Ja pitääkö nimenomaan olla ameriikan vaaleaa vai käykö ruisleipä yhtä hyvin?
Miksei tuo vois toimiakin kait tuo johonkin fysiikan juttuun perustuu.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Toimii ruispaloillakin. Kytkimen silmälaakeria kesällä breadraulisesti irroiteltiin. Samaa se tekee kuin vaikkapa öljy sylinterissä. Leipä vaan ei vuoda niin helposti niin ei tarvitse niin tiivis olla pesän.
Erinomaista toimintaa biomateriaalien hyödyntämisessä. Oletettavasti tuohon kelpaa myös aines jonka parasta ennen-päiväys on mennyt vanhaksi? Ja kompostoittehan sitten asianmukaisesti...
Voiko kaikissa mopoissa kiristää jotenkin järkevästi ohjaustankoa, tai lähinnä siis sitä pyörivää liikettä. Käytännössä koko keula on ihan pirun vempula ja ohjaustanko liikkuu pirun kepeesti. Kotarissa sekä XR:ssä on tuossa mutterin ohessa erillinen semmonen kiristyshommeli, mutta tässä mun matkajopossa ei ole (tietääkseni).
Koitin Hayesin manuaalista kattoa tota, enkä löydä yhtään mitään koko aiheesta. Kokeilin myös vähän availla tuota, mutta on niin perkuleen kireessä kun ei oo varmaan 30 vuoteen avattu.
Voikohan tällasesta jotenkin kiristellä ratin liikettä, kannattaako lähteä availemaan?
Periaatteessa se kireys säädetään sen mukaan että laakeri toimii parhaiten mutta kyllä jotkut ylikiristystä köyhän miehen ohjausiskarina käyttää. Laakerin ikä saattaa vähän lyhentyä mutta ei ne kalliita ole. Toimivuudesta ei omaa kokemusta.
Suosituin ratkaisu tuohon on sitten ohjausiskari, niitä on erilaisia ja eri hintaisia. Omaan pyörään virittelin jonkun CRF Hondan iskarin kun halvalla sain. Sitten kun oli modannut iskarin ja rakentanut kiinnikkeet, huomasi että jos olisi tehnyt saman ajan töitä, olisi saanut sopivan iskarin ja vähän rahaa mutta tylsäähän se olisi ollut.
Kyseessä on CB500, eli halpispyörä vuodelta 1994 ja ajettu vasta 170tkm, niin luulen että passaan hienot ohjausiskarirakennelmat ja ostot
Mutta tosta kiristyksestä, sitä voisi kyllä kokeilla. Jos meinaat että tota isoa mutteria tuosta päältä vaan kiristelee vielä tiukempaan? Jos laakereita menee niin siinähän menee, vaihtelee sitten.
Tuossa on todella outo ratkasu, bensatankin korkin *vieressä* on kolo, joka vie tankin pohjaan. Ja tankin pohjasta lähtee letku tästä kolosta joka vie kaasareille. Tämä tarkottaa sitä, että jos tankkaan vähänkin "hutiin" ja bensaa menee tuonne koloon -> bensat valuu suoraan kaasareihin ja sitä kautta kastelee tulpat aika nopeesti. Toki neulat on kunnostettu nyt niin se vähän ehkäsee. Mutta ihmettelen vähän miks tämmönen edes on, mikä tolla on virkana? Tankista lähtee *myös* erikseen huohotinletku joka sitten ohjataan pyörän takahaarukan tienoille roikkumaan.
Virallista manuaalia mopoon ei ole, mutta Hayesin teknisessä ohjekirjassa neuvotaan laittaan letku juurikin tuolla tavalla. Eli tankin pohjasta kaasareihin. Mopossa on siis kaksi kaasaria, ja niiden välissä menee semmonen ihme putki joka yhdistää kaasarit. Ja tän putken keskikohdassa on yksi kohta johon tuo letku tulee. Tämä ihme liitosputki näkyy toisessa kuvassa, kaasareiden välissä putki jonka keskellä nousee yksi liitos ylöspäin -- kuvassa EI ole kiinni nyt letku siinä, koska tankki ei ole paikallaan. Manuaalin mukaan siis kyseessä on "carburettor breathing hose". Eli ilmeisesti kaasareiden huohotinletku, mutta onko sen nyt pakko mennä tonne tankkiin? Vähänkin bensaa hutiin tankatessa niin koko vehje jää siihen paikkaan
Osaisko joku avata mikä tässä on idea, mitä en ole tajunnut? Kokeilin myös kerran ajella ilman että tuo letku oli kiinni, enkä ainakaan huomannut mitään ihmeellistä eroa moottorin käyttäytymisessä. Joskin koko moottori on aika lunki käytökseltään eikä siinä ihan hirveesti huomaa jos joku vähän prakaa.