suuntavilkku vai sakko

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

oppet
Pyörä: TM300, BSA B50MX, Yamaha HL proggis

suuntavilkku vai sakko

Viesti Kirjoittaja oppet »

Mites teillä poliisit on tykännyt vilkuttomasta pyörästä?paljonko on tullut sakkoa?
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Ei kai suuntavilkut ole pakolliset nykyään, ei ne ainakaan ennen vanhaan ollut. Minä ajoin aikoinani KT-kortin vilkuttomalla (ja nopeusmittarittomalla) KTM GS 125 RV pyörällä ja huidoin kädellä suuntamerkkiä. Kortti tuli joten käden heilutus oli riittävää eikä vauhtikaan karannut liian kovaksi.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Tase kirjoitti:Ei kai suuntavilkut ole pakolliset nykyään, ei ne ainakaan ennen vanhaan ollut. Minä ajoin aikoinani KT-kortin vilkuttomalla (ja nopeusmittarittomalla) KTM GS 125 RV pyörällä ja huidoin kädellä suuntamerkkiä. Kortti tuli joten käden heilutus oli riittävää eikä vauhtikaan karannut liian kovaksi.
Kyllä vilkut ovat pakolliset, tämän voi tarkistaa Finlexistä. Minulla ei ole 200EXC:ssä edes peilejä paikallaan, koska ei ne maastossa kestäisi. Talvirallia varten olen kyllä suunnitellut asentaa vasemman peilin paikalleen, mutta vilkkuja en. Asetuksen mukaan peili täytyy olla niin vasemmalla kuin oikealla puolella.
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Minulle ei ainakaan katsastusmies sanonut mitään puuttuvasta peilistä (oikea puuttuu, vasen on), kun viime kesänä rekisteröin pyörän.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Tase

Veijo kirjoitti: Kyllä vilkut ovat pakolliset, tämän voi tarkistaa Finlexistä.
Voisitko antaa tarkan linkin, yritin hakea asiaa mutta löysin vain

"Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla."
MTRO
Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI

Viesti Kirjoittaja MTRO »

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... akenteesta

21c pykälä.

Sen kummemmin en asiaa lähde kommentoimaan.

Nimim. yksi peili ja vaihteleva määrä vilkkuja.
Tase

MTRO kirjoitti:http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... akenteesta

Tuoltapa se taitaa tulla. 21d pykälä.
Niin siinä sanotaan että milllaiset ne pitää olla jos ne yleensä ovat. Missä sanotaan että ne ovat pakolliset moottoripyörässä?
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Taitaa olla pyörän iästä kiinni?

Kuva

Kyseiseen p*****n pärisyttimeen ei konttorilla vilkkuja tai peilejä kyselty...

Peilikin on ihan vapaaehtoisesti paikoillaan.

Ja pyörä ei siis ole museorekisterissä.
MTRO

Jarno kirjoitti:Taitaa olla pyörän iästä kiinni?
Näinhän se on. Tuolla Finlexissä saa kulumaan varsin pitkään aikaa kun lähtee etsimään perusteluita kaikille asioille. Eiköhän tuohon käy se, mitä siinä on varusteena ollut kun se on "tyyppihyväksytty".

Mutta joo...monilta foorumeilta tuttuun jauhamiseen en rupea. Turvallisuutta ne lisää yleisessä liikenteessä. Muutamaan kertaan viime kesänä sattuneista syistä ne itseltäni olivat välillä epäkunnossa ja ei se kiva maantiellä hiukan pimeässä ole ajaa ilman vilkkuja.
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Öhm, eikös tuo 21c koske perävaunuja? Eiköhän se itse pyörää koskeva vaatimus vilkuista, jos sellainen on, löydy sieltä mistä liite 1 kertoo, eli direktiivistä 76/759/ETY?
Hannu
muma
Pyörä: Husqvarna TR

Paukuttaja

Viesti Kirjoittaja muma »

Eikös tuo em.kuva ole se IC:n kuuluisa paukuttaja malli..
Ei tainnut olla siihen aikaan vilkkuja muuta kun koirannahkarukkaset.
MTRO

Hannu kirjoitti: Öhm, eikös tuo 21c koske perävaunuja? Eiköhän se itse pyörää koskeva vaatimus vilkuista, jos sellainen on, löydy sieltä mistä liite 1 kertoo, eli direktiivistä 76/759/ETY?
Joo, vaikenen.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Pykälän hakeminen ei ollutkaan ihan helppo juttu. Säädöksiä on kumottu ja muutettu, joten en voikaan osoittaa suoraan kohtaa, jossa puhutaan peilien tai vilkkujen pakollisuudesta. Lakikohdista löytyy kyllä mainintoja tyyppihyväksyntään ja näkemiseen taakse jne. Aikaisemmat peilisäännöt löytyvät nykyisin jo kumotusta asetuksesta, joten ne jääköön omaan arvoonsa. Joka tapauksessa oman ja muiden turvallisuuden vuoksi moottoripyörässä on tieliikenteessä käytettäessä hyvä olla peili(t) ja suuntavilkut.

Edit: Korjasin typoja.
Viimeksi muokannut Veijo, Ke Helmi 01, 2006 11:10 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hannu^
Pyörä: CRF450X

Viesti Kirjoittaja Hannu^ »

Itse ainakin olen ymmärtänyt että säädökset ovat paljolti vuosimallikoihtaiset eli kuten tuossa pikku XL:kin niin äänirajoitukset ovat erit kuin vaikka 2000 vuosimallin ajokissa ja ilmeisesti tuo sama pätee myös muihinkin kohtiin mutta paljolti se on kiinni siitä mitä pärrässä on tehtaalta tulessa ollut kiinni jos on tarkoitettu yleisen liikenteen sekaan.
Nopeat elävät
Kuolleet eivät
AM
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja AM »

Vilkut tulleet pakolliseksi 1.1.84
ANA Tpp 77 §
Vastaa Viestiin