovat ilman tiekuntia vaikka tien varressa on useamman omistajan metsää. Noissa metsäautoteissä menee tien kunnossapito periaatteella että sen mitä rikot niin korjaat pikkaisen paremmaksi. Yleensä korjaamisen tekee hakkuut tehnyt metsäyhtiö sen jälkeen kun puut on ajettu pois.
Luulen että tältä osin ainakin täällä pääkaupunkiseudun ympäristösssä tiekunnat (asun itse tiekunnan alueella ja toki osakkaana) ovat tehneet hallaa varsinaisille metsäautoteiden omistajille pitämällä kovaa meteliä ettei näillä tiekuntien teillä saa ajaa ja kuitenkin nostavat samalle tukea tien ylläpitoon, jolloin niillä kuitenkin saa ajaa. Tiedän että tuet ovat naurettavan pieniä (vahvaa omaa kokemusta), mutta jos tiekunta haluaa oikeasti muiden kuin osakkaiden käytön kieltää, ei vähäistäkään tukea saisi ottaa.

Ja luulen että tämä johtaa ongelmaan jossa moni ajattelee (nyt yleistän itse...) että saa tuosta ajaa vaikka kyltissä sanotaan yksityistie.

Enkä nyt yritä vääntää että metsäautoteillä saisi ajaa, mutta luulen että puomi on aino edes jollain tavalla toimiva "kielto" ja toki senkin aina joku kiertää.
Mika TA-91
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Patukka »

maja2 kirjoitti: Su Loka 10, 2021 2:33 pm Itse olen osakkaana viidessä tiekunnassa, kaikki metsäautotiet taas ovat ilman tiekuntia vaikka tien varressa on useamman omistajan metsää. Noissa metsäautoteissä menee tien kunnossapito periaatteella että sen mitä rikot niin korjaat pikkaisen paremmaksi. Yleensä korjaamisen tekee hakkuut tehnyt metsäyhtiö sen jälkeen kun puut on ajettu pois.

Luulen että tältä osin ainakin täällä pääkaupunkiseudun ympäristösssä tiekunnat (asun itse tiekunnan alueella ja toki osakkaana) ovat tehneet hallaa varsinaisille metsäautoteiden omistajille pitämällä kovaa meteliä ettei näillä tiekuntien teillä saa ajaa ja kuitenkin nostavat samalle tukea tien ylläpitoon, jolloin niillä kuitenkin saa ajaa. Tiedän että tuet ovat naurettavan pieniä (vahvaa omaa kokemusta), mutta jos tiekunta haluaa oikeasti muiden kuin osakkaiden käytön kieltää, ei vähäistäkään tukea saisi ottaa.

Ja luulen että tämä johtaa ongelmaan jossa moni ajattelee (nyt yleistän itse...) että saa tuosta ajaa vaikka kyltissä sanotaan yksityistie.

Enkä nyt yritä vääntää että metsäautoteillä saisi ajaa, mutta luulen että puomi on aino edes jollain tavalla toimiva "kielto" ja toki senkin aina joku kiertää.
Kirjoitin tälle samalle palstalle seitsemän vuotta sitten epäilykseni siitä että yksityisillä teillä tullaan yleistä liikkumista rajoittamaan kovalla kädellä.

Ennustukseni näyttää totetuvan ja mekin saamme, vähitellen, Keski-Eurooppalaisen mallin ja siinä mallissa yksityiset tiet, ja maat, ovat todellakin yksityisiä. Eikä niille ole ulkopuolisilla mitään asiaa. Ei ainakaan ilmaiseksi. Uskon että näin tullee tapahtumaan ainakin etelä- ja keski-suomessa.

Pohjoisessa on, ainakin vielä, paljon valtion maata jonne voidaan hyvinkin myydä kulkuoikeuksia. Mutta myydäänkö niitä moottoriajoneuvolla kulkemiseen on nykyisessä asenneilmastossa arvoitus.

Epäilen että seuraavan kymmenen vuoden aikana jokamiehenoikeuksia tullaan rajoittamaan melkoisesti kun näistä "jokamiehistä" vaikuttaa tulevan monellakin alueella jonkinsorttinen riesa. Käykö tässsä niin että jatkossa maata omistamattoman kansanosan on, ehkä, tyydyttävä valtion, kaupunkien ja kuntien julkisiin virkistysalueisiin jää nähtäväksi.

Katsotaan toteutuuko tämä ennustus.....
Vastaa Viestiin